Takapään ujellus - pyöränlaakeri vai joku jarruhässäkkä?
Takapään ujellus - pyöränlaakeri vai joku jarruhässäkkä?
Tällainen askarruttaa, että A 190:llä kun ajelee pitempään maantietä, voi (mielestäni) takaa alkaa kuulua korkeataajuista ujellusta. Sitten jos lätkäsee jarrupoljinta, ulina lakkaa. Ja alkaa uudestaan. Välillä häipyy... Joskus olen huomannut, että peruuttaessa myöskin kuuluu sellaista laahaavaa resonanssia. Onko tarkempaa vihjettä tai kokemusta vastaavista oireista kellään MB-profeetalla?
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Pojat tuossa kiusaavat, aakkoset ovat etutuuppareita. Niissä ei ole perää, kardaania saati sitten kardaanin tukilaakeria kuten varmasti tiesitkin.
Pyörän laakeri se voi olla, sen voit testata kurveissa. Mikäli ääni voimistuu auton kallistuessa ainoastaan toiselle puolelle eikä kuulu ollenkaan kallistellessa toiselle puolelle, tulee ääni todennäköisesti pyörän laakerista. Periaatteessa siellä voi myös laahata jarru, mutta ei kait siitä tuollaista ääntä pitäisi kuulua. Sitten voi olla myös jarrukilpi vähän vinossa, jolloin kihnuttaa. Tällöin äänen pitäisi kuitenkin olla jatkuvaa. Tuo mainittu palojen kuluminen aiheuttaa myös kihnuttavan äänen.
Pyörän laakeri se voi olla, sen voit testata kurveissa. Mikäli ääni voimistuu auton kallistuessa ainoastaan toiselle puolelle eikä kuulu ollenkaan kallistellessa toiselle puolelle, tulee ääni todennäköisesti pyörän laakerista. Periaatteessa siellä voi myös laahata jarru, mutta ei kait siitä tuollaista ääntä pitäisi kuulua. Sitten voi olla myös jarrukilpi vähän vinossa, jolloin kihnuttaa. Tällöin äänen pitäisi kuitenkin olla jatkuvaa. Tuo mainittu palojen kuluminen aiheuttaa myös kihnuttavan äänen.
Kein siknatuur
Jep, mielestäni ei ihan aukottomasti toimi toi kaartelu toiseen suuntaan vinkumisen lopettamiseksi. Jarrupolkimen hipaisulla tai survaisulla ääni häipyy, joskus pidemmäksi aikaa, joskus hetkeksi. A-sarjassaan on tuo yksipuolinen pannukakkubokseri poikittain edessä lattian alla, mikä on tyypillisin käytäntö kardaanivetoisissa etuvetomalleissaSampo N. kirjoitti:Pojat tuossa kiusaavat, aakkoset ovat etutuuppareita. Niissä ei ole perää, kardaania saati sitten kardaanin tukilaakeria kuten varmasti tiesitkin.
Pyörän laakeri se voi olla, sen voit testata kurveissa. Mikäli ääni voimistuu auton kallistuessa ainoastaan toiselle puolelle eikä kuulu ollenkaan kallistellessa toiselle puolelle, tulee ääni todennäköisesti pyörän laakerista. Periaatteessa siellä voi myös laahata jarru, mutta ei kait siitä tuollaista ääntä pitäisi kuulua. Sitten voi olla myös jarrukilpi vähän vinossa, jolloin kihnuttaa. Tällöin äänen pitäisi kuitenkin olla jatkuvaa. Tuo mainittu palojen kuluminen aiheuttaa myös kihnuttavan äänen.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Nosta keula pukille, vaihde vapaalle, ehkä jarrupaloja vois kammeta irti levystä jos hiukkaakaan laahaa ja pyöritä renkaasta vikkelästi samalla kun pidät etujousesta kevyesti kiinni. Jos toisessa jousessa tuntuu sormenpäihin enemmän värinää on sen puolen pyöränlaakeri mitä todennäköisimmin tullut eläkeikään.
Laakeria ei näissä kuulemma sopisi kiristää summassa pyssyllä, vaan momentilla ois laitettava se vetarinmutteri kiinni. Tiiä häntä.
E: Ai se oliki takapää, hyvinpä taas luin. No samankaltaset on konstit sielläkin. Meisseli-kuulosuojain stetoskoopilla voi myös kuulostella laakeriääniä.
Laakeria ei näissä kuulemma sopisi kiristää summassa pyssyllä, vaan momentilla ois laitettava se vetarinmutteri kiinni. Tiiä häntä.
E: Ai se oliki takapää, hyvinpä taas luin. No samankaltaset on konstit sielläkin. Meisseli-kuulosuojain stetoskoopilla voi myös kuulostella laakeriääniä.
Vanha topicci, mutta tuli mieleen, olisko sama kuin mulla oli Volkkarissa. Takalevyt oli niin kuluneet, että siinä levyn reunassa oli pieni "reunuspykälä", joka alkuun sopivassa mutkassa aiheutti ulinaa (ilmeisesti levy nojasi jarrupalan runkoon tms), myöhemmin ulisi jatkuvasti ja suorallakin tiellä. Jarrupoljinta hipaisemalla ulina aina lakkas. Hiottiin (pahin) reunus levystä rälläkällä pois ja ulina lakkas.
Olikos sulla levyt vai rummut takana? Periaatteessa voisi olla sama ongelma, oli sitten levyt tai rummut pahasti kuluneet.
Olikos sulla levyt vai rummut takana? Periaatteessa voisi olla sama ongelma, oli sitten levyt tai rummut pahasti kuluneet.