Sprinter 318 suuri dieselin tarve
Sprinter 318 suuri dieselin tarve
Olen uusi, osin tyytyväinenkin sprinterin omistaja. Kuukauden olen ajellu ja ihmeissään tuosta polttoaineen tarpeesta. Kulutus on n. 22 litran luokkaa/100km. Ja mitattu perinteisin keinoin, ei mistään mittarista tai ajotietokoneesta. Ei savuta, hyvin on vetoja, käy hyvin ja lähtee käyntiin kylmänä/kuumana. Kuvittelin, että edellisen auton jälkeen (chevy van 6.2 V8 ) kulutus hieman laskee kun lähes 20 vuotta uudempi on kyseessä. Toisin kävi mulla on obd-pistokkeessa lukija ja kännykällä voi seurata anturiarvoja mm. Hetkellistä-ja keskikulutusta. KeskiKulutus tämän mukaan on 12,3l/100km. Oisko vinkkejä ennen testeriin pääsyä?
Kiitoksia vain toivotuksista. Tuota paluupuolta olen ajatellu, mutta ei näy ainakaan pihassa lammikkoa vaikka auto käy. Ajossa hankalampi havaita. On niin kylmä nyt, -20 ettei kehtaa lähteä pihalle konttaamaan. Pittää yrittää kuhan ilma lämpenee, tutkia alustaakin. Dieselin hajua joskus viipyilee auton vieressä. Ilmanputsarin just vaihdoin, se kyllä oli melko tukkosen oloinen, mutta ei ehkä yksinään selitä nuin suurta kulutusta.
Kulutuksia spritmonitorista, 11 - 16 litraa. Ajotietokone on ainakin oikealla alueella, keskimäärin sivulla näyttää menevän 12 litraa ja risat:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
Jospa siinä käy webasto yötä päivää
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
Jospa siinä käy webasto yötä päivää
Kyllähän nämä w906 Sprintterit ovat ihan yleisestikkin ottaen varsin janoisia, minulla 315cdi manuaali -08 eikä edes kesällä puhtaassa matka-ajossa lähellekkään kymppiä!
Talvella nurkka-ajossa 14-16l/100km, mutta naftaahan saa onneksi huoltoasemilta ja hybridi autot on erikseen
Talvella nurkka-ajossa 14-16l/100km, mutta naftaahan saa onneksi huoltoasemilta ja hybridi autot on erikseen
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tänään taas tankilla 250km ja meni 62 litraa dieseliä. Eiku pahenee. Soitin optimointifirmaan ja kysyin tuota dpf-asiaa ni kertoi, että kulutus johtuu siitä. Kun suodatin on tukkeutunut niin järjestelmä regeneroi koko ajan eli ruiskuttaa polttoainetta hiukkaspönttöön ja yrittää polttoa. Dpf:n ohjelmallinen poisto 390€. Sen lisäksi tietenki pöntön tyhjennys. Koko homma 800€ jos jollaki tarvetta moiselle. Uusi pönttö näytti olevan tuon 800€. Pöntönhän voi itsekin tyhjentää.
Kun suodatin on tukkeutumassa syttyy ensimmäiseksi vikavalo palamaan, Starilla voi regeneroida tarvittaessa. Ei pidä paikkaansa että tukkeutunut DBF aiheuttaisi vain suurta kulutusta aiheuttamatta vikavalon syttymistä (ja vikatilaa).Soitin optimointifirmaan ja kysyin tuota dpf-asiaa ni kertoi, että kulutus johtuu siitä. Kun suodatin on tukkeutunut niin järjestelmä regeneroi koko ajan eli ruiskuttaa polttoainetta hiukkaspönttöön ja yrittää polttoa.
Kyllä kulutus joka tapauksessa pienenee ohjelmoinnilla / DBF poistolla.
Trafi on ilmoitellut että hiukkaspönttöjen toimintaa aletaan seurata katsastuksessa tarkemmin kuin ennen, mitä sitten tarkoittaneekin. Ajatuksena kuitenkin estää hiukkaspönttöjen poistaminen.
wiimax.fi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mun käsittääkseni ainoastaa starilla pakkopolttaessa antaa suuttimien läpi ylimäärästä tavaraa polton aloittamiseksi. Pönttöön itseensä ei sumuteta löpöä.Tylonen kirjoitti:Kun suodatin on tukkeutunut niin järjestelmä regeneroi koko ajan eli ruiskuttaa polttoainetta hiukkaspönttöön ja yrittää polttoa
Normaali "ohjelmallinen" poltto perustuu tukkeutumisesta johtuvaan pakopaineen kasvuun ja siitä aiheutuvaan lämpötilan nousuun.
Tuskin kovin väärässä sentäs olen, vaikkei nää nykyriisselit niin järin lähellä sydäntä ole
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kulutusmittari ei käyttäne tankkianturia ja kilometrimäärää mittausperusteina, vaan railipaine+suutinarvoja/kilometrit.
Ajotietokoneen äly ei siis riittäne laskemaan täyspa5kojen läpiku5evien suuttimien korjausta kulutuslukemaan.
Ei sillä että tämä olisi diagnoosi ja valmis jakoon, mietin vain systeemin toimintaa kulutusmittauksen kohilta..
Pelkkä laaduton tarvikenaftasuodin voi nykyvehkeissä päästää sontaa läpi ja "porata suuttimet ylikokoon" . Paitsi että löpöä menee läpi enemmän se ei sumuunnu kuten kuuluu, joten pedaalia tarvitaan enemmän. Jos railipaine ei notkahda ja suuttimista siltikin menee enemmän ainetta läpi kuin ohjelmaan on laskettu, ei mitään vikakoodia ehkä tulekaan.
Menee vaan EGR ja nokiloukku tukkoon.
Nämä vain mietelmiä, kokeneemmat korjakkoon.
Ajotietokoneen äly ei siis riittäne laskemaan täyspa5kojen läpiku5evien suuttimien korjausta kulutuslukemaan.
Ei sillä että tämä olisi diagnoosi ja valmis jakoon, mietin vain systeemin toimintaa kulutusmittauksen kohilta..
Pelkkä laaduton tarvikenaftasuodin voi nykyvehkeissä päästää sontaa läpi ja "porata suuttimet ylikokoon" . Paitsi että löpöä menee läpi enemmän se ei sumuunnu kuten kuuluu, joten pedaalia tarvitaan enemmän. Jos railipaine ei notkahda ja suuttimista siltikin menee enemmän ainetta läpi kuin ohjelmaan on laskettu, ei mitään vikakoodia ehkä tulekaan.
Menee vaan EGR ja nokiloukku tukkoon.
Nämä vain mietelmiä, kokeneemmat korjakkoon.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Minulla kans 318cdi ja tuikku tehnyt ohjelman ja poistettu dpf. Justiin äsken kävin 345km reissun, tankkasin lähtiissä täyteen ja palatessa samasta mittarista taas täyteen ja meni 33,9 litraa. Eli kulutus 9,8 l/100km ja ajotietokone näytti kans 9,8l/100km. Eikä pyörityksessäkään oo koskaan yli neljäätoista litraa mennyt.