Kannet on ihan tasaisia kaikki. Ei tarvitse mittailla, kyllä se sopii.Koska, muistaakseni vanhassa kannessa ( jäi vaihdossa nokialle) venttiilien ympäristö (pyöreä alue, näkyy ylemmissä kuvissa) oli hiukka sisällä kannen pinnasta (pohjasta), ja taas mäntä tulee hiukka lohkon tasopinnan yläpuolelle joiltakin osin (ei venttiilien kohdalta), kun taas uusi kansi on täysin tasainen pohjastaan??????
Sprinterin kansi vaihdettu, muut korjailut jatkuu...
ok. Kiitos.
Huomenna kuvia uudesta kannesta, ja pääsee pikkusen aloittamaan kasausta. Tuleekin nyt vähän muutakin huoltoa samalla, öljyt, suodatin, dieselsuodatin, hehkut, hihna, ohjaustehostimen öljyt, nesteet (osittain, kun on 6 kk sitten asennettu uus termari ja nesteet), ilmanputsari, (raitisilmasuodattimen vaihdoinkin jo), joitakin uusia o-renkaita,kannen pultit ja tietysti imu- ja pakosarjojen tiivisteet. Ja suuttimethan oli jo kunnostetut/uusi.
Ja saa nyt nähdä mitä tuossa vielä eteen tulee...
Huomenna kuvia uudesta kannesta, ja pääsee pikkusen aloittamaan kasausta. Tuleekin nyt vähän muutakin huoltoa samalla, öljyt, suodatin, dieselsuodatin, hehkut, hihna, ohjaustehostimen öljyt, nesteet (osittain, kun on 6 kk sitten asennettu uus termari ja nesteet), ilmanputsari, (raitisilmasuodattimen vaihdoinkin jo), joitakin uusia o-renkaita,kannen pultit ja tietysti imu- ja pakosarjojen tiivisteet. Ja suuttimethan oli jo kunnostetut/uusi.
Ja saa nyt nähdä mitä tuossa vielä eteen tulee...
Joo, laitoinhan minä. Korkilla kaadoin jokaiseen kaulaan ylös ja alas pikkusen öljyä ennen asennusta. Ajattelin vielä pistää nokille kunnon öljykylvyn ennen venttiilikannen kiinnittämistä, ja pyöräytystä perään.xr kirjoitti:muistithan laittaa öljyä nokan laakerikauloihin saattaa muuten hirttää kiinni ennen kuin öljynpaine kerkeää sinne
nokatkin kannattaa öljytä
Onhan ne pirun jäykät, venttilit panee aika lujasti vastaan.janiperho kirjoitti:Kuinka jäykät nokat tulee olla, kun käsin yrittää pyörittää. On nimittäin aika jäykän oloiset??
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Tämä nyt voi olla itsestäänselvyys, mutta sanon kuitenkin varuilta, sori. Tiedäthän tietysti että venttiilit voi saada solmuun jo kasatessa jos nokka on väärässä asennossa alakertaan nähden, eli jako kait pitäs olla jokseenkin hehtaarilla kun kannen laittaa paikalleen.
Isännällä on hermot kohillaan, ei ihan pienesti sitten olekaan vastustanut tämän vehkeen kanssa
Isännällä on hermot kohillaan, ei ihan pienesti sitten olekaan vastustanut tämän vehkeen kanssa

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Joo, kyllä minä laittaessa yritin suoraan nokkien merkkeihin, imunokka meni ensiksi yhden hampaan väärään paikkaan, eikun purkaen ja uudestaan, öljyä sinne tänne ja pyöräytykset, ei ainakaan isompaa kolinaa kuulunut ja merkit pysyi kohillaan.jovihava kirjoitti:Tämä nyt voi olla itsestäänselvyys, mutta sanon kuitenkin varuilta, sori. Tiedäthän tietysti että venttiilit voi saada solmuun jo kasatessa jos nokka on väärässä asennossa alakertaan nähden, eli jako kait pitäs olla jokseenkin hehtaarilla kun kannen laittaa paikalleen.

Tää on ollut aikalainen projekti, ja tästä sais aikamoisen tarinan, tuossa 3 kuukauden aikana on tapahtunut yhtä jos toista, ehkä joskus jaksan kirjoittaa kaikki... Kyllähän tuo sprintteri alkaa oleen hinnoissaan, aikaa sitten meni tullin arvioima hinta umpeen, eihän tätä enään kannata myydäkään...jovihava kirjoitti:Isännällä on hermot kohillaan, ei ihan pienesti sitten olekaan vastustanut tämän vehkeen kanssa

Eikös tuossa ylemmässä pumpun muoviletkussa olevasta liittimestä puutu valkoinen muovisokka???????????????

Mikä siis aiemmin putosi sinne jakopään pohjalle.
Saakohan noita irto-osina????
Kohta selviää miten meni...
Tänään laitettu loput polttoaine puolen tavarat paikoilleen, pakosarjat ja turbo myös, uus hihna ja öljyt pihalle, myös uus ilmansuodatin tuli laitettua, vanha oli aika musta ja puolisen desiä hiekkaa tuli. Venakoppa ja suuttimet myös valmiina paikoillaan. Sähköjohtorypäskin tuli laiteltua ja kaikille löyty oma paikka (no, oli ne merkattu).
Huomiselle jää syylärin takaisin laitto, polttoainesuodattimen vaihto ja kaikki nesteet sisään, sitten virtaa akkuun ja kokeilu.
Onko vielä jotain mitä pitäisi tietää/ odottaa kun starttaa ekan kerran uudella kannella ja venttiileillä?



(Niin, ja se valkoinen muovisokka polttoaine letkuissa ilmeisesti on vaan sitä varten, että liittimen saa ehjänä auki sen avulla, se ei kait pidä itse letkua)
Tänään laitettu loput polttoaine puolen tavarat paikoilleen, pakosarjat ja turbo myös, uus hihna ja öljyt pihalle, myös uus ilmansuodatin tuli laitettua, vanha oli aika musta ja puolisen desiä hiekkaa tuli. Venakoppa ja suuttimet myös valmiina paikoillaan. Sähköjohtorypäskin tuli laiteltua ja kaikille löyty oma paikka (no, oli ne merkattu).
Huomiselle jää syylärin takaisin laitto, polttoainesuodattimen vaihto ja kaikki nesteet sisään, sitten virtaa akkuun ja kokeilu.
Onko vielä jotain mitä pitäisi tietää/ odottaa kun starttaa ekan kerran uudella kannella ja venttiileillä?



(Niin, ja se valkoinen muovisokka polttoaine letkuissa ilmeisesti on vaan sitä varten, että liittimen saa ehjänä auki sen avulla, se ei kait pidä itse letkua)
Totta, irrotusta varten. Jos putkessa olevat molemmat muovipinnit ja niiden välissä oleva kaari on ehyet niin OK.
Pyörittele moottoria ennen käynnistystä useita kierroksia pyörimissuuntaansa räikällä+hylsyllä kampiakselin päästä, olet varmaan jo niin tehnytkin.
Ei muuten mutta varmistuu ettei mikään tökkää mihinkään.
Käyntiin kannattaa kokeilla mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, lyhyeksi hetkeksi voi laittaa käyntiin jopa ennen syylärin asennusta kun tuossahan ei taida olla sähköistä lisälämmitintä - jos ilmenee heti jotain ongelmaa on vähemmän pois purettavaa.
Pyörittele moottoria ennen käynnistystä useita kierroksia pyörimissuuntaansa räikällä+hylsyllä kampiakselin päästä, olet varmaan jo niin tehnytkin.
Ei muuten mutta varmistuu ettei mikään tökkää mihinkään.
Käyntiin kannattaa kokeilla mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, lyhyeksi hetkeksi voi laittaa käyntiin jopa ennen syylärin asennusta kun tuossahan ei taida olla sähköistä lisälämmitintä - jos ilmenee heti jotain ongelmaa on vähemmän pois purettavaa.
Joo, olen pyöritellyt vähän väliä, ja laitellut öljyä nokkien päälle ennen venakoppaa, ja viimeksi pyörittelin hihnan vaihdon jälkeen.dealer kirjoitti: Pyörittele moottoria ennen käynnistystä useita kierroksia pyörimissuuntaansa räikällä+hylsyllä kampiakselin päästä, olet varmaan jo niin tehnytkin..
Pyörittäessä osa kierroksesta menee jotenkin kevyemmin ja jossain kohtaa hiukan jäykemmin, ei kuitenkaan tunnu mihinkään ainakaan kolahtavan. Muistaakseni oli kyllä näin aiemminkin.
Tässä on kyllä sellainen sähköinen lisälämmitin, mikä toimii vain auton ollessa käynnissä, napista alkaa suhina kuulua edestä pyörän takaa jostain. ( kysymys liittyen tähän lämmittimeen: onko mahdollista saada tämä lämmitin toimimaan kellolla?)dealer kirjoitti: Käyntiin kannattaa kokeilla mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, lyhyeksi hetkeksi voi laittaa käyntiin jopa ennen syylärin asennusta kun tuossahan ei taida olla sähköistä lisälämmitintä - jos ilmenee heti jotain ongelmaa on vähemmän pois purettavaa.
Ja tuota xr:n "mättäitä" en oikein ymmärtänyt

Joo, puristuksen kohdalla on jäykempi mutta sekään ei konetta kasatessa tule tasaisin välein kun pikkusen aina nostimet jumii ym.Pyörittäessä osa kierroksesta menee jotenkin kevyemmin ja jossain kohtaa hiukan jäykemmin, ei kuitenkaan tunnu mihinkään ainakaan kolahtavan. Muistaakseni oli kyllä näin aiemminkin.
Jotain se tohon kirjoitti mutta sitten tuli toisiin aatoksiin, eli ei tarttekkaa ymmrätääJa tuota xr:n "mättäitä" en oikein ymmärtänyt

Minä ilmaan työpaikalla niin että vedän pumpulla systeemin täyteen, mutta onnistuu kai se vaikka niin että ottaa siirtopumpun ylemmän putken irti ja puhaltaa tankkiin painetta kunnes putkesta tulee polttoainetta ... miten lie muut kotona ilmailleet ?
Kunhan saa siirtopumpulle asti ilmattua niin loput menee kohtuudella starttaamalla.
Kunhan saa siirtopumpulle asti ilmattua niin loput menee kohtuudella starttaamalla.
Cdi-järjestelmästä en mittään tiijä, mutta esikammoikoneissa näppärä aputyökalu ilmaamiseen on iso apteekista ostettu ruisku, normitiisselissä sillä kun ruutaa suotimen päältä tulolinjasta suotimen, pumpun ja letkustot täyteen niin alakaa olla ilmat niin vähinä että loppuilmat lähtee aika lyhyellä tarttisoololla.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Päivitystä....
Tänään sain vihdoin kaikki kasattua aamulla ja en kummemmin ilmaillut työnsin vähän diisseliä uuden polttoaine suodattimen keskireiästä.
Nyt illalla sitten starttailemaan...
No eihän se lähtenyt, sahailin aikalailla, niin, että akkukaapelit alkoi jo sulailemaan muoviosiltaan.
Kokeilin sahailun jälkeen avata suuttimelle tulevaa putkea, suhahti kun ilmaa tuli sieltä, mutta ei diisseliä.
Avasin vähän liitosta lisää ja sahasin hetken... katsomaan... ei ollut märkä putken juuresta.
Jonkinlaista "pumpun ääntä, ilman imun ääntä, tms" kuulin startatessa, mutta tosissaan en tiedä mitä halusin edes kuulla.. vai kuulinko omiani.
edit: Niin ja korkeapainepumpulta commonrailille menevässä putkessa näkyi ilmakuplia.
No jokatapauksessa sahailin vielä aikani, ja sitten en enempää jaksanut sahailla, joten nyt arvailuja missä vika?
Itse veikkaisin ilmausta (eli ajattelin imeä( yrittää) 12v pumpullani siirtopumpun menopuolelta niin kauan kun ei enään ilmaa tule)
Toinen veikkaukseni on ilmavuoto polttoaineputkista (joku liitos)
Pyörittäessä startilla konetta äänet oli suht normaalit isoilla kierroksilla, sitten kun akku alkoi hyytyä alkoi vähän heilua ja olin kuulevani kun jotain osuisi runkoon. Mutta tää voi olla stressin aiheuttamaa luulo/kuulo häiriötä, ainakin toivon niin.
Tänään sain vihdoin kaikki kasattua aamulla ja en kummemmin ilmaillut työnsin vähän diisseliä uuden polttoaine suodattimen keskireiästä.
Nyt illalla sitten starttailemaan...
No eihän se lähtenyt, sahailin aikalailla, niin, että akkukaapelit alkoi jo sulailemaan muoviosiltaan.
Kokeilin sahailun jälkeen avata suuttimelle tulevaa putkea, suhahti kun ilmaa tuli sieltä, mutta ei diisseliä.
Avasin vähän liitosta lisää ja sahasin hetken... katsomaan... ei ollut märkä putken juuresta.
Jonkinlaista "pumpun ääntä, ilman imun ääntä, tms" kuulin startatessa, mutta tosissaan en tiedä mitä halusin edes kuulla.. vai kuulinko omiani.
edit: Niin ja korkeapainepumpulta commonrailille menevässä putkessa näkyi ilmakuplia.
No jokatapauksessa sahailin vielä aikani, ja sitten en enempää jaksanut sahailla, joten nyt arvailuja missä vika?
Itse veikkaisin ilmausta (eli ajattelin imeä( yrittää) 12v pumpullani siirtopumpun menopuolelta niin kauan kun ei enään ilmaa tule)
Toinen veikkaukseni on ilmavuoto polttoaineputkista (joku liitos)
Pyörittäessä startilla konetta äänet oli suht normaalit isoilla kierroksilla, sitten kun akku alkoi hyytyä alkoi vähän heilua ja olin kuulevani kun jotain osuisi runkoon. Mutta tää voi olla stressin aiheuttamaa luulo/kuulo häiriötä, ainakin toivon niin.
Pystyisikö ilmaamaan niin, että ?paksumpaan (suodattimelta) putkeen, kait paluu putki, laittaisi kompuralla ja pillillä painetta, ja avaisi vaikka suuttimien putkia. Onko kokemuksia menisikö noin päin?
Kun olis kompura just autossa. Eikä tarttis availla liittimiä vaikeista paikoista. Ja samalla vois huomata mahdolliset vuodot.
Kun olis kompura just autossa. Eikä tarttis availla liittimiä vaikeista paikoista. Ja samalla vois huomata mahdolliset vuodot.