Viton vesipumppu
Viton vesipumppu
Hei vain!
Töistä lähtiessä oli W638 Viton alla mukava vesilammikko. Jäähdytysnesteet oli tulleet päivää paistattamaan. Syyksi pienoisen purkamisen jälkeen ehken osoittautuu vesipumpussa ole pieni n. 10mm tai hiukka vähemmän oleva putkilähtönippa.
Varmaan tuo tuossa kuvassa:
http://www.autoihinvaraosat.fi/2219184-vaico
Ainakin siitä jotakin puuttuu, mutta mitä? Osaako joku sanoa...tulppaanko sen vai onko jossakin letku irrallaan...
Töistä lähtiessä oli W638 Viton alla mukava vesilammikko. Jäähdytysnesteet oli tulleet päivää paistattamaan. Syyksi pienoisen purkamisen jälkeen ehken osoittautuu vesipumpussa ole pieni n. 10mm tai hiukka vähemmän oleva putkilähtönippa.
Varmaan tuo tuossa kuvassa:
http://www.autoihinvaraosat.fi/2219184-vaico
Ainakin siitä jotakin puuttuu, mutta mitä? Osaako joku sanoa...tulppaanko sen vai onko jossakin letku irrallaan...
Pumppu lähti vielä irtikin, ei tarvinnut kuin hiukka taistella ruuvien kanssa. Irroituksessa sai vielä kone olla paikoillaan. Hihnapyörän pulttien irroitukseen piti laittaa hihna takaisin rullille kun muutoin tuntui olevan aika rempula avattava ja aina näissä on vähintään se yksi ruuvi joka teetettää työtä enempi.
Nyt sitten pitäisi saada uusi pumppu jostakin. Lomia tuntuu olevan korjaamoissa, mistä saisi KL:ltä ja paikallisen Vehon hinta oli huikeat 216e. Niillä oli kyllä vaihdosta varsin inhimilliseltä kuulostava hinta...taisi olla sama kuin pumppukin, mutta aikaa vasta parin viikon päässä. Ja irtoshan tuo kyllä itseltäkin vaikka ei ne kourat ole siitä pienimmästä päästä, tilaahan siellä ei kyllä ollut.
Kai se pitää lähteä kyselemään varaosaosaliikkeistä pumppua. Tiivistyksen kanssa saa varmasti olla tarkkana, nyt entinen paperitiiviste on jakautunut kivasti lohkoon ja pumppuun. Pitää se entinen saafa nätisti pois. Pumpun paikalleen laitto lienee vahän konstikkaampaa, kun pitää varoa tiivistettä. Siinä se koneen pudotus voisi olla paikallaan lisätilan toivossa.
Nyt sitten pitäisi saada uusi pumppu jostakin. Lomia tuntuu olevan korjaamoissa, mistä saisi KL:ltä ja paikallisen Vehon hinta oli huikeat 216e. Niillä oli kyllä vaihdosta varsin inhimilliseltä kuulostava hinta...taisi olla sama kuin pumppukin, mutta aikaa vasta parin viikon päässä. Ja irtoshan tuo kyllä itseltäkin vaikka ei ne kourat ole siitä pienimmästä päästä, tilaahan siellä ei kyllä ollut.
Kai se pitää lähteä kyselemään varaosaosaliikkeistä pumppua. Tiivistyksen kanssa saa varmasti olla tarkkana, nyt entinen paperitiiviste on jakautunut kivasti lohkoon ja pumppuun. Pitää se entinen saafa nätisti pois. Pumpun paikalleen laitto lienee vahän konstikkaampaa, kun pitää varoa tiivistettä. Siinä se koneen pudotus voisi olla paikallaan lisätilan toivossa.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Minä pistin motonetin paskapumpun, toimii nyt ainakin toistaiseksi. Se oli lähes ilmainen. Ei minulla oikein ole koskaan ollut ongelmia vesipumppujen kanssa, koskaan ei ole edes vuotanut. Tuonkin vaihdoin vahingossa kun luulin sen kahisevan, mutta kahina tulikin irtoamassa olevasta laturinpäädystä. Laturinpäädyn ruuveihin kannattaa laittaa lukitetta niin ne ei irtoile joka seitsemäs vuosi, vaikka ei niitä sitten tahdo saada tas auki jos haluaa. irtoavan laturinpää huomaa siitä latausvalon syttymisestä, silloin toivottavasti ei ole enää pitkä matka kotiin.
Mustalla moottorisilikonilla hyvin ohuelle kerroksella liimaat tiivisteen pumppuun kiinni ja kurottelet paikalleen, kyllä se sinne menee.
Mustalla moottorisilikonilla hyvin ohuelle kerroksella liimaat tiivisteen pumppuun kiinni ja kurottelet paikalleen, kyllä se sinne menee.
- klonksvaagen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 27.12.2011 21:28
- Paikkakunta: Punaraja
Toivotaan nyt että tuolla tokenisi. Ainakin kun hihnapyörän otti irti niin näki selvästi veden valuvan sieltä putkesta pihalle.
Ostin Motonetista pumpun... kysyin kyllä myyjältä, että onkohan minkä laatuinen kun on niin halpa. Huomasi kyllä myyjän hetken miettivän vastausta ja viimein sanoi "no on siinä ihan hyvä hinta/laatusuhde"
Tässä viikonlopulla pitäisi alkaa sovittelemaan.
Ostin Motonetista pumpun... kysyin kyllä myyjältä, että onkohan minkä laatuinen kun on niin halpa. Huomasi kyllä myyjän hetken miettivän vastausta ja viimein sanoi "no on siinä ihan hyvä hinta/laatusuhde"
Tässä viikonlopulla pitäisi alkaa sovittelemaan.
Nyt se on pumppu taasen toiminnassa. Sinne se sujahti kun hiukan väännätti moottoria tunkilla sivuun. Ehken ikävintä oli kaaputella entisen pumpun tiivisteitä moottorin kyljestä. Nyt tuli laitettua, niin kuin Veskola neuvoi, tiiviste moottorisilikonilla ensin pumppuun ja sitten se paikalleen. Näyttihän tuo pitävän vielä nesteetkin sisällään.
Seuraava asia mikä sopii tähän yhteyteen on sisälämmöt. Nykyisin käy niin, että kun moottorin käynnistää lämpimänä työntyy sisään kuumaa ilmaa oli sitten lämpötilasäädin missä asennossa tahansa...tai no se häiritsee silloin kun tarvittas sitä viileämpää ilmaa. Säätimen pyörittely saattaa jossain kohtaa katkaista kuuman tulon. Tässä lienee jokin sähköventteelihomma vai liekkö se kiertovesipumppu vai sitten se itse säädin...ei ainakaan käy aika pitkäksi tämän kanssa.
Seuraava asia mikä sopii tähän yhteyteen on sisälämmöt. Nykyisin käy niin, että kun moottorin käynnistää lämpimänä työntyy sisään kuumaa ilmaa oli sitten lämpötilasäädin missä asennossa tahansa...tai no se häiritsee silloin kun tarvittas sitä viileämpää ilmaa. Säätimen pyörittely saattaa jossain kohtaa katkaista kuuman tulon. Tässä lienee jokin sähköventteelihomma vai liekkö se kiertovesipumppu vai sitten se itse säädin...ei ainakaan käy aika pitkäksi tämän kanssa.
se vesiventtiilihän siellä jumittaa. Sähköt menevät kyllä liittimelle ja kuuman pyynnillä siellä on 0V ja kylmän 12V. Tuo 12V ei vaan jaksa naksuttaa venttiiliä. Kytkin venttiilin suoraan piuhalla akkuun ja herkistelin siten. Saihan sen toimimaan, mutta ei se taida taasen käytössä jaksaa toimia. Ruuvimeisselillä napautus auttaa... kai se on laitettava vasara saranalla ja jousi ja naru mistä voi kiskoa sisältä kun alkaa hiottaa
eihän se ollutkaan niin yksinkertaista... ehken se venttiili ei ole enää uusi mutta voi olla että se toimii... jotenkin
Tein testejä yleismittarin kanssa, eli kun lämmöt on kylmällä tahtoo venttiili sen 12V. Startissa jännite notkahtaa n.10V ja venttiili jää auki. Jos auton starttaa niin että lämmönsäädin on kuumalla ja kääntää heti kylmälle niin alkaa ilma viiletä. Sitä ei saa kysyä miksi venttiili ei ala niin helposti pelaamaan, kun kääntää säädintä edestakas auton ollessa käynnissä.
Eli note to self: starttaa lämmöt kaakossa lämmin kone
En tiedä, akkujen pitäisi olla kunnossa. Ovat n. vuoden vanhat. Lieköhän maadoitukset ja liitännät missä jamassa. Kai se pitää syyspimeällä starttailla ja katsella josko jossain kipinöisi.
Tein testejä yleismittarin kanssa, eli kun lämmöt on kylmällä tahtoo venttiili sen 12V. Startissa jännite notkahtaa n.10V ja venttiili jää auki. Jos auton starttaa niin että lämmönsäädin on kuumalla ja kääntää heti kylmälle niin alkaa ilma viiletä. Sitä ei saa kysyä miksi venttiili ei ala niin helposti pelaamaan, kun kääntää säädintä edestakas auton ollessa käynnissä.
Eli note to self: starttaa lämmöt kaakossa lämmin kone
En tiedä, akkujen pitäisi olla kunnossa. Ovat n. vuoden vanhat. Lieköhän maadoitukset ja liitännät missä jamassa. Kai se pitää syyspimeällä starttailla ja katsella josko jossain kipinöisi.
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Luulen että se on vain paskainen sisältä ja se pienemmän jännitteen teho ei riitä sitä ohjaamaan. Siinä 10 V saattaapi olla ihan normaalia, koska osa jännitteestä häviää elektroniikkaan, siellä lienee darlington transistori ohjaamassa -> suuri jännitehäviö johtamistilassa....tai sitten siellä on lisäksi huonoa kontaktia jossain. Huono kontakti ei olisi kovakaan yllätys.
10V näkyi ilmeisesti auton runkoa vasten, eikä siis sitä liittimen toista eli maajohtoa vasten. Se kannattaa tarkistaa (eli puuttuuko ohjaimelta vahva yhteys auton koriin).
10V näkyi ilmeisesti auton runkoa vasten, eikä siis sitä liittimen toista eli maajohtoa vasten. Se kannattaa tarkistaa (eli puuttuuko ohjaimelta vahva yhteys auton koriin).