Tätä kommenttia minä alunperin ihmettelin... Eli heititkö TIILERI tuon vitsinä, vai tiesitkö koko ajan että ei siinä pahemmin ole käynyt?dealer kirjoitti:Vito lienee jo liikenteessä, tarviko vaihtaa muuta kuin ketju ja ennakonsäädin ?Työntäyteinen loppukesä tais tulla taas järjestettyä.
Vito pikkubussi -97 edullisesti - moottori rikki
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Jopas täällä on vilkasta keskustelua
Kerrotaan nyt että tuon koneen korjauttaminen, niillä menetelmillä/työvaiheilla mitä minä tein niin korjauksen hinta olisi merkkiliikkeen tuntihinnoilla ollut noin 3500e (sis: työn ja osat)! Ja jos sama olisi todella tehty liikkeessä ei koneelle olisi voitu antaa takuuta, vaan korkeintaan niiden osien osalta mitä on vaihdettu. Vehon kanta että koko kone vaihdetaan on näin perusteltua koska näin voidaan työlle ja koneelle antaa täysi takuu!
Ketju kun on mennyt poikki niin koneen vaurioita on täysin mahdotonta sanoa ilman että konetta aukasee (kansi ja jakopää). Minä tätä en tehnyt vaan kokeilin suoraan uudella ketjulla, annakonsäätimellä ja laahainkiskon uusinnalla. (Liikkeessä jos olisi korjattu niin olisi tietenkin voitu ottaa nokan pois ja mitata sylinterien ohivuodot ja näin olisi ehkä jotain paljastanut että onko kansi/venttiilit ym menneet rikki vaiko ei ja ilman että kantta vielä puretaan)
Nokka-akselista sen verran että nokka on muuten täysin virheetön. Ainoastaan nokka-akselinhammaspyörän lukitustapin reikä nokka-akselissa oli väljä ja nokassa sen kohdalla pieni suurennuslasilla nähtävä hiushalkeama. Hitsaus tehty tuohon tappiin niin että se ei pääse vahingossakaan tippumaan pois paikaltaan. Tapin kun kuuluu olla tiukasti siinä reijässä paikallaan.
Sen takia minä olen tässä on nyt selvitty näin vähällä, koska kokeilin vain ihan huvikseni että tuleeko koneesta kalua vain nuo jakopään osat vaihtamalla. Mikään korjaamo tuskin näin olisi tehnyt. Ketjun ujuttaminen paikalleen ei ollut mitenkään helppoa. Tuskin monikaan korjaamo tätä olisi alkanut näin kokeilemaan ja sitä ketjua sieltä välistä sinne ujuttamaan.
En minäkään uskonut että kone olisi vielä ehjä. Mutta koska pieni mahdollisuus oli vielä olemassa niin kokeilin koska minulle se ei mitään maksa, muuta kuin sen ajan mitä siihen käytän. Vaihtokonekkin oli jo valmiiksi hajottamolta varattu. Se olisi ollut tarkoitus tulevalla viikolla vaihtaa. Hajottamolla olisivat saanneet koneen irti autosta vasta tulevan viikon alussa. Näin minulla oli tämä viikko aikaa ährätä vanhan koneen kanssa. Ja onnekseni sain sen toimimaan.
Kerrotaan nyt että tuon koneen korjauttaminen, niillä menetelmillä/työvaiheilla mitä minä tein niin korjauksen hinta olisi merkkiliikkeen tuntihinnoilla ollut noin 3500e (sis: työn ja osat)! Ja jos sama olisi todella tehty liikkeessä ei koneelle olisi voitu antaa takuuta, vaan korkeintaan niiden osien osalta mitä on vaihdettu. Vehon kanta että koko kone vaihdetaan on näin perusteltua koska näin voidaan työlle ja koneelle antaa täysi takuu!
Ketju kun on mennyt poikki niin koneen vaurioita on täysin mahdotonta sanoa ilman että konetta aukasee (kansi ja jakopää). Minä tätä en tehnyt vaan kokeilin suoraan uudella ketjulla, annakonsäätimellä ja laahainkiskon uusinnalla. (Liikkeessä jos olisi korjattu niin olisi tietenkin voitu ottaa nokan pois ja mitata sylinterien ohivuodot ja näin olisi ehkä jotain paljastanut että onko kansi/venttiilit ym menneet rikki vaiko ei ja ilman että kantta vielä puretaan)
Nokka-akselista sen verran että nokka on muuten täysin virheetön. Ainoastaan nokka-akselinhammaspyörän lukitustapin reikä nokka-akselissa oli väljä ja nokassa sen kohdalla pieni suurennuslasilla nähtävä hiushalkeama. Hitsaus tehty tuohon tappiin niin että se ei pääse vahingossakaan tippumaan pois paikaltaan. Tapin kun kuuluu olla tiukasti siinä reijässä paikallaan.
Sen takia minä olen tässä on nyt selvitty näin vähällä, koska kokeilin vain ihan huvikseni että tuleeko koneesta kalua vain nuo jakopään osat vaihtamalla. Mikään korjaamo tuskin näin olisi tehnyt. Ketjun ujuttaminen paikalleen ei ollut mitenkään helppoa. Tuskin monikaan korjaamo tätä olisi alkanut näin kokeilemaan ja sitä ketjua sieltä välistä sinne ujuttamaan.
En minäkään uskonut että kone olisi vielä ehjä. Mutta koska pieni mahdollisuus oli vielä olemassa niin kokeilin koska minulle se ei mitään maksa, muuta kuin sen ajan mitä siihen käytän. Vaihtokonekkin oli jo valmiiksi hajottamolta varattu. Se olisi ollut tarkoitus tulevalla viikolla vaihtaa. Hajottamolla olisivat saanneet koneen irti autosta vasta tulevan viikon alussa. Näin minulla oli tämä viikko aikaa ährätä vanhan koneen kanssa. Ja onnekseni sain sen toimimaan.
Ei kumpaakaan ... luin Mersuforumilta remonttitarinan jossa kerrottiin että auto on korjattu ja liikenteessä.Eli heititkö TIILERI tuon vitsinä, vai tiesitkö koko ajan että ei siinä pahemmin ole käynyt?
Kuten sanoin niin selvänäkijän taitoja ei ole, mistä minä voisin tietää mitä on hajonnut - yleensä kansi särkyy tuollaisessa tapauksessa mutta mikään ei ole varmaa ennenkuin konetta avataan / kokeillaan ehyillä osilla.
Näinhän se on, et varmasti ostanut autoa ajatellen että selviäisit remontista noin vähällä.En minäkään uskonut että kone olisi vielä ehjä. Mutta koska pieni mahdollisuus oli vielä olemassa niin kokeilin koska minulle se ei mitään maksa, muuta kuin sen ajan mitä siihen käytän.
Sattui vaan olemaan tuuria.
Pitää kyllä olla tuuria, että kone on ehjä jakoketjun katkeamisen jälkeen. En ois uskonut millään, siksipä tuli annettua hiukan jyrkkiä lausuntoja.
Voihan olla, että vielä myöhemmin selviää jotain uutta, mutta jos kone kerran käy tasaiseen, niin venttiilit on sitten ehjiä. Kaikki vastaavat vammat ovat tehneet kannesta romua, useimmiten myös koneennaamakappale on vaurioitunut. Sinänsä harvinaista om60x koneissa, että jakoketju katkeaa.
Voihan olla, että vielä myöhemmin selviää jotain uutta, mutta jos kone kerran käy tasaiseen, niin venttiilit on sitten ehjiä. Kaikki vastaavat vammat ovat tehneet kannesta romua, useimmiten myös koneennaamakappale on vaurioitunut. Sinänsä harvinaista om60x koneissa, että jakoketju katkeaa.
Niin, se on just meikäläisen tuuria, että hajoaa sellaista mikä ei voi hajota. Olihan se toisaalta antanut minulle 6 vuotta ja yli 200 000 huoletonta kilometriä.
Joka tapauksessa minä en olisi osannut konetta avata ja korjata, saati vaihtaa. Vito500tkm teki lopulta loistavan kaupan, mutta toisaalta minullehan sen arvo läheni nollaa. Mutta että korjaus maksoi 77 euroa on kyllä jo vähän väärin...
No nyt on joka tapauksessa alla ainakin toistaiseksi auto ilman tähteä, kun kohdalle osui -03 Mondeo farkku, joka tuntuu olevan hienossa kunnossa. Tässä jopa konekin käy...
Joka tapauksessa minä en olisi osannut konetta avata ja korjata, saati vaihtaa. Vito500tkm teki lopulta loistavan kaupan, mutta toisaalta minullehan sen arvo läheni nollaa. Mutta että korjaus maksoi 77 euroa on kyllä jo vähän väärin...
No nyt on joka tapauksessa alla ainakin toistaiseksi auto ilman tähteä, kun kohdalle osui -03 Mondeo farkku, joka tuntuu olevan hienossa kunnossa. Tässä jopa konekin käy...
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Niin, kyllä se valitettavasti on siten, ettei tuota korjausyritystä olisi kukaan korjaamo, merkkikorjaamosta puhumattakaan ottanut vastaan. Ajatelkaapas kun pelkkä kannetiivisteenvaihto maksaa 1400 € tuohon autoon, merkkikorjaamolle, ei Veholla. Mikä korjaamo olisi korjannut tuota 15 tuntia, ja todennut lopuksi asiakkaalle, ettei tullut kuin lisää romua mutta tässä olisi 825 € lasku (15*55€, joka on siis halpa tuntiveloitus).
Vitossa moottorin vaihtaminen ei ole se vaikea juttu, vaikea on löytää kohtuuhintainen, käytetty vaihtokone, joka vaihdon jälkeen palvelisi luotettavasti satoja tuhansia kilometreja.
Teetät tuommoisen vaihdon jossakin peräkylän ad korjaamolla, ajelet yhden kuukauden ja mitä tapahtuu...kannetiiviste rikki ja taas korjataan tonneilla, se on sitä Viton arkea.
Silloin kun _takana_ on 200 tkm huoletonta ajoa Vitolla on oikea aika myydä auto, nimittäin silloin edessä on tuhansien eurojen korjaukset. En ole kuullut vielä yhdestäkään Vitosta, jolla olisi ajettu 300...400 tkm saman oistajan toimesta ilman ongelmia, kun puhutaam om601 koneisista yksilöistä.
Paljonko muuten pyysivät siitä vaihtokoneesta, ja missä ?
summarum: Vito500tkm otti riskin ja voitti, se on pörssiä tämä autokauppakin...ja kop kop, tiedä koska se kilahtaa tuokin mottori, kun siellä voi olla metallinkappaleita koneessa...riskinotto siis jatkuu ja jatkuu
Vitossa moottorin vaihtaminen ei ole se vaikea juttu, vaikea on löytää kohtuuhintainen, käytetty vaihtokone, joka vaihdon jälkeen palvelisi luotettavasti satoja tuhansia kilometreja.
Teetät tuommoisen vaihdon jossakin peräkylän ad korjaamolla, ajelet yhden kuukauden ja mitä tapahtuu...kannetiiviste rikki ja taas korjataan tonneilla, se on sitä Viton arkea.
Silloin kun _takana_ on 200 tkm huoletonta ajoa Vitolla on oikea aika myydä auto, nimittäin silloin edessä on tuhansien eurojen korjaukset. En ole kuullut vielä yhdestäkään Vitosta, jolla olisi ajettu 300...400 tkm saman oistajan toimesta ilman ongelmia, kun puhutaam om601 koneisista yksilöistä.
Paljonko muuten pyysivät siitä vaihtokoneesta, ja missä ?
summarum: Vito500tkm otti riskin ja voitti, se on pörssiä tämä autokauppakin...ja kop kop, tiedä koska se kilahtaa tuokin mottori, kun siellä voi olla metallinkappaleita koneessa...riskinotto siis jatkuu ja jatkuu
Päivän paras, toistaiseksi.Silloin kun _takana_ on 200 tkm huoletonta ajoa Vitolla on oikea aika myydä auto
Mitä noihin kannattaa sitä alkuperäistä metsästää kun kerta muutkin om601:t menee tilalle? Ei kait sillä muutamalla hevosella ole paljoa merkitystä kun autojenkin hinnat alkavat poikkeuksetta olla alle kymppitonnin?
ja pakollinen OT:
Kaveri(yksinelävä poikamies), laittoi -01:n 170000km ajetun Picasson koska edellinen Audi söi kuulemma liikaa bensaa.
Tälläinen on mielestäni todellista riskinottoa.
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Toi keltasen kone käy todella paljon nätimmin kuin toi toinen 520tkm ajettu kone. Että siinä mielessä pelkään enemmän tuota 520tkm ajettua konetta tossa mustassa vitossa. Keltaseen ei ainakaan tuon jakopää vaurion takia ole jäännyt koneeseen metallin kappaleita. Tuli moneen kertaan tarkastettua että kaikki mitä on irronnut löytyy, ja vielä magneetilla kävin jakopään ja öljypohjan läpi. No, ei näistä tietenkään koskaan tiiä kun ehjätkin koneet menee yhtäkkiä rikki.
Kone oli muistaakseni 2500e ja vanha vaihdossa, kuitin kanssa ja toiminta takuulla. Voin laittaa yv:llä paikan jos se kiinnostaa.veskola kirjoitti:Paljonko muuten pyysivät siitä vaihtokoneesta, ja missä ?
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
No kunhan kiusasin niillä metallilastuilla
Ei se vaparin om601 ole läheskään sama asia kuin Aito TurboDiesel om601...ja se meneekö paikalleen, niin tietääkseni missään ei ole vapari om601:stä istutettu Vitoon vai onko, jos on niin laitappa ihmeessä tietoa, kiinnostaa tuo swappi.
Kannattaa muistaa, että Vitossa kone on poikittain, ja siellä sivulla on vaihdelaatikko, josta lähtee vetoakseli koneen suuntaan pitkittäin.
Juu ei tartte tietoa vaihtokoneesta, jos kerran haluavat toisen koneen tilalle Luulis nyt 2500 € saavan koneen ilman vaihtokauppoja...mutta kuten sanoin, ne ovat kalliita, jopa 4000...4500 €
Ei se vaparin om601 ole läheskään sama asia kuin Aito TurboDiesel om601...ja se meneekö paikalleen, niin tietääkseni missään ei ole vapari om601:stä istutettu Vitoon vai onko, jos on niin laitappa ihmeessä tietoa, kiinnostaa tuo swappi.
Kannattaa muistaa, että Vitossa kone on poikittain, ja siellä sivulla on vaihdelaatikko, josta lähtee vetoakseli koneen suuntaan pitkittäin.
Juu ei tartte tietoa vaihtokoneesta, jos kerran haluavat toisen koneen tilalle Luulis nyt 2500 € saavan koneen ilman vaihtokauppoja...mutta kuten sanoin, ne ovat kalliita, jopa 4000...4500 €
Ei ole tietoa. Vahva epäilys on kuitenkin siitä, että kun molemmat koneet, 2,3:n ja 2,0:n kaluaa tarpeeksi puhtaaksi apulaitteista, ne alkavat muistuttaa yhä enemmän toisiaan.Ei se vaparin om601 ole läheskään sama asia kuin Aito TurboDiesel om601...ja se meneekö paikalleen, niin tietääkseni missään ei ole vapari om601:stä istutettu Vitoon vai onko, jos on niin laitappa ihmeessä tietoa, kiinnostaa tuo swappi.
Oma hommansa mutta eipähän tartte investoida kovin hirveesti pääomia moottoriin ja tuntuuhan nuo turbokäyttöä kestävän varsinkin maltillista sellaista.
Korjaamoveloituksilla ei kannattane moiseen ryhtyä.
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Taitavat vain olla hintatietoisia tuossa liikkeessä. 3500e oli ilman vaihtokonetta. Onhan se 2500 ja vanha vaihdossa kallis, mutta minkäs teet. Jos tarvii koneen niin sieltä saa. Muualta koneen järjestäminen olisi viennyt taas aikaa ja rahaa sekin.veskola kirjoitti:Juu ei tartte tietoa vaihtokoneesta, jos kerran haluavat toisen koneen tilalle Luulis nyt 2500 € saavan koneen ilman vaihtokauppoja...mutta kuten sanoin, ne ovat kalliita, jopa 4000...4500 €
Hyvä, niinhän minä väitinkin, että ennen tuota hämminkiä se oli kaikinpuolin hyvässä kunnossa... Ostaisin itseltäni koska tahansa käytetyn auton!vito500tkm kirjoitti:Toi keltasen kone käy todella paljon nätimmin kuin toi toinen 520tkm ajettu kone. Että siinä mielessä pelkään enemmän tuota 520tkm ajettua konetta tossa mustassa vitossa.
Ilman muuta... tuo oli aika hyvä! Jos vielä olisi ilmainen korjaaja tullut soittamaan ovikelloa...heikki5 kirjoitti:Hmmm..oiskohan sun pitänyt ostaa itseltäs tuo konevaivainen Vito esim 2500 eurolla ja käyttää ne sitten vaihtokoneeseen? Olisi ollu hyvät kaupat, luotettava myyjä ja tyytyväinen edullisen kaupan tehnyt ostajaRydman kirjoitti:... Ostaisin itseltäni koska tahansa käytetyn auton!
Eikun kiva on että tuo keltainen liikkuu taas.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Siinä on alunperin 98 HP ja sitä vähäpäästöstä ei saa virittää, eli ei oteta sitä yhtä hevosta liikaa ulos
mutta kenen pää kestä ajaa 98HP Vitolla kun yhdellä ranneliikkeellä saa 140 HP ???
Onhan sillä lohkolla helppoa siinä, öljytilavuus 8,5 litraa, öljy jäähdytetään vesicoolerin nesteellä...mutta silti vaihtaisin ne laakerit ja männät, on se niin murhaava se alavääntö...
mutta kenen pää kestä ajaa 98HP Vitolla kun yhdellä ranneliikkeellä saa 140 HP ???
Onhan sillä lohkolla helppoa siinä, öljytilavuus 8,5 litraa, öljy jäähdytetään vesicoolerin nesteellä...mutta silti vaihtaisin ne laakerit ja männät, on se niin murhaava se alavääntö...