VW vai Merssu? VW pihassa... Ja sulakkeet palaa *erkl..
VW vai Merssu? VW pihassa... Ja sulakkeet palaa *erkl..
Noniin, taas on auton ostokuume päällänsä ja vaakakupissa vastakkain -94 E250D mersu ja -02 VW Golf TDI.
Golffia olen viimekesänä jonkun verran ajanut ja mersuja pyörittänyt sitten enemmänkin. Tykkäsin/tykkään kyllä molemmilla ajamisesta, golffissa viehätti käytännön suorituskyky ja paljon uudempi turvarakenne/airbagit kuin MB:ssä. Golf ehkä hivenen hiljaisempikin suomen matkanopeuksissa?
Golf on aika hyvin varusteltu, autom.ilmastointi, tempomat, automaatti, esp, navi, 4xairbag, ja sitten joku tiptronic josta ei ole havaintoa mitä tekee?
Mersussa on perusvarmaa tekniikkaa ja mausteina ASD, tempo, klima, nahkat, s-lasit, airbagit, automaati ja muut vakiomausteet.
Mutta mites huoltojen ja ylläpidon kans käy? Golffissa hirvittää huoltokulut ja korjauskulut kuten tämä uusi pumppusuutin (vai mikä se on?) tekniikka.
Mersussa olis edulliset varaosat ja tällä seudulla on ainakin yksi sellainen paja joka mersuja osaa huoltaakkin. Ajatus on kuitenkin pitää autoa taas sen seuraavat 5 vuotta, molemmat ajettu mittarin mukaan noin 80tkm kummalla ne seuraavat vuodet tulee todennäköisesti kalliimmaks?
Mitä mie teen? Kumpi noista nyt ois järkevä ja turvallinen W123:sen seuraaja?
Golffia olen viimekesänä jonkun verran ajanut ja mersuja pyörittänyt sitten enemmänkin. Tykkäsin/tykkään kyllä molemmilla ajamisesta, golffissa viehätti käytännön suorituskyky ja paljon uudempi turvarakenne/airbagit kuin MB:ssä. Golf ehkä hivenen hiljaisempikin suomen matkanopeuksissa?
Golf on aika hyvin varusteltu, autom.ilmastointi, tempomat, automaatti, esp, navi, 4xairbag, ja sitten joku tiptronic josta ei ole havaintoa mitä tekee?
Mersussa on perusvarmaa tekniikkaa ja mausteina ASD, tempo, klima, nahkat, s-lasit, airbagit, automaati ja muut vakiomausteet.
Mutta mites huoltojen ja ylläpidon kans käy? Golffissa hirvittää huoltokulut ja korjauskulut kuten tämä uusi pumppusuutin (vai mikä se on?) tekniikka.
Mersussa olis edulliset varaosat ja tällä seudulla on ainakin yksi sellainen paja joka mersuja osaa huoltaakkin. Ajatus on kuitenkin pitää autoa taas sen seuraavat 5 vuotta, molemmat ajettu mittarin mukaan noin 80tkm kummalla ne seuraavat vuodet tulee todennäköisesti kalliimmaks?
Mitä mie teen? Kumpi noista nyt ois järkevä ja turvallinen W123:sen seuraaja?
Viimeksi muokannut Mihaline, 13.6.2007 15:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
VW:ssä on tunnetusti kalliinpuoleiset varaosat jos merkkiliikkeestä joutuu hakemaan jotain. Iskä kunnosteli v.2004 vm.1995 Passattia ja mm.pohjaanlyöntikumeja sai odotella 2.vko:a kun eivät pidä varastossa mitään. Hintaa niillä taisi olla 32,5€/kpl eli 65€ paloi pohjaanlyöntikumeihin
Onks toi Mersu sitte W124 vai jotain muuta tyyppiä?
Onks toi Mersu sitte W124 vai jotain muuta tyyppiä?
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Jaahas! Tuon tuntuu jotenkin oudolta? Ainakin paikalliselta "marmori" tiskiltä saa osat seuraavaksi päiväksi. Sit on la*kkonen ja käyttelycaara.Kipsu kirjoitti:VW:ssä on tunnetusti kalliinpuoleiset varaosat jos merkkiliikkeestä joutuu hakemaan jotain. Iskä kunnosteli v.2004 vm.1995 Passattia ja mm.pohjaanlyöntikumeja sai odotella 2.vko:a kun eivät pidä varastossa mitään. Hintaa niillä taisi olla 32,5€/kpl eli 65€ paloi pohjaanlyöntikumeihin
Niilläkin hyvät valikoimat ko.merkin osia. Ja näkevätten hetipikimmiten missä päin maata ois osia . Mutta " mihilanen" kysymykseen eivät taida painia samassa sarjassa w124 ja golf. Mersu huomattavasti isompi.
Luotettavia pelejä kummatkin , tosin mersulla voi olla jo kilometrejä takana huomattavasti enemmin. Ja paljon vanhempi , kuin vastaavaalla rahalla saatu kolffi.
Viimeksi muokannut audimies, 18.3.2007 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
big jopo
Re: VW vai Merssu?
mersu tietystiMihaline kirjoitti: Mitä mie teen? Kumpi noista nyt ois järkevä ja turvallinen W123:sen seuraaja?
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
80 tkm
Oliko mersulla ajettu 80 tkm todistetusti (papin entinen),jos näin on osta pois.
250 tkm ajettuna mersussa osien vaihtoa/korjausta seuraavasti.
-hehkutulppa sylinteri neljä 151 tkm
-iskarit +jarrupalat eteen kallistuksen vak,kumet,jaakerien kiristys 162 tkm
-moniurahihnan kiristäjäiskari+vipu 200tkm
-moottorin tyynyt 220tkm
Tuosta eteenpäin normaalit huollot 300tkm asti
Kopioin huoltokirjasta.
Ei nuo osat taida nykyään maltaita maksaa ja 124 huollon osaa tehdä muutkin kuin merkkikorjaamot
Wv ei kokemusta ,mutta on varmasti suorituskykyä paremmin ja näppärämpi kaupungissa,vieläköhän niissä on nuo etupään nivelongelmat
250 tkm ajettuna mersussa osien vaihtoa/korjausta seuraavasti.
-hehkutulppa sylinteri neljä 151 tkm
-iskarit +jarrupalat eteen kallistuksen vak,kumet,jaakerien kiristys 162 tkm
-moniurahihnan kiristäjäiskari+vipu 200tkm
-moottorin tyynyt 220tkm
Tuosta eteenpäin normaalit huollot 300tkm asti
Kopioin huoltokirjasta.
Ei nuo osat taida nykyään maltaita maksaa ja 124 huollon osaa tehdä muutkin kuin merkkikorjaamot
Wv ei kokemusta ,mutta on varmasti suorituskykyä paremmin ja näppärämpi kaupungissa,vieläköhän niissä on nuo etupään nivelongelmat
Itellä on kokemuksia kummastakin automerkkistä, ensin oli VW Passat 1.9TDi vm.96 ja tämä kokeilu jäi sitten minun osalta puolen vuoden mittaiseksi, oli todella kallis auto ylläpitää ja huolto on sitä sun tätä,mm. jakopää remppa meni paikallisessa VW liikkeessä kahteen kertaan ja kustannukset olivat 1200e ja tämän puolen vuoden aikana tohon autoon meni rahaa 2300e Ja ainiin autolla oli ajettu silloin 300tkm ja täydellinen huoltokirja joten kilometrit varmaan pitivät paikkaansa.
Ja sitten on kokemuksia kahdesta W124 Mersusta,ensimmäinen oli -88 200diesel, siinä oli ihan perushuoltoja käsittäen öljyn vaihdon, jarrupalojen vaihdon ym.pientä näpertelyä mutta ei siihen mennyt rahaa puolen vuoden aikana kuin 600e Ja autolla oli ajettu ainakin 8-900tkm vanha taksi kun oli ja nyt ajelen samanlaisella W124 E300diesel -94 niin kilometrejä kertynyt kuukauden aikana kohta 7tkm ja rahaa mennyt osiin vain 130e käsittäen öljynvaihdon ja jotain pientä ehostusta,autolla ajettu vain 434tkm
Joten näillä palopuheilla suosittelen kyllä että ostat vaan suosiolla sen MERSUN etkä sekaannu noihin volskeihin ollenkaan
Ja sitten on kokemuksia kahdesta W124 Mersusta,ensimmäinen oli -88 200diesel, siinä oli ihan perushuoltoja käsittäen öljyn vaihdon, jarrupalojen vaihdon ym.pientä näpertelyä mutta ei siihen mennyt rahaa puolen vuoden aikana kuin 600e Ja autolla oli ajettu ainakin 8-900tkm vanha taksi kun oli ja nyt ajelen samanlaisella W124 E300diesel -94 niin kilometrejä kertynyt kuukauden aikana kohta 7tkm ja rahaa mennyt osiin vain 130e käsittäen öljynvaihdon ja jotain pientä ehostusta,autolla ajettu vain 434tkm
Joten näillä palopuheilla suosittelen kyllä että ostat vaan suosiolla sen MERSUN etkä sekaannu noihin volskeihin ollenkaan
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 14.6.2006 16:38
volkkari
Edellinen autoni oli -01 TDI Bora 110hv, matka-ajossa meni 4,2 litraa/100km ja aina toimi kuin kello. Oli ajettu 185.000 kun vaihdoin d4d corollaan.
Eli vw.
Eli vw.
300ce -89
VW Jetta 2.0 tdi dsg -06
VW Jetta 2.0 tdi dsg -06
Tuossa Mersussahan on se ikävä puoli, että sitten aikanaan sitä myydessä kukaan ostajaehdokas ei usko vähiä kilometrejä Ellei sitten todella luotettavasti ole dokumentoitu..
Volkkarissa pääsee säästöille kulutuksessa, sitä on paljon mukavampi ajaa, kun voimaa löytyy reservistä, ja taitaa tuo neloskoppainen Golffi olla jo aika hiljainen ja muutenkin isomman oloinen auto.. En tosin tuollaista ole itse ajanut, mutta tällainen mielikuva
Mersussahan taitaa jo olla sentään airbagit, mutta onhan tuo turvatekniikka muuten jo vähän vanhanaikaisempaa..
Volsussa saattaa tulla kalliita yllätyksiä moottorinohjauspuolelta, jos huono tuuri käy (esim. veljellä poksahti jokin pumppusuutinten ohjausyksikkö tms., yli tonnin paukku alle 100 tkm ajetussa autossa, josta takuukin oli sopivasti jo umpeutunut). Mersun tekniikka kuitenkin "takuuvarmaa", paitsi ASD alkaa kuitenkin polttelemaan vikavaloja No, halvalla siitä yleensä selviää..
Osta Volsu, jos arvostat voimaa ja uudempaa tekniikkaa ja todennäköisesti parempaa kolariturvallisuutta. Osta mersu, jos haluat takuuvarmaa tekniikkaa
Volkkarissa pääsee säästöille kulutuksessa, sitä on paljon mukavampi ajaa, kun voimaa löytyy reservistä, ja taitaa tuo neloskoppainen Golffi olla jo aika hiljainen ja muutenkin isomman oloinen auto.. En tosin tuollaista ole itse ajanut, mutta tällainen mielikuva
Mersussahan taitaa jo olla sentään airbagit, mutta onhan tuo turvatekniikka muuten jo vähän vanhanaikaisempaa..
Volsussa saattaa tulla kalliita yllätyksiä moottorinohjauspuolelta, jos huono tuuri käy (esim. veljellä poksahti jokin pumppusuutinten ohjausyksikkö tms., yli tonnin paukku alle 100 tkm ajetussa autossa, josta takuukin oli sopivasti jo umpeutunut). Mersun tekniikka kuitenkin "takuuvarmaa", paitsi ASD alkaa kuitenkin polttelemaan vikavaloja No, halvalla siitä yleensä selviää..
Osta Volsu, jos arvostat voimaa ja uudempaa tekniikkaa ja todennäköisesti parempaa kolariturvallisuutta. Osta mersu, jos haluat takuuvarmaa tekniikkaa
Nonih, tämä topiccihan keräs kiihkeästi keskustelua
Pannaas sitten ne hinnat mitkä aamulla unohtui, mersulla on hintaa 8900€ ja tax freenä tietysti, vw:n hinta oli 8300€ ja tämäkin tax free.
Merssu siis W124 E250D, perusvarmaa tekniikkaa mutta mutta...
Ne turvavarusteet, golffissa todennäköisesti selviää hengissä siitä kolarista missä W124:sella bagienkin kanssa kuolee, tämä siis oma olettamus? Golffissa pienempi kulutus, ja on jo hankinta hinnaltaan edullisempi kuin mersu, joka on miusta pikkusen kalliin livakka...
Emmietiiä, merssussa on alla bbs:n rs:t ja muutenkin nätti kuin mikä mutta kun eukkokin on sitä mieltä että golffi on jees ja ei miulloo ennen ollu volkkarii...
Kumpi se nyt sitten ikinä onkin sitä on tarkoitus pitää sinne 250-300tkm korville ja sitten hukata pois niin ei tuossa ajassa mersuun ainakaan tarvihe tehdä isompia remontteja, golffista en tiiä...
Mie tilitän lisää kunhan oon saanu syötyä
Pannaas sitten ne hinnat mitkä aamulla unohtui, mersulla on hintaa 8900€ ja tax freenä tietysti, vw:n hinta oli 8300€ ja tämäkin tax free.
Merssu siis W124 E250D, perusvarmaa tekniikkaa mutta mutta...
Ne turvavarusteet, golffissa todennäköisesti selviää hengissä siitä kolarista missä W124:sella bagienkin kanssa kuolee, tämä siis oma olettamus? Golffissa pienempi kulutus, ja on jo hankinta hinnaltaan edullisempi kuin mersu, joka on miusta pikkusen kalliin livakka...
Emmietiiä, merssussa on alla bbs:n rs:t ja muutenkin nätti kuin mikä mutta kun eukkokin on sitä mieltä että golffi on jees ja ei miulloo ennen ollu volkkarii...
Kumpi se nyt sitten ikinä onkin sitä on tarkoitus pitää sinne 250-300tkm korville ja sitten hukata pois niin ei tuossa ajassa mersuun ainakaan tarvihe tehdä isompia remontteja, golffista en tiiä...
Mie tilitän lisää kunhan oon saanu syötyä
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Ja noilla kilometreillä tuo Mersu on vielä helpompi myydä eteenpäin kuin Volski ja eihän sillä volskilla ole enää silloin juuri mitään myyntiarvoakaanMihaline kirjoitti: Kumpi se nyt sitten ikinä onkin sitä on tarkoitus pitää sinne 250-300tkm korville ja sitten hukata pois niin ei tuossa ajassa mersuun ainakaan tarvihe tehdä isompia remontteja, golffista en tiiä...
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Jos mersussa kilometrit sata varmasti pitää paikkansa,niin Mersu olisi valintani,onhan se sentään auton näköinenkin ja mersussakin on paksut pellit ja tukeva korirakenne suojaamassa,ei pelkät bäkit paljoo enää auta,jos kunnolla sattuu.Kallishan tuo mersu tosin on ja taitaa tulla melkoiset verot nuilla kilometreillä.
[ot]Jos nyt vihdoinkin päästäisiin siitä harhaluulosta, joka Volvolandiassa ja Saabclubissakin elää sitkeesti, että jollakin halavatun koripellin paksuudella on mitään merkitystä kolariturvallisuuteen. Se, mitä ei päällepäin näe, ratkaisee korissa, yhdessä esikiristimien, voimanrajoittimien ja ilmapussien kanssa. Golffissa ne on, Mersussa ei, paitsi etubaggi kuskilla. + Ottaen huomioon, että uudempaa suunnittelua kuin W124 edustanut ensimmäisen sarjan C oli NCAPissa kauniisti ilmaistuna huono, niin että vieläpä vanhempaa suunnittelua edustava malli parempi...[/ot]
Dieseli kolopallohan pitää hyvin hintansa ja on haluttu, muutama vuosi eteenpäin ei ainakaan Mersun osakkeita nosta, Golffi menee vielä hyvin markkinoille, esim: pienet lapsiperheet.
Dieseli kolopallohan pitää hyvin hintansa ja on haluttu, muutama vuosi eteenpäin ei ainakaan Mersun osakkeita nosta, Golffi menee vielä hyvin markkinoille, esim: pienet lapsiperheet.
Viimeksi muokannut Mariini, 18.3.2007 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW on annetuista vaihtoehdoista kuitenkin 8:n vuotta uudempi.. Itse saattaisin kallistua tuon golfin kannalle, varsinkin jos laite on tuo TDI.
Toisaalta, jos on tottunut isoon autoon, saattaa pienempään siirtyminen alkaa harmittamaan jossain vaiheessa.
Tietysti 124:ljä on siistikuntoisena hieno auto vielä tänäänkin, eikä 124:nen huku isommillakaan parkki alueilla niin helposti massaan, kuin tavis-golf.
Toisaalta, jos on tottunut isoon autoon, saattaa pienempään siirtyminen alkaa harmittamaan jossain vaiheessa.
Tietysti 124:ljä on siistikuntoisena hieno auto vielä tänäänkin, eikä 124:nen huku isommillakaan parkki alueilla niin helposti massaan, kuin tavis-golf.
BMW 318d -09
Männä viikolla oli JuMulla kunnia matkustaa pomon muutaman vuoden ikäisen neloskoppaisen varkkukolhvin kyydissä (oikein etupenkillä) jokunen kilometri.
Nätti menevän näköinen autohan se on, ei siinä mitään. Mutta jo oven kiinnimenoääni oli sellainen, mihin on tottunut lähinnä 80-luvun japseissa. Bensamoottorinkin ääni kuului siinä määrin kuuluvasti sisälle, että kovasti ihmetyttää mistä VW on hiljaisen auton maineensa hankkinut.
Ja provokatiivisena offtopicina lausuttakoon myös tämä oma aksioomani, jonka todenperäisyydestä itse vastaan nimimerkkini suojista: Taitaa Golffin ja muiden nykyautojen "turvallisuus" olla suunniteltu lähinnä vastaamaan määrätyllä nopeudella tapahtuvan kohtisuoraan seinään ajon aiheuttamiin ihmisrikkoriskeihin, ja tekemään pikkukolarissa olleenkin auton korjaamisen kannattamattomaksi.
No jos ei huoltaa itse viitsisi, ja auton täytyisi välttämättä muovia olla, niin miksei?
Nätti menevän näköinen autohan se on, ei siinä mitään. Mutta jo oven kiinnimenoääni oli sellainen, mihin on tottunut lähinnä 80-luvun japseissa. Bensamoottorinkin ääni kuului siinä määrin kuuluvasti sisälle, että kovasti ihmetyttää mistä VW on hiljaisen auton maineensa hankkinut.
Ja provokatiivisena offtopicina lausuttakoon myös tämä oma aksioomani, jonka todenperäisyydestä itse vastaan nimimerkkini suojista: Taitaa Golffin ja muiden nykyautojen "turvallisuus" olla suunniteltu lähinnä vastaamaan määrätyllä nopeudella tapahtuvan kohtisuoraan seinään ajon aiheuttamiin ihmisrikkoriskeihin, ja tekemään pikkukolarissa olleenkin auton korjaamisen kannattamattomaksi.
No jos ei huoltaa itse viitsisi, ja auton täytyisi välttämättä muovia olla, niin miksei?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi