-98 Vito 2.3td Sammu kesken ajon- VIKA LÖYTY-
-98 Vito 2.3td Sammu kesken ajon- VIKA LÖYTY-
Joo täytyy näin heti ensimmäinen postaus aloittaa kysymällä neuvoa viisaimmilta..
Eli autona on tosiaan -98 Vito V230 td ja nyt se teki semmosen tempun että..
Moottori sammui kuin seinään 100kmh vauhdista eli veto katkesi tykkänään ilman että mitään kilinöitä ja kolinoita olisi kuulunu..
Ensimmäiseksi otin venttiilikopan korkin auki niin nokkaketju on paikallaan ja "pyörii" startatessa normaalisti..eli näyttäis ettei ainakaan nokkaketjun puolella olisi vikaa..
Sitten otin 4-sylinterin ruiskuputken irti suuttimelta ja startattiin uudelleen niin todettiin että polttoainetta ei tule tippaakaan, tankki on muuten lähes täynnä ettei siitä ole kyse että olisi loppunu löpö..
Oma epäilykseni on tällä hetkellä että jostain syystä pumpun moottorin sammutin olisi hajonnu ja menny kesken ajon päälle, voisko olla mahdollista? Mikähän mokkula on pumpussa kyseinen sammutin ku ei ole oikein kokemusta kyseisestä pumppumallista ?
Olisko jollain kuvia ym opastusta asiaan?
Ja ehkä myöskin seuraava vika saattaa liittyä asiaan, nimittäin joulun välipäivinä pari päivää ennen tätä stoppaamista hehku teki semmosen tempun että ku kääntää virran päälle niin hehkun merkkivalo ei syty vaan vasta noin 15 sek. kuluttua ku starttasin käyntiin ja tällöin valo paloi noin puoli minuuttia ennen kuin sammui.. Mikähän vika hehkuun tuli ja olisko asian yhteyttä??
Eli autona on tosiaan -98 Vito V230 td ja nyt se teki semmosen tempun että..
Moottori sammui kuin seinään 100kmh vauhdista eli veto katkesi tykkänään ilman että mitään kilinöitä ja kolinoita olisi kuulunu..
Ensimmäiseksi otin venttiilikopan korkin auki niin nokkaketju on paikallaan ja "pyörii" startatessa normaalisti..eli näyttäis ettei ainakaan nokkaketjun puolella olisi vikaa..
Sitten otin 4-sylinterin ruiskuputken irti suuttimelta ja startattiin uudelleen niin todettiin että polttoainetta ei tule tippaakaan, tankki on muuten lähes täynnä ettei siitä ole kyse että olisi loppunu löpö..
Oma epäilykseni on tällä hetkellä että jostain syystä pumpun moottorin sammutin olisi hajonnu ja menny kesken ajon päälle, voisko olla mahdollista? Mikähän mokkula on pumpussa kyseinen sammutin ku ei ole oikein kokemusta kyseisestä pumppumallista ?
Olisko jollain kuvia ym opastusta asiaan?
Ja ehkä myöskin seuraava vika saattaa liittyä asiaan, nimittäin joulun välipäivinä pari päivää ennen tätä stoppaamista hehku teki semmosen tempun että ku kääntää virran päälle niin hehkun merkkivalo ei syty vaan vasta noin 15 sek. kuluttua ku starttasin käyntiin ja tällöin valo paloi noin puoli minuuttia ennen kuin sammui.. Mikähän vika hehkuun tuli ja olisko asian yhteyttä??
Viimeksi muokannut Make_O, 31.1.2008 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Eli polttoainetta ei tule suuttimelle?
Polttoainesuodatin tai esisuodatin tukossa? Siirtopumppu rikki?
Laita kanisterista letku suoraan pumpulle, tuleeko polttoainetta sitten suuttimelle asti?
Jos tällä ei lähde käyntiin niin sitten tarkastaisin koneen ajoituksen ja pumpun ajoituksen.
Pumpussa sammutus on hoidettu alipaineella. Elikkä ei pitäisi olla siitä kiinni.
Viton pumpuissa ei yleensä ole stop vipua paikallaan. Akseli kyllä löytyy.
En usko että vika on siinä.
Jos pumpussa on vika niin silloin se tarkottaa että pumpun päätylaakeri on pettänyt (yleensä).
Jos hehkun valo syttyy käynnistyksen jälkeen, niin se kertoo siitä että joku hehkuista on rikki.
Mutta käyntiinlähtö johtuu nyt ilmeisesti polttoaineen puutteesta. Ja lisäksi joku hehkuista on rikki tai kosketushäikkää liittimissä.
Polttoainesuodatin tai esisuodatin tukossa? Siirtopumppu rikki?
Laita kanisterista letku suoraan pumpulle, tuleeko polttoainetta sitten suuttimelle asti?
Jos tällä ei lähde käyntiin niin sitten tarkastaisin koneen ajoituksen ja pumpun ajoituksen.
Pumpussa sammutus on hoidettu alipaineella. Elikkä ei pitäisi olla siitä kiinni.
Viton pumpuissa ei yleensä ole stop vipua paikallaan. Akseli kyllä löytyy.
En usko että vika on siinä.
Jos pumpussa on vika niin silloin se tarkottaa että pumpun päätylaakeri on pettänyt (yleensä).
Jos hehkun valo syttyy käynnistyksen jälkeen, niin se kertoo siitä että joku hehkuista on rikki.
Mutta käyntiinlähtö johtuu nyt ilmeisesti polttoaineen puutteesta. Ja lisäksi joku hehkuista on rikki tai kosketushäikkää liittimissä.
Joo, ruiskuputken ku ottaa irti suuttimelta ja starttaa niin ei pisaraakaan tule tavaraa..
Yleensä jos suodattimet tukkeutuu tai siirtopumppu hajoaa niin kone puutuu pikku hiljaa ja kadottaa vedon muttä toi teki sen että 100kmh vauhdista kone vaan nykäs ja veto katkesi ihan kerrasta tykkänään.. sehän se outoa onkin.. Itse asiassa paikka oli vielä länsiväylällä ennen Suomenojan ramppia ohitustilanteessa..
Tuli myös sekin mieleen että katkesko ruiskupumpulta pääakseli tai jotain muuta "hassua", miten sais tarkastettua pyöriikö ruiskupumppu koneen mukana normaalisti..? Mitä tuo päätylaakerin rivahtaminen tarkalleen tarkoittaa eli mitä silloin hajoaa sisältä?
Kaikki putket muuten suodattimien ja pumpun välillä näyttäis olevan täynnä polttoainetta eikä edes ilmakuplia näy eli luulisin että menovettä on ollu tarjolla kyllä mutta ruiskupumppu nyt ei jostain syystä tykkää tarjoilla sitä eteen päin.. Onpa ihmeellistä ei voi muuta sanoa..
Sammutuksen alipainekello on ilmeiseti se valkoinen noin 3cm halkaisijaltaan oleva pumpun päällä?
Silloin ku toi hehku ongelma tuli ,niin kone lähti kyllä helposti käyntiin mutta jäi silleen niinku tyypillisesti "rytäämään" hetkeksi aikaa ennenkuin tasottui..
Yleensä jos suodattimet tukkeutuu tai siirtopumppu hajoaa niin kone puutuu pikku hiljaa ja kadottaa vedon muttä toi teki sen että 100kmh vauhdista kone vaan nykäs ja veto katkesi ihan kerrasta tykkänään.. sehän se outoa onkin.. Itse asiassa paikka oli vielä länsiväylällä ennen Suomenojan ramppia ohitustilanteessa..
Tuli myös sekin mieleen että katkesko ruiskupumpulta pääakseli tai jotain muuta "hassua", miten sais tarkastettua pyöriikö ruiskupumppu koneen mukana normaalisti..? Mitä tuo päätylaakerin rivahtaminen tarkalleen tarkoittaa eli mitä silloin hajoaa sisältä?
Kaikki putket muuten suodattimien ja pumpun välillä näyttäis olevan täynnä polttoainetta eikä edes ilmakuplia näy eli luulisin että menovettä on ollu tarjolla kyllä mutta ruiskupumppu nyt ei jostain syystä tykkää tarjoilla sitä eteen päin.. Onpa ihmeellistä ei voi muuta sanoa..
Sammutuksen alipainekello on ilmeiseti se valkoinen noin 3cm halkaisijaltaan oleva pumpun päällä?
Silloin ku toi hehku ongelma tuli ,niin kone lähti kyllä helposti käyntiin mutta jäi silleen niinku tyypillisesti "rytäämään" hetkeksi aikaa ennenkuin tasottui..
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Jep, eipä se tietenkään tolleen vauhdista sammu jos suodatin tukkeentuu.
Eiköhän se vika sieltä löydy.
Ota syöttöpumpun kyljestä 17mm avaimella tarkastusroppu auki. Sieltä näkee pumpun ajotusmerkin.
Ajoitusmerkki on pumpun akselissa, joten siitä näet että pyöriikö pumppu.
Ykkösen mäntä ylhäällä, pumpun ajoitusviivan tulisi olla kohdallaan tuolla ennakolla.
Jos päätylaakeri kilahtaa niin mahdollisesti akseli voi katketa tai muuta vastaavaa vauriota tulla.
Oikeasti en tiedä kun ei ole vielä omalle kohdalle silleen käynyt.
Eiköhän se vika sieltä löydy.
Ota syöttöpumpun kyljestä 17mm avaimella tarkastusroppu auki. Sieltä näkee pumpun ajotusmerkin.
Ajoitusmerkki on pumpun akselissa, joten siitä näet että pyöriikö pumppu.
Ykkösen mäntä ylhäällä, pumpun ajoitusviivan tulisi olla kohdallaan tuolla ennakolla.
Jos päätylaakeri kilahtaa niin mahdollisesti akseli voi katketa tai muuta vastaavaa vauriota tulla.
Oikeasti en tiedä kun ei ole vielä omalle kohdalle silleen käynyt.
JepSammutuksen alipainekello on ilmeiseti se valkoinen noin 3cm halkaisijaltaan oleva pumpun päällä?
Kokeile ekana ottaa sammuttimen alipaine letku irti pumpun päältä. sammuttimen alipainekello on muovinen yleensä valkoinen.
nyt sen pitäs käynnistyä jos vika ei ole itse pumpussa. Sammumaan saat kun tökkää letkun takaisin ja käännät avaimesta.
jos siinä jostain syystä on mennyt ajonesto päälle? Tällä letkun irrotuksella se käynnistyy kyllä.
nyt sen pitäs käynnistyä jos vika ei ole itse pumpussa. Sammumaan saat kun tökkää letkun takaisin ja käännät avaimesta.
jos siinä jostain syystä on mennyt ajonesto päälle? Tällä letkun irrotuksella se käynnistyy kyllä.
Moro ja kiitoksia vastauksista kaikille..
Tämän päivän saldo puolentunnin ruuvaamisen jälkeen..
Alipainekellosta letku otettu irti ja kokeiltu starttailla. ei mitään vaikutusta.. tuli vaan just nyt mieleen että tarttisko kokeilla imeä alipainetta kelloon ja startata uudelleen jospa kello pitää olla ns. vedossa eli venttiili auki?
Sekä
Vito500tkm ohjeen mukaisesti avasin tarkastuspropun ja totesin että pumpun sisuskalut pyörii startatessa.. näytti olevan myös aika mustat öljyt sisällä..
Alempana vielä kuva pumpusta ja seuraava kysymys olisikin sitten että mikä on toi musta mötikkä ton alipainekellon yläpuolella mihin menee piuha?
Sekä mikä on myös toi kuvan vasemmassa laidassa oleva alumiininen kantikas "laatikko" mihin menee piuhat myös?
Tämän päivän saldo puolentunnin ruuvaamisen jälkeen..
Alipainekellosta letku otettu irti ja kokeiltu starttailla. ei mitään vaikutusta.. tuli vaan just nyt mieleen että tarttisko kokeilla imeä alipainetta kelloon ja startata uudelleen jospa kello pitää olla ns. vedossa eli venttiili auki?
Sekä
Vito500tkm ohjeen mukaisesti avasin tarkastuspropun ja totesin että pumpun sisuskalut pyörii startatessa.. näytti olevan myös aika mustat öljyt sisällä..
Alempana vielä kuva pumpusta ja seuraava kysymys olisikin sitten että mikä on toi musta mötikkä ton alipainekellon yläpuolella mihin menee piuha?
Sekä mikä on myös toi kuvan vasemmassa laidassa oleva alumiininen kantikas "laatikko" mihin menee piuhat myös?
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Minun vitossa ei ole pumpussa mitään sähköjä. Eipä ole tietoa että mitä ovat. Meneekö kuvassa oleva musta mötikkä sammutuskelloon?
Joku tietäväisempi voisi vastata että mitä noi sähkökäikäleet on ja mitä ne tekee.
Kuva voisi olla vähän tarkempi noista sähkökäikäleistä.
Lisäksi tietoa että onko automaatti, ilmastointi, vakionopeudensäädin tai egr.
Valkoiselle kellolle tulee alipaine vain sammuttaessa. Käynnistymiseen ei alipainetta tarvita.
Pumpun sammutusakseli mihin 200D:ssä tulee sammutusvipu on tuossa kuvassa tyyppikilven yläpuolella oleva akseli. Mutta onko siinä sinun vitossa koko akselia?
Nyt voisi olla mahdollista että sähköpalikat tökkii vastaan.
Minulla vaan ei ole tietoa noista.
Joku tietäväisempi voisi vastata että mitä noi sähkökäikäleet on ja mitä ne tekee.
Kuva voisi olla vähän tarkempi noista sähkökäikäleistä.
Lisäksi tietoa että onko automaatti, ilmastointi, vakionopeudensäädin tai egr.
Valkoiselle kellolle tulee alipaine vain sammuttaessa. Käynnistymiseen ei alipainetta tarvita.
Pumpun sammutusakseli mihin 200D:ssä tulee sammutusvipu on tuossa kuvassa tyyppikilven yläpuolella oleva akseli. Mutta onko siinä sinun vitossa koko akselia?
Nyt voisi olla mahdollista että sähköpalikat tökkii vastaan.
Minulla vaan ei ole tietoa noista.
Vito500tkm , tuossa linkin kuvassa sun pumpussa alipainekellon vieressä oleva reikä on plommattu umpeen ja tossa mun pumpussa tuohon tulee se musta mötikkä mitä en tiedä mikä on?
Ei ole automaatilla vaan manuaalilla, ilmastointi on, vakionopeusäädintä ei ole ja mikä on egr?
On tuossa meikäläisenkin pumpussa tommonen sammutinakselin pätkä mikä liikkuu alipainekellon imunmukaan... ja jos kääntää vaikka jakarilla niin se palautuu aina takas käynti asentoon ilmeisesti jonkin jousen voimasta..
Yritän ottaa la. parempia kuvia noista elektroniikka motikoista. vasemmalla pumpun kylessä olevaan kantikkaaseen alumiini kokkareeseen menee sähköpiuhat ja myös polttoaineputki eli voisiko se olla polttoaineen esilämmitin? Toisaalta pumpulle menee myös putki suodattimelta pumpun taakse juntturilla pumpun kylkeen lähelle nestepäätä, eli ottaako toi kahdella putkella löpöä vai onko takana oleva putki paluupuoli?
Ei ole automaatilla vaan manuaalilla, ilmastointi on, vakionopeusäädintä ei ole ja mikä on egr?
On tuossa meikäläisenkin pumpussa tommonen sammutinakselin pätkä mikä liikkuu alipainekellon imunmukaan... ja jos kääntää vaikka jakarilla niin se palautuu aina takas käynti asentoon ilmeisesti jonkin jousen voimasta..
Yritän ottaa la. parempia kuvia noista elektroniikka motikoista. vasemmalla pumpun kylessä olevaan kantikkaaseen alumiini kokkareeseen menee sähköpiuhat ja myös polttoaineputki eli voisiko se olla polttoaineen esilämmitin? Toisaalta pumpulle menee myös putki suodattimelta pumpun taakse juntturilla pumpun kylkeen lähelle nestepäätä, eli ottaako toi kahdella putkella löpöä vai onko takana oleva putki paluupuoli?
Re: vitottaa
Tietääkseni tän vuoden malleissa ei ole käyntitietoanturia mikä vaikuttais pumppuun.. Johdot näyttäis olevan siistissä kunnossa ja ok..jamppa kirjoitti:Terve
Löytyykö näistä koneen käyntitieto anturia.
Onko johdot ok.
Jamppa
No perkules jos se on semmonen niin tuntuu toimivan, joskin tietysti pikkasen siten ku itteä huvittaa... Mitenkähän ton saa pois päältä vai irti vaan koko mötikkä ja roskiin ja normaali suora putki paikalleen..? Taidan hörppästä aamukahveet ja painella talliin irrottamaan ton kokkareen jokatapauksessa oli sitten mikä tahansa, ei sitä tarvita kuitenkaan tossa mallissapp d kirjoitti:Jonku sortin käynnistyksenestokäikäleMake_O kirjoitti:
Sekä mikä on myös toi kuvan vasemmassa laidassa oleva alumiininen kantikas "laatikko" mihin menee piuhat myös?
No niin kantikas mokkula irrotettu ja tarkastettu siten että kun virta on pois ,venttiilin läpi ei mene puhaltaessa ilmaa ja kun kääntää virran poäälle niin venttiili aukee ja ilma menee kevyesti läpi, eli tamä kantti mokkula/ajonesto sitten niinku oletettavasti toimii oikein, eli sen verran suunnitelmissa takaspäin että en taidakkaan viritellä sitä suoraa putkea koneelle ainakaan vielä..
Täs olis foto siitä pysäytin kellon yläpuolella olevasta mokkulasta mihin menee piuhat, yritin riisua päällä olevaa suoja skordaria sen verran pois että joku fiksu vois sanoa mikä toi on ja miten sen saa irti? Pahoittelen huonoa kuvakulmaa koska paikallaan olavasta osasta on niiin pirun vaikea ottaa kuvia tilan ahtauden takia.. Täytyis melkein peiliä käyttää apuna..
Täs olis foto siitä pysäytin kellon yläpuolella olevasta mokkulasta mihin menee piuhat, yritin riisua päällä olevaa suoja skordaria sen verran pois että joku fiksu vois sanoa mikä toi on ja miten sen saa irti? Pahoittelen huonoa kuvakulmaa koska paikallaan olavasta osasta on niiin pirun vaikea ottaa kuvia tilan ahtauden takia.. Täytyis melkein peiliä käyttää apuna..
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Saatko siitä sammutuskellon viereisestä käikäleestä johtoja/liitintä näkyviin niin että pääsee mittaamaan yleismittarilla että mitä siellä tapahtuu vai tapahtuuko mitään? Monta johtoa sinne menee?
Eli kantti mötikkä katkaisee polttoaineen syötön pumpulle =ajon esto. Joka siis toimii oikein. Mutta nyt on minullekkin epäselvä toi että mitä sammutuskellon viereinen osa tekee . Vai oisko sekin käynnistyksenestolle.
Onkos osaa käytössä joissain ha-malleissa?
Eli kantti mötikkä katkaisee polttoaineen syötön pumpulle =ajon esto. Joka siis toimii oikein. Mutta nyt on minullekkin epäselvä toi että mitä sammutuskellon viereinen osa tekee . Vai oisko sekin käynnistyksenestolle.
Onkos osaa käytössä joissain ha-malleissa?
Otin tosta mötikästä kannen auki ja alta paljastui kolme nastaa minne menee luonnollisesti kolme johtoa. Mittasin yleismittarilla niin 3.2volttia näyttää virtapäällä joka piuhalle.. Vastusta mitattaessa runkoa vasten 2000 ohmin alueella mittari näytti 928ohmia joka piuhalle Itellä sähköoppi ei ole tosiaankaan vahvinta lajia mutta jos joku tästä ymmärtäis mistä on kyse..?vito500tkm kirjoitti:Saatko siitä sammutuskellon viereisestä käikäleestä johtoja/liitintä näkyviin niin että pääsee mittaamaan yleismittarilla että mitä siellä tapahtuu vai tapahtuuko mitään? Monta johtoa sinne menee?
Eli kantti mötikkä katkaisee polttoaineen syötön pumpulle =ajon esto. Joka siis toimii oikein. Mutta nyt on minullekkin epäselvä toi että mitä sammutuskellon viereinen osa tekee . Vai oisko sekin käynnistyksenestolle.
Onkos osaa käytössä joissain ha-malleissa?
No niin, ei löytyny pumpusta mitään vikaa. Avasin pumpun kyljestä sen luukun ja totesin että syötönsäätötanko/pysäytin liikkuu kepeästi edes takasin ja muutenkin kaikki näyttäis olevan ok joten laitoin pumpun kasaan ja ajattelin että johan on perkele ettei lähde käyntii tää kosla. Latasin akun täyteen virtaa ja eikun sahaamaan konetta väyväyväy puts väyväyväyväy puts väyväyväyväy puts.. prööööön kone käyntiin ja samantien semmonen ääni niinku bensakone pyörähtää väärinpäin käyntiin krrrrrr ja kkrämss ,semmonen rämähdys niinku työkalupakki tipahtais koneen päältä alas väärinpäin lattiaan ja täys hiljaisuus talliin ,ei kuulu muutaku pihinää syyläristä ja helvetinmoinen valkoinen savu leijuu jokapaikas.... totesin vaan ittekseni että jaahas, taidetaan tarvita muutaki ku uus syöttöpumppu....
En tiedä onko jossain männänlaes ikkuna vai mikä perkele on tullu mutta...
Ei sattuis olemaan kenelläkään hyvää Viton konetta joutilaana?
En tiedä onko jossain männänlaes ikkuna vai mikä perkele on tullu mutta...
Ei sattuis olemaan kenelläkään hyvää Viton konetta joutilaana?
Ohoh. Sammumisen jälkeen ainoa vika mikä löytyi oli se että suuttimille asti ei tullut polttoainetta?
Ettei siinä ole sittenkin se jako päässyt sekaisin, nokka-akselin ketjupyörän lukitus pettänyt? Pumpun ajoituksen ilmeisesti tarkistit ja sehän nyt on suunnileen tietenkin kohdillaan kun kerta lähti käyntiin...Pyöriikö se enää vapaasti ollenkaan jos avaimella pyörittää?
Taitaapa olla kannen irroitus eessä.
Ettei siinä ole sittenkin se jako päässyt sekaisin, nokka-akselin ketjupyörän lukitus pettänyt? Pumpun ajoituksen ilmeisesti tarkistit ja sehän nyt on suunnileen tietenkin kohdillaan kun kerta lähti käyntiin...Pyöriikö se enää vapaasti ollenkaan jos avaimella pyörittää?
Taitaapa olla kannen irroitus eessä.
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Pumpussa ei ollutkaan vikaa???
Kuulostaa oudolta että polttoainetta ei ensin tullut ja nyt sitten kuitenkin tulee ja lähti käymään. Ja koneesta kolinaa, valkoista savua pakoputkesta ja sihinää syyläristä. Tässä taidetaan siirtyä kansiosastolle. . .
Valkoinen savu ja ilkeä käyntiääni viittaisi siihen että kone polttaa jäähdytinnestettä(kansivika). Pyöriikö kone? Lähteekö enää käyntiin? Oletko tarkastanut koneen ajotuksen, kampiakseli/nokka?
Jos jako/moottorin ajoitus on ok ja kone pyörii, niin kokeilisin uudestaan käymään, että tekeekö paineita syyläriin? Näin vois varmistua kansiviasta.
Omasta kotterosta oli muutama vuosi sitten kansi rikki. Ahtopaineiden noustessa yli 0,3bar pukkasi kone jäähdytinesteet ulos. Valkoista savua tuli tien täydeltä ja koneesta kuulu kauhea kolina. Ajelin (en suosittele) hämeenlinnasta vantaalle 60km/h kun ei jaksanut alkaa kävelemään . Pari kertaa joutu ilmailemaan ja vettä lisäämään. Kotiin päästyäni tein kansiremontin. Kansi kävi koneistamolla oikaistavana(oli todella kiero). Toimi 1000km kunnes sama juttu. Ei auttanut kun vaihtaa kansi.
Kuulostaa oudolta että polttoainetta ei ensin tullut ja nyt sitten kuitenkin tulee ja lähti käymään. Ja koneesta kolinaa, valkoista savua pakoputkesta ja sihinää syyläristä. Tässä taidetaan siirtyä kansiosastolle. . .
Valkoinen savu ja ilkeä käyntiääni viittaisi siihen että kone polttaa jäähdytinnestettä(kansivika). Pyöriikö kone? Lähteekö enää käyntiin? Oletko tarkastanut koneen ajotuksen, kampiakseli/nokka?
Jos jako/moottorin ajoitus on ok ja kone pyörii, niin kokeilisin uudestaan käymään, että tekeekö paineita syyläriin? Näin vois varmistua kansiviasta.
Omasta kotterosta oli muutama vuosi sitten kansi rikki. Ahtopaineiden noustessa yli 0,3bar pukkasi kone jäähdytinesteet ulos. Valkoista savua tuli tien täydeltä ja koneesta kuulu kauhea kolina. Ajelin (en suosittele) hämeenlinnasta vantaalle 60km/h kun ei jaksanut alkaa kävelemään . Pari kertaa joutu ilmailemaan ja vettä lisäämään. Kotiin päästyäni tein kansiremontin. Kansi kävi koneistamolla oikaistavana(oli todella kiero). Toimi 1000km kunnes sama juttu. Ei auttanut kun vaihtaa kansi.
No niin , nyt on sitte vihdoin ja viimein kaljalaatikon ja niin monen kirosanan jälkeen ettei kyllä ole pietarin portille enää asiaa kansi irti koneesta.... Tilanne on semmonen että kansi näyttäis päällisin puolin olevan ok, nokka ok,samoin männät. kannentiiviste kuin uusi, ajoitus kampi/nokka ok eli mitään vikaa ei löytyny mistään ... Vittu että alkaa palaa hiat ton romun kans... Mikähän helvetti tota paskaa vaivaa ,olisko kellää ideoita..?
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Tuliko se pumpun ja moottorin ajoitus katsottua että on varmasti oikein?
Ettei jako ollut hypännyt yhdellä hampaalla?
Moottorin ajoitus: Kampiakseli, nokka.
Pumpun ajoitus: kampiakseli, pumppu.
Näkyykö kannessa tai männissä jälkiä? Onko pakosarjassa märkää jossain kanavassa? Minulla kun poltti jäähdytysnestettä nelos sylinterissä niin nelos sylinterin pakosarjan kanavassa näky märkää. Samoten kannen palotiloja kun vähän putsaili niin nelosen palotila oli muita puhtaampi, kliks. Pahvisa ei näkynyt mitään jälkeä. Eikä kannessa vaikka kansi kävi koeponnistuksessa.
Kerro vähän lisää niin voidaan pähkäillä että mikä siellä on vikana.
Ettei jako ollut hypännyt yhdellä hampaalla?
Moottorin ajoitus: Kampiakseli, nokka.
Pumpun ajoitus: kampiakseli, pumppu.
Näkyykö kannessa tai männissä jälkiä? Onko pakosarjassa märkää jossain kanavassa? Minulla kun poltti jäähdytysnestettä nelos sylinterissä niin nelos sylinterin pakosarjan kanavassa näky märkää. Samoten kannen palotiloja kun vähän putsaili niin nelosen palotila oli muita puhtaampi, kliks. Pahvisa ei näkynyt mitään jälkeä. Eikä kannessa vaikka kansi kävi koeponnistuksessa.
Kerro vähän lisää niin voidaan pähkäillä että mikä siellä on vikana.
No niin.. tättärää...vika perkules löytyi ku aloin ihmetteleen että mitäs helvettiä tua pumpun ratas näyttää noin kummalliselta.. On näköjään kettinki lyöny pikkasen joutilasta rattaalla.. Toi kuva ei oo mikään paras mahdollinen ku toi tikikamera tsuumaa tohon lohkotasoon,mutta kuvissa näkyy kuinka hampaan kärjet on kiiltää tasaisena..
Jaahans, kurkataas mitä alipainepumpun taakse kuuluu... No , mikäs perkuleen mokkula se täällä on irrallaan ketjupyörän ja jakokopan välis..?
No perkules, radiaali voimat on pikkasen päässy jylläämään ja mokkulan alkuperäkin selvisi.. ei oo hukassa enää ku senttiä paksu ja viis senttiä pitkä jousi ja muutama teräksenpalanen keskipakosäätimen rungosta..Tais tulla pikkasen jakopään ja öljypohjan avaus jumppaa..
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Hyvä että vika löytyi. Ketju ei siis ollut menny poikki?
Ennakonsäädin varmaan samaa valmistus sarjaa kuin tämä.
Ennakonsäädin meni rikki ja ketju poikki, lisäksi nokan nokkapyörän lukitustappi oli löysällä, nokkassa oli hiushalkeama siinä kohtaa. Sen sai hitsaamalla kiinni. Tämän viton sai tomimaan ilman kannen irroitusta uudella ennakonsäätimellä ja ketjulla. Ennakonsäätimen laitoin 200D pumpusta, viton säätimestä alipainepumppua pyörittävä osa siihen kiinni. Kuvassa vasemmalla viton ennakonsäädin, oikealla 200D:n. Valmis ennakonsäädin.
Jousi mahtuisi varmaan tulemaan öljyntäyttöpropun kautta.
Mutta jos jos reikää isompi pala hukassa niin öljypohja pois.
Ketju kannattaisi uusia samalla.
Tuntuu oudolta että noin vahvan näköinen osa mene palasiksi
Ennakonsäädin varmaan samaa valmistus sarjaa kuin tämä.
Ennakonsäädin meni rikki ja ketju poikki, lisäksi nokan nokkapyörän lukitustappi oli löysällä, nokkassa oli hiushalkeama siinä kohtaa. Sen sai hitsaamalla kiinni. Tämän viton sai tomimaan ilman kannen irroitusta uudella ennakonsäätimellä ja ketjulla. Ennakonsäätimen laitoin 200D pumpusta, viton säätimestä alipainepumppua pyörittävä osa siihen kiinni. Kuvassa vasemmalla viton ennakonsäädin, oikealla 200D:n. Valmis ennakonsäädin.
Jousi mahtuisi varmaan tulemaan öljyntäyttöpropun kautta.
Mutta jos jos reikää isompi pala hukassa niin öljypohja pois.
Ketju kannattaisi uusia samalla.
Tuntuu oudolta että noin vahvan näköinen osa mene palasiksi
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
No niin .. lisää kuva-arvoituksia.. mistäs mahtaa olla tommonen pieni apaut 3mm halkasijaltaan oleva guula..? löytyi myös jakopäästä..
Aika hyvin näyttää pysyvän alumiinisessä öljypohjassa magneettipoimija kiinni.. Johtuiskohan siitä jousesta mikä katosi jonnekin keskipakosäätimestä.. ? Taitaa olla mangneetti ongintaa tiedossa...