Sprinter -99 pamaus ja veto loppui
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
Sprinter -99 pamaus ja veto loppui
Hitaassa 30km/h ajossa kuului pieni pamaus, kun vaihtoi vaihdetta ja ihmettelin sitä. Seuraavissa liikennevaloissa kuului isompi pamaus ja veto loppui kokonaan.
Vaihde ei pidä autoa paikallaan ja moottori kun on päällä, kuuluu sirisevä ääni, ja ei liiku mihinkään.
Miten te lähtisitte tutkimaan ongelmaa?
Pitääkö aloittaa perästä, eli rengas ylös ja sitä pyörittelemään, ja katsoa pyöriikö kardaani, vai pystyykö pelkää kardaania pyörittelemällä toteamaan jotain, ennenkun irrottaa laatikkoa?
Vaihde ei pidä autoa paikallaan ja moottori kun on päällä, kuuluu sirisevä ääni, ja ei liiku mihinkään.
Miten te lähtisitte tutkimaan ongelmaa?
Pitääkö aloittaa perästä, eli rengas ylös ja sitä pyörittelemään, ja katsoa pyöriikö kardaani, vai pystyykö pelkää kardaania pyörittelemällä toteamaan jotain, ennenkun irrottaa laatikkoa?
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
Tosi hiljaa hinatessa, vaihde tietenkin vapaalla ja moottori sammuksissa, kuului pieni sirinä laatikon suunnalta.
Moottorin jos käynnistää, niin ainoastaan kytkin pohjassa ei kuulu omituisia ääniä, mutta vaihde vapaalla kuuluu sirinä, ja jos laittaa vaihteen päälle ja nostaa kytkimen, niin alkaa kuin sorvaamisen ääni.
Kytkin taitaa olla ehjä, mutta meniköhän laatikosta jokin ratas tai aksila?
Mitään ei ole vielä avattu, mutta tuo vaimea sirinä hinatessa on kaikkein omituisin.
Moottorin jos käynnistää, niin ainoastaan kytkin pohjassa ei kuulu omituisia ääniä, mutta vaihde vapaalla kuuluu sirinä, ja jos laittaa vaihteen päälle ja nostaa kytkimen, niin alkaa kuin sorvaamisen ääni.
Kytkin taitaa olla ehjä, mutta meniköhän laatikosta jokin ratas tai aksila?
Mitään ei ole vielä avattu, mutta tuo vaimea sirinä hinatessa on kaikkein omituisin.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Alkuun tarkista moottori käynnissä vaihde päälläSprinter99 kirjoitti:Tosi hiljaa hinatessa, vaihde tietenkin vapaalla ja moottori sammuksissa, kuului pieni sirinä laatikon suunnalta.
Moottorin jos käynnistää, niin ainoastaan kytkin pohjassa ei kuulu omituisia ääniä, mutta vaihde vapaalla kuuluu sirinä, ja jos laittaa vaihteen päälle ja nostaa kytkimen, niin alkaa kuin sorvaamisen ääni.
Kytkin taitaa olla ehjä, mutta meniköhän laatikosta jokin ratas tai aksila?
Mitään ei ole vielä avattu, mutta tuo vaimea sirinä hinatessa on kaikkein omituisin.
(tätä viime vuosina aina välillä nähtyä en ymmärrä,
miten poltto moottori voi olla päällä sehän on käynnissä tai ei,
tai no onhan se kiinikeidensä päällä tai onhan niitä nähty niiden allakin varsinkin väyrysissä kun kiinkeet ruostui ja sitä myten tipahti)
kytkin ylhällä pyöriikö kardani jos ei pyöri niin muuten sama mutta moottori samutettuna ja takapyörät ilamssa ja kardanista pyörittä niin pystyykö pyöritämään vai kytkin pohjassa ja kytkin ylhäälä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
Moottori käynnissä, vaihde päällä ja kytkin ylhäällä ei pyöri kardaani.
Perä ilmas ei väliä onko kytkin ylhäällä vai alhaalla, niin kardaani pyörii.
Vaihteet vaihtuu ihan hyvin moottori sammuksis.
(ajoaikaa olis 27 joulukuuta, muttakun ei pysty ajamaan, niin tuskis tuota kukaan haluaa edes 1000€ Helsingis )
Perä ilmas ei väliä onko kytkin ylhäällä vai alhaalla, niin kardaani pyörii.
Vaihteet vaihtuu ihan hyvin moottori sammuksis.
(ajoaikaa olis 27 joulukuuta, muttakun ei pysty ajamaan, niin tuskis tuota kukaan haluaa edes 1000€ Helsingis )
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jotain ehkäpä voisi maksaa mutta ei 4 numeroisaSprinter99 kirjoitti:Moottori käynnissä, vaihde päällä ja kytkin ylhäällä ei pyöri kardaani.
Perä ilmas ei väliä onko kytkin ylhäällä vai alhaalla, niin kardaani pyörii.
Vaihteet vaihtuu ihan hyvin moottori sammuksis.
(ajoaikaa olis 27 joulukuuta, muttakun ei pysty ajamaan, niin tuskis tuota kukaan haluaa edes 1000€ Helsingis )
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jep puoletkin voi olla työn takan jos pellit on normali kunnossamiqum_86 kirjoitti:Aika paljon riippuu rinsesteristä, mutta tonni on tiukassa lootavikaisella, jossa leimakin kohta kypsä.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
Näin se on, mutta toimivaa pakua vaikea löytää, muista kun vanhemmista mersuista.
Löytyi Aaltojärven kuvallinen ohje vaihdekepin irrotukseen.
Taitaa olla helpoin porata tuo reikä, kun ei tiedä miten alas tarvii laskea laatikkoa, että keppi irtoaa?
Ei ole nosturia tai monttua pitkälle-korkealle.
viewtopic.php?t=38984
Löytyi Aaltojärven kuvallinen ohje vaihdekepin irrotukseen.
Taitaa olla helpoin porata tuo reikä, kun ei tiedä miten alas tarvii laskea laatikkoa, että keppi irtoaa?
Ei ole nosturia tai monttua pitkälle-korkealle.
viewtopic.php?t=38984
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Siis eikös siinä kuitenkin vaihtee mene päälleSprinter99 kirjoitti:Näin se on, mutta toimivaa pakua vaikea löytää, muista kun vanhemmista mersuista.
Löytyi Aaltojärven kuvallinen ohje vaihdekepin irrotukseen.
Taitaa olla helpoin porata tuo reikä, kun ei tiedä miten alas tarvii laskea laatikkoa, että keppi irtoaa?
Ei ole nosturia tai monttua pitkälle-korkealle.
viewtopic.php?t=38984
vai mikä on ajatuksena,
olikohan kepeisäkin eroa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
Laatikon irrotus ja keppi pitää ottaa irti.
______________
Jaa, eihän se keppi ollukkaan kun pultilla ylhäältä , taitaa itse keppi tarvita ulosvetäjää kun niin jumis.
Kardaanin pulttien irrotusta pitää googlata ja ostaa lisää jatkoja hylsyyn, että saa laatikon irti.
Painaakohan tuo laatikko niin pirusti, että alkas makaamaan kardaanin ympärillä olevan varoraudan päällä, kun irrotin laatikon takatuennan? Tunkki piti jo nyt laittaa alle tukemaan.
______________
Jaa, eihän se keppi ollukkaan kun pultilla ylhäältä , taitaa itse keppi tarvita ulosvetäjää kun niin jumis.
Kardaanin pulttien irrotusta pitää googlata ja ostaa lisää jatkoja hylsyyn, että saa laatikon irti.
Painaakohan tuo laatikko niin pirusti, että alkas makaamaan kardaanin ympärillä olevan varoraudan päällä, kun irrotin laatikon takatuennan? Tunkki piti jo nyt laittaa alle tukemaan.
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
Sain laatikon irti ja pyörittelin aksilasta, niin jokainen vaihde pyöritti kardaanin laippaa. Eikö ainakaan stefa vuoda.
Jos tuolla laatikos olis jotain vikaa niin öljyssä en ainakaan nähnyt hampaan paloja, eikä edes pohjapropun magneetissa ollut metallia.
Tuolta näytti laatikon aksila, kun laatikon irrotin. Jotain jälkeä tuossa on tummempana, mutta kyllä niissäkin kohtaa on boorit
Tuossa ulos vedettynä
Kytkintä en vielä purkanut, kun näytti ihan siistiltä, mutta sekin pitää tehdä.
Kaikki on suorassa ja kohdallaan, vaikka kuvassa saattaa näkyä että vinossa.
Boorit on kunnossa
Vauhtipyörä liikkui pyörimissuunnassa sentin verran kun on vanha ja kuoleentunut jouset.
Kytkimessä ja vauhtipyörässä kaikki tukevast kiinni, mutta vauhtipyörän reunassa pieni sorvausjälki, osassa kehää, ja hieman metallihilettä kytkinkopassa, mutta siellä ei vastaavaa jälkeä.
(pieni salamavalon piste jäljen yläpuolella)
Mikähän tuolla oikein on kun ei vetoja?
Jos laatikossa vikaa, niin luulis olevan ainakin magneetis metallia.
Onko tuo laatikon aksila, missä vikaa vai paineasetelma... vai mikä?
Kiitos avusta!
Jos tuolla laatikos olis jotain vikaa niin öljyssä en ainakaan nähnyt hampaan paloja, eikä edes pohjapropun magneetissa ollut metallia.
Tuolta näytti laatikon aksila, kun laatikon irrotin. Jotain jälkeä tuossa on tummempana, mutta kyllä niissäkin kohtaa on boorit
Tuossa ulos vedettynä
Kytkintä en vielä purkanut, kun näytti ihan siistiltä, mutta sekin pitää tehdä.
Kaikki on suorassa ja kohdallaan, vaikka kuvassa saattaa näkyä että vinossa.
Boorit on kunnossa
Vauhtipyörä liikkui pyörimissuunnassa sentin verran kun on vanha ja kuoleentunut jouset.
Kytkimessä ja vauhtipyörässä kaikki tukevast kiinni, mutta vauhtipyörän reunassa pieni sorvausjälki, osassa kehää, ja hieman metallihilettä kytkinkopassa, mutta siellä ei vastaavaa jälkeä.
(pieni salamavalon piste jäljen yläpuolella)
Mikähän tuolla oikein on kun ei vetoja?
Jos laatikossa vikaa, niin luulis olevan ainakin magneetis metallia.
Onko tuo laatikon aksila, missä vikaa vai paineasetelma... vai mikä?
Kiitos avusta!
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Mitäs se laakerissa näkyvä punertava onko se ruostetta,
onkelmahan oli että voima ei siirry niin katso tarkaan kytkin levy ja että se myös likuu hyvin sporisa, semoinenkin että vaihde pälle ja molemista päistä
koittaa puörittä ja samalla pitää toista päät paikallaan,
tarkista myös että työ sylinteri palutuu
onkelmahan oli että voima ei siirry niin katso tarkaan kytkin levy ja että se myös likuu hyvin sporisa, semoinenkin että vaihde pälle ja molemista päistä
koittaa puörittä ja samalla pitää toista päät paikallaan,
tarkista myös että työ sylinteri palutuu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Tuo tumma alue spoorissa näyttä kuin siitä olisi suunillen puolet kulunut poisSprinter99 kirjoitti: Tuolta näytti laatikon aksila, kun laatikon irrotin. Jotain jälkeä tuossa on tummempana, mutta kyllä niissäkin kohtaa on boorit
Mitta ja vertaa siihen ehjän näköisen kohtaan,
ylipääätän jos se madaltunut(akseli siitä kohtaa ohuempi) niin tuskinpa uudelakaan levyllä kovin pitkään toimii jos oleenkaan
sykin on ilmeinen se edes takaisin klonkustelava vauhti pyörä
punertava ruoste lienne pois hioutunutta spooria akselin ja levyn spoorista
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jos tosiaan on kuluntu sen verran mitä näytää niin akseli uusiksi
tai sitten hiukan erilainen levy minkä sporit otta tuohon ehjään kohtaan akselin spooria
vaikka niin että purkaa molemat uuden ja tuon vanhan ja hyödyntää siitä keski kohdasta palan uuden väliin jos kun sen paksuus ei vielä riitä niin sitä käytää mallina leikka paksumasata ja sitten niitta takiasin kasaan(sorvi on hyvä apu purkamiseen/sovitellun)
pitää vaan olla tarkan että mahtuu eikä ota vauhti pyörään kiinni muualt kuin
kitka pinnasta
E: ja sen vauhti pyörän klonkusun kääntää siihen suuntaan missä on kun veto on päällä sitten isolla virralla hitsaa sen tukvasti siihen(tasaisesti saman pituisilla saumoilla)
näillä kikka korjauksilla selviää aikansa voi mennä pitkäänkin
ja vielä jos saa siihen levyn keskiöksi jousitetun(tuo 2 massan jumitaminen on rankka laatikole ja muule voiman siirrolle)
tai sitten hiukan erilainen levy minkä sporit otta tuohon ehjään kohtaan akselin spooria
vaikka niin että purkaa molemat uuden ja tuon vanhan ja hyödyntää siitä keski kohdasta palan uuden väliin jos kun sen paksuus ei vielä riitä niin sitä käytää mallina leikka paksumasata ja sitten niitta takiasin kasaan(sorvi on hyvä apu purkamiseen/sovitellun)
pitää vaan olla tarkan että mahtuu eikä ota vauhti pyörään kiinni muualt kuin
kitka pinnasta
E: ja sen vauhti pyörän klonkusun kääntää siihen suuntaan missä on kun veto on päällä sitten isolla virralla hitsaa sen tukvasti siihen(tasaisesti saman pituisilla saumoilla)
näillä kikka korjauksilla selviää aikansa voi mennä pitkäänkin
ja vielä jos saa siihen levyn keskiöksi jousitetun(tuo 2 massan jumitaminen on rankka laatikole ja muule voiman siirrolle)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
Nyt tuli kytkinpaketti, mutta en löydä mitään tietoa netistä, mersun kytkimen keskittämistapista, niin yritetään keskittää ilman sellaista.
Kytkinlevy oli tiukka aksilalle, mutta liikkui siinä ihan ok, kun vain osui reikään. Ainut mikä jääny documentoitua, poisluettuna noita ylempiä kuvia, on että mitenpäin kytkinlevy oli irrottaessa paineasetelma
Tuossa kaiketi kuva uudesta aksilasta, ja ei siinäkään boorit ole piikikkäitä.
Kytkinlevy oli tiukka aksilalle, mutta liikkui siinä ihan ok, kun vain osui reikään. Ainut mikä jääny documentoitua, poisluettuna noita ylempiä kuvia, on että mitenpäin kytkinlevy oli irrottaessa paineasetelma
Tuossa kaiketi kuva uudesta aksilasta, ja ei siinäkään boorit ole piikikkäitä.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Sprinter99 kirjoitti:Nyt tuli kytkinpaketti, mutta en löydä mitään tietoa netistä, mersun kytkimen keskittämistapista, niin yritetään keskittää ilman sellaista.
Kytkinlevy oli tiukka aksilalle, mutta liikkui siinä ihan ok, kun vain osui reikään. Ainut mikä jääny documentoitua, poisluettuna noita ylempiä kuvia, on että mitenpäin kytkinlevy oli irrottaessa paineasetelma
Tuossa kaiketi kuva uudesta aksilasta, ja ei siinäkään boorit ole piikikkäitä.
Kuvan akseli näytää ok
se laatikossa ollen näytti että ohentunut siitä tummalta aluelta mutta jos siinä on samnlaiset spoorit niin sitten vaan näytti
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
-
- Viestit: 140
- Liittynyt: 12.11.2018 12:22
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4290
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Mahtaa ollaSprinter99 kirjoitti:Miten tuo silmälaakeri vaihdetaan? En saa omista kuvista selvää
Onko tuolla laakeria ollenkaan?
Kylmä on ja paleltaa
(kuvassa kuitenkin näkyy että tuo keski reikä olisi niin syvä että sinne akselin pää menee)
vaihdetaan ulos vetäjällä tai vaikka varovasti paloitelemalla mutta kovin paljoa ei kanntta hakatta että ei tule vauriota
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Teddy
- Viestit: 761
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Reikään mahdollisimman napakasti istuva tuurna ja leipää; jos ei halua leikkiä eväillä, voi kokeilla vaikka rasvaa ja rätinpaloja.
https://youtu.be/w62c4NQDwP0
Edit: Rahtusen myöhästyin.
https://youtu.be/w62c4NQDwP0
Edit: Rahtusen myöhästyin.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71