312D pumppu vuotaa

Vastaa Viestiin
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

312D pumppu vuotaa

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Ruiskutuspumppu vuotaa kannesta kuvassa nuolella merkitystä kohdasta. Saakohan tuohon tiivistettä mistään ja uskaltaako sitä itse ryhtyä purkamaan + löytyyköhän mistään räjäytyskuvaa, että tietäisi mitä sisältä löytyy, ettei tulisi tehtyä hölmöyksiä? Niin ja saako sitä tehtyä paikallaan vai pitääkö koko ruisku irrottaa?

Ei ole noista dieselpumpuista minkäänlaista aiempaa kokemusta.

Kuva
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Löytyy monta viestiketjua missä kerrotaan kansien tiivisteiden vaihdosta eli uskaltaa vaihtaa itse ja ainoastaan kannet irrotetaan eikä pumppua.
Olikohan nimimerkki Easy Driver ostanu tiivisteet Klaukkalan Dieselistä? Osanumero tiivistepaketille on 2467010003.

Nimarkilta edullisesti
http://www.nimark.fi/buy/BOSCH_2467010003/
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Helpottava tieto. - Kiitos.

Täytyy etsiä noista ketjuista hieman lisää tietoa ja sitten rasvata kädet . . .
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Juu Lupon äpäräsiittiöön vaihtelin:

viewtopic.php?t=31883

Laita nööli kittiä pumpun ja kansirakennelmien (määränsäädin) saumaan ennen purkua ja anna kovehtua, sattuu palikat kohalleen takas. 19 eur makso Kalukakkalan diiselissä riivesetti, jahka asiaan vihkiytymätön nöösi löyti oikian sarjan.

Mulla kusasteli sekin nestepään O-rengas. Jos alat kantta tilkkimään menee samalla rehkillä kyllä sekin ja rinkula tulee sarjassa tykönä. En jättäs uusimatta, jos kansi jo vuotaa.

Jännä ois tietää minkä aseman aineilla tuossa omassa pumpussa alako kaks paikkaa pissimään välittömästi. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Täytyy vielä sen verran sanoa, että en ole 290:n pumppua kopeloinut, mutta olettaisin homman toimivan samaan tyyliiin. Nestepään O-rengasta vaihtaessa pitää romujen olla tosiaan työkierrollaan tyrkylläpäin, ettei jousia jne. tipahtele pumpun sisään. 290 pumpun kohdalla en voi siis 100%:sesti sanoa että näin onnistuu, vaikka näin olettaisin. Kokeilisin kyllä silti itse, se ei mitään juuri lisää maksa, vaikka lopulta joutuisikin pumpun irti raapimaan.

Yötuubista löytyy moniaita opastavia pätkiä aihetta sivuten. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=125722

Tarkista pumpun kolme kiinnitys mutteria ettei käy kuten edellisellä kommentoijalla :shock:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jeh. En edes lukenut linkkiä, mutta 290 pumput tuppaavat karisemaan irtaallensa. Omassa retkuasi soppatykki rööriensä varassa kun äkkäsin pistää uuvet ruuvit. Tyhjäkäynnillä meinas vähän rököttää, mutta veti silti varveilla. Vaikka siis pumppu oli irti. :idea:

Öljyähän se muuteenki hölöväs pitkin mäkiä jo entuuvestaan, ei äkänny läikistäkään jotta pumppu on höllänä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Kiitoksia ohjeista.
Tiivistesarja tilattu - nyt odotellaan sen tuloa ja sitten ryhdytään hommiin . . .
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Tiivisteet on vaihdettu. Se ei itse asiassa ollut mikään kovin vaikea eikä hankala homma, mutta kysyisin, että mikä on se paluuletku, josta pitäisi ilmoja imaista pois?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tarkoitat varmaankin kohdasta 5:27 videolla näkyvää? Startilla pyörittää käyntiin..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CXghY7t0Wqg[/youtube]
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Jos vaan akku on kunnossa, niin starttaamalla se itsensä ilmaa. Ja jos akusta loppuu puhti ennen kuin auto on käynnissä, niin se on vaihdon tarpeessa :wink:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Sehän lähti heti käyntiin, mutta ei reagoi kaasupolkimeen lainkaan ja videolla näkyvä irrallinen johto löytyi kun asiaa yritin selvittää. Onkohan tuolla johdolla jotain tekemistä tuon käynnin suhteen ja mihin se liitetään - en löytänyt sille paikkaa vaikka yritin etsiä.
Osasiko joku tyhmää neuvoa.

https://youtu.be/n-TMoQgqw1w
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Eikö tuo johto mene ykkösen hehkun viereiselle lämpötila-anturille?

Menikö pumpun tappi sinne koloon kun tiivisteet vaihdoit? Tappi ja kolo näkyy tuos mun linkittämällä videolla 3:22 alkaen.
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Todella vaikea nähdä, mutta ollakseni varma, testasin asiaa useaan kertaan ja mielestäni tappi meni paikalleen. Vaikuttaako se tappi tuohon kaasuun?
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Kävin tarkastamassa omasta tuon johon paikan. On tosiaan lämpöanturin johto hehkun viereen.
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Kiitoksia taas tiedoista.
Lämpöanturi on siis rikki, koska siihen ei saa mitään johtoa kiinni - ei muuta kuin varaosakauppaan sieltähän niitä saa uusia.

Jos tuo tappi vaikuttaa tuohon kaasuun, niin täytyy huomenna purkaa pumpun yläosa ja tarkistaa ja varmistaa sen kohdallaan olo. Varmaan siihenkin löytyy jokin ihmekonsti, jolla sen pystyy varmistamaan. Kyllä se kuntoon vielä tulee.

Positiivista kuitenkin on, että pumppu ei vuotanut - ainakaan tänään tyhjäkäynnillä . . .
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Se tappi vaikuttaa nimenomaisesti siihen. Elektroniselta määränsäätimen toimilaitteelta mekaaniseen, varsinaiseen soppamäärän säätöön vaikuttava osa. Tarkka tähistettävä jotta kasatessa osuu koloseensa. :idea:

Nyt en saa päähän jotta tutkiiko se vain romujen asentoa, jota justeeraa siirtopaineella sähköhydraulisesti, saatujen informaatioiden mukaisesti, vai onko tuo itse määrää säätävä osa. Ei muista, ei. :(
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

jazka49 kirjoitti:Sehän lähti heti käyntiin, mutta ei reagoi kaasupolkimeen lainkaan
https://youtu.be/n-TMoQgqw1w
Käy vähän omituisesti. Menikö kannet juuri samaan kohtaan kun ennen irrotusta?
Toivottavasti se tappi on oikeas paikas.
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Kiitokset neuvoista, kommenteista ja kannustuksesta.

"Loota" on liikenteessä jälleen. Kone käy oikein nätisti eikä pumppu vuoda. Remontin hinnaksi tuli kokonaista 17,65 euroa eli tiivistesarja postikuluineen. Samalla tuli viilattua se "kolmikulmainen" pultin kanta kuusikulmaiseksi, johon somasti sopii tavallinen 7 millinen hylsy.
jazka49
Viestit: 27
Liittynyt: 05.11.2014 7:56
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jazka49 »

Onko se niin, että pumpun kantta (yläosaa) siirtämällä eteenpäin syöttö lisääntyy ja taaksepäin siirtämällä vähenee?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Eiköhän se noin mene kun katsoo yllä olevaa videota kohdasta 6:40 alkaen.

Tuos videos säätää ajoitusta tietokoneen avulla kuten naapurifoorumilla "coupemeppe" oli saanu ite tehdä Veholla omaan jakajapumpulliseen meseen.
Ei näy joutsenilta katkottuja kauloja tai heittokelloja.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hk1iLVCUWPU[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wgifTfV0HJ0[/youtube]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Moottorit”