Vito pitää vettä
Vito pitää vettä
Onkohan vitossa pelkääjän puolen lattiassa jonkinlainen aquaducti, joka pitää lattian kivasti kosteana. Aurinko on paistellut monta päivää ja silti on auto sisältä märkä??
Kynnys on ollut monta päivää märkä..
Penkin sisusta mon kanssa ollut märkä aika kauan, vaikka olen penkkiä pitänyt ylhäällä ja autoa auringonpaisteessa.
Täytynee pultata penkki ja kynnyslista irti. Samalla sitä voi penkin metalliosia yrittää entisöidä. Jostain on vesi tuonne päässyt, eikä sieltä pois tahdo tulla.
Kynnys on ollut monta päivää märkä..
Penkin sisusta mon kanssa ollut märkä aika kauan, vaikka olen penkkiä pitänyt ylhäällä ja autoa auringonpaisteessa.
Täytynee pultata penkki ja kynnyslista irti. Samalla sitä voi penkin metalliosia yrittää entisöidä. Jostain on vesi tuonne päässyt, eikä sieltä pois tahdo tulla.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Matto on kaksiosainen joista alin osanen on vettä erityisen herkästi imevä ja säilövä pehmuste. Pehmuste on kai joskus ollut pinnassa kiinni, mutta ajan saatossa irronnut, jolloin vedelle on lisää tilaa. Kehitin laboratooriossani laitteiston, jonka avulla mattojen kuivuminen nopeutuu peräti 540%
Vielä on epäselvää mistä vesi mattoon päätyy, sillä vettä on yhtä paljon kummallakin puolella autoa. Kuskin puolella vettä oli sentin verran peltipokkausten pohjalla.
Voisikohan ovien tiivisteet vuotaa jotenkin veden päätyessä kuvailemiini paikkoihin
Vai olenko löytänyt uuden Viton tyyppivian
Vielä on epäselvää mistä vesi mattoon päätyy, sillä vettä on yhtä paljon kummallakin puolella autoa. Kuskin puolella vettä oli sentin verran peltipokkausten pohjalla.
Voisikohan ovien tiivisteet vuotaa jotenkin veden päätyessä kuvailemiini paikkoihin
Vai olenko löytänyt uuden Viton tyyppivian
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Ilmeisesti olen löytänyt uuden tyyppivian, koska kukaan ei tunnu asiasta tietävän. Tänään auto oli jo aika kuiva, mutta seisottuaan hetken sateessa, oli nousi veden pinta taas auton sisällä.
Kuvassa veden pinta huonosti näkyy, mutta johdot ovat veden alla. Tänä vuonna auto on joutunut puista tulevan laskeuman alle, joten tuli mieleen olisiko kouvujen urput sun muut tukkineet jonkin oleellosen vesireijäån jostakin?
Konepellin avattuani huomasin, että tuulilasin alalaidassa olevien muoviräppänöiden kiinnitysreikien kohdalta vuotaa moottoritilaan vettä... Osaako kukaan kertoa olisiko tuolta mahdollista veden päätyä sisään ohjaamoon?
Eli jos joku paikka mennyt tukkoon, niin mitä tapahtuu.
Vesi siis tulee sisään auton seisoessa paikoillaan. Ovien tiivisteet ottaisin jo pois laskuista.
Kokeillaan, josko loppukevennys aiheuttaisi valtavan ideatulvan foorumilaisilta. Liekö täysikuu tai jotain, sillä eilen näin täsmälleen samoin pysäköidyn 850 volvon.
Kuvassa veden pinta huonosti näkyy, mutta johdot ovat veden alla. Tänä vuonna auto on joutunut puista tulevan laskeuman alle, joten tuli mieleen olisiko kouvujen urput sun muut tukkineet jonkin oleellosen vesireijäån jostakin?
Konepellin avattuani huomasin, että tuulilasin alalaidassa olevien muoviräppänöiden kiinnitysreikien kohdalta vuotaa moottoritilaan vettä... Osaako kukaan kertoa olisiko tuolta mahdollista veden päätyä sisään ohjaamoon?
Eli jos joku paikka mennyt tukkoon, niin mitä tapahtuu.
Vesi siis tulee sisään auton seisoessa paikoillaan. Ovien tiivisteet ottaisin jo pois laskuista.
Kokeillaan, josko loppukevennys aiheuttaisi valtavan ideatulvan foorumilaisilta. Liekö täysikuu tai jotain, sillä eilen näin täsmälleen samoin pysäköidyn 850 volvon.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Asiasta mitään tietämättä ni katoppa se tuulilasin ympärystä..ja kysy hotarilta, muistaakseni hänelläki tuli jostaki vesi sisään ja ainaki osa korjaantu ku korjas sen lasin ympärystän.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
- kuningatar
- Viestit: 1358
- Liittynyt: 20.10.2010 9:51
- Paikkakunta: Järvenpää
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Vuodon etsintä jatkuu. Ajettelin, että jossakin on oltava tukos ja aloin purkamaan autoa. Otin pois listan tuulilasin alalaidassa, josko se olisi ruostunut puhki tai muuta vastaavaa. Kun muovit olin poistanut, oli selvää, ettei vesi tätä kauttaa sisään pääsisi.
Pellit tuuliulasin alalaidassa on nimittäin aika hyvässä kunnossa
Sitten irrottelin tuulilasin sivussa olevat listat. Ensimmäistä irrottaessa rikoin lähes kaikki kiinnikkeet, mutta opinpahan, kuinka ne pitää irrottaa. Tämän listan alta löytyikin sitten odottamaani puista pudonnutta materiaalia.
Tuulilasin kulma näyttää epämääräiselltä, ikäänkuin ikkuna olisi irronnut liimauksestaan, tai muuta vastaavaa. Voisikohan vesi luikerrella tuosta sisään siinä määrin, kuin sitä jalkatilasta löytyy
Kuskin puolen palkin alta löytyi möhjöä jopa enemmän, mutta tuulilasin kulma oli paremmassa kunnossa.
Kun möhjöt pesi palkista pois, oli selvää, ettei vesi jaloissa ainakaan puhki ruostuneista pelleistä johdu.
Nyt kaikki vitotietäjät heittämään ideoita, mistä vesi pääsee sisään.
Voiko vesi tulla tuon hassun näköisen tuulilasin kulman kautta
Möhjö on estänyt veden virtaamisen alas päin ja siksi vettä tulee reilusti sisään.. Tämä siis oma arvioni.
Tietty voisin purkaa verhoilun auton lattista ja etsiä pientä puroa, mutta teen sen sitten kun järjen käyttö ei riitä.
Pellit tuuliulasin alalaidassa on nimittäin aika hyvässä kunnossa
Sitten irrottelin tuulilasin sivussa olevat listat. Ensimmäistä irrottaessa rikoin lähes kaikki kiinnikkeet, mutta opinpahan, kuinka ne pitää irrottaa. Tämän listan alta löytyikin sitten odottamaani puista pudonnutta materiaalia.
Tuulilasin kulma näyttää epämääräiselltä, ikäänkuin ikkuna olisi irronnut liimauksestaan, tai muuta vastaavaa. Voisikohan vesi luikerrella tuosta sisään siinä määrin, kuin sitä jalkatilasta löytyy
Kuskin puolen palkin alta löytyi möhjöä jopa enemmän, mutta tuulilasin kulma oli paremmassa kunnossa.
Kun möhjöt pesi palkista pois, oli selvää, ettei vesi jaloissa ainakaan puhki ruostuneista pelleistä johdu.
Nyt kaikki vitotietäjät heittämään ideoita, mistä vesi pääsee sisään.
Voiko vesi tulla tuon hassun näköisen tuulilasin kulman kautta
Möhjö on estänyt veden virtaamisen alas päin ja siksi vettä tulee reilusti sisään.. Tämä siis oma arvioni.
Tietty voisin purkaa verhoilun auton lattista ja etsiä pientä puroa, mutta teen sen sitten kun järjen käyttö ei riitä.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Empä usko että vesi tulee tuosta lasin kulmasta sisään,laminointi on vaan alkanut pettää. Mutta asia on helppo tarkastaa, laita apupoika antero auton ulkopuolelle laskemaan vettä lasin laitoja pitkin ja puhalla itse paineilmalla sisäpuolelta samalla kohdalla pitäisi näkyä pienimmätkin vuodot. Yhellä tiellä kannattaa kiertää koko lasi kerralla.
Pistän raporttia kuvineen tulemaan, kunhan kerkiän. On sen verran pitkä romaani tulossa, että menee tuokio. Mutta uusi ns. tyyppivika tuli löydettyä. Jos säännöllisesti pesisi moottoritilan purkaen romuja tieltä, ei tätä vuotoa tulisi, eli käyttäjän viaksi voi tämänkin kääntää
Veikkaan, että tämä vuoto löytyy kaikista tämän ikäisistä vitoista. Toisiin on vaan tullut jo reikä pohjaan, josta vesi poistuu kuskia häiritsemästä
Veikkaan, että tämä vuoto löytyy kaikista tämän ikäisistä vitoista. Toisiin on vaan tullut jo reikä pohjaan, josta vesi poistuu kuskia häiritsemästä
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Noniin.... Olin aika naivi, kun kuvittelin, että hommasta selviäisin purkamatta verhoilua lattiasta. Purkamatta ei verhoilu koskaan kuivuisi (jos se nyt irrotettunakaan koskaan kuivuu), eikä ongelmakaan olisi löytynyt... Mahdankohan olla ainoa asiaa ihmetellyt???
Apparin penkin ja verhoilun purettuani oli vuotokohta helppo havaita.
Kuskin puoli vuotaa näin.
Ja apparin puoli näin
Noniin.... Nythän lopun pitäisi olla helppoa ja hauskaa, vai mitä?
Mitähän tuolla toisella puolella oikein on, eli mistä vesi tulee sisään?
Ensin ajattelin, että tuonne konetilaan on tullut kunnon komposti, mikä on sitten ajan mittaan ruostuttanut pellit. No niin olikin käynyt, mutta paikka oli yllätys. Konetilassa on insinöörien tarkkaan suunnittelema kohta, jota ei kuskin puolelta saa putsattua, kuin purkamalla ilmaottokuuppa pois tieltä. Apparin puolelta pitäisi jokaisen tajuta puhdistaa erityisesti keltaisen nuolen osoittama alue.
Homman tajusin, kun pesin 250 barin paineella tuolta punaisten nuolten osoittamasta kohdasta, eikä vettä tullut sisään. Vasta kunnon ruiskutus tuonne keltaisten nuolten osoittamaan saksalaisen koneinsinöörin näkemykseen kompostista, aiheutti veden virtaamista sisätiloihin epäilyttävistä kohdin.
Apparin puoli
Kuskin puoli... Tämän saa siis näkyviin, kun purkaa sen kuupan pois.
Raaputettuani pien pois vuotokohtien päältä tajusin, ettei vastassani olekaan tavallinen ruostepeikko, vaan kyse on enemmänkin sadeveden ja pakkasen yhteispelistä. Pelti ei nimittäin ainakaan sisäpuolelta ole ruostunut, vaan peltisaumat ovat avautuneet.
Kuskin puolen vuoto availtuna
Apparin puoli avattuna
Nyt ei tarvita kuin mielikuvitusta ongelman korjaamiseksi
Ensin ajattelin työntää paineella kotelosuoja-ainetta sisäpuolelta peltisaumoihin. Sitten kaataisin niin maan sun perusteellisen paljon alustamassaa noiden kompostien täyttöaukoista. Sitten tiedustelin ilmailun parissa painivalta kaveriltani alan tököttejä, ja hän kertoi lentokoneissa käytettävästä kromilitkusta, joka tunkeutuu hyvin. Siihen päälle vielä kromia sun muuta sisältävää kittiä, niin pitäisi olla sauman turvassa elementeiltä....
Eli ideoita kaivataan. Saumat on kuivumassa vielä ainakin muutaman päivän, enne kuin ryhdyn toimeen. Omasta mielestäni hitsaaminen on täysin pois suljettu tapa ratkaista tämä ongelma, koska sauman toiseen puoleen ei pääse käsiksi. Tai en tiedä, onko se hyvä syy, mutta saatan keksiä paremmankin, jos joku alkaa inttämään.
Ideoita
Apparin penkin ja verhoilun purettuani oli vuotokohta helppo havaita.
Kuskin puoli vuotaa näin.
Ja apparin puoli näin
Noniin.... Nythän lopun pitäisi olla helppoa ja hauskaa, vai mitä?
Mitähän tuolla toisella puolella oikein on, eli mistä vesi tulee sisään?
Ensin ajattelin, että tuonne konetilaan on tullut kunnon komposti, mikä on sitten ajan mittaan ruostuttanut pellit. No niin olikin käynyt, mutta paikka oli yllätys. Konetilassa on insinöörien tarkkaan suunnittelema kohta, jota ei kuskin puolelta saa putsattua, kuin purkamalla ilmaottokuuppa pois tieltä. Apparin puolelta pitäisi jokaisen tajuta puhdistaa erityisesti keltaisen nuolen osoittama alue.
Homman tajusin, kun pesin 250 barin paineella tuolta punaisten nuolten osoittamasta kohdasta, eikä vettä tullut sisään. Vasta kunnon ruiskutus tuonne keltaisten nuolten osoittamaan saksalaisen koneinsinöörin näkemykseen kompostista, aiheutti veden virtaamista sisätiloihin epäilyttävistä kohdin.
Apparin puoli
Kuskin puoli... Tämän saa siis näkyviin, kun purkaa sen kuupan pois.
Raaputettuani pien pois vuotokohtien päältä tajusin, ettei vastassani olekaan tavallinen ruostepeikko, vaan kyse on enemmänkin sadeveden ja pakkasen yhteispelistä. Pelti ei nimittäin ainakaan sisäpuolelta ole ruostunut, vaan peltisaumat ovat avautuneet.
Kuskin puolen vuoto availtuna
Apparin puoli avattuna
Nyt ei tarvita kuin mielikuvitusta ongelman korjaamiseksi
Ensin ajattelin työntää paineella kotelosuoja-ainetta sisäpuolelta peltisaumoihin. Sitten kaataisin niin maan sun perusteellisen paljon alustamassaa noiden kompostien täyttöaukoista. Sitten tiedustelin ilmailun parissa painivalta kaveriltani alan tököttejä, ja hän kertoi lentokoneissa käytettävästä kromilitkusta, joka tunkeutuu hyvin. Siihen päälle vielä kromia sun muuta sisältävää kittiä, niin pitäisi olla sauman turvassa elementeiltä....
Eli ideoita kaivataan. Saumat on kuivumassa vielä ainakin muutaman päivän, enne kuin ryhdyn toimeen. Omasta mielestäni hitsaaminen on täysin pois suljettu tapa ratkaista tämä ongelma, koska sauman toiseen puoleen ei pääse käsiksi. Tai en tiedä, onko se hyvä syy, mutta saatan keksiä paremmankin, jos joku alkaa inttämään.
Ideoita
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Sain kaverilta lainaan sellaisen stetoskoopin, jolla voi kurkkia hankaliin paikkoihin ja sillä tutkin tuon iskaritöppyrän taakse jäävän kolmikulmaisen kompostin pohjan. Siellä on maali hieman kuplinut, mutta mitään katastrofia ei ole näkyvissä. Maali on irti eniten kolmion sisänurkassa, jossa myös ruostetta hieman näkyvissä. Veden kulkureitistä ei ole enää pienintäkään epäilystä.
Yritän illemmalla dokumentoida löydöksen graafisemmin.
Yritän illemmalla dokumentoida löydöksen graafisemmin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Tempaiset sauman sisään jotain ei.ruostuttavaa saumamassaa esim koriakryyliä ja naputtelet sauman kuulavasaralla kiinni, päälle vielä sormella akryyliä ja homma bueno
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Kerkesin jo dinitrol nimellä myytävää ohutta lirua kaataa tuonne konehuoneeseen, josta se kivasti valuikin sitten jalkatiloihin. Alustamassaa ajattelin huomenna sutia peittämään ajan hampaan jäljet,
Lentokonetökötti olisi ollut erinomaista ruosteenestotököttiä, mutta sen päällä ei sitten kuulemma mikään olisi pysynyt kiinni.
Lentokonetökötti olisi ollut erinomaista ruosteenestotököttiä, mutta sen päällä ei sitten kuulemma mikään olisi pysynyt kiinni.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Nyt on vito taas ajossa. Siellä poterossa ei näyttänyt kovin pahalta. Otin kuvan endoskoopin ruudulta (vähän turhaan).
Synkka puhelimen kameran kanssa ei oikein onnistunut, mutta tuossa näkyy poteron terävä kulma, jossa jesi on saumat levitellyt. Sinne kaadoin dinitrolin kotelosuoja-ainetta ja odotin sauhassa sen valumista ja kuivumista.
Sieltä se tulikin ohjaamoon, kuin vesi konsanaan. Tämän jälkeen mätin poteroon mämmin koostumusta muistuttavaa massaa naapurilta, jota se oli varmaan juuri käynyt hakemassa hyvin varustetusta tarvikeliikkeestä.
Hokasin, että kuvan poterosta olisi saanut kännykälläkin ja tässä sellainen kuva muutama päivä mämmihn kaadon jälkeen.
Nyt on vuotopaikka kyllä aika hyvin peitossa
Siinä sivussa tuli hämmästeltyä penkin ruosteita ja rapsuteltua suurimmat ruosteet pois. Päälle laitoin sellaista ruosteen muuntoainetta ja päälle ruikin jotain maalia paukkupullosta. Edes naapurilla ei ollut mustaa maalia, joten harmaalla mentiin.
Verhoilut kun laitoin paikoilleen, vedin myös CD-boxin piuhat kunnolla, vaikka 14 vuotta meni ihan hyvin väliaikaisasennuksella. Nyt on piuhat hyvin.
Nyt on vito taas valmis uusiin seikkailuihin. (huom. tyylikäs harmaa maalaus)
Pari juttua lopuksi. Kellään ei varmaan ole vitossaan tällaista espanjalaisen työmoraalin tulosta, mutta jos kuitenkin on, niin onko kukaan ikinä viitsinyt asialle jotain tehdä
Jos on, niin mitä ja onko se toiminut (siis joku muu kuin auton vaihto)
Eli tuo matto on aina irvottanut noin. Ajattelin lämmöllä yrittää mattoa hieman muokata, mutta jos joku on toimivan ratkaisun keksinyt, niin avautukoon nyt.
Toinen asia, joka minua häiritsee on erilaisten liimasumojen repeily. Katossa on liimasumoja, kuten myös siellä sun täällä koria. 14 vuotta on tehnyt tehtävänsä ja liimasaumat ovat kutistuneet siinä määrin, etteivät ne oikein enää täytä tehtäväänsä. Onkos näillekään joku mitään tehnyt, vai jätetäänkö nämä paalaajan huoleksi
Ruostehan alkaa vääjäämättä naissä saumoissa muhia, jos niitä ei jotenkin fixaa.
Itse ajattelen, että ruostumista on kätevämpi estää/hidastaa kuin alkaa vaurioita korjaamaan. Välillä ruostuminen on päässyt etenemään liikaa, kun auto on olllut välillä vuosiakin isäni käytössä. Jälleennäkeminen on ollut joskus raskasta, kun ruostekukkaa on ilmestynyt sinne sun tänne. Nyt olen hieman kontrollia tihentänyt ja auto onkin ikäisekseen aika hyväpeltinen.
Synkka puhelimen kameran kanssa ei oikein onnistunut, mutta tuossa näkyy poteron terävä kulma, jossa jesi on saumat levitellyt. Sinne kaadoin dinitrolin kotelosuoja-ainetta ja odotin sauhassa sen valumista ja kuivumista.
Sieltä se tulikin ohjaamoon, kuin vesi konsanaan. Tämän jälkeen mätin poteroon mämmin koostumusta muistuttavaa massaa naapurilta, jota se oli varmaan juuri käynyt hakemassa hyvin varustetusta tarvikeliikkeestä.
Hokasin, että kuvan poterosta olisi saanut kännykälläkin ja tässä sellainen kuva muutama päivä mämmihn kaadon jälkeen.
Nyt on vuotopaikka kyllä aika hyvin peitossa
Siinä sivussa tuli hämmästeltyä penkin ruosteita ja rapsuteltua suurimmat ruosteet pois. Päälle laitoin sellaista ruosteen muuntoainetta ja päälle ruikin jotain maalia paukkupullosta. Edes naapurilla ei ollut mustaa maalia, joten harmaalla mentiin.
Verhoilut kun laitoin paikoilleen, vedin myös CD-boxin piuhat kunnolla, vaikka 14 vuotta meni ihan hyvin väliaikaisasennuksella. Nyt on piuhat hyvin.
Nyt on vito taas valmis uusiin seikkailuihin. (huom. tyylikäs harmaa maalaus)
Pari juttua lopuksi. Kellään ei varmaan ole vitossaan tällaista espanjalaisen työmoraalin tulosta, mutta jos kuitenkin on, niin onko kukaan ikinä viitsinyt asialle jotain tehdä
Jos on, niin mitä ja onko se toiminut (siis joku muu kuin auton vaihto)
Eli tuo matto on aina irvottanut noin. Ajattelin lämmöllä yrittää mattoa hieman muokata, mutta jos joku on toimivan ratkaisun keksinyt, niin avautukoon nyt.
Toinen asia, joka minua häiritsee on erilaisten liimasumojen repeily. Katossa on liimasumoja, kuten myös siellä sun täällä koria. 14 vuotta on tehnyt tehtävänsä ja liimasaumat ovat kutistuneet siinä määrin, etteivät ne oikein enää täytä tehtäväänsä. Onkos näillekään joku mitään tehnyt, vai jätetäänkö nämä paalaajan huoleksi
Ruostehan alkaa vääjäämättä naissä saumoissa muhia, jos niitä ei jotenkin fixaa.
Itse ajattelen, että ruostumista on kätevämpi estää/hidastaa kuin alkaa vaurioita korjaamaan. Välillä ruostuminen on päässyt etenemään liikaa, kun auto on olllut välillä vuosiakin isäni käytössä. Jälleennäkeminen on ollut joskus raskasta, kun ruostekukkaa on ilmestynyt sinne sun tänne. Nyt olen hieman kontrollia tihentänyt ja auto onkin ikäisekseen aika hyväpeltinen.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho