Hanomag F25

Vastaa Viestiin
AJK
Viestit: 1
Liittynyt: 12.1.2008 23:06

Hanomag F25

Viesti Kirjoittaja AJK »

Terve, tuommoinen 70 luvun alun Hanomag F25 pakettiauto olis potilaana ja siinä on moottorina luultavimmin OM615 tai OM616.
Onko mitään keinoa saada tuota käyntiin ilman ehjiä hehkutulppia jotta saisi tietoa toimiiko moottori ja kannattaako tuohon sellaisia ostaa?

Jos moottori toimii niin siitä tulee maatilan sisäinen tavaran kuljetin ja jos ei niin siitä tehdään peräkärry.

Niin siinä oli yksi ainut ehjä hehku ja muut rikki, moottori pyörii hyvin ja kaikista ruiskun putkista tulee tuoretta kuplatonta dieseliä, yhden suuttimen otimme irti ja se sumutti oikein nätisti.
Kokeilimme lämmittää imusarjaa nestekaasulla mutta moottori ei edes lupaa lähteä käyntiin ei edes startti pilotilla.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuossa hanomagissa on luultavasti mersun OM615 moottori jossa hehkut on sarjaan kytkettyjä eli jos yksi on rikki mikään ei toimi.Venttilien välykset kannattais kahtoa jos motti ei edes lupaa imu kylmänä 0,10mm ja pako 0,30mm.Pilotillahan tuota voi kokeilla käynnistellä mutta voi se pilotti särkeä moottorinkin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

nyt oli pakko rekistöröityä kun hanomagista juttua. multakin löytyy tuommonen. tuli se pariviikkoa takaperin hinattua koivikosta pois väljemmille vesille. eli onko tommosen umpikorisen tuulilasille ym kellään mitään tarvetta? konehan tossa on kiinni,mutta en oo tutkinu pyöriikö. autohan on siis neliveto,mutta etuperä puuttuu ja vaihelaatikko. ne on menny parempaan käyttöön vissii :D samalla sieltä hanomain kyyistä sitte mersun om616? kone tuli nostettua jemmaan ja vaihelaatikko mulla siihen olikin jo aiemmin otettu talteen,jos joku HALVALLA haluaa hakea poies. sen irtokoneen sain käymään ku aikani räpelsin. :roll: hiihtolomat ku alkaa niin vois tuota hanomagin konetta tutkailla. pieni klapikone projetki vähän päällä ja sille pitäis keksiä voimanlähde. joko traktorin voimanotto akseliin tuleva kulmavaihde systeemi joka löytyy tai sitten koko klapikone pyörilleen ja siihen kyytiin kiinteesti mersun motti. mutta tuosta hanomagista kaipais tietoa että onko kukaan kiinnostunu.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Konetta voi kokeilla käyntiin ilman hehkuja kun lämmittää imusarjaa kuumailmapuhaltimella ja puhaltaa samalla startatessa kuumaa ilmaa imusarjaan.

Rajumpi konsti on tarjota kosanilla liekkiä imusarjaan startatessa.
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

tuon irtomoottorin sain tulille ku laittelin letkut pumpulle ja litranpullossa polttoöljyä ja sen tungin siihen letkujen väliin pystyyn. heputtilin sitä pumppua ja avasin pumpun päältä ruuvvin.sieltä ilmat pois. sit kovasti tarttia suutin putki auki.sieltä tuli kanssa puhasta tavaraa sitten ni se kiinni samalla ku startti pyöri. sitten hehkuille pari kymmentä sekunttia virtaa akulta yhellä joholla. akulta oli akkukaapelilla maa ja sitten plussan laitoin ihan kunnon kaapelilla pultin taakse. siitä sitten starttasin vaan ja hehkuille koko ajan virtaa. ja pensapolttoöljy seosta laitoin vähän tippakannulla imusarjaan. sitten vaan starttia kauheesti ja hehkuille virtaa. vähän sytkärin liekkiä näytin imusarjaan niin se seos tussahti ja kone hörähti tulille :D hyvin tuo tuntu käyvän vaikka 28 vuotta lojunu tuon hanomagin kyyissä. :roll: hanomagin koneesta en kyllä ossaa sanoa pyöriikö edes. ja jos pyörii niin jaksaako lähteä yrittämään käyntiin. tuli siinä mersun koneen kanssakin kyllä hieno tunne ku noin monen vuoden jälkeen lähti vielä :wink:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Jonnekin *:rin puihan päähän :D kerkesimpäs ennen muita :lol:
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

häh :lol:
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Onkos valmetmiehen auto siis suunnilleen tämännäköinen:
Kuva
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

pikkusen on erinäkönen siinä määrin että on umpikori,eli takana ei oo laseja. mutta f25 kuitenkin lukeepi kyljessä ja sininen kori :wink: . säikähin eka ku kaveri seiso vieressä ja sano että sehä on neliveto että kyllä pitäis ylämäkeen päästä hinaamaan koivujen välistä pujottelemalla.sanoin että niihä tuo ford 6610 on millä me sitä lähettii vetämää sit ku saatii se pihan laitaan ja tutkittii kovalla maalla että jumalauta sehä on neliveto :lol: en iha tajunnu mitä kaveri tarkotti :D
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Onko ihan oikeasti nelikko? Etuvetoja on kaikki tähän mennessä näkemäni olleet :shock:
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

mun mielestä taka-akselissa on murikka ja etupäässä vetarit. ainakin niin olin kahtovinaa :) voi toki olla että on sen verra huurussa ollu pää että katoin väärin, mutta ei kaverikaa varmaa turhaa huudellu :roll: ja konekki pitkittäin. täytyy kyllä viikonpäästä kahtoa uudestaan uusilla silmillä tota että mitä sieltä alustasta oikei löytyy :shock:
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Jos oot purkamassa tuota hanomakkia osiin niin mulla ois käyttöä ehjälle tuulilasille, siis jos ei ole ihan himmeäksi kulunut. Itellä on tuommoinen kuvanmukainen mersu L 206 D harrastepelinä ja siinä on tuulilasi haljennut. Tuo oma laitos on vuosimallia -76 eli viimeistä vuotta kun näitä valmistettiin, sittenhän tuli jo vuonna -77 korvaavaksi malliksi kantikaskorinen 207. Kävin vielä syksyllä katsastamassa oman 206:sen mutta nyt se on jo talviunilla, se on ollut uutena ambulanssina ja sen jälkeen puoliharrastevehkeenä joten on säästynyt kovalta käytöltä.

Keväällä olisi tarkoitus purkaa siitä vaihdelaatikko irti ja uusia sinne synkrorenkaat, se on näissä tyyppivika kun vaihteisto on välitetty siten että 1- ja 2-vaihteet on tosi lyhyitä ja siitä on iso harppaus pitkille 3- ja 4-vaihteille. Oisko kellään palstaa lukevalla tietoa mahtuuko vaihdelaatikko pois erikseen vai täytyykö tekniikka nostaa moottori-vaihdelaatikko pakettina pois? Syksyllä jo vähän mittailin tuota hommaa ja näyttää olevan runkopalkki aika hankalasti tiellä. :lol:

Alkaa olla jo suomessa harvassa nämä etuveto mersut/hanomagit, saksassa ja hollannissa on ihan merkkikerhot näille vehkeille, kannattaa ottaa kaikki käyttökelpoiset osat siitä talteen jos meinaat sen romuttaa. Olisi tietysti hienoa jos sen saisi vielä elvytettyä liikenteeseen jos ei sitten ole jo toivoton tapaus. En ole kyllä missään nähnyt näitä nelivetoisena, yhdestä olen kuullut että oli suomessa muutettu takavetoiseksi 207:n vaihdelaatikolla ja transitin perällä kun vetoakselit ajettu loppuun ja uusia ei saa enää mistään. On kyllä varmasti tosi harvinainen jos on alkuperäinen 4-veto, ehkä joku "Saharamalli" :shock:
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

mun pitää viikonloppuna tutkia. mutta kyllä tossa osaa on mitä varmaan voi vielä käyttää. tuulilasi pitäis olla kiillotettavissa vielä. perässä oli ihan iskemätön takaovikin,mutta ei tullu sitä katottua pahemmin vielä kanssa että onko hanomagin. :roll: joitain koneen osiahan tommosesta varmaan kannattaa ainakin säilyttää,jos vaikka sullakin esim syöttöpumpulle tarvetta jne... jos sulla jotai muuta mielessä mitä tosta haluisit niin voisin kattoa löytyykö ja onko kunnossa. :)
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Joo, vois se takaovikin kiinnostaa jos ei ole ruostunut kovin haperoksi ja tietysti jos on vetoakselit ja vaihdelaatikko vielä tallella niin nekin kiinnostaa. Varaosamoottori löytyy jo itseltä omasta takaa. Ilmoittele sitten tarkemmin kunhan pääset tutkimaan potilasta tarkemmin :D
valmetmies
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2012 14:22

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

vaihelaatikkoo tossa ei oo. vetarit on. se takaovi mun pitää tonkia romujen alta että onko minkä ovi. otan viikonloppuna kuvia. :roll: kamera puhelin laatua mut saa kelvata. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”