Sprinter 290 turbokone rupes marmattamaan - soppapumppu irti
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sprinter 290 turbokone rupes marmattamaan - soppapumppu irti
N. tuhat rinkiä minnuutissa ku on mittarissa, alakaa kone rököttää. Kierrosten noustessa tuntuu pikku nykäys tai meno on hetken huojuvaa, 1500rpm mennään jo tasaseen. Koneesta kuuluu resonoiva roklotus, mitään ei näyttäs olevan irti eikä rullat rallata remmillä. Vika alako yhenäkkiä ja ihan nätissä maantieajossa. Autolla ajettu alle sata kilometriä hissuksiin sen jälestä, ei muutosta suuntaan tai toiseen.
Keskipakoennakko, riimunkiristin, ö.pumppu, syöttöpumppu? Mistä tuota ettis vikaa?
Keskipakoennakko, riimunkiristin, ö.pumppu, syöttöpumppu? Mistä tuota ettis vikaa?
Viimeksi muokannut Easy Rider, 25.6.2013 0:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- klonksvaagen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 27.12.2011 21:28
- Paikkakunta: Punaraja
Liki vastaavilla oireilla oli ykkösen mäntään levitellyt öljyrenkaalle lähes
senttiä leveän uran...
Suittimet meni vaihtoon, en muista tarkemmin mutta häikkää oli.
Oire tuli, kun ajelit viitosella sitä ns. sallittua ja nykäys kävi. Ennakon tuo säätelee sähöllä, joten siellä luulisi palavan sellainen keltainen valo.
ps. katsele huvikseen, jos on vetokoukku ja siellä pistokkeessa oikosulkua.
pps. yksi käyntivaivainen parani, kun pisti vetokoukunpistokkeelle menevän kaapelin kirveellä poikki
senttiä leveän uran...
Suittimet meni vaihtoon, en muista tarkemmin mutta häikkää oli.
Oire tuli, kun ajelit viitosella sitä ns. sallittua ja nykäys kävi. Ennakon tuo säätelee sähöllä, joten siellä luulisi palavan sellainen keltainen valo.
ps. katsele huvikseen, jos on vetokoukku ja siellä pistokkeessa oikosulkua.
pps. yksi käyntivaivainen parani, kun pisti vetokoukunpistokkeelle menevän kaapelin kirveellä poikki

- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Nyt en kyllä nuita syitä ossais eppäillä.
Ihan ku ketju tai joku sielläpäin romisis. Onko sitte joku laahain menny, ö-paineet heikot, kiristin sökö, keskipakosäädin rikki tai ite soppapumppu. Veto on tallessa edelleen 1500+rpm, matalat kierrokset takkuaa ja huojuu. En kyllä ihmettelis jos afrikkalainen suutinkin tekis tuollasta temppua ja kone rytkyää, mutta ehkei siltikään suutin... Vika tuli viiden kilometrin matkalla maantievauhdissa nätissä jonoajossa. Vain kierrokset vaikuttaa ilmiöön, ei se onko veto päällä tai ei ja millä pykälällä.
Kansinahka parivuotias.
Voikos pelkän syöttöpumpun adoptoida uudemmasta koneesta jossa neulannousuanturi vikassa suuttimessa (tässä se on tokassa), vai pitääkö muutkin roippeet olla samasta?

Kansinahka parivuotias.
Voikos pelkän syöttöpumpun adoptoida uudemmasta koneesta jossa neulannousuanturi vikassa suuttimessa (tässä se on tokassa), vai pitääkö muutkin roippeet olla samasta?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mulla korkkas aikoinaan pinnat poikki meno oli hupaisaa savupilvee ja liekkiä välillä putkestaMika.T kirjoitti:Ei oo 290 suoraruutassa ennakonsääjintä jakopäässä.
Kato ettei ole syöttöpumpun kiinnityspultit/mutterit löysällä. Ei ois ensimmäinen jossa pumppu on suutinputkien varassa kiinni.
Otin pumpun irti ja uusin pinnat laitoin pumpun paikalleen niin ei käyntiin mitenkään
Uuden pumpun kun laitoin tilalle niin ekalla tulille
Mittarissa oli silloin 550tkm
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
No helevetti kaikki pumpukko se juutas heristää irti? Justiin oli tehostajan pumppu letkujen varassa, sitä ennen tippasi vesipumpulta..Mika.T kirjoitti:Ei oo 290 suoraruutassa ennakonsääjintä jakopäässä.
Kato ettei ole syöttöpumpun kiinnityspultit/mutterit löysällä. Ei ois ensimmäinen jossa pumppu on suutinputkien varassa kiinni.


Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Samanlaista rominaa pitää tuo oma 312D. Tyhjäkäynnillä ei kuulu kuin ihan tarkasti kuuntelemalla mutta hiukan kaasua niin jo alkaa. Tuo ääni ei ole muuttunut 20tkm aikana mihinkään. Ties miten kauan metelöinyt edellisellä omistajalla.
Minusta ääni liittyy jotenkin jakoketjuun ja ennakkoon. Öljykorkin kun ottaa pois ja kuuntelee niin kuuluu rahinaa. Jos antaa kaasua niin ketjun väpättääselvästi samalla kun moottori romisee.
Oisko siellä sitten jakoketju venynyt ja laahain loppu niin pääsee ottamaan lohkoon kiinni. Eikös näissä ole tyypillistä että ketju syö lohkon puhki?
Minusta ääni liittyy jotenkin jakoketjuun ja ennakkoon. Öljykorkin kun ottaa pois ja kuuntelee niin kuuluu rahinaa. Jos antaa kaasua niin ketjun väpättääselvästi samalla kun moottori romisee.
Oisko siellä sitten jakoketju venynyt ja laahain loppu niin pääsee ottamaan lohkoon kiinni. Eikös näissä ole tyypillistä että ketju syö lohkon puhki?
Minulla 290 kone naputteli huonon ketjunkiristimen takia. Ketju kai pääsi hakkaamaan löysänä laahaimia...No uusin kiristimen mutta 4 vuotta myöhemmin:

En tiedä oliko asialla yhteyttä mutta laahain hajosi ja tukki alakerran öljynkierron.
Ei se kiristin mitään vedon heikkenemisiä yms. aiheuttanut, mutta ihan vain vihjeenä että kannattaa kyseisestä moottorista aina joskus tarkistella laahaimet.

En tiedä oliko asialla yhteyttä mutta laahain hajosi ja tukki alakerran öljynkierron.
Ei se kiristin mitään vedon heikkenemisiä yms. aiheuttanut, mutta ihan vain vihjeenä että kannattaa kyseisestä moottorista aina joskus tarkistella laahaimet.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Pisteet ja tattis Mika T:lle, soppatykkihän se oli putoomasta kiireisen auton matkasta. Kolome mutteria, yks pinnapultti ja yks korvakko hävinny. Kävin pesemässä voimalaitteen ja räpöstin ruuvit kiinni, yks tosin nyt vaan puolittain pitämässä kun ei oo korvaa. Oireet helpotti, mutta ei sitä nuineenkaan uskalla pitää. Keskustelin viasta erään entisen veholaisen, pitkän linjan Sprintteriasentajan kanssa. Kuulemma pumput alkaa heltiämään kun ketjupyörän tukilaakeri alkaa antautua. Vaihtoehtoina että mennään ja tullaan ja ajetaan, tai pumppu irtoaa uudelleen, tai laakeri pettää ja pätkii kettingin.
Mitäs tähän täällä veikataan? Ei hotsittas alakaa pumpun tai koneen vaihtoon jusnny ja autolla pitäs matkata pari tonnia ympär Suomea ens kuussa.
Mitäs tähän täällä veikataan? Ei hotsittas alakaa pumpun tai koneen vaihtoon jusnny ja autolla pitäs matkata pari tonnia ympär Suomea ens kuussa.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ei muuta kuin pumppu kiinni ja kovaa ajoa.
En ole vielä törmännyt siihen että olis tuo pumppu uudelleen irronnut kun sen kunnolla vääntää kiinni. Eikä noita tukilaakereitakaan ole tainnut mistään mennä,
AM:hän vaihtoi sen tukilaakerin väykkyyn muistaakseni jakopään räminän takia joka taisi kuitenkin johtua huonosta kiristimestä.
En ole vielä törmännyt siihen että olis tuo pumppu uudelleen irronnut kun sen kunnolla vääntää kiinni. Eikä noita tukilaakereitakaan ole tainnut mistään mennä,
AM:hän vaihtoi sen tukilaakerin väykkyyn muistaakseni jakopään räminän takia joka taisi kuitenkin johtua huonosta kiristimestä.
Joo, vaihdoin vaikkei siinä vanhassa laakerissa tosiaan mitään vikaa ollut. Ja...olisikohan 4vuotta/120tkm sen jälkeen löystyi siitäkin syöttöpumppu. Enpä ole ennen kuullut että diesel voi ampua putkessa niin että pönttö halkeaa
Hetken sai vikaa etsiä kun sammutuksen jälkeen pumppu kääntyi kohdalleen.

- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei välttämäti pelaa, yks pumpun korva on edelleen rikki.
Mihinkähän on menny konetta pestessä vesi, vai mikä on kun öljynpainevalo alko killottaa mittaristossa? Vai joko se hyljeksii öljypumppuaki?
Välillä lamppu sammuu tai vilkahtelee. Missä etes koko anturi luuraa ja onko johdossa liitoksia missäpäin?
Laitoin mekaanisen mittarin tuplabanjopultilla turbon päälle, pitkä letku koppiin. Voineeko haitata ahtimen voitelua? Paineet menee suunnilleen kierrosten mukaan bar/1000rpm.
Pumput karisee irti yksitellen, öljynpaineet "häviää", veet ruiskuaa ulos millon mistäkin, kaasupoljin pimenee, puut kaatuu päälle jne. Rintteri eiku puskee savuten menemään, on se peto.
Ei oo hinata vielä tarvinnu. *kop kop*
Mihinkähän on menny konetta pestessä vesi, vai mikä on kun öljynpainevalo alko killottaa mittaristossa? Vai joko se hyljeksii öljypumppuaki?

Laitoin mekaanisen mittarin tuplabanjopultilla turbon päälle, pitkä letku koppiin. Voineeko haitata ahtimen voitelua? Paineet menee suunnilleen kierrosten mukaan bar/1000rpm.
Pumput karisee irti yksitellen, öljynpaineet "häviää", veet ruiskuaa ulos millon mistäkin, kaasupoljin pimenee, puut kaatuu päälle jne. Rintteri eiku puskee savuten menemään, on se peto.

Ei oo hinata vielä tarvinnu. *kop kop*

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Öljynsuodattimen alla yks johto öljynpaineanturille. Antaa lampulle maan jos ei painetta ja tietenkin johto irrotettuna lamppu ei pala. 
Mistä ne yleensä ottaa mersus öljynpaineen mittarille? Jos tuo on/off tyylinen anturi niin saisko sen tilalle anturin joka antais sähköisesti mittarille ja valo himmenis hiljalleen?

Mistä ne yleensä ottaa mersus öljynpaineen mittarille? Jos tuo on/off tyylinen anturi niin saisko sen tilalle anturin joka antais sähköisesti mittarille ja valo himmenis hiljalleen?
Mullahan koneswapin jälkeen OM602 öljynpaineen merkkivalo kanssa alako kummitella, ÖPA siellä oli särki. Tilalle kävin varaosaputkasta rellun anteron kun mersun spekseillä ei sattunut olemaan hyllyssä, se on muuten samanlainen paitti paarin kymmenyksen herkempi 

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Pässinpääkeksintö, ettei luikku syty maadottamattomana. Niin se mun järkeen on ennesnä menny.
Karva veks ja sammu tuikku, ...na.
Ennenmuinoon ne kitisi jos yhteys katkee. Ajatella ny kumpi käy ennen, johto katkeaa, vai että ottaa maihin?
Uus anturi ja kovat toiveet. Ja sammuhan se lyysi saak*li.
Lienee turhaa jaaritella tähän topikkiin että vanha anturi oli löysällä ja että sen sai ihan sormin kiertää pois. Kukaan ei varmaankaan enää usko.
Karva veks ja sammu tuikku, ...na.
Ennenmuinoon ne kitisi jos yhteys katkee. Ajatella ny kumpi käy ennen, johto katkeaa, vai että ottaa maihin?
Uus anturi ja kovat toiveet. Ja sammuhan se lyysi saak*li.
Lienee turhaa jaaritella tähän topikkiin että vanha anturi oli löysällä ja että sen sai ihan sormin kiertää pois. Kukaan ei varmaankaan enää usko.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
En usko! Sen verran Romu-ukon luennoilla istuneena tiedän, että suorassa vitosessa on momenttipisteet kohillaan, niin että on ihan turha syytellä koneen tärräystä kinnityspulttien ja anteroitten löystyttäjäksi. Enemminkin huonoja yksputki-iskareita voi syytellä, kysy vaikka JovihavaltaEasy Rider kirjoitti:Lienee turhaa jaaritella tähän topikkiin että vanha anturi oli löysällä ja että sen sai ihan sormin kiertää pois. Kukaan ei varmaankaan enää usko.

Testattu on: 
1-sylinterinen: Kinroad/Yiying, täristää
2-sylinterinen: Lynx, täristää
3-sylinterinen: Mazda 616 josta nelosen tuikku sammunut, täristää
4-sylinterinen: Rouvan 200D, täristää
5-sylinterinen: Kaappi, täristää
6-sylinterinen: Jeep Wagoneer, ei täristä
7-sylinterinen: Chevy Scottsdale 5.7D josta työntötanko poikki, täristää
8-sylinterinen: Chevy Scottsdale 6.2D, ei täristä

1-sylinterinen: Kinroad/Yiying, täristää
2-sylinterinen: Lynx, täristää
3-sylinterinen: Mazda 616 josta nelosen tuikku sammunut, täristää
4-sylinterinen: Rouvan 200D, täristää
5-sylinterinen: Kaappi, täristää
6-sylinterinen: Jeep Wagoneer, ei täristä
7-sylinterinen: Chevy Scottsdale 5.7D josta työntötanko poikki, täristää
8-sylinterinen: Chevy Scottsdale 6.2D, ei täristä
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Sama idioottikeksintö on jarru- ja jäähdytysnesteelle.Easy Rider kirjoitti:Pässinpääkeksintö, ettei luikku syty maadottamattomana. Niin se mun järkeen on ennesnä menny.
Karva veks ja sammu tuikku, ...na.
Ennenmuinoon ne kitisi jos yhteys katkee. Ajatella ny kumpi käy ennen, johto katkeaa, vai että ottaa maihin?

- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
78 oktaanisella eritoten. Sitä ei äkkipoika uskosi miten sellasesta rometosta lähtee niin sievä ääni.Meissenkeri kirjoitti:Zilin sivuventtiiliikuutosessa on myös mielestäni kaunis tyhjäkäynti.Fenton kirjoitti:Tälle linjalle jos lähdetään, niin hienoin tyhjäkäynti jonka olen tavannut, oli lättäpää kasissa.

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.