Volkkari Polo 1,4L -05 21500km> kone vaihtoon??????
1.4 koskee VW laajennettu moottoritakuu, siinä oli niitä jäätymisestä(kin) johtuvia kismoja. Olikohan se nyt niin, että huohotus koneessa ei toimi täällä ilmastorajoitteisilla alueilla hyvin, öljypumpun imusiivilä jäätyy ja...
Tuulilasin sivustolla on piilossa paljonkin tuosta, ainakin Kysy Ketoselta kysymyksissä muistaakseni ja 'käytettyjen autojen' osiossa jossain. Konerempat on erittäin yleisiä tähän malliin, joten ole hyvin tarkkana, ettet suostu maksamaan äkkiä sinulle kuulumattomia korjauksia.
Tuulilasin sivustolla on piilossa paljonkin tuosta, ainakin Kysy Ketoselta kysymyksissä muistaakseni ja 'käytettyjen autojen' osiossa jossain. Konerempat on erittäin yleisiä tähän malliin, joten ole hyvin tarkkana, ettet suostu maksamaan äkkiä sinulle kuulumattomia korjauksia.
Aika lyhkäset männät tuossa 1,4:ssa, siksi nuo naputtaa melkeen uutena ja nimenomaan kylmänä. Sitte ku se nalkuttaa kuumanakin niin vasta sitten alkaisin korjaamaan. Meilä on firmassa 2500km ajettu ibiza sijaisautona ja sekin naputtaa kylmänä. Puolimottori on melkeen se viisain vaihtoehto. Tietty noin vähän ajetussa riittää varmaan mäntienkin vaihto, tuskin on naarmuja sylintereissä.
Kysy Ketoselta on huuhaa-palsta. Mies väittää, että tietyissä autoissa olevat normaalit huoltotoimet kuuluvat takuun piiriin. Kyseessä oli golfin jakohihnan säätö 30tkm ajettuna
Kysy Ketoselta on huuhaa-palsta. Mies väittää, että tietyissä autoissa olevat normaalit huoltotoimet kuuluvat takuun piiriin. Kyseessä oli golfin jakohihnan säätö 30tkm ajettuna
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Mäntiä ja renkaita saa, mutta muuta juurikaan eidealer kirjoitti:Siihen 1,4 kolhviin johon minä tein joskus remppaa (oliskohan ollu 60000 km ajettu ?) ei saanut puolimoottoria pienempää osaa.
Tosin kyseessä oli vanhempi auto, neloskoppainen.
Pakkasella öljynkiertohäiriö ja kiinni leikkasi kolinaa jne...
Ne on nuo volkkarit varaosamyyjän toiveunia
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
no älä sie jokke stressaa...hyvinhän se on sun kadet...astra pelannut... ja sitäpaitsi multahan jäi myydessä jonkin verran ohv konneen osaa yli niin vaihetaan jos tarve vaatii...Jokke79 kirjoitti:No enpä sanois näinkäänJarno.V kirjoitti:Niin että ikäänkuin ojasta...Jokke79 kirjoitti: Onneksi tajusin itekin vaihtaa aikanaan oman Poloni pois . Ja kaiken huipuksi se sattui juuri olemaan tuolla 1,4-koneella ja tomaattilaatikolla .
BMW E31 V12
Tässä on ihmetelty 1.4 -03/04 polon öljynsyöntiä ja paria muuta ominaisuutta.Mariini kirjoitti:1.4 koskee VW laajennettu moottoritakuu, siinä oli niitä jäätymisestä(kin) johtuvia kismoja. Olikohan se nyt niin, että huohotus koneessa ei toimi täällä ilmastorajoitteisilla alueilla hyvin, öljypumpun imusiivilä jäätyy ja...
Tuulilasin sivustolla on piilossa paljonkin tuosta, ainakin Kysy Ketoselta kysymyksissä muistaakseni ja 'käytettyjen autojen' osiossa jossain. Konerempat on erittäin yleisiä tähän malliin, joten ole hyvin tarkkana, ettet suostu maksamaan äkkiä sinulle kuulumattomia korjauksia.
Öljy on Shellin VX 5W30 LL öljyä juuri kuten valmistaja suosittaakin. Ostettiin auto n. 20tkm ajettuna. Kun autolla oli ajettu n. 25tkm kun huomattiin öljyn maistuvan (hälyytti ensikerran). Öljyä meni talvella puoli litraa 1000-1500km matkalle. Nyt on mennyt kaksi viimeistä lisäystä n. 900-950km sillä puolella litralla. Ulospäin Öljyä ei näyttäisi kovasti tulevan. Koneen öljykorkin alue pikkuisen öljyyntyy, vaikka lisäykset on tehty ratilla ilman paikkojen sotkemista. Jonkinverran öljyä saattaa tulla pakopuolen nokka-akselin oikeasta päästä ja myös kannen ja venakopan välistä. Mutta ei selittäisi näin suurta kulutusta. Sinistä savua ei näy ja auto kulkee pirteästi kokoisekseen.
Missähän syy moiseen öljyn syöntiin?
Missä volkkarin liikkeessä kannattaisi asioida asian tiimoilta. Myjäliike ei ole volkkariliike vaan MERSU-liike. Heitä asia ei juuri kiinostanut siinä mielessä etta asia hoidettaisiin kuntoon, vaan lähinnä kuuntelivat asian tuskastuneena. Kuluttajasuoja-asiamies kylläkin oli asiasta kiinnostunut ja saattaa mennä asia selvitykseen sitä kautta. Volkkarin maahantuoja pyörsi asian ja ei halunnut ottaa mitään vastuuta asiasta, vaikka auto syö sadalle kilometrille euron edestä öljyä? Pitäisikö ohittaa koko maahantuoja ja lähestyä nahkahousuja asian tiimoilta?
Vähäisemmät ongelmat autossa on talvella pakkaskeleillä muutamilla nopeuksilla (= moottorin kierrosnopeus vaikuttaa asiaan) kuuluva vinkuva ääni konehuoneen suunnasta. Ikäänkuin pilliin viheltäisi. Toinen ärsyttävä ominaisuus on että kun autolla jarruttaa tai kiihdyttää tai ajaa tiessä olevaan hidasteeseen tai muuhun vastaavaan kori tai alusta napsahtaa ikäänkuin joku koputtaisi auton oveen "kop kop onko ketään kotona", siis napsahtaa vain kerran per töyssy/kiihdytys/jarrutus. Takaiskarit on vaihdettu, ei auttanut.
Voihan volkkari....
Mulla on vähän saman tyyppistä öljynsyönti ongelmaa mutta autona vaan on 300D mersu vm81 ja öljyä menee se 2l\1000km joten ei paha .Sinistä savua näkyy niin että heikompia hirvittää ja moottorilla on ajettu 16000km remontin jälkeen joten täytynee kysellä itseltä olisko mahollista saaha takuuseen kun remontti onnistui noin huonosti .Että ei se aina mee niinkuin elokuvissaAK47 kirjoitti:
Tässä on ihmetelty 1.4 -03/04 polon öljynsyöntiä ja paria muuta ominaisuutta.
Öljy on Shellin VX 5W30 LL öljyä juuri kuten valmistaja suosittaakin. Ostettiin auto n. 20tkm ajettuna. Kun autolla oli ajettu n. 25tkm kun huomattiin öljyn maistuvan (hälyytti ensikerran). Öljyä meni talvella puoli litraa 1000-1500km matkalle. Nyt on mennyt kaksi viimeistä lisäystä n. 900-950km sillä puolella litralla. Ulospäin Öljyä ei näyttäisi kovasti tulevan. Koneen öljykorkin alue pikkuisen öljyyntyy, vaikka lisäykset on tehty ratilla ilman paikkojen sotkemista. Jonkinverran öljyä saattaa tulla pakopuolen nokka-akselin oikeasta päästä ja myös kannen ja venakopan välistä. Mutta ei selittäisi näin suurta kulutusta. Sinistä savua ei näy ja auto kulkee pirteästi kokoisekseen.
Missähän syy moiseen öljyn syöntiin?
Missä volkkarin liikkeessä kannattaisi asioida asian tiimoilta. Myjäliike ei ole volkkariliike vaan MERSU-liike. Heitä asia ei juuri kiinostanut siinä mielessä etta asia hoidettaisiin kuntoon, vaan lähinnä kuuntelivat asian tuskastuneena. Kuluttajasuoja-asiamies kylläkin oli asiasta kiinnostunut ja saattaa mennä asia selvitykseen sitä kautta. Volkkarin maahantuoja pyörsi asian ja ei halunnut ottaa mitään vastuuta asiasta, vaikka auto syö sadalle kilometrille euron edestä öljyä? Pitäisikö ohittaa koko maahantuoja ja lähestyä nahkahousuja asian tiimoilta?
Vähäisemmät ongelmat autossa on talvella pakkaskeleillä muutamilla nopeuksilla (= moottorin kierrosnopeus vaikuttaa asiaan) kuuluva vinkuva ääni konehuoneen suunnasta. Ikäänkuin pilliin viheltäisi. Toinen ärsyttävä ominaisuus on että kun autolla jarruttaa tai kiihdyttää tai ajaa tiessä olevaan hidasteeseen tai muuhun vastaavaan kori tai alusta napsahtaa ikäänkuin joku koputtaisi auton oveen "kop kop onko ketään kotona", siis napsahtaa vain kerran per töyssy/kiihdytys/jarrutus. Takaiskarit on vaihdettu, ei auttanut.
Voihan volkkari....
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tuo sun mersu nyt painii mustavalo-mykkäelokuvien sarjassa ja tuo polo on värifilmiaikakaudelta, huono verrata. Sulla on polttoaineena kanssa öljy, joten asia on siltäosin kunnossa, tankkaat vaan sitä öljyä sinne aina kun näyttää loppuvan ja jatkat menoa.jari_w123 kirjoitti:Mulla on vähän saman tyyppistä öljynsyönti ongelmaa mutta autona vaan on 300D mersu vm81 ja öljyä menee se 2l\1000km joten ei paha .Sinistä savua näkyy niin että heikompia hirvittää ja moottorilla on ajettu 16000km remontin jälkeen joten täytynee kysellä itseltä olisko mahollista saaha takuuseen kun remontti onnistui noin huonosti .Että ei se aina mee niinkuin elokuvissaAK47 kirjoitti:
Tässä on ihmetelty 1.4 -03/04 polon öljynsyöntiä ja paria muuta ominaisuutta.
Öljy on Shellin VX 5W30 LL öljyä juuri kuten valmistaja suosittaakin. Ostettiin auto n. 20tkm ajettuna. Kun autolla oli ajettu n. 25tkm kun huomattiin öljyn maistuvan (hälyytti ensikerran). Öljyä meni talvella puoli litraa 1000-1500km matkalle. Nyt on mennyt kaksi viimeistä lisäystä n. 900-950km sillä puolella litralla. Ulospäin Öljyä ei näyttäisi kovasti tulevan. Koneen öljykorkin alue pikkuisen öljyyntyy, vaikka lisäykset on tehty ratilla ilman paikkojen sotkemista. Jonkinverran öljyä saattaa tulla pakopuolen nokka-akselin oikeasta päästä ja myös kannen ja venakopan välistä. Mutta ei selittäisi näin suurta kulutusta. Sinistä savua ei näy ja auto kulkee pirteästi kokoisekseen.
Missähän syy moiseen öljyn syöntiin?
Missä volkkarin liikkeessä kannattaisi asioida asian tiimoilta. Myjäliike ei ole volkkariliike vaan MERSU-liike. Heitä asia ei juuri kiinostanut siinä mielessä etta asia hoidettaisiin kuntoon, vaan lähinnä kuuntelivat asian tuskastuneena. Kuluttajasuoja-asiamies kylläkin oli asiasta kiinnostunut ja saattaa mennä asia selvitykseen sitä kautta. Volkkarin maahantuoja pyörsi asian ja ei halunnut ottaa mitään vastuuta asiasta, vaikka auto syö sadalle kilometrille euron edestä öljyä? Pitäisikö ohittaa koko maahantuoja ja lähestyä nahkahousuja asian tiimoilta?
Vähäisemmät ongelmat autossa on talvella pakkaskeleillä muutamilla nopeuksilla (= moottorin kierrosnopeus vaikuttaa asiaan) kuuluva vinkuva ääni konehuoneen suunnasta. Ikäänkuin pilliin viheltäisi. Toinen ärsyttävä ominaisuus on että kun autolla jarruttaa tai kiihdyttää tai ajaa tiessä olevaan hidasteeseen tai muuhun vastaavaan kori tai alusta napsahtaa ikäänkuin joku koputtaisi auton oveen "kop kop onko ketään kotona", siis napsahtaa vain kerran per töyssy/kiihdytys/jarrutus. Takaiskarit on vaihdettu, ei auttanut.
Voihan volkkari....
Asiaan: Teflonpinnotteiset männät on polossa ja ne ei ole käsittääkseni kuluneet koska ei kolista kylmänä tyhjäkäynnillä. Mistä kohti se tefloni tukkisi paikat jos sitä olisi irronnut pinnotteesta? Ja miten se vaikuttaisi öljynkulutukseen lisäävästi? Vaikea kuvitella että pari kolmekymppiä ajetussa autossa olisi öljyrenkaat tai venavarrenkumit väljät, eihän tuo edes savuta. Minne se öljy sitten öikein menee?
Mitähän mahtaa tarkoittaa tuo laajennettu moottoritakuu 1.4 litraisissa? Mistä saisi lisää tietoa? Volkkarin edustajat haluavat yllättäen sivuttaa asian ja siirtää ongelman asiakkaan maksettavaksi. Kyllä moottorin pitää kestää aukomatta paljon enemmän kuin 20tkm. Sanoisin että jos pitää aukoa ennen 75tkm niin vika on suunittelussa tai materiaaleissa.Mariini kirjoitti:1.4 koskee VW laajennettu moottoritakuu, siinä oli niitä jäätymisestä(kin) johtuvia kismoja. Olikohan se nyt niin, että huohotus koneessa ei toimi täällä ilmastorajoitteisilla alueilla hyvin, öljypumpun imusiivilä jäätyy ja...
Tuulilasin sivustolla on piilossa paljonkin tuosta, ainakin Kysy Ketoselta kysymyksissä muistaakseni ja 'käytettyjen autojen' osiossa jossain. Konerempat on erittäin yleisiä tähän malliin, joten ole hyvin tarkkana, ettet suostu maksamaan äkkiä sinulle kuulumattomia korjauksia.
Oikein, teet mielestäni viisaan ratkaisun! Kyllä Derby on paljon linjakkaampi. Derbyynhän sinä meinasit vaihtaa?Padova Star kirjoitti:Nyt alkaa tuntua siltä, että polo lähtee tästä taloudesta
Kun wolkkari ja skoda yhdistyi taisi tullakkin wolkkariin skodan koneet eikä skodaan wolkkarin koneet
Pari juttua: valmistajan takuu on nykysin kaksi vuotta ja piste.
Jos tuon jälkeen tulee jotain probleemaa niin ENSIMMÄISEN omistajan ollessa kyseessä tuotteesta vastaavat maahantuoja ja myyjäliike. Jos taas auto on hankittu käytettynä vastaa siitä ainoastaan myyjäliike.
Kyllä tuossa polon koneessa joku vika on, ei sen kuulu viedä yli puolta litraa tonnille. Jos kone ei kalise tyhjäkäynnillä, vika on oudompi. Vika voi olla venttiilinohjareissa tai männänrenkaissa. Tai sitten kone on susiyksilö, jossa kaikki mahdolliset toleranssit ylärajassa. Tai tehtaalla tullut hoonausvirhe. Ei nämä mitään avaruusraketteja ole, kone auki ja sillä se selviää. 1,4l koneen purkaa ja kasaa , irrottaa ja kiinnittää n. kymmenessä tunnissa jos on vähän hajulla hommasta.
Teflonia ei ole männissä niin paljoa, että se tukkisi mitään. Kyseistä tavaraa on monien muidenkin moottorien männissä.
Jos tuon jälkeen tulee jotain probleemaa niin ENSIMMÄISEN omistajan ollessa kyseessä tuotteesta vastaavat maahantuoja ja myyjäliike. Jos taas auto on hankittu käytettynä vastaa siitä ainoastaan myyjäliike.
Kyllä tuossa polon koneessa joku vika on, ei sen kuulu viedä yli puolta litraa tonnille. Jos kone ei kalise tyhjäkäynnillä, vika on oudompi. Vika voi olla venttiilinohjareissa tai männänrenkaissa. Tai sitten kone on susiyksilö, jossa kaikki mahdolliset toleranssit ylärajassa. Tai tehtaalla tullut hoonausvirhe. Ei nämä mitään avaruusraketteja ole, kone auki ja sillä se selviää. 1,4l koneen purkaa ja kasaa , irrottaa ja kiinnittää n. kymmenessä tunnissa jos on vähän hajulla hommasta.
Teflonia ei ole männissä niin paljoa, että se tukkisi mitään. Kyseistä tavaraa on monien muidenkin moottorien männissä.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Kuulema 1.4 mosaa ei voi edes perinteisesti purkaa osiksi. Lohko kuulema menee mutkalle jos purkaa atomeiksi... No, auto on senverran vähän ajettu, että kaksi vuotta ei meinaa mitään siinä takuuhommassa. Se 2v on automaattinen valmistajan takuu, mutta Suomen markkinoilla on eri lait voimassa kuin ehkä saksassa. Jos tänne myy tuotteen, sitä koskee paikalliseta lait. Elikkä tuotteen pitää kestää Suomessa sen "oletetun käyttöiän" verran. Sanoisin että jos poloihin on pitänyt vaihtaa esimerkiksi männät 50tkm/3v jälkeen, moottori on ollut silloin paska jo tehtaalta lähtiessään. Se onko kyse suunitteluvirheestä tai matreiaalivioista on käyttäjän tai kuluttajasuojan kannalta yhdentekevää.Ville S. kirjoitti:Pari juttua: valmistajan takuu on nykysin kaksi vuotta ja piste.
Jos tuon jälkeen tulee jotain probleemaa niin ENSIMMÄISEN omistajan ollessa kyseessä tuotteesta vastaavat maahantuoja ja myyjäliike. Jos taas auto on hankittu käytettynä vastaa siitä ainoastaan myyjäliike.
Kyllä tuossa polon koneessa joku vika on, ei sen kuulu viedä yli puolta litraa tonnille. Jos kone ei kalise tyhjäkäynnillä, vika on oudompi. Vika voi olla venttiilinohjareissa tai männänrenkaissa. Tai sitten kone on susiyksilö, jossa kaikki mahdolliset toleranssit ylärajassa. Tai tehtaalla tullut hoonausvirhe. Ei nämä mitään avaruusraketteja ole, kone auki ja sillä se selviää. 1,4l koneen purkaa ja kasaa , irrottaa ja kiinnittää n. kymmenessä tunnissa jos on vähän hajulla hommasta.
Teflonia ei ole männissä niin paljoa, että se tukkisi mitään. Kyseistä tavaraa on monien muidenkin moottorien männissä.
Harmittavia tämmöiset on sekä kuluttajien että tuotteen valmistajan ja myyjänkin kannalta. Jos tekee/myy paskaa menee maine, huonot rummut kuuluu kauemmas kuin hyvät. Loppupelissä tämmöiset tyypillisesti ratkeaa kuluttajan voitoksi, se että noudattaako vw tai myyjäliike kuluttajalautakunnan suosituksia on kanssa asia joka vaikuttaa aikalailla imagoon.
Tässä on tuon öljynkulutuksen seuranta menossa ja suunta näyttää huonolta. Harvoinhan viat paranee odottelemalla. Merkkiliikkeen mukaan seurantaan otetaan auto jos se syö yli 0.25-0.3l/1000km.
Yksi vaihtoehto netistä löydetyn tiedon perusteella olisi, että jos öljy ei pala (pääse renkaiden ohi tai venttiilinvarrenkumien ohi palotilaan), niin se pääsisi kampiakselin tiivisteen kautta vaihdelaatikon suuntaan.
Jos öljy karkailee tuolta kampiakselin tiivisteen ohi, niin sen kai pitäisi alkaa näkyä jossain??? Öljyä on lisätty äkkiä arvioiden ainakin 4-5 litraa sinä aikana kun auto on meillä ollut.
No, pitää koettaa päästä ensiviikolla selvittämään asiaa merkkiliikkeeseen. Täällähän kyselemällä tämä asia ei etene minnekkään.
Itse en ostaisi uutta tai uudehkoa volkkaria tämän kokemuksen perusteella. Muutamalta samanlaisen auton (ainoa ero eri värinnen, muuten täysin samanikäinen ja enempikin ajettu 1.4 polo) omistajalta kun on kysytty niin vaihtovälillä (LL-öljy =30tkm) ei tarvitse lisätä yhtään öljyä, elikkä kyseessä ei siis ole auton "ominaisuus".
Öljyn kulutus muuten vastaa rahassa sitä, että auto söisi litran enemmän bensaa sataselle.
Se on vain merkkiliikkeen näkemys. Jos kannen toimittaa asiansa osaavalle koneistamolle, niin luultavasti laki löytyy.AK47 kirjoitti:Ainiin, autoon ei saa erikseen venaohjureita jos ne olisi vaikka väljiä. Pitää vaihtaa koko kansi..... Kyseltiin tuota ja muitakin hintoja kun asiaa puitiin merkkiliikkeessä viimeksi.
Volvo 850 2.5-10v koneessakin on kiinteästi valetut putket alumiinilohkossa (eli on heitelty muttereita ja sylinteriputkia rautalangan päähän roikkumaan ja siihen tehty moottori )
Silti yksi volvo on ajettu jo kymmeniä tuhansia putkitetulla lohkolla (mossen putkilla) eikä öljyä tartte vaihtoväliin lisätä. Sylinterit oli 0.5mm kartiot ja ajettu 300tkm. ennen remonttia.
Vaikkakin tuon autolehden toimittajan tietämystä hieman kyseenalaistettiin, tässä kys/vast pari tuolta palstalta. Jos rekisteröityy sivustolle, pääsee lueskelemaan noita kysymyksiä ja myös kysymään lisää aiheesta.
Omistamani Polo Variant 1,4 vm. 2000 kone leikkasi kiinni äskettäin öljypumpun jäätymisen takia.Yritin kysyä vastaavista tapauksista VW-huolloista.Tietoja ei oikein saanut.Onko hyväksyttävää jos 105 tkm ajetun, aina ajallaan huolletun auton kone hajoaa totaalisesti. Korjausarvio lähentelee 50% toimivan auton jälleenmyyntihinnasta. - Petri Isaksson
Volkswagenin 1,4-litraisissa alumiinilohkoisissa moottoreissa havaittiin muutamia vuosia sitten tyyppivika. Moottoreissa esiintyi Saksassakin vaurioita, jotka johtuivat siitä, että lohkon sisäseinissä vedeksi tiivistynyt kosteus oli valunut öljypohjaan. Pohjalle valunut vesi jäätyi ja tukki öljypumpun imusiivilän. Näitä tapauksia oli satoja.
Tapauksen johdosta Volkswagen myönsi näille moottoreille erityistakuun. Asiasta oli jopa tehtaan lehdistötiedote. Se kuitenkin katosi tehtaan tiedotearkistosta pikapikaa. Asiasta kirjoitettiin laajalti saksalaisissa autolehdissä. Suomen maahantuoja ei tiedottanut asiasta koskaan yhtään mitään, ja asia on yritetty vaieta.
En ottanut saksankielistä tiedotetta talteen, joten joudun vain muistelemaan sen sisältöä. Siinä kuitenkin luvattiin autojen moottoreille asian johdosta ylimääräinen lisätakuu, joka oli huomattavan pitkä.
Korjausta siis ei kannata vapaaehtoisesti ottaa omaan piikkiin, aivan taatusti maahantuojalta löytyy asiasta tarkkaakin tietoa, ja jos ei sieltä löydy, niin he saavat kyllä tiedon tehtaalta.
Jos olisit auton ensimmäinen omistaja, Suomen kuluttajansuojalain perustella voisit joka tapauksessa vaatia moottorin korjaamista, koska siinä on ollut lain tarkoittama piilevä vika. Mikäli olet ostanut auton käytettynä, tilanne on hieman hankalampi. Vastuussa näet olisi auton myynyt liike, mutta sitä tuskin voi saada maksamaan
Tietoa kannattaa yrittää kaivaa, ei tuollaisia väittämiä voi Suomessa(kaan) esittää ilman kannetta VW-autolta jollei se pitäisi paikkaansa, palstaa kuitenkin lukee ja sinne myös on vastannut eri maahantuojien edustajia.
Linkki
Edit: Asiat ovat hieman eroavia, koska tässä on kyse kiinnileikkaamisesta katkenneen öljynkierron vuoksi, mutta: Mitä aiheuttaa vajaa öljynkierto, ei siis kokonaan pysähtyvä? Ennenaikaista kulumista... Sietää koittaa saada lisää tietoa irti.
Omistamani Polo Variant 1,4 vm. 2000 kone leikkasi kiinni äskettäin öljypumpun jäätymisen takia.Yritin kysyä vastaavista tapauksista VW-huolloista.Tietoja ei oikein saanut.Onko hyväksyttävää jos 105 tkm ajetun, aina ajallaan huolletun auton kone hajoaa totaalisesti. Korjausarvio lähentelee 50% toimivan auton jälleenmyyntihinnasta. - Petri Isaksson
Volkswagenin 1,4-litraisissa alumiinilohkoisissa moottoreissa havaittiin muutamia vuosia sitten tyyppivika. Moottoreissa esiintyi Saksassakin vaurioita, jotka johtuivat siitä, että lohkon sisäseinissä vedeksi tiivistynyt kosteus oli valunut öljypohjaan. Pohjalle valunut vesi jäätyi ja tukki öljypumpun imusiivilän. Näitä tapauksia oli satoja.
Tapauksen johdosta Volkswagen myönsi näille moottoreille erityistakuun. Asiasta oli jopa tehtaan lehdistötiedote. Se kuitenkin katosi tehtaan tiedotearkistosta pikapikaa. Asiasta kirjoitettiin laajalti saksalaisissa autolehdissä. Suomen maahantuoja ei tiedottanut asiasta koskaan yhtään mitään, ja asia on yritetty vaieta.
En ottanut saksankielistä tiedotetta talteen, joten joudun vain muistelemaan sen sisältöä. Siinä kuitenkin luvattiin autojen moottoreille asian johdosta ylimääräinen lisätakuu, joka oli huomattavan pitkä.
Korjausta siis ei kannata vapaaehtoisesti ottaa omaan piikkiin, aivan taatusti maahantuojalta löytyy asiasta tarkkaakin tietoa, ja jos ei sieltä löydy, niin he saavat kyllä tiedon tehtaalta.
Jos olisit auton ensimmäinen omistaja, Suomen kuluttajansuojalain perustella voisit joka tapauksessa vaatia moottorin korjaamista, koska siinä on ollut lain tarkoittama piilevä vika. Mikäli olet ostanut auton käytettynä, tilanne on hieman hankalampi. Vastuussa näet olisi auton myynyt liike, mutta sitä tuskin voi saada maksamaan
Tietoa kannattaa yrittää kaivaa, ei tuollaisia väittämiä voi Suomessa(kaan) esittää ilman kannetta VW-autolta jollei se pitäisi paikkaansa, palstaa kuitenkin lukee ja sinne myös on vastannut eri maahantuojien edustajia.
Linkki
Edit: Asiat ovat hieman eroavia, koska tässä on kyse kiinnileikkaamisesta katkenneen öljynkierron vuoksi, mutta: Mitä aiheuttaa vajaa öljynkierto, ei siis kokonaan pysähtyvä? Ennenaikaista kulumista... Sietää koittaa saada lisää tietoa irti.
Viimeksi muokannut Mariini, 30.4.2007 13:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiitos Mariini todella asiallisesta vastauksesta. Ei niin hirveesti kiinnosta lukea mitä joku AK 47 ostais ja ei ostais... kun se ei lisää asian oikeita laitoja ne pelkät mielipiteet, sillä löytyy sitä mersuista ja muistakin merkeistä myös kaikenlaista, ja neuvojahan täällä kysellään, josko joku tietäisn kokemuskesta jotain
Hyvänen aika sentään, kuka on pakottanut lukemaan? Kauheaa... Eiköhän tällä forumilla löydy joltakin toiseltkin mielipiteitä mersuista ja volkkareista.adam kirjoitti:Kiitos Mariini todella asiallisesta vastauksesta. Ei niin hirveesti kiinnosta lukea mitä joku AK 47 ostais ja ei ostais... kun se ei lisää asian oikeita laitoja ne pelkät mielipiteet, sillä löytyy sitä mersuista ja muistakin merkeistä myös kaikenlaista, ja neuvojahan täällä kysellään, josko joku tietäisn kokemuskesta jotain
Vai haittaako noin pahasti kun sanon että onpas paska volkkari?
Käytetyn auton kauppa.
Sikäli kuin pintapuolisesti silmäillen tulkitsin oikein, saattaa oheisesta riitatapauksesta olla hyötyä arvioitaessa maahantuojan vastuuta. Takuuehdot kannattaa kuitenkin selvittää huolella asian mahdollisen suuren taloudellisen merkityksen vuoksi ja tarvittaessa tarkistuttaa vastuu ulkopuolisella henkilöllä.
viewtopic.php?t=11129
Kuluttajansuojalain 5 luvun 31 §:n mukaan ostajalla on oikeus kohdistaa tavaran virheeseen perustuva, 5 luvun säännösten mukainen vaatimuksensa myös elinkeinonharjoittajaan, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut tavaran jälleenmyyntiä varten.
K on ostanut auton käytettynä XX:ltä, joten kuluttajansuojalain 5 luvun 31 §:n 1 momentin mukaan K ei voi elinkeinonharjoittajien välisen jälleenmyyntiketjun katkettua enää kohdistaa vaatimustaan auton virheistä auton maahantuoneeseen liikkeeseen.
Edellä mainituilla perusteilla lautakunta ei suosita asiassa hyvitystä.
Sikäli kuin pintapuolisesti silmäillen tulkitsin oikein, saattaa oheisesta riitatapauksesta olla hyötyä arvioitaessa maahantuojan vastuuta. Takuuehdot kannattaa kuitenkin selvittää huolella asian mahdollisen suuren taloudellisen merkityksen vuoksi ja tarvittaessa tarkistuttaa vastuu ulkopuolisella henkilöllä.
viewtopic.php?t=11129
Kuluttajansuojalain 5 luvun 31 §:n mukaan ostajalla on oikeus kohdistaa tavaran virheeseen perustuva, 5 luvun säännösten mukainen vaatimuksensa myös elinkeinonharjoittajaan, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut tavaran jälleenmyyntiä varten.
K on ostanut auton käytettynä XX:ltä, joten kuluttajansuojalain 5 luvun 31 §:n 1 momentin mukaan K ei voi elinkeinonharjoittajien välisen jälleenmyyntiketjun katkettua enää kohdistaa vaatimustaan auton virheistä auton maahantuoneeseen liikkeeseen.
Edellä mainituilla perusteilla lautakunta ei suosita asiassa hyvitystä.
niin ja yllä mainuttu onnistuu vissiin volkkarin koneeseenkin ja ties millä massikan putkilla... ja venttiiln ohjurit voi ainakin holkittaa sekään ei ole ongelma ja saattaa tulla parempi kun orkkikset...tahtoo vaan ettei löydy asiansa osaavaa teen se itse koneistamoa...ja varsinkaan sellaista joka ajattelee asiakasta muutenkin kuin vaan rahat pois....ja sutta mukaan...Aki P kirjoitti:Se on vain merkkiliikkeen näkemys. Jos kannen toimittaa asiansa osaavalle koneistamolle, niin luultavasti laki löytyy.AK47 kirjoitti:Ainiin, autoon ei saa erikseen venaohjureita jos ne olisi vaikka väljiä. Pitää vaihtaa koko kansi..... Kyseltiin tuota ja muitakin hintoja kun asiaa puitiin merkkiliikkeessä viimeksi.
Volvo 850 2.5-10v koneessakin on kiinteästi valetut putket alumiinilohkossa (eli on heitelty muttereita ja sylinteriputkia rautalangan päähän roikkumaan ja siihen tehty moottori )
Silti yksi volvo on ajettu jo kymmeniä tuhansia putkitetulla lohkolla (mossen putkilla) eikä öljyä tartte vaihtoväliin lisätä. Sylinterit oli 0.5mm kartiot ja ajettu 300tkm. ennen remonttia.
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...