Om642 - Suutinhuolto työkalut
Om642 - Suutinhuolto työkalut
Suuttimien tiivisteet pitäis vaihtaa mutta kun ei ole minkäänlaisia työkaluja. Halpoja ja hyviä löytyy nettikaupoissa mutta mihin specseihin pitäis kiinnittää huomiota?
Kalvaimeen on esimerkiksi BGS, Kraftmann ja BOXO -merkkisiä, mutta kaikissa on joko vinoja 17mm ja 19mm tai suoria 17mm ja 19mm kalvaimia. Sitten oli Bosh 15mm.
Ja suuttimen irroitustyökaluja on ainakin yhtämonta merkkiä mitä on kalvaimia.
Sieltä löysin esimerkiksi mottirityypille 611, 612, 613 soveltuvia M27 adapterillisia.
Eli mitä pitää huomioida kun ostaa kalvaimen ja irroitustyökalun?
Kalvaimeen on esimerkiksi BGS, Kraftmann ja BOXO -merkkisiä, mutta kaikissa on joko vinoja 17mm ja 19mm tai suoria 17mm ja 19mm kalvaimia. Sitten oli Bosh 15mm.
Ja suuttimen irroitustyökaluja on ainakin yhtämonta merkkiä mitä on kalvaimia.
Sieltä löysin esimerkiksi mottirityypille 611, 612, 613 soveltuvia M27 adapterillisia.
Eli mitä pitää huomioida kun ostaa kalvaimen ja irroitustyökalun?
Hiukan surffailin ja jotain löysin...
Eli 611, 612, etc, moottoreissa sama suutin.
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... ectors.pdf
Kovin vähän tullu vastauksia mutta tähän toivoisin korjausta jos olen väärässä.
Eli 611, 612, etc, moottoreissa sama suutin.
https://mbworld.org/forums/attachments/ ... ectors.pdf
Kovin vähän tullu vastauksia mutta tähän toivoisin korjausta jos olen väärässä.
Ei se aina lähde... kyllä sen puolesta se liukuvasara on hyvä olla, mutta niinkuin edellä silloin pitää olla varasuutin pöydällä.
päivän kevennys
https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE
päivän kevennys
https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
OT jatkuu:
t.
Risto
Koko ajan hirvitti mutta lopussa oli vähän pettynyt olo, kun mitään näkyvää ei saatu aikaan, paitsi että bemari siirtyi prosessissa puoli metriä sivusuuntaan.hcmato kirjoitti:Vähän niinkuin ois koitettu irrottaa koko kantta ilman pulttien löysäilyä...piti oikeen loppuun asti video kattoa että mitä sieltä irtoaa
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tämä internetin nykyaika maalaa pirut ja muut niin ajattelin varautua.
Suuttimiin en ole vielä koskenu.
Ostin 2009 R:n ja hehkujen vaihdon aikana tuli mieleen että vaihdan sitten suuttimen tiivisteet jossain myöhemmässä vaiheessa.
Hehkuissa jumppasin 3 päivää kun kolmosen hehku oli jumissa. Penetraatioöljyllä se sitten.
Kaikki tämä kusi tietysti kun ebay myi väärät hehkut... nyt kaikki hehkut pimeenä kun alunperin vain #4 oli pimee.
Ja tilauksesta "joku suutin" rupes supsuttamaan.
Nyt eletään tätä päivää eli ruuvit on uudet ja kuparitiivisteet...
Toivoisin kovasti että suuttimet irtoisi nätisti. Kolmonen ja kutonen vaatii ehkä pyyhkijöiden ja sen muovilistan poiston jos joutuu voimalla nyppiin.
Suuttimiin en ole vielä koskenu.
Ostin 2009 R:n ja hehkujen vaihdon aikana tuli mieleen että vaihdan sitten suuttimen tiivisteet jossain myöhemmässä vaiheessa.
Hehkuissa jumppasin 3 päivää kun kolmosen hehku oli jumissa. Penetraatioöljyllä se sitten.
Kaikki tämä kusi tietysti kun ebay myi väärät hehkut... nyt kaikki hehkut pimeenä kun alunperin vain #4 oli pimee.
Ja tilauksesta "joku suutin" rupes supsuttamaan.
Nyt eletään tätä päivää eli ruuvit on uudet ja kuparitiivisteet...
Toivoisin kovasti että suuttimet irtoisi nätisti. Kolmonen ja kutonen vaatii ehkä pyyhkijöiden ja sen muovilistan poiston jos joutuu voimalla nyppiin.
Suuttimen irroitus...
https://youtu.be/RDDALiyuhbU
https://youtu.be/RDDALiyuhbU
Suutinpesän puhdistus.
https://youtu.be/ffdByRZ2ftw
Ja kalvaaminen jos tarttee.
https://youtu.be/PQoM70GqY0U
Siinäpä ne vaiheet taitaa olla
https://youtu.be/ffdByRZ2ftw
Ja kalvaaminen jos tarttee.
https://youtu.be/PQoM70GqY0U
Siinäpä ne vaiheet taitaa olla
Ei mithään asetoonia tai muita vastaavia, kuivattaa pinnat liikkuvista osisata jaErola kirjoitti:Noissa videoissa varoitetaan siihen suuttimen kärkeen kajoamista.
Ja että joko hinkutetaan varovasti tai puretaan atomeiksi.
Riittääkö asetonissa lilluttaminen ja paineilmalla kärjen reiät puhtaaksi?
saattaapi sitten leikata kiini aika herkästi
No Merc at the moment
Ei noitten ohjeiden ja videoiden ettiminen ole mitenkään paha rasti vaan nuo oikean kokoiset työkalut om642 suutinhommiin joihin täältä alan harrastajien foorumilta ajattelin saada tipsit.
Missään saiteilla kun ei erikseen mainittu että 611, 612 etc moottereissa samanlainen suutin.
Helpottaa työkaluhankinnoissa.
Seteissä kun ei erotella om642 erikseen...
Senverran nyybi näitten mersujen kanssa ettei ole numeroa kelle soittaa.
Aikaa vie kun lueskelee foorumeilta mutta enivei löysin vastauksen.
Odottakaa vaan. Kohta seuraa uusia kysymyksiä... Mahdollisesti laatikkoa koskien...
Missään saiteilla kun ei erikseen mainittu että 611, 612 etc moottereissa samanlainen suutin.
Helpottaa työkaluhankinnoissa.
Seteissä kun ei erotella om642 erikseen...
Senverran nyybi näitten mersujen kanssa ettei ole numeroa kelle soittaa.
Aikaa vie kun lueskelee foorumeilta mutta enivei löysin vastauksen.
Odottakaa vaan. Kohta seuraa uusia kysymyksiä... Mahdollisesti laatikkoa koskien...
Suuttimen tiivisteet vaihdettu.
Pieni yhteenveto:
Kalvaimista en vieläkään ole varma onko oikea koko 15/19 vai 17/19 vai 17/17.
15/19 on vähän niinkö suuttimen kärki.
Prikan irroitustyökalu on täysin turha. Siihen hommaan tavallinen koukku on paras.
Harjasetti oli hyvä ja nailon harjalla pysty kiilottaan kalvaimen jäljen.
Irroitusvasara turha jos suuttimia löysytteli auton ollessa käynnissä.
Ilmaliitin hehkun paikalle oli mainio. Sai laitettua ilmaa kun putsaili harjalla ja kalvaimella. Tuli töhnät oikeaan suuntaan.
Pihalla lumisateessa aikaa meni 5 tuntia. Kaks pitkää kahvitaukoa välissä. Hankalinta oli irroittaa ja laittaa paikoilleen ilmanputsarit. Aivan älyttömästi suunniteltu.
Sellainen huomio kiinalaisista hehkuista jotka ostin ebaysta että kaikkien kärjet oli turvonneet ja niihin oli palanu reikä.
Pieni yhteenveto:
Kalvaimista en vieläkään ole varma onko oikea koko 15/19 vai 17/19 vai 17/17.
15/19 on vähän niinkö suuttimen kärki.
Prikan irroitustyökalu on täysin turha. Siihen hommaan tavallinen koukku on paras.
Harjasetti oli hyvä ja nailon harjalla pysty kiilottaan kalvaimen jäljen.
Irroitusvasara turha jos suuttimia löysytteli auton ollessa käynnissä.
Ilmaliitin hehkun paikalle oli mainio. Sai laitettua ilmaa kun putsaili harjalla ja kalvaimella. Tuli töhnät oikeaan suuntaan.
Pihalla lumisateessa aikaa meni 5 tuntia. Kaks pitkää kahvitaukoa välissä. Hankalinta oli irroittaa ja laittaa paikoilleen ilmanputsarit. Aivan älyttömästi suunniteltu.
Sellainen huomio kiinalaisista hehkuista jotka ostin ebaysta että kaikkien kärjet oli turvonneet ja niihin oli palanu reikä.
Hieman liioiteltu voimankäyttö putsarikopan asentamisessa saattaa aiheuttaa kumikannakkeen irtoamisen kiinnikkeestään ja tipahtamisen konetilan pohjamuovin päälle, joka taas varmuudella aiheuttaa otsasuonen pullistumista erityisesti jos auto ei ole valmiiksi nosturilla
Ei minulle ole sattunut, mutta olen kuullut että niin voi käydä
Ei minulle ole sattunut, mutta olen kuullut että niin voi käydä
Suuttimen vuoto tuli heti uudestaan vaikka uusi prikka jne..
Tuossa 270CDI moottorissa oli hurjasti vuotanut yksi suutin. Kalvattiin pohja kevyesti, mutta alkoi vuotamaan uudestaan melkein heti.
Syytä etsin, ja selvisi että pikeä oli varmaan jo edellisen suuttimen laittajalla ja tietenkin minulla jäänyt puhdistamatta yhdestä
tärkeästä kohdasta nimittäin se suuttimen kolo kannessa ei olekaan koko matkalta 19mm vaan pohjalta vain 17mm.
Siihen harjanteeseen jossa suuttimen kolo kapenee tuohon 17mm:iin muodostuu pikeä ja karstaa (punaisella värillä piirroksessa) jota en
huomannu harjata pois.
Uusi suutin alkoikin kantamaan siitä kohtaa ja prikka ei puristunutkaan kunnolla pohjaa vasten
No eihän sen kokoista harjaa ole tullut hankittua joka tuonne reikään mahtuisi. Hommasin sitten 19mm poranterän millä asian voi hoitaa
Piirsin asiasta selventävän kuvan. Poranterää hieman rälläköimällä saan sujautettua kärkeen myös imuriletkun jolla porattu ja irronnut
pikimöyhy lähtee matkaan eikä putoa sylinteriin. Tuo Erolan jakamassa videossa nähty BGS toolsin tulppa suuttimen kärjen reikään
olis tosiaan kans hyvä.
Kuvassa oleva V6 koneen piezo suutin ei liity asiaan muuten kuin mittojen osalta.
Syytä etsin, ja selvisi että pikeä oli varmaan jo edellisen suuttimen laittajalla ja tietenkin minulla jäänyt puhdistamatta yhdestä
tärkeästä kohdasta nimittäin se suuttimen kolo kannessa ei olekaan koko matkalta 19mm vaan pohjalta vain 17mm.
Siihen harjanteeseen jossa suuttimen kolo kapenee tuohon 17mm:iin muodostuu pikeä ja karstaa (punaisella värillä piirroksessa) jota en
huomannu harjata pois.
Uusi suutin alkoikin kantamaan siitä kohtaa ja prikka ei puristunutkaan kunnolla pohjaa vasten
No eihän sen kokoista harjaa ole tullut hankittua joka tuonne reikään mahtuisi. Hommasin sitten 19mm poranterän millä asian voi hoitaa
Piirsin asiasta selventävän kuvan. Poranterää hieman rälläköimällä saan sujautettua kärkeen myös imuriletkun jolla porattu ja irronnut
pikimöyhy lähtee matkaan eikä putoa sylinteriin. Tuo Erolan jakamassa videossa nähty BGS toolsin tulppa suuttimen kärjen reikään
olis tosiaan kans hyvä.
Kuvassa oleva V6 koneen piezo suutin ei liity asiaan muuten kuin mittojen osalta.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna