Kissan Sprinter 216 cdi -projekti

Vastaa Viestiin
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Kissan Sprinter 216 cdi -projekti

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Terve kaikille.

Piti saada kolmepaikkainen auto, jossa olis vähän mukavuusvarusteita ja jolla sais (ja olis mukava) hinata 2000kg autotraileria. Vitoja mä ensin kattelin, ja toki t4 ja Transitkin oli mukana. Mut tulin sit järkiini, Volkswagenit oli ihan hinnoissaan jos vaatimukset täytty, Vitot hintaluokassaan aivan liian ruosteisia ja Transitit alitehoisia. Tommonen sit löyty, takavetoinen parempi hinuuhommissa.

Tässä ku oon nyt pari viikkoa tuumaillu uutta autoani, ni on muutama kysymys tullu mieleen;

1. Tyhjäkäynti humppaa. Paitsi silloin kun käy tasaisesti. Sillä lailla hrn hrn hrn hrn. Tänään esim. tulin työstä kotiin, ni parkkiruutuun peruutettuani Sprinter kävi tyhjäkäyntiä kuin uusi. En suorastaan olis edes uskonu että vitoskone käy niin nätisti. No, hipasin sit kokeeks kaasupoljinta, ja sieltähän se tuttu humppaaminen taas alkoi kuulumaan. Arvauksia, miks se tekee noin? Oon tota toki koettanu itsekin arvailla, mut on kyl liikaa aivan hyviä arvauksia.

2. Vaihdelaatikko. Toimii hyvin, ei rusahtele ja pykälät pysyy päällä. Tää on siis manuaali. Mietityttää vaan ku vähän huonosti, etenkin kylmänä, saa vaihteet pesään. Vaikuttais siltä, että vika olis vaijereissa/vivuissa, sen verran välyksiä tuntuu olevan. (Siis reilusti, on ku hullun mulkku tai jokin) Nopeasti vilkasin auton alle yks päivä töissä, siellä vaijereiden päässä olevassa vivustossa oli yksi tanko irrallaan. Sen päässä semmonen pallonivelhomma, ja näin toki sen pallonkin mihin vivun kuvittelis vastaavaan. Mikä sen tarkoitus on? Onko se vahingossa irronnu vai miks sen joku tarkoituksella irrottais? Voiko liittyä vaihdekepin holtittomiin liikkeisiin vai onks ne vaijerit vaan jo pian tiensä päässä?

3. Mittaristossa oleva (ulko)lämpömittari. Näyttää koko ajan -- C°. Missä vois ajatella anturin olevan? En ole kyl edes erityisemmin etsiny.

4. Vikadiagnostiikkasysteemit. Perheen Mersut on ollu tähän asti sen verran iäkkäitä, et ei oo ollu tarvetta miettiä tällaisia. (w123 280, w116 280se ja w124 300 -kilpuri) Mitä kaikkea semmosella *:rilla oikein voi tehdä? Tossahan on esim. keskuslukko semmonen kiinni - auki, kiinni-auki-kiinni-juuh -tyyppinen, ni voisko takaovet poistaa ohjelmallisesti keskuslukituksen piiristä? Mekaanisestihan ne on jo ennen mua rämplätty semmoseen kuntoon että ei oikein tee mieli korjata. Vai ajaisko saman asian jos irrottais ne tunnistusnastat ja liittäs piuhat pysyvästi yhteen, meniskö Mersu tämmösestä lankaan? Olis kiva jos edes kabiinin ovet toimis kaukosäädöllä, niinku kerrasta.

5. Edelliseen liittyen; olisko joku halukas vilkaisemaan tietokoneella tota? Liikun suurpiirteisesti Kouvola-Porvoo-Mäntsälä -välillä arkisin. Ehkä piankin? Meinaan nimittäin laittaa ton kohtapuoliin "seisontaan" ja ajella sit vanhalla taloudellisemmalla autollani kunnes saan sen myytyä. Eli ***tu ikuisesti.

Lisäilen kysymyksiä sitä mukaa ku keksin niitä.
Viimeksi muokannut Kissa, 26.2.2015 14:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Vuosimalliltaanhan tää on siis '00. Tuli vaan mieleen.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

1: kuvatun kaltaiseen syylinen on usein railpaineen säädin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

No tällasta minäkin olin arvellu, yks hyvistä arvauksistani tämä. Sainkin tossa jo yksityisviestiä, ja näyttää siltä et tietokoneella saattas saada selkoa tähän ehkä jo piankin.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Aloitusviestin kakkoskohtaan liittyen;

Kuva

Että mikä se oikein on? Ja miksi se ei ole paikallaan nuolen osoittamassa paikassaan vai vahingossa vanhuuttaan?
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Noniin, hahaa. Aloitusviestin 3. kohtaa toi tommonen tietsikkahomma vähän osoitteli ku common rail -systeemin vikaa tutkittiin. Kyllähän siinä pihalla vähän vilpoinen kesätakissa oli, mutta että -9998 astetta Celsiusta?! :shock:

Kiitoksia siis vielä tähän väliin avuliaisuudesta, kiitoksia kovasti.

Lämpötila-anturi (tai piuha tai liitin) vaikuttais nyt siit olevan risa, syöpynyt tai muuten paskana. Mistä alkaisin etsiä moista? Viittaisko tää nyt jonnekin imuputkeen tai -sarjaan? Vai kiinnostaako ohjausyksikköä ulkolämpötila noin muutenkin? Oletan, että tämmösestä löytyy jostain ulkolämpötilaa mittaava anturi, en vaan tiedä mistä. Samoin imuilmaa mitattaneen, en tiedä tällaisestakaan.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Noniin, hahaa. Aloitusviestin 3. kohtaa toi tommonen tietsikkahomma vähän osoitteli ku common rail -systeemin vikaa tutkittiin. Kyllähän siinä pihalla vähän vilpoinen kesätakissa oli, mutta että -9998 astetta Celsiusta?! :shock:

Kiitoksia siis vielä tähän väliin avuliaisuudesta, kiitoksia kovasti.

Lämpötila-anturi (tai piuha tai liitin) vaikuttais nyt siit olevan risa, syöpynyt tai muuten paskana. Mistä alkaisin etsiä moista? Viittaisko tää nyt jonnekin imuputkeen tai -sarjaan? Vai kiinnostaako ohjausyksikköä ulkolämpötila noin muutenkin? Oletan, että tämmösestä löytyy jostain ulkolämpötilaa mittaava anturi, en vaan tiedä mistä. Samoin imuilmaa mitattaneen, en tiedä tällaisestakaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kissa kirjoitti:Noniin, hahaa. Aloitusviestin 3. kohtaa toi tommonen tietsikkahomma vähän osoitteli ku common rail -systeemin vikaa tutkittiin. Kyllähän siinä pihalla vähän vilpoinen kesätakissa oli, mutta että -9998 astetta Celsiusta?! :shock:

Kiitoksia siis vielä tähän väliin avuliaisuudesta, kiitoksia kovasti.

Lämpötila-anturi (tai piuha tai liitin) vaikuttais nyt siit olevan risa, syöpynyt tai muuten paskana. Mistä alkaisin etsiä moista? Viittaisko tää nyt jonnekin imuputkeen tai -sarjaan? Vai kiinnostaako ohjausyksikköä ulkolämpötila noin muutenkin? Oletan, että tämmösestä löytyy jostain ulkolämpötilaa mittaava anturi, en vaan tiedä mistä. Samoin imuilmaa mitattaneen, en tiedä tällaisestakaan.
Siellä se jossain etupuskurin suunalla

E: usein on johto poikki tai koko anturi lähtenyt supikoiran matkaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Juuh. Kettuja nähty Mukkulan suunnalla.

Harmi kun ei meinaa ehtiä päivänvalossa tekemään muuta ku päivätyötä. Pitäs ehkä ryhtyä heittämään kuutamokeikkaa, ni ehtis päivisin harrastaa.

Sukulaismiehellä on 313 cdi, jospa viikonloppuna törmäis ni vois käydä vaivihkaa vähän kattomassa mallia.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Hitto. Tossa tutkailin illalla taskulampun valossa pellin alta mahdollisesti löytyviä irrallisia piuhoja, no löytyhän semmonen lupaavalta näyttävä läheltä puskuria. Lisäks löysin tämmösen tekstin, jossa jutellaan hitusen uudemman Sprinterin hapensaannista;

The air flows through the horizontal air filter (15) from the bottom to the top. A sensor (16) in the upper part of the air filter housing measures the air pressure.

The air leaves the filter housing through the Mass Air Flow (MAF) sensor (2), which measures both mass air flow and air temperature (Inlet Air Temperature). The MAF is connected with a plastic hose (3) to the turbocharger (4), where the air is compressed.

Blää blää pälpäti blää


The ambient temperature (13), is used for the Heating, Ventilation, and Air Conditioning (HVAC) system only. The ambient temperature sensor is located under the front license plate holder.


Elikkäs jos ajattelis et muutama vuosi sinne tänne ku kyseessä on kuitenkin cdi-moottori, ni löysin sit (ehkä) ainoastaan ilmastointiin liittyvän irrallisen piuhan. No ei se haittais toki vaikka senkin laittais kuntoon.

Elikkäs menin takaisin ulos, koputtelin taskulamppua tuulihakaan ku ei noi tommoset meinaa toimia kunnolla, ja tarkastelin suodatinkotelon tienoilta josko olis irrallisia johtoja. No olihan siellä, mut ulkonäöltään ei liitin ihan vastannu mielikuvaani. Etsinnät jatkuvat. Vois koettaa torstaina muistaa ajaa ton montulle, ni kurkkis sit taas vähän tarkemmalla silmällä et mitä se supikettu on oikein käyny syömässä.

Hemmetin sensorit.

Stereotkin pitäis asentaa. Oon nyt purkanu kojelaudan päällä olevan muovipanelin ja jonkin verran muutakin, jotta sais ehkäpä tehtyä enemmän tilaa tommosen erikois deeveedee -soittimen johtosarjoille. Onneks ei oo varaa, saati tarvettakaan navigaattorille tai monelle muullekaan lisälaitteelle, ni ainakin osan piuhoista voi katkoa surutta ku eivät meinaa mahtua elämään. Peruutuskamera mulla tossa olis, ni sen laitan. Näyttäs vähän siltä, et joutuu veistämään jostain vähän muovia. Ilmastointilaitteen kuori on ainakin tiellä mikäli en keksi pian parempaa ratkaisua.

Pitää funtsia.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

naksauta se lootan vipu paikalleen? siis kohta 2.? EI se siitä rikki mene :) ainakaan enempää.

Ovien mekanismit mullakin reistaili. syynä oli oven sisällä olevien lukkomekanismien kuluminen. ja itseasiassa pääsyyllinen oli vänkärin oven mekanismi, siitä oli yksi L-mallinen vastinkappale taipunut aavistuksen verran koska metalli murtunut. Se siis aiheutti sitä "lukkoon-auki-lukkoon-auki-lukkoon" naksuttelua. Ensin luulin että se oli sivuoven vastaava mekanismi. Kaikissa se on mahdollinen. Itse vaihdoin ko. palikat kun pihalla on varaosasprinteri, mutta ainakin tuon vänkärin oven vian voi korjata esim. hitsaamalla se L-raudan murtuma kuntoon. Se tosin on hyvin pieni, 1,25mm peltiä ja kooltaan ehkä 5x5mm. Liukuoven mekanismi kuluu eri tavalla, se ikäänkuin "leviää" niittauksista ja alkaa liikeradat jumittamaan.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Sergey kirjoitti:naksauta se lootan vipu paikalleen? siis kohta 2.? EI se siitä rikki mene :) ainakaan enempää.
Tiedätkö sinäkään mikä se on? :lol: Kävi itselläkin mielessä, et vois vaan rohkeasti kokeilla mitä tapahtuu. Mut ku ei se ihan sormivoimin napsahtanu, ni jäi sit ku en jaksanu etsiä työkaluja.

Vois ehkäpä purkaa ovipahvit ku ehtis. Kuskin oven pahvit on ilmeisesti kertaalleen avattu, muutama muoviklipsu antanu periksi joten mistä ei repsota, on kasassa sähköteipillä. Romikselta näytti löytyvän kohtuuhinnalla uus verhoilu, tuurilla olis saman värinenkin. Tai en kyl tiiä montaako värivaihtoehtoa on.

Elikkäs jos sen risan kanssa harjoittelis, ni ei haittais vaik ei onnistuiskaan. Siitähän sit näkis silmän käteen ottamalla miten se oikeasti avataan. Hitsivehkeethän mulla onkin ollu turhan vähällä käytöllä tänä vuonna.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Juuh elikkäs otin taksin puolivälistä työmatkaa, maksoi 70€ ku tippasin kiirettä pitänyttä säfööriä. En edes myöhästynyt, paljoa.

Vaihdekepistä karkas vaijeri, luulen. Kun tommosta purkaa tien päällä, ni mitä vois ajatella tarvitsevansa? T20 ruuvikärki, nippusiteitä ja pitkä pinna? Tarviiko mitä kaikkea muuta?
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Juuh tota. Mullahan on vakuutus mm. tällaisten insidenttien varalle. En aamuyöstä muistanu tällaista. Eli en oo tosiaan tekemässä tien päällä mitään, vaan ajelen komeasti taksilla (huom, ei Mersu) ja hinuri vie Mersun kotio. Kattoo koska ehtii perehtymään vaijerihommaan. Näin ne projektit kertyy, tos ei ollutkaan tällä hetkellä ku kaks projektia joita kattellaan ku ehditään.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Höh. Kauhea purkaminen tavallaan turhan takia. Purin kojelaudan kappaleiksi päästäkseni vaihdekeppiin kunnolla käsiksi, eikä se tielle jättäny vika nyt sit tietty ollutkaan vaihdekepin juuressa. Onneks oon niin hoikka, et ei tarvinnu tunkkia ku ryömin auton alle tuumailemaan. Sieltähän se vika löyty.

Kuva

Mikä ton osan nimi nyt lieneekään, en tiedä. Mut siinä vaihdevaijerin päässä tommonen on tarkotuksenaan lukita vaijeri sopivasti. Lukitus oli auennu omia aikojaan, ja nähtävästi sen verran kulumaa etten saanu lukitusta pysymään. Tarvii ostaa hyvä klemmari ja avittaa semmosella sitä, eiköhän se siitä.

Eikä toi nyt tavallaan haittaa vaikka kojelauta ja kaikki on tuhannen päreinä pitkin kabiinia, helpompi vedellä äänentoistolle ym. uusia piuhoja ja ylipäätään alkuperäistä reilusti suurempi stereo on helpompi asentaa ku saa johtosarjan sieltä poteron perältä vähän syvemmälle sinne syövereihin. Arvauskilpailu;

Montako torx-ruuvia hukkui tai monelleko en löydä paikkaa sit kootessa? Lähimmäks arvanneelle palkintona 0,33 tlk olutta, siideriä, lonkeroa tai muuta virvoitusjuomaa valinnan mukaan kohdatessa.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

En tiiä vieläkään ton osan nimeä, mut semmonen löyty kl-varaosaliikkeestä. Oli muutakin nippeliä mitä piti tilata, ni samalla sit tommonen. Kai uus osa nippuside-/klemmaripatentin voittaa.

Odotan postipakettia saapuvaks, jos sit vaik viikonloppuna ehtis laittaa ton nippuun. Pari lämpötila-anturia tulee samalla, ni eiköhän niillekin löytys samalla paikat.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Noniin. Sairastelin vähän tos viikonlopusta alkaen, mut tänään jäi puoltoista tuntia joutoaikaa ni poikkesin hallille. Vaihteet menee nyt päälle, mittaritaulun lämpömittari kertoi ihan uskottavia lukemia (+2°C) ja hypistelin ahdetun ilman lämpöanturiakin käpälissäni. Tai no vaihdoin senkin ja hämmästelin vanhaa ku oli ihme limassa. Varsin puhtaat öljyt tos oli kyl ennen ku vaihdoin just ennen ku jätti tielle, et liekö oli hienoinen öljyhuntu päällä. Mene ja tiedä.

No itte ku tekee ni saa mitä sattuu tulemaan. Pakki on nyt vähän jipon takana, tai siis ihan normaalisti menee päälle ku nostaa siitä kielestä, mut on nostettava myös ku ottaa sen pois päältä. :lol: Mietin sit et mitähän tälle tekis, et ehkä se palautuis normaaliks jos vähän säätäis sieltä vaijerin toisesta päästä. Mut sit mietin et ehkäpä se ei palautuis normaaliks ja annoin olla. Väljähän se keppi on itsessään, ja uuden ostan heti ku kukkarossa on tarpeeks paksuutta. Nyt mennään näillä.

Ulkolämpötila-anturiin nyt ei varmaan liittyny mitään ihmeellistä, vanha oli ihan maalisumussa mikä saattais selittää toimimattomuutta tai en tiiä. Nyt on uus, se toimii ja sillä sipuli.

Hetken käyttelin ahtoputken anturin vaihtamisen jälkeen, ja ihan samaltahan se tyhjäkäynti kuulosti uudellakin anturilla. Melkein tekis mieli vaihtaa vanha anturi takas, ni olis sit se uus varalla. Nyt en vaan ehtiny ku tuli kiire lastenhoitotehtäviin.

Ja niin joo, tuolla aiemmin hämmästelemäni välitanko vaihdevivustossa tuli laitettua paikalleen. Vaihde oli kai nelosella, muistaakseni. Seuraus oli semmonen, et keppi muuttui jäykäks ku tota.. no helvetin jäykäks. Elikkäs ryömin auton alle ja irrotin moisen tangon. Siinä sit moiskin vasaralla pikkupusuja siihen plootuun missä sen tangon pitäs olla kiinni, kyllähän se vängällä liikkui muttei juuri vetristyny. Annoin olla, jonkinlainen vastapaino se vissiin on olevinaan ni olkoot sit olevinaan.

Kai toi nyt olis taas ajokunnossa, mut lepäilkööt vielä hallissa liikennekäytöstä poistettuna kunnes saan myytyä ton pikkuauton ja kunnes saan ostettua kelvot kesäpyörät. Kohtuuhintaisia (l. todella halpoja) mut kelvollisia saa tarjota lähistöltä, tossa alotusviestissä on mun melkein päivittäisiä suuntia. Ja toki poikkean jonkin verran reitiltäni mikäli tarve vaatii.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Juuh. Kävin tänään duunin jälkeen hakemassa helvatan hyvän vaihdekepin. Ei ollu välystä oikeastaan lainkaan. Ai että ku kelpaa latoa pykäliä pesään sillä sitten, luulen ettei 3. ja 4. vaihteita tartte "suostutella" enää lainkaan vaan ovat siellä missä voi olettaakin. Muutenkin oli erinomaisessa kunnossa, ei oo varmaan hirveämmin lepuuteltu kättä kepillä ku numeroistakin saa selvän.

Eilen tilailin vähän rca-, virta- ja kaiutinpiuhoja ym. Tänään soittivat sit et haluaisivat korvata tilaamani kaiutinpiuhan eri kaiutinpiuhalla; pahoittelivat että kun ei nyt harmillisesti ole se korvaava piuha saman väristä. Aha. Sanoin et ihan sama. Kertoi vielä et on nyt sit kalliimpaa piuhaa mut saan sen siihen samaan erikoistarjoushintaan. Harmittaa nyt et ei tullu tilattua esim. kilometriä sitä ku olis tehny ihan hyvän tilin. Ja ku tarkistin että mitä paskaa mulle nyt sit lähetetään, ni päättelin et on melkoinen overkill tolle äänentoistosysteemille toi piuha minkä tuun saamaan puoli-ilmaiseksi. Käyn ehkä hakee motonetistä halvempaa ja käytän tota kaiutinkaapelia Hiacen akkukaapelina.

Joo. Nyt ei tarvis vissiin muuta ku asennella varaosat ja tarvikkeet autoon. En tiiä koska ehtii, ja oon muutenkin nyt viimeistään oppinu pitämään purkamisesta ja tavaroiden haalimisesta ni ei jaksa toi asentamishomma hirveämmin kiinnostaa. No ehkä jos viikonloppuna olis hyvää säätä.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Ei oo ehtiny muuta ku suunnittelemaan. Tai no kävin laittaa uuden vaihdekepin paikalleen. Auto on ollu seisonnassa ku ei oo ollu ajoa.

Tuli mieleen että työvalot olis hyvä, että olis oltava työvaloja. Ostin 20 kpl semmosia. :lol: Joo, niitä piisaa nyt vaikka myyntiinkin ku eihän tommosta määrää 55w polttimoita polta yhdellä akulla kauaakaan, kaks tai neljä olis varmaan sopiva määrä yhteen autoon.

Meinasin noi siis taakse ikään kuin lisäpakkivaloiks. Sit aloin miettimään vähän asioita. Olis hyvä jos ne seurais halutessani niitä pakkivaloja, mut silleen et voisin kytkeä ne päälle vaikkei pakki oliskaan päällä. Arvatkaa muuten vituttaako ajaa semmosen (yleensä) Sprinterin perässä, jossa paistaa valkosta lisävaloa taakse niin helvetisti! No unohtuuhan ne muunkin merkkisissä, tekevälle sattuu ja silleen. Pääsen kyl ohi jos häikäisee häiritsevästi. Niin, elikkäs työvalojen "pakkokytkentä" vois olla vaik käsijarrun merkkivalon takana ku en yleensä ajele käsijarru päällä. Niin ja jos ne sais hyvin valoisaan aikaan ihan kokonaan pois toiminnasta vaik jostain nappulasta. Mitenhän tämmösen..

Ja jos nyt ohjausyksikköä suunnittelee, ni voishan se samalla ohjata myös peruutuskameraa. Vaik et menis päälle aina ku laittaa pakin päälle, ja sehän muuten menee ku se on tehtaalla suunniteltu silleen. :lol: Ja jos sen sais pysymään päällä tai pois päältä koko ajan jos niin haluan. Mahdollisesti tämmösetkin toiminnot ko. apparaatista löytyy, mutta koin sen kosketusnäyttösysteemin niin hankalaks et jos kameraa vois ohjata yhdestä napista ni olisin tyytyväinen.

Hmm.. tos on viel yks rele ja sokkeli sille. Ja nappula. En tiiä. Jos sais vaik radiosta äänen pois nappia painamalla. Ei oo potikkaa radiossa vaan + - ja - -nappulat mistä seikasta en pidä, ni napista hiljenee laakista vastedes. Tiiä vaik saisin puhelun just ajellessani tai ehkä autokaistalla mun puheesta ei tarjoilija1 sais selvää ku Highway Star soi taustalla täysiä.

No piirsin nyt sit kuitenkin tämmösen kytkentäkaavion. Siinä on ainakin yks virhe ku en muistanu miten led merkitään, laitoin ne polttimoiks. Ja ihan hauskaa muutenkin keksiä symboleja omasta päästä, ne omituiset pömpelit alareunassa ovat on-off-on -tyyppisiä venikoita joissa eri väriset ledit kummallekin on-asennolle. Yks tietty vaan on-off -venikka ja siinä vain yksi led. Olin myös helvetin väsyny tota piirtäessäni, et voihan se olla et koko hommassa on jotain isosti pielessä. En katso sitä nyt sen kummemmin, katson huomenna ennen ku alan tinaamaan.

http://i.imgur.com/J9JT8CP.jpg
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Joo ei kai siinä mikään erityisesti ollu pielessä. Unohtu piirtää maadoitus yhdelle releelle, mut se siitä. Toivoisin osaavani ohjelmoida, sillä olen varma että tällaisen systeemin vois toteuttaa vähäisemmälläkin tinaamisella, siinä on nimittäin semmonen homma mistä en oikein pidä. Mut no, meen virittelemään juotosaseman tonne takaterassin lamppuun, ni ei oo käryt sit sisällä asunnossa. Huomenna vaihteeks tallipäivä.
Kissa
Viestit: 61
Liittynyt: 12.2.2015 23:00

Viesti Kirjoittaja Kissa »

Eilen korjaamolla vikakoodeja luetuttamassa. No olihan siellä suuttimien korjausarvoissa pientä hmm.. no korjattavaa. Ja kun pientä lätäkköä tekee suuttimen juureen, ni ammattimiehen arvio oli haljennut suutin. Joo ja siis terveisiä vaan, palvelu oli hyvää, ystävällistä ja asiantuntevaa. Tuun toistekin. Nyt sit säästämään rahaa uuteen suuttimeen. Tähän se vanha kasku huoltoasemakohtaamisesta, -"Onko järkeä laittaa rahaa noin kalliseen auto?" -"Onko järkeä laittaa kaikki rahat autoon?"


Vaihdoin tänään vähän joka suuntaan repsottaneen ovipahvin. Puoli tuntia meni, ei mielestäni paha ku en "uutta" pahvia pakkausmuoveista repiessäni vielä tiennyt yhtään miten tommonen on autossa kiinni. Ei tullu vahinkoa, joten kerrankin voin onnitella itseäni onnistuneesta remontista.

Työvalohomma on edelleen vaiheessa. Piuhoja pitäs kytkeä ohjausyksikköön, porata parit pultin reiät, asentaa valot ja kytkeä sulake. En tiiä koska ehtii ku on niin paljon hommaa ja niin kiire koko ajan et mitään ei saa tehtyä.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”