viton laturin vaihto
viton laturin vaihto
Kuinka iso homma on vaihtaa 110td:n laturi?
Rupes latausvalo ekaks palaa himmeesti ja vähänajan päästä se paloi kirkkaasti kun laittoi vilkun kumpaankin suuntaan tahansa.
Seuraavana aamuna rupes sitten palaa kirkkaasti latausvalo ja himmeesti rupes palaa syylarin nestepinnan valo ja jarrujen häiriövalo.
Tuli vaan mieleen että voiko olla jokin maadoitus häiriö vai onko laturi moro???
Rupes latausvalo ekaks palaa himmeesti ja vähänajan päästä se paloi kirkkaasti kun laittoi vilkun kumpaankin suuntaan tahansa.
Seuraavana aamuna rupes sitten palaa kirkkaasti latausvalo ja himmeesti rupes palaa syylarin nestepinnan valo ja jarrujen häiriövalo.
Tuli vaan mieleen että voiko olla jokin maadoitus häiriö vai onko laturi moro???
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Re: viton laturin vaihto
Rengas irti, ehkä vetari pois tieltä, ja alatukivarsi yms pois tieltä, sitten ronkkii sieltä niitä pultteja auki, juo olutta ja repii sen laturin ulos sieltä kolosta vaikka väkivalloin. No ennen tuota kannattaa irroittaa se moniurahihna.
Mikäli on noin 300 tkm ajettu niin vika on hiilissä, helppo vaihtaa kuluneet osat laturiin, jonka jälkeen toimii kuin uusi, jos osasi vielä koota sen.
Kun laturi on irti niin vaihda se termostaatti samalla.
Kattele noita kuvia mun sivuilta niin hiffaat mimmonen homma siinä on.
www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic
Voi se vika olla jossain herätevirrassa, mutta kannattaa se laturi huoltaa, jos on paljon ajettu. Itse avasin 250 ajetun laturin varmuudenvuoksi ja hiilistä oli noin 30% jäljellä.
Mikäli on noin 300 tkm ajettu niin vika on hiilissä, helppo vaihtaa kuluneet osat laturiin, jonka jälkeen toimii kuin uusi, jos osasi vielä koota sen.
Kun laturi on irti niin vaihda se termostaatti samalla.
Kattele noita kuvia mun sivuilta niin hiffaat mimmonen homma siinä on.
www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic
Voi se vika olla jossain herätevirrassa, mutta kannattaa se laturi huoltaa, jos on paljon ajettu. Itse avasin 250 ajetun laturin varmuudenvuoksi ja hiilistä oli noin 30% jäljellä.
Terve,
Kannattaa varmistua varsinkin tarvikelaturia hankkiessa, että uusi on fyysisesti samankokoinen kuin vanha.
Tässä männä syksynä oli aika hovimonttöörille mutta en päässyt heti nosturille, kun työn alla oli Vito laturin vaihdossa. Olivat samalla kertaa vaihtaneet myös vesipumpun, koska se piti rohina, mutta se nyt on toinen juttu.
Vanha laturi tuli pois joten kuten mutta uusi ei meinannut mennä millään paikoilleen. Möykkyjen ollessa vierekkäin, huomasi pienen eron. Loppupelissa joutuivat irrottamaan moottorin kannakkeen ja pukkaamaan laturin koloonsa samalla kun avustaja väänsi parimetrisellä kangella. Homma jäi vielä kesken, kun lähdin vajaan tunnin odottelun jälkeen pois (uusi aika).
t.
Risto
Kannattaa varmistua varsinkin tarvikelaturia hankkiessa, että uusi on fyysisesti samankokoinen kuin vanha.
Tässä männä syksynä oli aika hovimonttöörille mutta en päässyt heti nosturille, kun työn alla oli Vito laturin vaihdossa. Olivat samalla kertaa vaihtaneet myös vesipumpun, koska se piti rohina, mutta se nyt on toinen juttu.
Vanha laturi tuli pois joten kuten mutta uusi ei meinannut mennä millään paikoilleen. Möykkyjen ollessa vierekkäin, huomasi pienen eron. Loppupelissa joutuivat irrottamaan moottorin kannakkeen ja pukkaamaan laturin koloonsa samalla kun avustaja väänsi parimetrisellä kangella. Homma jäi vielä kesken, kun lähdin vajaan tunnin odottelun jälkeen pois (uusi aika).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Ei ainakaan minun vitossa(-96) ole vapaakytkintä.
Laturin vaihtoon meni noin 20 minuuttia. Rengas pois, hihna löysälle, akun -kenkä irti, laturin kaksi johtoa irti, laturin kaksi kiinnityspulttia irti. Laturi tulee pois ilman vetarin tai vakaajan tangon irrottamista. Tarvikelaturi blueline (bosch:n rungolla)maksoi jotain 50-70e.
Laturin vaihtoon meni noin 20 minuuttia. Rengas pois, hihna löysälle, akun -kenkä irti, laturin kaksi johtoa irti, laturin kaksi kiinnityspulttia irti. Laturi tulee pois ilman vetarin tai vakaajan tangon irrottamista. Tarvikelaturi blueline (bosch:n rungolla)maksoi jotain 50-70e.
Männä viikolla vaihtui laturi yhteen 110D:hen ja yhteen V230 turbodieseliin työkaverieni toimesta, muistaakseni noista yksilöistä piti molemmista irrottaa vetari ?
Jälkimmäisestä piti lisäksi irrottaa vakaaja ja jotain muutakin, ja sen laturissa oli vapaakytkin.
Satakympissä ei ollut vapaakytkintä.
Kone lie suunnilleen sama molemmissa, tosin V230:ssä oli ilmamäärämittari ja pakokaasukierrätys yms...
Jälkimmäisestä piti lisäksi irrottaa vakaaja ja jotain muutakin, ja sen laturissa oli vapaakytkin.
Satakympissä ei ollut vapaakytkintä.
Kone lie suunnilleen sama molemmissa, tosin V230:ssä oli ilmamäärämittari ja pakokaasukierrätys yms...
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Onko vapaapyörämallissa eri laturi?dealer kirjoitti:Männä viikolla vaihtui laturi yhteen 110D:hen ja yhteen V230 turbodieseliin työkaverieni toimesta, muistaakseni noista yksilöistä piti molemmista irrottaa vetari ?
Jälkimmäisestä piti lisäksi irrottaa vakaaja ja jotain muutakin, ja sen laturissa oli vapaakytkin.
Satakympissä ei ollut vapaakytkintä.
Kone lie suunnilleen sama molemmissa, tosin V230:ssä oli ilmamäärämittari ja pakokaasukierrätys yms...
Mulla ei 110:stä tarvinut purkaa vetaria eikä vakaajan niveltankoa. Laturi mahtu tulemaan ja menemään välistä, kun vähän pyöritteli.
(Josta tulikin mieleen että huomenna olisi ketjun vaihto vitoon. Täytyy toivoa että vanha ketju kestää vielä 5km. Pitää jo aika pahaa ääntä , varsinkin siinä kohtaa kun koneen lämmöt n.+70c)
Olisko niin että vapaakytkin on niissä vitoissa missä on ilmastointi tai cdi kone?