Monipuolinen ja varma "mersu" intiasta

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
turbocompound
Viestit: 114
Liittynyt: 19.10.2010 22:54
Paikkakunta: Tukholma

Monipuolinen ja varma "mersu" intiasta

Viesti Kirjoittaja turbocompound »

Tässä ois vaihtoehto niille monelle skoda kuskille joita foorumilla riittää.:mrgreen:
Monella on vielä se AUTO hakusessa ja eivät uskalla myöntää sitä. :help: :lol:

Autohan on ollut esim. PetteriKivimäki ja Leka:n tiedossa pitkään
mutta auto ei ole saanut isommin huomiota vaikka "mersu" onkin tavallaan.
Nimiä autolle kyllä löytyy Bajaj/Tempo/Force Trax....:D

Aloitetaan varovasti kuvalla pommin varmasta moottorista.
Paljon kaivattu/unelmoitu OM616 Turbodiesel.:happy:
Kuva

http://www.force4x4.com/vehicle_main.html

Autoa on tuotu/tuodaan saksaan mutta myynti määristä ei ole tietoa.
Haku päälle niin eiköhän sieltä ainakin yks suomeen löydy.:lol:

Ajo ominaisuukset ovat erittäin hyvät huonoillakin teillä.:wink:

Eli tämmönen.
Kuva

http://video.google.com/videoplay?docid ... 3281948019#

Jonkin verran lisätietoa englaniksi.

Bajaj Tempo is a company whose roots and ties with MB go back from the 60s and they have been manufacturing the Tempo Traveller as well the the OM 616/617 engines. They also manufacture the trannies used in C class diesel.

The body not only resembles the G but is exactly made in the same process as the G. The engine is turbo charged OM-616 and the turbo work has been done by MB using OM 617 cooling pistons, valves, oil pump, oil cooler and the crank has been nitrided. Additional cooling capacity comes from bigger fan, radiator, OM 617 water pump and 70C thermostat.

All this package was good enough to impress the German sceptics and German 4x4 magazine gave it a huge thumbs up which is no mean feat and till today 150 Gurkhas make it to Germany from India every month.

FYI, Gurkha was and never will be designed for the pauper Indian army, their budget is a meagre Rs. 280,000 per vehicle plus kickbacks, Gurkha with imported German made components cross the Rs.500,000 scale and therefore even though it was demoed to Indian army, it was made for export to Germany and rest of Europe as a true 4WD utility vehicle which was marketed for farmers who needed a true off roader minus frills. It was the brainchild of Dr. Bacher who was on board of Bajaj Tempo via Tempo Mercedes Benz. In 87 it was and still remains the only Indian made vehicle to meet and get tough German TUV. Best of all German off road mag tested it and gave it the title of Haarter Im Buschtaxi and called it a toughest off roader ever to be tested. The Safari and Mahindra vehicles all have clearance of less than 200mm compared to Gurkha's whopping 238mm which makes even the TLC look small makes it the only contender for off roading along the likes of TLC FJ, Nissan Patrol LR Defender, JEEP Rubicon and G Wagen.

http://www.benzworld.org/forums/g-class ... wagen.html
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=623751
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10665
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

:shock: Vaihtoehto G:lle? 8)
Montakohan kertaa tuon videon aikana mainittiin 290 GTD :roll:

Aika pätevän oloinen kampe. Voisivat tykätä 4MATIC kiertueella jos samanlaiseen risukkoon usuttaisi koeajettavan maasturin :?

Mitenhän tuollaisen saisi Suomessa kilvitettyä :cry:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No tollanenhan pitää hommata ens talveks tänne Tsadiin kaupunkiautoks :idea: :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eniten pidin esittelyvideossa tuosta mäkeen pysähtymisessä. Hyvin pitää käsijarru -> filmistä lyötiin pause päälle :lol:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Kaikkea kanssa.. ei ikuna kuuna päivänä tuommoista vaivoikseen.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

If you are impressed by stickers, cheap plastic molding, fake leather, sub woofers and electronic climate control then this is not the right vehicle for you. There are a lot of wannabe "mall cruising poser SUV"s available in the market. They would be happy to take your money and deliver a substandard product in a very nice wrapper.
8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Minkähänlaista laatua moottorit ja voimansiirron osat mahtaa olla :roll: . Tuossa motissa olis kyllä hyvä lähtökohta jollekkin OM616/240D supertubottajalle, siinä olis oikeen öljyruiskut ja kaikki.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Valmistuslinja on sama vanha saksasta viety... Eli ainakaan laitteistosta ei ole kiinni kun se on OEM tehtaan vanha. Noiltahan saa kaikkee pisteosia w114/115 yms vielä ihan uusia. Kromilistaa, peilejä, ovipahvii yms.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

jari_w123 kirjoitti:Minkähänlaista laatua moottorit ja voimansiirron osat mahtaa olla :roll: . Tuossa motissa olis kyllä hyvä lähtökohta jollekkin OM616/240D supertubottajalle, siinä olis oikeen öljyruiskut ja kaikki.
Meltorautaa, tiivisteet jotain muovia ja toleranssit sota-aikaisia... ei ku tämähän ei ollutkaan kinkki, no aivan sama. :D
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eihä ne varmaa ole tämän päivän standardin mukaiset... mutta varmaa melkohyvä 60-70 luvun standardien mukaan?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jiitek kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Minkähänlaista laatua moottorit ja voimansiirron osat mahtaa olla :roll: . Tuossa motissa olis kyllä hyvä lähtökohta jollekkin OM616/240D supertubottajalle, siinä olis oikeen öljyruiskut ja kaikki.
Meltorautaa, tiivisteet jotain muovia ja toleranssit sota-aikaisia... ei ku tämähän ei ollutkaan kinkki, no aivan sama. :D
Olis mukava purkaa ja tutkia tuommonen intian OM616 että miten se poikkeaa toleransseiltaan alkuperäisestä esikuvastaan. Ihte mitä oon purkanu pari OM617 konetta on toleranssit ollu muuten just sitä mitä pitääkin paitsi sylintereissä jotka olivat kuluneet reippaasti korjausrajan tuntumaan. Muuten männät, kampi-akseli ja muut tärkeät komponentit olivat juuri niissä mitoissa mitä tehdas ilmoittaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Varmaan kun jonkin aikaa tonkisi nettiä niin voisi löytyä valmistajakin ja ei muuta kuin tilaamaan kontillinen. :shock: Myis vaikka veneukoille ja toivois kädet kyynärpäitä myöden ristissä, että edes joku kestäisi kesän yli. :D

Ei vaan mitä oon jonkun kiinanraudan kanssa päätäni seinään hakannut niin suurin ongelma niissä on nimenomaan ollut materiaalien heikkous ja en jotenkin jaksa uskoa, että intialaisten kanssa tilanne olisi yhtään eri, pikemminkin jopa huonompi.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ainakin Royal Enfieldien kanssa on ollut toleranssien ja sähköjen kans ongelmia. Toisaalta jos ajatellaan että lähtökohta on ollut engelsmannien sodan aikainen tuotantolinja niin unohdetaanpas tämä keskustelu ennenkuin se pääsee edes alkuun :niinpaniin:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3032
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Brittiläinen sarjatuotanto vielä sodanaikaan moottoripyörissä ynnä muissa isommissa kokonaisuuksissa oli vähän sellaista, että ensin tehtiin yksi valmiiksi, otettiin valokuva, ripustettiin kuva verstaan seinälle ja sanottiin tekijöille, että koittakaa saada ne näyttämään vähän tommosilta :lol:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Taas on tietäväisiä juttuja "kiinanraudasta". Kyllä sieltä saa ihan just niin hyvää tai huonoa kuin mistä maksaa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Johtuu varmaan siitä ettei kukaan ole nähnyt mitään hyvää kiinalaista laitetta. Olen kyllä kuullut ennenkin että sellaisia on mutta niitä ei kai sitten rantaudu Suomeen asti...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29131
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässä ois vaihtoehto niille monelle skoda kuskille joita foorumilla riittää.
:naama:
...ettei kukaan ole nähnyt mitään hyvää kiinalaista laitetta
Vähissä tuppaavat olemaan. Meillä toimi yllättävän hyvin Yiying kiinanskootteri nelisen vuotta, hintaansa nähden oli OK laite.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3032
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

dealer kirjoitti:
...ettei kukaan ole nähnyt mitään hyvää kiinalaista laitetta
Vähissä tuppaavat olemaan. Meillä toimi yllättävän hyvin Yiying kiinanskootteri nelisen vuotta, hintaansa nähden oli OK laite.
Täällä taas puksuttaa kiinalainen lumilinko viidettä talvea ja koko lailla kivuttomasti on mennyt.
Paremmin kuin esim kaverilla MTD:n kanssa :shock:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

AM kirjoitti:Johtuu varmaan siitä ettei kukaan ole nähnyt mitään hyvää kiinalaista laitetta. Olen kyllä kuullut ennenkin että sellaisia on mutta niitä ei kai sitten rantaudu Suomeen asti...
Boshin tiisseliosiaki tehhään paljon Kiinassa, ei ne kauhean huonoja ole ruukahneet olla, esim. suutinkärjet :roll:
No Merc at the moment
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Joo, rahalla saa ja hevosella pääsee. Taitaa tälläkin pöydällä olla suurin osa tavaroista Kiinassa tehtyjä.

Mutta tämän topikin autosta tai muista vastaavista hyödykkeistä joiden hintasuhde verrattuna länsimaalaiseen on samaa luokkaa ei kiinanpojan tekeleessä laatu päätä huimaa jos ei hintakaan.

Eli molempi parempi/huonompi. :roll:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuo intian OM616 olis helppo kestotestata isolla holsetilla ja 7mm elementeillä :lol: . Esikuva ei oikein helposti periksi anna vaikka olis jälkiturbotettu, tuo intialainen olis oikein suunniteltu sitä varten.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

AM kirjoitti:Johtuu varmaan siitä ettei kukaan ole nähnyt mitään hyvää kiinalaista laitetta. Olen kyllä kuullut ennenkin että sellaisia on mutta niitä ei kai sitten rantaudu Suomeen asti...
Hyvä avainsana tuo "rantaudu". Esim. tietyt suomalaista suunnittelua olevat laivan kansi- ja potkurilaitteet ovat olleet '90-luvulta asti kiinalaisista osista tehtyjä, suurelta osin jopa kiinalaisesta teräksestä. Yhdessä vaiheessa jonkun tietyn DNV-normin täyttävää terästä pystyi tekemään tasan kaks tehdasta joista toinen oli Rautaruukki Suomessa ja toinen oli joku terästehdas Kiinassa.

Kyllä siellä osataan, mutta suuri osa kuluttajalle asti päätyvästä kiinantavarasta on aivan luokatonta halpisroinaa.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

onre kirjoitti:Kyllä siellä osataan, mutta suuri osa kuluttajalle asti päätyvästä kiinantavarasta on aivan luokatonta halpisroinaa.
Ja tämä taas johtuu täysin suomalaisesta ostajasta. Jos tinkaat pallogrillin hinnan 5€ -> 3€ niin kiinalainen saattaa pudottaa hinnan mutta vastaavasti heikentää materiaalin laatua tai vähentää sitä :wink: Kops, ja ketä osui leukaan :niinpaniin:
Viimeksi muokannut XUX63, 18.1.2011 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

just kävin kokeilee lähteekö kiinaskootteri käymään hangesta... käy ja kukkuu. jo yhdeksäs vuosi menossa eikä mitää oo tehty (paitti vaihettu 72cc sylinteri)... enpä o ees öljyjä vaihtanu. ruskeeta se viel on :D mittaris 24000km
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

XUX63 kirjoitti: Ja tämä taas johtuu täysin suomalaisesta ostajasta. Jos tinkaat pallogrillin hinnan 5€ -> 3€ niin kiinalainen saattaa pudottaa hinnan mutta vastaavasti heikentää materiaalin laatua tai vähentää sitä :wink: Kops, ja ketä osui leukaan :niinpaniin:
...nimenomaan 8)
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Sergey kirjoitti:just kävin kokeilee lähteekö kiinaskootteri käymään hangesta... käy ja kukkuu. jo yhdeksäs vuosi menossa eikä mitää oo tehty (paitti vaihettu 72cc sylinteri)... enpä o ees öljyjä vaihtanu. ruskeeta se viel on :D mittaris 24000km
Ei jumaliste voi olla totta, että kohta joka helevetin topikissa pitää huomata olevansa väärässä!! Vasta meni nuo lediakut ihan persiilleen ja nyt alkaa pahasti näyttää tämänkin osalta samalta. :lol:

Tosin tuossa muuan vuosi sitten piti ostaa yhdelle tytölle kolarissa rikkoontuneen kinkkimopon tilalle uusi ja se vanha olis kyllä ilman kolariakin kohta ollut hylkytavaraa vaikka ikää ei ollut muistaakseni vielä kahta vuottakaan. Sen verran kaikki oli jo siinä resuna.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joha menee OOTEEKS!

siis jos niitä ei ennen käyttöönottoa käydä läpi kunnolla, ni ei ne varmaa kestäiskää. ja suurinosa ei uutta pura ensin atomeiks ja kokoa uudelleen. Ne kun kootaan siel sittaris ja kärkkäisellä kassaneitojen yms. toimesta, ni ei ihme ettei kestä. ja tuleehan sielt paljon paskaa... se 500 eur Fude ei ole laadultaan sama kuin se 900 eur fude. tos tuplahintaises on Mikunin kaasaria, NGK tulppaa ja tulpanhattua, kestävemmät nitrili kumiletkut, Yuasa akku jne kun 500 euron vehkees o kiinastandardin mukaiset vastaavat surkeat kopio-osat. Viis eri tehasta tekee samaa mopoa :) Yhdestä niistä tehtaista tehdään Hondan cb250 ja Dio skootterit.

"ei mitään tehty" eli normi perushuolto kerran tehty joka sisälsi kaasarin putsauksen, tuon virisylinterin, uuden etuvariaattorin rullineen ja uuden hihnan. Kulutustavaraa siis. Nyt oli valot pimeenä, lanka katki :( onneks oon ostanu jo tuolloin huollon aikaan (2008) varapolttimoita yms. ni voi ny vaihtaa.

AINIIN! ja kaasukahva riksahti ja nysse olis iha lörö... seki mul o varalle ostettu jo tuolloin vuosiii sitte :) Tyyppivika kuulema. eniveis mopo makso 2006 200 eur ja varaosiin on menny 350 eur Eli oha niiden ylläpito suhteessa aika hintavaa.

In Fude we trust! (ja se on näitä mikuni malleja)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
mika4matic
Viestit: 38
Liittynyt: 06.1.2011 16:17
Paikkakunta: Espoo

Re: Monipuolinen ja varma "mersu" intiasta

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

turbocompound kirjoitti:Tässä ois vaihtoehto niille monelle skoda kuskille joita foorumilla riittää.:mrgreen:
Perus muoto on kuin G:stä, mutta viivoitinta on käytetty enemmän piirustusten teossa kuin G:ssä. :shock: Katto lantikasta ja maskissa 80-luvun pajeroa.

Autossa on erillisjousitus. Olen ymmärtänyt, että ne jotka eivät tiellä aja vannovat jäykkien akselin nimeen. Itse en ole asiaa vielä sisäistänyt...
onre kirjoitti: Kyllä sieltä saa ihan just niin hyvää tai huonoa kuin mistä maksaa.
Tällä hetkellä kiinassa on trendi, että itse jopa kiinalaiset haluavat vähän parempaa laatua kuin halvin mahdollinen kopio. Ovat itsekkin kyllästyneet "kiinalaiseen" laatuun.

Ohessa vielä videota veljen polttareista, kun "siirtomaa" isäntien tekemä auto jää kiinni suomalaiseen märkään metsämäkeen kiinni.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SILFKg9tCEk[/youtube]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29131
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa kun vaijeri katkeaa sopivasti ja äijä seisoo kahareisin sen päällä ... ei passaa ajatella :x
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

:shock: Melkosen uhkarohkeaa. Itse en olisi lähelläkään, leikkaa vaikka koko ihmisen kätevästi kahtia,
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”