Vito W638 110D termostaatin vaihto

Vastaa Viestiin
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Vito W638 110D termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja ram »

Nyt on hyvät neuvot kalliit.

Kuinka ihmeessä termostaatin ylemmän kiinnitysruuvin saa auki/kiinni. Onko tähän olemassa joku erikoistyökalu, vai enkö vaan ymmärrä :?:

Auto on pukilla laturi irrotettuna, mutta termarin ylemmän kiinnityspultin irrotus on mysteeri ja työ kesken.

Kaikkiin muihin mersuihin olen termarin vaihtanut kahvikuppi toisessa kädessä :shock:
Viimeksi muokannut ram, 13.6.2013 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mikäs tässä on, kolme litranen veekasi vai? :D
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Nonii... Unehtu tietty, että 2.3 litranen tiisseli turbolla, eli ns. 110D

Totesin jo, ettei termari ole tehty ihmisen vaihdettavaksi. Pulttasin laturin takaisin paikoilleen ja aloin vitutuksen siivittämänä suunnittelemaan omaa termarisysteemiä alavesiletkuun. Niin on piilossa termarin ylempi kiinnityspultti, ettei siitä saa edes valokuvaa. Joku turbon säätökello siinä on tiellä :?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
peksiw
Viestit: 1
Liittynyt: 26.8.2012 19:05
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja peksiw »

yläkautta ilmanputsari pois käsikopelolla sopiva lyhyellä lenkillä onnistuu
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuvan ottaminen on helpppoa 8)

Kuva

Kuva

Muutama huomio, termostaattia ei kannata alkaa vaihamaan ellei se ole selvästi rikki, on tuo niin vittumainen homma ja mikäli on niin eiköhän siellä koneessakin ole kannentiivisteen vaihtamistarvetta.

Mikäli haluaa ja tarvitsee lisää tilaa voi varovasti tiputtaa koko konepakettia joko molemmin puolin tai vain toiselta puolelta alemmas. Ei kuitenkin niin paljon, että vesiletkut, vetoakselit tai pakoputki hajoavat.

Vesiputkessa on O rengas, ja putken paikalleen/pois saaminen on myös sellaista aerobista jumppaa.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Kiitokset vihjeistä. Tuo moottorin pudottaminen pois oli toki tiedossa. Kannentiivisteen vaihtotarve on kummitellut mielessä, sillä vettä näyttäisi johonkin häviävän, aiheuttaen kerran vuodessa pienen lisäyksen. Termaria kun sain jonkin verran näkösälle, oli ilmeistä, että sen tiiviste hieman vuotaa.

Tuo ilmanputsarin poisto ja sitä kautta tapahtuva moottorin halailu, ei silloisessa tappiomielialassa käynyt mielessäkään. Erittäin hyvä idea ja kiitos siitä.

Viton kannentiivisteen vaihtoväli on tunnetusti pieni, mutta koska öljykorkki vuotaa, ei mahdollista öljyvuotoa ole onneksi helppo havaita. Syyläri on toistaiseksi siisti.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannentiivisteen vaihtotarve ilmenee ensin pienenä äänenä käynnissä ja sitten alkaa tulla väärän väristä savua pakoputkesta.

Jos oikein jaksaisi tutkia niin vetäisi sinne reilun barin painetta jäähdytysjärjestelmään ja makaisi auton alla juhannuksen läpi suu auki ja katsoisi mistä tulee tippuja alas.

"aiheuttaen kerran vuodessa pienen lisäyksen"

Itse en tekisi yhtään mitään tuon suhteen...rankkoja polkaisuja niin kyllä se oikea remontin tarve sieltä eteen tulee. Vesipumpun vaihdoin juurikin siitä ilmanputsarin poistamisen jälkeen...oli siinäkin muutama vittumainen pultti jossakin, oikeita suunnittelun kukkasin (lue: minkä vitun suunntitelun, vito on bolt what you have and sell for anybody suunnittelua)
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Juu... kerran on kannentiiviste vaihdettu ja kyllä se muistaakseni aika selkeästi itsestään ilmotteli... On siitä tosin jo yli 10 vuotta aikaa.

Jaa, että vesipumppukin vaihtuu yläkautta :lol:

Olikos ne termarin kiinnityspultit Torx E11 tms. kokoa ??
Täytyy vissiin käydä lenkki hakemassa ja odottaa inspiraatiota.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

E10 on pultti
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Päätetään nyt tämäkin aloittamani topikki. Termostaatti on vaihdettu. Eihän siinä edes kahta vuotta mennyt :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”