Viton vesipumppu

Vastaa Viestiin
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viton vesipumppu

Viesti Kirjoittaja villem »

Hei vain!

Töistä lähtiessä oli W638 Viton alla mukava vesilammikko. Jäähdytysnesteet oli tulleet päivää paistattamaan. Syyksi pienoisen purkamisen jälkeen ehken osoittautuu vesipumpussa ole pieni n. 10mm tai hiukka vähemmän oleva putkilähtönippa.

Varmaan tuo tuossa kuvassa:

http://www.autoihinvaraosat.fi/2219184-vaico

Ainakin siitä jotakin puuttuu, mutta mitä? Osaako joku sanoa...tulppaanko sen vai onko jossakin letku irrallaan...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pumppu on viallinen jos tuosta vuotaa nestettä.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Auts, mielummin olisin kuullut, että siitä uupuu jokin turhake...

Kiitos vastauksesta kuitenkin :!: , se siellä taitaa laskea läpi sitä mukaa kun vettä lisäilee. Se on sitten uuden pumpun sovittelua ja taasen niin mukavassa kohtaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, on siinä alunperin letkunpätkä ollut mutta pää auki. "Juorureikä" josta laakerin stefan ohi vuotava neste valuu.
Laita samalla hihnankiristysosat ja hihna kun purat paikkoja...

Onnea ja pieniä käsiä remonttiin :happy:
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laske vähän sitä apurunkoa alemmas hallintunkilla niin homma helpottuu...mutta älä jätä sitä tunkin varaan ettei rojahda jotain, vetareita, paskaksi. Etupäätä hieman alemmas kuin takapäätä niin kone kallistaa pois rintapellistä.

Olikohan tämä cdi vai om601.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Tämä on sitä vanhempaa 110td tekniikkaa.

Onneksi auto on työmaan pihassa niin voi värkätä kuormalavoista pumppukärryn kanssa moottorin pudotusta. Johan tuo vuosi menikin moottori paikallaan.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Pumppu lähti vielä irtikin, ei tarvinnut kuin hiukka taistella ruuvien kanssa. Irroituksessa sai vielä kone olla paikoillaan. Hihnapyörän pulttien irroitukseen piti laittaa hihna takaisin rullille kun muutoin tuntui olevan aika rempula avattava ja aina näissä on vähintään se yksi ruuvi joka teetettää työtä enempi.

Nyt sitten pitäisi saada uusi pumppu jostakin. Lomia tuntuu olevan korjaamoissa, mistä saisi KL:ltä ja paikallisen Vehon hinta oli huikeat 216e. Niillä oli kyllä vaihdosta varsin inhimilliseltä kuulostava hinta...taisi olla sama kuin pumppukin, mutta aikaa vasta parin viikon päässä. Ja irtoshan tuo kyllä itseltäkin vaikka ei ne kourat ole siitä pienimmästä päästä, tilaahan siellä ei kyllä ollut.

Kai se pitää lähteä kyselemään varaosaosaliikkeistä pumppua. Tiivistyksen kanssa saa varmasti olla tarkkana, nyt entinen paperitiiviste on jakautunut kivasti lohkoon ja pumppuun. Pitää se entinen saafa nätisti pois. Pumpun paikalleen laitto lienee vahän konstikkaampaa, kun pitää varoa tiivistettä. Siinä se koneen pudotus voisi olla paikallaan lisätilan toivossa.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä pistin motonetin paskapumpun, toimii nyt ainakin toistaiseksi. Se oli lähes ilmainen. Ei minulla oikein ole koskaan ollut ongelmia vesipumppujen kanssa, koskaan ei ole edes vuotanut. Tuonkin vaihdoin vahingossa kun luulin sen kahisevan, mutta kahina tulikin irtoamassa olevasta laturinpäädystä. Laturinpäädyn ruuveihin kannattaa laittaa lukitetta niin ne ei irtoile joka seitsemäs vuosi, vaikka ei niitä sitten tahdo saada tas auki jos haluaa. :shock: irtoavan laturinpää huomaa siitä latausvalon syttymisestä, silloin toivottavasti ei ole enää pitkä matka kotiin. :roll:

Mustalla moottorisilikonilla hyvin ohuelle kerroksella liimaat tiivisteen pumppuun kiinni ja kurottelet paikalleen, kyllä se sinne menee.
Avatar
klonksvaagen
Viestit: 212
Liittynyt: 27.12.2011 21:28
Paikkakunta: Punaraja

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Täälläpäin vaihdeltiin turhaan tuo pumppu, paikoilleen meni joku korvikeliikkeen halpamalli, hinta ei ollut satasissa. Toinen johtotähti, johon on turhaan tuo homma tehty, eikä yhteenkään tarpeeseen :idea:
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Toivotaan nyt että tuolla tokenisi. Ainakin kun hihnapyörän otti irti niin näki selvästi veden valuvan sieltä putkesta pihalle.

Ostin Motonetista pumpun... kysyin kyllä myyjältä, että onkohan minkä laatuinen kun on niin halpa. Huomasi kyllä myyjän hetken miettivän vastausta ja viimein sanoi "no on siinä ihan hyvä hinta/laatusuhde" :oops:

Tässä viikonlopulla pitäisi alkaa sovittelemaan.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

Nyt se on pumppu taasen toiminnassa. Sinne se sujahti kun hiukan väännätti moottoria tunkilla sivuun. Ehken ikävintä oli kaaputella entisen pumpun tiivisteitä moottorin kyljestä. Nyt tuli laitettua, niin kuin Veskola neuvoi, tiiviste moottorisilikonilla ensin pumppuun ja sitten se paikalleen. Näyttihän tuo pitävän vielä nesteetkin sisällään.

Seuraava asia mikä sopii tähän yhteyteen on sisälämmöt. Nykyisin käy niin, että kun moottorin käynnistää lämpimänä työntyy sisään kuumaa ilmaa oli sitten lämpötilasäädin missä asennossa tahansa...tai no se häiritsee silloin kun tarvittas sitä viileämpää ilmaa. Säätimen pyörittely saattaa jossain kohtaa katkaista kuuman tulon. Tässä lienee jokin sähköventteelihomma vai liekkö se kiertovesipumppu vai sitten se itse säädin...ei ainakaan käy aika pitkäksi tämän kanssa.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kiertovesipumppu ei liity tuohon ongelmaan, ehkä jumiutuva vesiventtiili siellä tulipellissä konehuoneessa tai sitten pirunriivaamat sähköt/elektroniikka.
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

se vesiventtiilihän siellä jumittaa. Sähköt menevät kyllä liittimelle ja kuuman pyynnillä siellä on 0V ja kylmän 12V. Tuo 12V ei vaan jaksa naksuttaa venttiiliä. Kytkin venttiilin suoraan piuhalla akkuun ja herkistelin siten. Saihan sen toimimaan, mutta ei se taida taasen käytössä jaksaa toimia. Ruuvimeisselillä napautus auttaa... kai se on laitettava vasara saranalla ja jousi ja naru mistä voi kiskoa sisältä kun alkaa hiottaa :P
villem
Viestit: 53
Liittynyt: 08.1.2011 23:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja villem »

eihän se ollutkaan niin yksinkertaista... ehken se venttiili ei ole enää uusi mutta voi olla että se toimii... jotenkin

Tein testejä yleismittarin kanssa, eli kun lämmöt on kylmällä tahtoo venttiili sen 12V. Startissa jännite notkahtaa n.10V ja venttiili jää auki. Jos auton starttaa niin että lämmönsäädin on kuumalla ja kääntää heti kylmälle niin alkaa ilma viiletä. Sitä ei saa kysyä miksi venttiili ei ala niin helposti pelaamaan, kun kääntää säädintä edestakas auton ollessa käynnissä.

Eli note to self: starttaa lämmöt kaakossa lämmin kone :roll:

En tiedä, akkujen pitäisi olla kunnossa. Ovat n. vuoden vanhat. Lieköhän maadoitukset ja liitännät missä jamassa. Kai se pitää syyspimeällä starttailla ja katsella josko jossain kipinöisi.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luulen että se on vain paskainen sisältä ja se pienemmän jännitteen teho ei riitä sitä ohjaamaan. Siinä 10 V saattaapi olla ihan normaalia, koska osa jännitteestä häviää elektroniikkaan, siellä lienee darlington transistori ohjaamassa -> suuri jännitehäviö johtamistilassa....tai sitten siellä on lisäksi huonoa kontaktia jossain. Huono kontakti ei olisi kovakaan yllätys.

10V näkyi ilmeisesti auton runkoa vasten, eikä siis sitä liittimen toista eli maajohtoa vasten. Se kannattaa tarkistaa (eli puuttuuko ohjaimelta vahva yhteys auton koriin).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lämmitys, ilmastointi”