Lähti vissiin joku vaijeri irti lämmönsäätimestä, kun pyörii nyt tyhjää, eikä kabiinissa tarkene. Varmasti jollekin muullekin on tätä samaa sattunut kun nuo vivut on aika rihveli kamaa..
Mitenkä tuon paneelin saisi irottettua helpoiten, eli mitä kautta lähteä kojelautaa purkamaan ja onko ideoita mistä kohtaa lähtee vaijeri irti yleensä? Tässä mallissa siis toimii tuo lämmönsäädin vaijerilla eikä sähköisesti.
Muutama ruuvi, muistaakseni sen "klipsun" alta, oisko ollut vaihdekepin pussin alla ja sen lokeron takaa. Sitten vaan vetämällä irti se keski osa. Lämmönsäätimen ruuvit irti, ei ulostu hirveästi, sähköliittimet irti ja sitten vaijerit.
Syksyllä laitoin yhteen sprintteriin "lämmöt päälle" oli sieltä sisuksista porsinut semmoinen muovi rihveli.
[Edit]
Ainakin tuolla KL- Varaosilla taitaa olla uutta.
[/Edit]
Kiitoksia paljon neuvoista, enköhän sen keskipaneelin saa näillä ohjeilla irti. Vielä jos klongswaagen osaisit tarkentaa mistä oli se muoviosa irronnu oliko se irti tuosta lämmönsäätöruuvista vai mistä? Pitikö uusia koko paneelihässäkkä?
Beagle kirjoitti:Kiitoksia paljon neuvoista, enköhän sen keskipaneelin saa näillä ohjeilla irti. Vielä jos klongswaagen osaisit tarkentaa mistä oli se muoviosa irronnu oliko se irti tuosta lämmönsäätöruuvista vai mistä? Pitikö uusia koko paneelihässäkkä?
Muovinpalat oli karannut sieltä lämmönsäätörullan sisuksista, taisi olla se palikka mihin vaijerinpää tulee kiinni. Joskus aiemmin oli se vaijerin kuori karannut, ja vaijerin pää oli jäänyt sitten mutkalle. Pikaliima korjaus (ei tule kestämään), eli ainakin tuossa rassaamassani vehkeessä uusiin menee. Tällähetkellä siis lämmönsäätö "täysillä" (ei haittaa talvella, eikä rullaan kosketa).
En käsitä miksi noita vipuja on pitänyt mennä feisliftin yhteydessä muuttamaan. Vanhemman mallin kanssa ei tuollaisia ongelmia ole ollut.
Tarkasta samalla tuon puhaltimen rullan etuvastukset löytyykö paneelin takaa vai mistä toimii vain suurin nopeus.
Eiköhän se vastus löydy sieltä lämmityslaitteen moottorin kupeelta (mutua). Kosketus häiriötä voi tietysti olla tuossa katkaisijassa.
Tarkasta samalla tuon puhaltimen rullan etuvastukset löytyykö paneelin takaa vai mistä toimii vain suurin nopeus.
Tästä tulikin mieleeni, omassa -96 312D:ssä kolmosnopeus on kuallut. Joku mystinen ongelma, kun hiipumisvaiheessa välillä toimi, välillä ei ja roplaamalla sai hetkeksi toimimaan. Eiks vastukset kuole kerralla eivätkä jää kummittelemaan?
Mistä löytyy vastukset ja kuinka vaihto onnistuu vai onko vika mahdollisesti jossain muualla? Kojelauta lämppärinupeineen on ollut valitettavasti pari kertaa palasina eli irrottaminen on tuttua.
Anekdoottina, just sitä kolmosnopeutta oon käyttänyt monesti jälkiasennuseberin kanssa puhaltamaan tuulilasin jäättömäksi. Eberin puhallinsulake 25A(!) on ollut pari kertaa palanut. Mikähän voisi mättää, kun mieluummin korjaisin syyn enkä seurausta.
Tästä tulikin mieleeni, omassa -96 312D:ssä kolmosnopeus on kuallut. Joku mystinen ongelma, kun hiipumisvaiheessa välillä toimi, välillä ei ja roplaamalla sai hetkeksi toimimaan.
Tuo kuullostaisi katkaisijavaivalta, nuo välimeren vaikutukset vaikuttaa myös Sprinttereihin (lue Valeo, Epspanja, Kreikka, tms.).
Ei ole omalle kohdalle tullut vielä vastaan tuommoista "konkretisoitua" vaivaa mutta epäily ensiksi siihen katkaisijaan. Tuo ed. mainittu linkki (jäsen et) auttaa asiaan enempi kuin hyvin. Turhaan on useampikin tuttava tilannut esivastuksia/ moottoreita (< lue enempi kuin kolome).
Tästä tulikin mieleeni, omassa -96 312D:ssä kolmosnopeus on kuallut. Joku mystinen ongelma, kun hiipumisvaiheessa välillä toimi, välillä ei ja roplaamalla sai hetkeksi toimimaan.
Tuo kuullostaisi katkaisijavaivalta, nuo välimeren vaikutukset vaikuttaa myös Sprinttereihin (lue Valeo, Epspanja, Kreikka, tms.).
Ei ole omalle kohdalle tullut vielä vastaan tuommoista "konkretisoitua" vaivaa mutta epäily ensiksi siihen katkaisijaan. Tuo ed. mainittu linkki (jäsen et) auttaa asiaan enempi kuin hyvin. Turhaan on useampikin tuttava tilannut esivastuksia/ moottoreita (< lue enempi kuin kolome).
Yleismittarit ja skoopit ovat tuttuja ja vastukset kykenen toki mittaamaan. Jöllittääkö vastukset rivissä puhaltimen kytkimen läheisyydessä tyrkyllä, jos revin (taas) kojelaudan + lämmönsäädinpaneelin irti? Valitettavasti valokuvamuisti on valikoiva ja täydelliset muistikuvat ovat ylivalottuneita.
Jos vastus on ok, niin tykitänkö contact-spraytä kytkimen tukkoon vai onko joku intellektuellimpi metodi korjata huono kontakti?
Olisin jo heti ensimmäisen toimintahäiriön sattuessa laittanut roponi vastukseen, mutta kun puhallin lähti muutaman kerran toimimaan kolmosnopeudella roplaamalla kytkintä, IMO vastukset joko toimivat tai eivät.
Etuvastus on yks iso "köntti" konehuoneen puolella, puhaltimen vieressä. Jos toimii vain suurin nopeus, lämpösulake todennäköisesti vaan palanut vastuselementin kyljestä. Näin meillä.
Ja sprintterissä ei enää käytetä "japsi" tyylisiä jousimaiseksi kierrettyä vastuslankaa joka saattaanee hehkua jopa ja katketa, vaan sprintterissä on ihan oikeita vastuksia, ei yleensä hajoa. Vaan enemminkin palaa juuri tuo lämpösulake.
Pari kuvaa: http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_4816.jpg http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_4819.jpg
Ja tosiaan alemmasta kuvasta näkyy vastuksen paikka, eli ilmanotto reijästä noin viitisen senttiä oikealle. Vastus ei ole paikallaan, mutta paikka näkyy.
Vissiinkin CDI sprintterissä vähän eri tavalla? Vai onko?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vensku_ kirjoitti:Etuvastus on yks iso "köntti" konehuoneen puolella, puhaltimen vieressä. Jos toimii vain suurin nopeus, lämpösulake todennäköisesti vaan palanut vastuselementin kyljestä. Näin meillä.
Ja sprintterissä ei enää käytetä "japsi" tyylisiä jousimaiseksi kierrettyä vastuslankaa joka saattaanee hehkua jopa ja katketa, vaan sprintterissä on ihan oikeita vastuksia, ei yleensä hajoa. Vaan enemminkin palaa juuri tuo lämpösulake.
Pari kuvaa: http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_4816.jpg http://i17.photobucket.com/albums/b53/D ... G_4819.jpg
Ja tosiaan alemmasta kuvasta näkyy vastuksen paikka, eli ilmanotto reijästä noin viitisen senttiä oikealle. Vastus ei ole paikallaan, mutta paikka näkyy.
Vissiinkin CDI sprintterissä vähän eri tavalla? Vai onko?
En ole vielä alkanut tutkimaan ,kun on helpompi ensin kysyä ja senjälkeen toteuttamaan jää ne turhat askeleet pois. Mutta voin ottaa kuvat kun tästä ilmat lämpenee ja remontti alkaa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Vika korjattu! Ei ollut mitään rikki, ainoastaan tuo vaijerin kuori karannut irti kiinnikkeestään. Parilla nippusiteellä laitoin pitelemään, ei pitäisi päästä luiskahtamaan enää irti.
Seuraavaksi hajoaa varmaan sieltä lämmönsäätöhanikasta, on kyllä uskomatonta mitenkä heikoiksi nuo tehdään. Pitää kyllä muistaa tosi hellävaraisesti käsitellä noita hantaakeja.
Seuraavaksi hajoaa varmaan sieltä lämmönsäätöhanikasta, on kyllä uskomatonta mitenkä heikoiksi nuo tehdään. Pitää kyllä muistaa tosi hellävaraisesti käsitellä noita hantaakeja.
Tosiaan uskomaton tuo "lämmönsäätohanikka viritys". Helpottaa asiaa, jos autolla ei ole paljoa käyttäjiä ja jos on niin kirjalliset ohjeet varovaisesta käytöstä, johonkin näkyville, esimerkiksi tuulilasiin
Tuo vaijeri karkasi omakohtaisessa tapauksessani useamman kerran ja viimeisin hanikan vääntäjä ei uskonut ettei toimi ja pyöritteli sen "hitusvinkulan" rikki.
Aiheeseen liittyen, omasta CDI-Sprinteristä on lämmönsäätö rikki. On tuon näköinen laite, kun aloituspostauksessa näkyy.
Sähköiselle hanalle konetilassa ei tule jännitettä, eli lämpö on kokoajan päällä. Säädintä kun oikein antaumuksella kiertelee edestakaisin, pomppaa jännite välillä 12-13V, mutta palaa taas heti nollaan.
Purin systeemin irti ja siellä on 10Kohm vastus, jolla lämpötilaa säädellään. Paikallaan ollessa vastus antaa arvoksi 0-2Kohm ollen isoimmillaan keskellä ja pienenee keskeltä kumpaankin suuntaan keskimmäisen ja vasemman sekä keskimmäisen ja oikean jalan väliltä mitattuna, eli vaikuttaa väärältä.
Irtijuotettuna vastus antoi kuitenkin oikean tuloksen, eli toisessa reunassa 0 ja toisessa 10Kohm, ja tietysti toisen reunan navalta mitattuna päinvastoin.
Onkohan tuolta säätimestä nyt joku muu komponentti sitten rikki? Vai voiko säätövastus jostain syystä antaa oikean tuloksen irtonaisena ja väärän paikallaan?
Muut komponentit tietysti voivat vaikuttaa siihen, että vastus on paikallaan 0-2Kohm 0-10Kohm sijaan, mutta eikös sen kuitenkin pitäisi olla aina toisessa päässä 0 ja toisessa maksimit eikä päissä 0 ja keskellä maksimi?
Uusi säädinpaneeli maksaa lähemmäs 600eur, koska autossa on ilmastointi, joten moista ei viitsisi hankkia, jos vain vanhan saisi jollain kuntoon.
Nyt on ilmennyt aika mielenkiintoinen oire lämmityslaitteeseen. Kun kääntää lämmöt puoleenväliin, niin lämmintä puhaltaa vain apparin puolelle ja kuskille kylmää. Kun taas lämmöt täysille, niin tulee hiukan jo kuskillekin lämmintä, mutta apukuskille selvästi enemmän.
Onko kenno syypää vai vaijereissa vika? Autossa siis mekaanisesti toimiva lämppäri. Minne menee lämmityslaitteeseensäätöhanikan sinisen vaijerin toinen pää?
Talouteen tuli ensimmäinen MB, n.10v VAG-oireilun jälkeen, '04 313cdi sprintteri, manuaali ilmastoinnilla.
Lämmön säädin on mallia joko tai, eli joko tulee kylmää tai sitten niin kuumaa kun vaan voi tulla, itsessään säädin on jännän löysä, tai kääntyy liian helposti tuolla välillä, täysin kylmälle tahi kuumalle tavallaan sitten lukittuu, väittäisin tämän olevan sähköohjatulla lämmityksen venttiilillä, voin toki olla väärässäkin kun ei ole tullut asiaa tutkittua.
Kylmästöintikään ei toimi, ainakaan myyjän mukaan, itse en ole päässyt testaamaan vallitsevien lämpötilojen ansiosta.
Puhallin puhaltaa ainoastaan täysillä, pitää tarkastaa tuo lämpösulake vastuksesta, jos mitään varsinaista vikaa ei löydy niin pitää ebay.de:sta napata uusi kun hintapolitiikka näyttää paremmalta mitä marmorilla.
Autossa on myös vesieeberi, lähtee päälle kunhan vain viikkokellosta napauttaa, tai sitten painaa sen 'extralämmityksen' tms päälle samasta näppäinpaketista mistä ilmastointikin kytkeytyy, valo palaa ja eeperi pauhaa (vaikka täällä joku jossain topikissa kertoi asian olevan täysin päin vastoin?).
Pitääkö alkaa etsimään uutta hallintapaneelia vai voiko tuota jotenkin elvyttää tuon lämmönsäädön osalta, välillä olisi kiva saa vähän viileämpää ilmaa kuin täysin kuumaa, vaikka se talvi onkin tulossa.
cdi kirjoitti:Tarkasta samalla tuon puhaltimen rullan etuvastukset löytyykö paneelin takaa vai mistä toimii vain suurin nopeus.
Vieläkin mennään puhaltimen suuremmalla nopeudella. Paikka on kyllä tiedossa ja toimenpiteetkin ........vaatii lämpövastuksen uusimista tai koko paketin. Vastuspakettia ei nyt tähänhätään löytynyt niin ulkomuistista :218 astetta ja 10 A jännitettä en nyt muista olisko ollut 250v vastuksen kyljestä.
hintaa tais olla euron kpl ja kun otti 10 niin 0,8 euroa.
Lämmityslaitteen läppien säätö vaijerista pettää kuoren stoppari joka ei ohuutensa vuoksi kestä pakkastenaikana tehtyä riuskoja säätöjä.
Kuvassa oikeanpuoloinen josta vasen korva irronnut vert vasemmanpuoloista.
Kunnollinen korjaaminen on hankalaa koska ainevahvuudet on pieniä jollain sakkelilla sen voi takaseinään lukita mutta se taitaa vaatia hankalaa purkamista ja kasausta väliaikainen korjaus samalla periaatteella on toiminut toistaiseksi .
Paneelin purku on jo tullukin selväksi eli vaihekepin pussin alta ja kuittipitimen alta ruuvit irti samoin kun tuhkakupinalta lattiaa vasten olevat pari ruuvia.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Alkanut puhallin temputa (W903 316CDI), mutta voiko vika olla Webaston ohjauksessa tai tarkemmin, miten ohjataan alkuperäisessä Webastossa pyörintänopeutta? Rele jossain tms?
Kun lähtee ajamaan, niin puhallin ei pyöri, mutta jossain kohden alkaa toimia ja kaikki nopeudet toimii normaalisti.
Vielä ei ole kokemuspohjaa, että onko tuon nopeudensäätörullan pyörittelyllä jotain vaikutusta vai ei puhalluksen aloitukseen.
Mutta tuolla säätörullalla näissä ohjataan suoraan puhallinta, joten puhaltimen päästä pääsenee mittailemaan vastusarvot purkamatta paneelia vielä?
Vai pääseekö helposti puhaltimelta mittamaan, ei ole katsottu edes miten ja missä sijaitsee..
Jos puhallin on tuollainen niin helppo vaihtaa hiilet. Puhaltimen sähköjohdossa on liitin eli ei kannata leikata sivareilla poikki .
( tekstissä linkki hiilten ostopaikkaan )