TOYOTA KESTÄÄ!: Murtakaa myytti, jos pystytte!
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mun -91 Korollavarmari läks neliännelle mantereelle pari satkua taulussa ko sen hylykäsin. Japsit värkänny, jenkit myyny uutena, joku tuonu muutossa Suomeen ja nyt se on vissiin taksina tai laikka-avolavana kookoo katolla Afrikan savannilla. Vaan oli se rysä sitten kans LOPPU kun se sinne läks.
Samoihin aikoihin mulla oli myös valkea -85/86 Honda Accord 2,0EXA sähkövarustein. Ajettu reilusti yli 350tkm, eikä ollu sitte missään pienintäkään, aavistuksen omaistakaan ruosteen alkua. Jonkun vaarin silmäterä joka oli huollettu ja suojattu säännöllisesti ja ajettu käytännössä vain kesäisin. Täysin virheetön hitsailematon kori, sisusta ja alusta tiptop, kirkaslasiset lamput ja ikkunat, automaatti vaihto ku enkeli, kaikki vempaimet toimi. Pohjassa oli pitumia ku Lemminkäisen lavanreunoissa ja kotelot paksussa vahassa. Vaihdoin keulalle vielä 2,0EXI:n ruutakoneen ja työnsin tuon helmenvalkean kaunottaren niiltä sijoiltaan paalattavaksi.
Samoihin aikoihin mulla oli myös valkea -85/86 Honda Accord 2,0EXA sähkövarustein. Ajettu reilusti yli 350tkm, eikä ollu sitte missään pienintäkään, aavistuksen omaistakaan ruosteen alkua. Jonkun vaarin silmäterä joka oli huollettu ja suojattu säännöllisesti ja ajettu käytännössä vain kesäisin. Täysin virheetön hitsailematon kori, sisusta ja alusta tiptop, kirkaslasiset lamput ja ikkunat, automaatti vaihto ku enkeli, kaikki vempaimet toimi. Pohjassa oli pitumia ku Lemminkäisen lavanreunoissa ja kotelot paksussa vahassa. Vaihdoin keulalle vielä 2,0EXI:n ruutakoneen ja työnsin tuon helmenvalkean kaunottaren niiltä sijoiltaan paalattavaksi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ensinnäkään mä en oo kehunu mitään automerkkiä sen erikoisemmin kun kaikis niis vikaa on ja kaikki on paskoja eli hajoamatonta autoa ei ookkaa kerroin vain oman kokemuksenLerssinen kirjoitti:Mersut on kaikki ihan paskoja, olen kerran omistanu yhden 123:sen..JKokko kirjoitti:joo kyllähän ne tojotat kestää, MUTTA on ne niin helvetin rumia, muovisia, ihmeellisiä ajaa ettei niillä huvita liikkua yhden 1.6SE korollan omistaneena.
Ajotuntumaa ei juuri ollu, vaihdeloota meni kaks kertaa sököksi niin ja pellit siitä hävis 2vuodes kuskin puolen ovista listojen alapuolelle uutta pelliä ja kynnykset + takaiskarit ruostu irti korista
Ja tiedän koska 1.6SE korollaa on tehty ja uusin omistamani auto on ollu 94 vuotinen niin ei mun tartte ajaa uutta korollaa ja verrata sitä näihin vanhempiin autoihin, vaikka yhtä tunnoton on myös 04 vuoden korolla ajaa ku se 89 vuoden itse omistamani.
Ja kuten sanoin kerroin oman kokemukseni ettei tarvi nenää herneistää
On tullu ajettua kaikenmoisilla uusillakin autoilla enkä ole verrannut sitä korollaa mihinkään autoon vaan kerroin millainen se oli kun sen 2 vuotta omistin.jkvi kirjoitti:Tuon mallista Corollaa on myyty vuosina 1987-1990. Kannattaisi ehken käydä kokeilemassa uudempaa mallia, jotta kokemukset olisivat ajantasaisempia.1.6SE korollan omistaneena.
Corollaa ostattelevalla mersumiehellä kaupanteko tyssää koeajolla, kokonaisuus ei ole kaksinen vaikka auto varmatoiminen ja vähävikainen olisikin.
Ainakaan vielä muutaman vuoden vanhoissa ei esim. oltu saatu rengasääniä kuriin, ajaessa teki mieli kurkistella jalkatilaan että näkyykö se rengas ihan suoraan jostain reiästä.
Näiden juttujen takia moni ajaa mieluummin vähän vanhemmalla paljon ajetulla mersulla kuin uudella / uudehkolla corollalla tai almeralla tms.
Ainakaan vielä muutaman vuoden vanhoissa ei esim. oltu saatu rengasääniä kuriin, ajaessa teki mieli kurkistella jalkatilaan että näkyykö se rengas ihan suoraan jostain reiästä.
Näiden juttujen takia moni ajaa mieluummin vähän vanhemmalla paljon ajetulla mersulla kuin uudella / uudehkolla corollalla tai almeralla tms.
juu eihän nois japseis vikoja oo...varaosatiski on lekendaa... mut mut...vanhoilla on corolla ja muitakin japseja oon testannnu... oikeesti...hyviä värkkejä ovat...viattomia..mutku mutku...niis autois ei vaan oo sielua... ....rengas äänistä ny jokanen tietää et niitä ei jaappanin poijaat vaa tunnu saavan pois...
Minusta kyllä lyttäsi kaikki toijjotat ja olet omistanut peräti yhden, et sitten huomannut pientä ironiaa tekstissäni ?JKokko kirjoitti:
Ensinnäkään...selitystä....
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Mullakin on ollut yksi Corolla, joten ei sen pohjalta voi yleistää, mutta se ei ollut hyvä. Se oli 1980-luvun 1,3 koneella oleva hatchback. En ole koskaan omistanut vähemmän ajettua autoa, mutta silti piti kaasaria vaihtaa ja ruostettakin oli. Ajoltaan se oli luonollisesti aivan hirveä. Mootorittienopeudessa kuskin oven karmi alkoi aina läpättämään.
Mulle Toyotan huonoin ominaisuus on suuri osa niiden käyttäjistä. Ja se on pahentanut merkin sellaiseen kuntoon että kierrän ko.merkin niin kaukaa kuin mahdollista.
Hyvä Toyota on taakse jäänyt Toyota
Samaan kastiin langetetaan myös Nissan. Ja muutama muunkin merkin "kansan yleismallit, hinnat alkaen mallit"
Hyvä Toyota on taakse jäänyt Toyota
Samaan kastiin langetetaan myös Nissan. Ja muutama muunkin merkin "kansan yleismallit, hinnat alkaen mallit"
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo kirjoittaa 99% asiaa. Harmi, tätä yhtä prosenttia. Eihän siinä Toyotassa tähteä keulalla loista, mutta hinta laatusuhde on sellainen ollut tähän asti, että pienellä vaivalla autoilevat mielellään ottavat alleen tälläisen.Mulle Toyotan huonoin ominaisuus on suuri osa niiden käyttäjistä. Ja se on pahentanut merkin sellaiseen kuntoon että kierrän ko.merkin niin kaukaa kuin mahdollista.
Hyvä Toyota on taakse jäänyt Toyota
Samaan kastiin langetetaan myös Nissan. Ja muutama muunkin merkin "kansan yleismallit, hinnat alkaen mallit"
Veikkaan, että ammatikseen rattia pyörittävä ja omaa kalustoaan alla pitävä arvostaa myös teknistä luotettavuutta?
Jos rumasti kirjoittaa, niin Kimmon autovalinnat kevyemmällä puolella naurattaa. Mutta joka haluaa vähällä rahalla ruosteen kanssa temuta ja hukata vähänsä tienestit tähtiin, niin ei se minulta ole pois.
Moni raskaan sarjan oikeasti töitä tekevä menee töihin Toyotilla ja Nissaneilla ja ajavat taatusti Scanioilla ja Volvoilla sellaisissa olosuhteissa, että yksi asvalttiprinssi on yhtä kevyttä tavaraa kuin hänen ajatuksensa tikkukuskeista.
On toki ne poikkeukset...jkvi kirjoitti:Kimmo Koo kirjoittaa 99% asiaa. Harmi, tätä yhtä prosenttia. Eihän siinä Toyotassa tähteä keulalla loista, mutta hinta laatusuhde on sellainen ollut tähän asti, että pienellä vaivalla autoilevat mielellään ottavat alleen tälläisen.Mulle Toyotan huonoin ominaisuus on suuri osa niiden käyttäjistä. Ja se on pahentanut merkin sellaiseen kuntoon että kierrän ko.merkin niin kaukaa kuin mahdollista.
Hyvä Toyota on taakse jäänyt Toyota
Samaan kastiin langetetaan myös Nissan. Ja muutama muunkin merkin "kansan yleismallit, hinnat alkaen mallit"
Veikkaan, että ammatikseen rattia pyörittävä ja omaa kalustoaan alla pitävä arvostaa myös teknistä luotettavuutta?
Jos rumasti kirjoittaa, niin Kimmon autovalinnat kevyemmällä puolella naurattaa. Mutta joka haluaa vähällä rahalla ruosteen kanssa temuta ja hukata vähänsä tienestit tähtiin, niin ei se minulta ole pois.
Moni raskaan sarjan oikeasti töitä tekevä menee töihin Toyotilla ja Nissaneilla ja ajavat taatusti Scanioilla ja Volvoilla sellaisissa olosuhteissa, että yksi asvalttiprinssi on yhtä kevyttä tavaraa kuin hänen ajatuksensa tikkukuskeista.
tarkoitukseni oli tuoda ilmi se että suuri osa Toyotien käyttäjistä pilaa edellä mainitsemasi hinta-laatusuhteen toimillaan. Mutta mitä "pöllikuskit" tähän kuuluu Ajaako ne vuoron vaihtoon Toyotilla (en ole tietoinen millä ajavat) eikä siitä ollut kysekkään. Moni ammatikseen ajava ohjastaa Toyotalla tai jollain muulla. Mutta sen näkee kyllä ajostaan.
Kärjistän enkä täsmennä ja tosikot älähtää joka kerta. Osa lukee rivien välistä ja ymmärtävät sarkasmin.
tahdoit tuoda ilmi jotain muutakin mihin en syylistyny. Mistä se johtuu? En kato itseäni "asfalttiprinsiksi" sen enempää kuin muutkaan jotka käy tieverkon ulkopuolella purkamassa/lastaamassa.
Pitäiskö mun hävetä Mersuilijana Mesellä millä ollaan foorumille tultu
Anteeksi, tarvii hankkia joku muun merkkinen auto ettei ärsytä muita. Käviskö Volvo Kun en siltikään Japanilaisiin tartu
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Toyotaan tai Nissaniin en erityisesti ota kantaa, mutta miten se, että kun se ammatikuski Scanian tai Volvon ratista hyppää Toyotan rattiin, niin miksi ihmeessä se autoilu muuttuu aivan päättömäksi poukkoiluksi ja alinopeutta ajamiseksi. Jos kiltisti yrittää perässä ajaa ja pitää vähän väliä, niin siitäkään ei tule mitään kun vauhti soutaa koko ajan +- 10 km/h ylös alas?jkvi kirjoitti:Moni raskaan sarjan oikeasti töitä tekevä menee töihin Toyotilla ja Nissaneilla ja ajavat taatusti Scanioilla ja Volvoilla sellaisissa olosuhteissa, että yksi asvalttiprinssi on yhtä kevyttä tavaraa kuin hänen ajatuksensa tikkukuskeista.
Se, että ajotyyli olisi jotenkin kiinni autosta tai että tietynlaiset tyypit valitsisivat tietyn merkkise auton, on täysin vailla mitään näyttöä. Maailmassa on aika paljon ihmisiä, joien mielestä mersukuskit on aivoverenvuoden läpikäyneitä vanhiksia ja ajotapa sen mukainen.
Viimeisin loistonäyte, jonka itse olen nähnyt ajettiin Väyrysellä. Tojotalla liikkuu enemmän tötöilijöitä siitä yksinkertaisesta syystä, että Tojoja on paljon liikenteessä.
Viimeisin loistonäyte, jonka itse olen nähnyt ajettiin Väyrysellä. Tojotalla liikkuu enemmän tötöilijöitä siitä yksinkertaisesta syystä, että Tojoja on paljon liikenteessä.
Tai sitten jonkin muun merkkisen auton omistajat tekee ihan sen saman? Vai tekeekö sitä kaikkien merkkien omistajat kun kohdalle sattuu sopiva ihminen ja hänen kulkineensa?tarkoitukseni oli tuoda ilmi se että suuri osa Toyotien käyttäjistä pilaa edellä mainitsemasi hinta-laatusuhteen toimillaan.
Päinvastoin, ei tästä ole kysymys.Pitäiskö mun hävetä Mersuilijana Mesellä millä ollaan foorumille tultu
Meinaakko, että jokaisen Toyotan ratin takana istuu se vuoroaan vaihtava ammattikuski- se renki?Toyotaan tai Nissaniin en erityisesti ota kantaa, mutta miten se, että kun se ammatikuski Scanian tai Volvon ratista hyppää Toyotan rattiin, niin miksi ihmeessä se autoilu muuttuu aivan päättömäksi poukkoiluksi ja alinopeutta ajamiseksi. Jos kiltisti yrittää perässä ajaa ja pitää vähän väliä, niin siitäkään ei tule mitään kun vauhti soutaa koko ajan +- 10 km/h ylös alas?
No jos tässäkin topikissakin pysäyttäisi fakta linjalla? Eikä puhuttaisiin niistä mielikuvista? Ymmärrän hyvin entisenä "mersumiehenä" et se ottaa koville kun toiset autot toimii ja toisia rassataan. Toiset on tehty ajamista varten ja toiset on "harrastus" välineitä! Omalla reilun kolmen vuoden Toyota ajamisen jälkeen voin sanoa et ei taida mersua enää pihaan tulla. Ostaan mielummin 50 000€ tojon! Se sentään toimii!
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Mistäpä minä tiedän. Nelostien varressa olevan peräkylän kolmioristeyksestä työnnetään röyhkeästi eteen pääosin Toyotalla, mutta myös pidemmälläkin yhdistelmällä, että samaa rotua siellä täytyy ratin takana olla, sillä erotuksella, että Toyotakuskin sompailut kestävät korkeintaan 500 metriä ja matka erkaantuu seuraavassa Esson risteyksessä ja pidempi yhdistelmä jatkaa verkkaista kiihdyttelyään edemmäs mutta pitäähän se maitokin meijerille viedä ja sonnit teurastamolle.jkvi kirjoitti:Meinaakko, että jokaisen Toyotan ratin takana istuu se vuoroaan vaihtava ammattikuski- se renki?Toyotaan tai Nissaniin en erityisesti ota kantaa, mutta miten se, että kun se ammatikuski Scanian tai Volvon ratista hyppää Toyotan rattiin, niin miksi ihmeessä se autoilu muuttuu aivan päättömäksi poukkoiluksi ja alinopeutta ajamiseksi. Jos kiltisti yrittää perässä ajaa ja pitää vähän väliä, niin siitäkään ei tule mitään kun vauhti soutaa koko ajan +- 10 km/h ylös alas?
Kerroppa tuo niille rengeille, jotka ajelee siellä nelosella;)Mistäpä minä tiedän. Nelostien varressa olevan peräkylän kolmioristeyksestä työnnetään röyhkeästi eteen pääosin Toyotalla, mutta myös pidemmälläkin yhdistelmällä, että samaa rotua siellä täytyy ratin takana olla, sillä erotuksella, että Toyotakuskin sompailut kestävät korkeintaan 500 metriä ja matka erkaantuu seuraavassa Esson risteyksessä ja pidempi yhdistelmä jatkaa verkkaista kiihdyttelyään edemmäs mutta pitäähän se maitokin meijerille viedä ja sonnit teurastamolle.
Miten vuosi alkoi? Mälvätessä Toyotistin kanssa vaikka oli vapaa päiväjkvi kirjoitti:Voihan se joku toinenkin kärjistää...tahdoit tuoda ilmi jotain muutakin mihin en syylistyny. Mistä se johtuu? En kato itseäni "asfalttiprinsiksi" sen enempää kuin muutkaan jotka käy tieverkon ulkopuolella purkamassa/lastaamassa.
kärjistäminen ja tietämättömyys on eri asioita. lisätään nyt sitä "prosenttia" suuremmaksi
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Jonkun aikaa ajelin semmosella tojotan kaupunkimaasturilla. Se tuli naiselta, jolla se oli ollut liisinkikäytössä. Ajettu silla oli mulle tullessa about 80 000, eikä sitä ollut käytetty ensimmäisessäkään huollossa/öljynvaihdossa.
Siitä huolimatta auto toimi huollettuani sen oikein hyvin, eikä muistaakseni ensimmäsitäkään vikaa ilmaantunut, vuoden aikana, mitä sillä kerkesin ajaa.
PS. Onneksi en ymmärrä mitään noista JKVI:n jutuista
PS2. Hyvää alkanutta mersuiluvuotta kaikille
Siitä huolimatta auto toimi huollettuani sen oikein hyvin, eikä muistaakseni ensimmäsitäkään vikaa ilmaantunut, vuoden aikana, mitä sillä kerkesin ajaa.
PS. Onneksi en ymmärrä mitään noista JKVI:n jutuista
PS2. Hyvää alkanutta mersuiluvuotta kaikille
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
mullaki on ollu 3 tosi hyvää tojotaa eka ole vanha kunnon takapotku dexi aivan mahtava kampe konekki kesti 220000 joka on harvinaista tuossa mallissa, sitte tuli corolla josta poiki venttiilit heti kättelyssä mut makso komiasti ihtensä takasi ku korjautin ja yks iso kenkänen peruutti päälle makso mulle 500 egee ettei tarvi miliisejä sotkia asiaan oli mökki tiellään pikku maisitissa, ite maksoin mokomasta aikanaan 100 eskoa.
sitte se surullisen kuuluisa carina 2, se on ainut tojota josta voin sanoa jotaki pahaa.
soli siis tosiaan mailman paskin auto mitä tämä maa päällään kantaa.
rehelisesti sanottuna ei päivääkään ilman uutta vikaa millon kansi porsi millon vesipummppu millon mitäki oli ruosteet oli sähkö viat ihan tiiättäkö kaikki.
prkl valehtelin äsken pikkusen, mailman paskin auto mitä mulla on ollu. ja niitä on ollu yhteensä 21 on ehdottomasti opel vectra 2.0 td vm -97 voi elämä mie säälin sitä kaveria joka sen nykyää omistaa.
autosta hajos kaikki ihan kaikki pumput, sähköt oli sekasi (sytty palamaan kerran) öljyt ei pysyny sisässä ainako korjas öljyvuodon nii seuraavalla viikolla löyty uus, kytkin 20 pakkasta ja son pojat 500 eskoa kiitos.
ku mie sain sen viimisen kerran katastuksesta läpi, ajoin siltä seisomalta ekaan varteenotettavaan liikeeseen ja vaihdoin mersuun.
tojota on helekutin hyvä auto. mut huono sijoitus
sitte se surullisen kuuluisa carina 2, se on ainut tojota josta voin sanoa jotaki pahaa.
soli siis tosiaan mailman paskin auto mitä tämä maa päällään kantaa.
rehelisesti sanottuna ei päivääkään ilman uutta vikaa millon kansi porsi millon vesipummppu millon mitäki oli ruosteet oli sähkö viat ihan tiiättäkö kaikki.
prkl valehtelin äsken pikkusen, mailman paskin auto mitä mulla on ollu. ja niitä on ollu yhteensä 21 on ehdottomasti opel vectra 2.0 td vm -97 voi elämä mie säälin sitä kaveria joka sen nykyää omistaa.
autosta hajos kaikki ihan kaikki pumput, sähköt oli sekasi (sytty palamaan kerran) öljyt ei pysyny sisässä ainako korjas öljyvuodon nii seuraavalla viikolla löyty uus, kytkin 20 pakkasta ja son pojat 500 eskoa kiitos.
ku mie sain sen viimisen kerran katastuksesta läpi, ajoin siltä seisomalta ekaan varteenotettavaan liikeeseen ja vaihdoin mersuun.
tojota on helekutin hyvä auto. mut huono sijoitus
nii joo se myytin murto solis sitte tässä kestäähän se mut kuinka pitkään
kopiotu http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288522833859.html
Mercedes-Benz kestää parhaiten Suomessa
Juhani Niiranen / HS
Julkaistu: 10.12.2012 1:30
Mercedes-Benz, Volvo ja Nissan kestävät Suomen oloissa pisimpään, kertoo Andreas Åsvikin kotimainen markkinatutkimus.
Valtamerkeistä Fiat kestää heikoiten ja Mercedes-Benz kilometrejä parhaiten Suomessa, todetaan Autokuume-kirjan markkinatutkimuksessa. Kirjan on kirjoittanut Andreas Åsvik.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suuri prosenttiosuus Suomen käytettyjen henkilöautojen markkinoilla myytävinä olevista yksilöistä asettui tiettyjen kilometripyykkien yläpuolelle. Korkein raja oli asetettu yli 700 000 kilometriä ajetuille autoille. Merkkien eri malleja ei eritelty, vaan kaikki alamallit käsiteltiin samana merkkinä.
Raa’at prosentit
Prosenttiluvuista voidaan päätellä, missä kohtaa elämäänsä eri automerkkien suurin osa tipahtaa pois kilometriennielijänä. Mitä pienempi prosenttiosuus, sen vähemmän tiettyä merkkiä on Suomessa suhteellisesti jäljellä myös liikennekäyttöön rekisteröitynä. Alle 0,10 prosentin osuuksia ei tutkimuksessa huomioitu. Kaikissa kilometriryhmissä Mercedes-Benz asettui kärkeen. Tämä selittänee myös Mercedes-Benzin jatkuvan suosion kovassa taksikäytössä.
Nykyautoille 200 000 kilometriä ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma. Todellinen kato alkaakin käydä vasta 300 000 ajetun kilometrin jälkeen. Tutkimuksessa on oletettu, että myynnissä olevat autot korreloivat suorassa suhteessa niiden olemassaolotiheyteen. Se vaikuttaisikin järkeenkäyvältä, vaikka merkkien kesken onkin tiettyä eroavaisuutta omistajien merkkiuskollisuuden – ja sen myötä myyntihalukkuuden – suhteen. On kuitenkin syytä painottaa, että luvut ovat myynnissä olevien autojen prosenttiosuuksia, eivät suoraan rekisterissä jäljellä olevien autojen määriä.
Kun auto alkaa lähestyä tiensä päätä, siitä normaalisti halutaan päästä eroon, tavalla tai toisella. Myyntiin asettaminen on tässä suhteessa usein luonnollisin ratkaisu, merkistä riippumatta. Joku toinen saattaa vielä nähdä ajokissa potentiaalia.
Tutkimuksessa olivat mukana automallit muutaman vuoden ikäisistä suomalaisittain keski-ikäisiä vanhempiin, eli aivan tuoreimmista, maksimissaan parin vuoden ikäisistä malleista se ei vielä kerro mitään.
Toinen kestää, toinen ei
Merkkilistauksia tutkimalla selviää useita mielenkiintoisia seikkoja. Selvää on, että Fiat ei tilastollisesti ole paljon ajavalle hyvä valinta. Jo 300 000 kilometrin kohdalla Fiateissa on käynyt kova kato. Kärkikolmikon Mercedes-Benz, Volvo ja Saab todennäköisyys jatkaa tästä vielä matkaansa Fiatiin verrattuna on yli 20-kertainen. Huomattavaa on myös Opelin hyvä sijoitus tällä kohtaa, saksalaismerkki pesee luotettavuudestaan tunnetut japanilaismerkit selkeästi – tai sitten japanilaisautoilla ajavat laskevat ajavansa autoillaan vielä pitkään, jolloin myyntihalukkuutta ei vielä ole syntynyt.
Puolen miljoonan kilometrin rajapyykin lähestyessä alkaa tapahtua. Renault, Honda ja Citroën alkavat hiipua, samoin Ford ja Mazda, mutta myös Nissan alkaa osoittaa väsymisen merkkejä. Premium-ryhmän ensimmäinen hiipuja näyttäisi olevan BMW. Pienenä yllätyksenä voinee pitää Peugeotin hyvää tulosta vielä yli 500 000 km ajettujen ryhmässä. VW-ryhmän merkkien tasaisuus kertoo yhtymän komponenttien tasalaatuisuudesta. Seuraava 100 000 kilometriä on kuitenkin keskimääräisesti myös nelikolle VW-Audi-Seat-Skoda kohtalokas.
Todelliset maratoonarit
Kun 600 000 kilometriä on täynnä, jäljellä ovat enää Mercedes-Benz, Volvo ja Nissan. Nissanille viimeinen 100 000 km ei näyttäisi olevan raskas, sillä prosenttiosuus tipahtaa vain hieman. Suhteellisesti kärkikaksikko menettää Nissania enemmän tässä vaiheessa autoyksilöistään. Silti Mercedes-Benz on selkeä ykkönen, ja Volvo yhtä selkeä kakkonen. Kun siirrytään yli 700 000 km ajettuihin autoihin, jäljellä on enää Mercedes-Benz.
Listauksessa näet, kuinka Suomessa rekisteröityjen myytävien eri merkkisten henkilöautojen määrä vähenee kilometrien karttuessa. Mikäli merkkiä ei ole mainittu, sen osuus ryhmässä on alle 0,1 prosenttia eli häviävän pieni. Tässä vaiheessa auto on siis todennäköisimmin jo romutettu tai ainakin poistettu liikenteestä.
Yli 700 000 km
Mercedes-Benz 0,30 prosenttia
Yli 600 000 km
Mercedes-Benz 1,34 prosenttia
Volvo 0,22 prosenttia
Nissan 0,13 prosenttia
Yli 500 000 km
Mercedes-Benz 4,08 prosenttia
Volvo 1,32 prosenttia
Volkswagen 0,24 prosenttia
Peugeot 0,23 prosenttia
Toyota 0,23 prosenttia
Audi 0,18 prosenttia
Seat 0,18 prosenttia
Skoda 0,16 prosenttia
Nissan 0,15 prosenttia
Saab 0,15 prosenttia
Opel 0,13 prosenttia
Mitsubishi 0,12 prosenttia
Renault 0,10 prosenttia
Yli 400 000 km
Mercedes-Benz 6,61 prosenttia
Volvo 3,67 prosenttia
Volkswagen 2,14 prosenttia
Saab 1,83 prosenttia
Seat 1,72 prosenttia
Toyota 1,60 prosenttia
Peugeot 1,38 prosenttia
Audi 1,32 prosenttia
Opel 1,08 prosenttia
BMW 0,98 prosenttia
Mazda 0,84 prosenttia
Mitsubishi 0,77 prosenttia
Skoda 0,76 prosenttia
Ford 0,61 prosenttia
Nissan 0,53 prosenttia
Citroën 0,43 prosenttia
Honda 0,29 prosenttia
Renault 0,21 prosenttia
Yli 300 000 km
Mercedes-Benz 12,28 prosenttia
Volvo 12,12 prosenttia
Saab 10,16 prosenttia
Opel 9,78 prosenttia
Volkswagen 9,08 prosenttia
Mazda 8,86 prosenttia
Mitsubishi 8,46 prosenttia
BMW 8,20 prosenttia
Seat 7,89 prosenttia
Audi 7,31 prosenttia
Nissan 7,14 prosenttia
Honda 6,11 prosenttia
Peugeot 5,89 prosenttia
Toyota 5,59 prosenttia
Ford 5,04 prosenttia
Citroën 4,32 prosenttia
Renault 3,99 prosenttia
Skoda 3,28 prosenttia
Fiat 0,53 prosenttia
Lähde: Andreas Åsvik: Autokuume
kopiotu http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288522833859.html
Mercedes-Benz kestää parhaiten Suomessa
Juhani Niiranen / HS
Julkaistu: 10.12.2012 1:30
Mercedes-Benz, Volvo ja Nissan kestävät Suomen oloissa pisimpään, kertoo Andreas Åsvikin kotimainen markkinatutkimus.
Valtamerkeistä Fiat kestää heikoiten ja Mercedes-Benz kilometrejä parhaiten Suomessa, todetaan Autokuume-kirjan markkinatutkimuksessa. Kirjan on kirjoittanut Andreas Åsvik.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suuri prosenttiosuus Suomen käytettyjen henkilöautojen markkinoilla myytävinä olevista yksilöistä asettui tiettyjen kilometripyykkien yläpuolelle. Korkein raja oli asetettu yli 700 000 kilometriä ajetuille autoille. Merkkien eri malleja ei eritelty, vaan kaikki alamallit käsiteltiin samana merkkinä.
Raa’at prosentit
Prosenttiluvuista voidaan päätellä, missä kohtaa elämäänsä eri automerkkien suurin osa tipahtaa pois kilometriennielijänä. Mitä pienempi prosenttiosuus, sen vähemmän tiettyä merkkiä on Suomessa suhteellisesti jäljellä myös liikennekäyttöön rekisteröitynä. Alle 0,10 prosentin osuuksia ei tutkimuksessa huomioitu. Kaikissa kilometriryhmissä Mercedes-Benz asettui kärkeen. Tämä selittänee myös Mercedes-Benzin jatkuvan suosion kovassa taksikäytössä.
Nykyautoille 200 000 kilometriä ei pitäisi olla minkäänlainen ongelma. Todellinen kato alkaakin käydä vasta 300 000 ajetun kilometrin jälkeen. Tutkimuksessa on oletettu, että myynnissä olevat autot korreloivat suorassa suhteessa niiden olemassaolotiheyteen. Se vaikuttaisikin järkeenkäyvältä, vaikka merkkien kesken onkin tiettyä eroavaisuutta omistajien merkkiuskollisuuden – ja sen myötä myyntihalukkuuden – suhteen. On kuitenkin syytä painottaa, että luvut ovat myynnissä olevien autojen prosenttiosuuksia, eivät suoraan rekisterissä jäljellä olevien autojen määriä.
Kun auto alkaa lähestyä tiensä päätä, siitä normaalisti halutaan päästä eroon, tavalla tai toisella. Myyntiin asettaminen on tässä suhteessa usein luonnollisin ratkaisu, merkistä riippumatta. Joku toinen saattaa vielä nähdä ajokissa potentiaalia.
Tutkimuksessa olivat mukana automallit muutaman vuoden ikäisistä suomalaisittain keski-ikäisiä vanhempiin, eli aivan tuoreimmista, maksimissaan parin vuoden ikäisistä malleista se ei vielä kerro mitään.
Toinen kestää, toinen ei
Merkkilistauksia tutkimalla selviää useita mielenkiintoisia seikkoja. Selvää on, että Fiat ei tilastollisesti ole paljon ajavalle hyvä valinta. Jo 300 000 kilometrin kohdalla Fiateissa on käynyt kova kato. Kärkikolmikon Mercedes-Benz, Volvo ja Saab todennäköisyys jatkaa tästä vielä matkaansa Fiatiin verrattuna on yli 20-kertainen. Huomattavaa on myös Opelin hyvä sijoitus tällä kohtaa, saksalaismerkki pesee luotettavuudestaan tunnetut japanilaismerkit selkeästi – tai sitten japanilaisautoilla ajavat laskevat ajavansa autoillaan vielä pitkään, jolloin myyntihalukkuutta ei vielä ole syntynyt.
Puolen miljoonan kilometrin rajapyykin lähestyessä alkaa tapahtua. Renault, Honda ja Citroën alkavat hiipua, samoin Ford ja Mazda, mutta myös Nissan alkaa osoittaa väsymisen merkkejä. Premium-ryhmän ensimmäinen hiipuja näyttäisi olevan BMW. Pienenä yllätyksenä voinee pitää Peugeotin hyvää tulosta vielä yli 500 000 km ajettujen ryhmässä. VW-ryhmän merkkien tasaisuus kertoo yhtymän komponenttien tasalaatuisuudesta. Seuraava 100 000 kilometriä on kuitenkin keskimääräisesti myös nelikolle VW-Audi-Seat-Skoda kohtalokas.
Todelliset maratoonarit
Kun 600 000 kilometriä on täynnä, jäljellä ovat enää Mercedes-Benz, Volvo ja Nissan. Nissanille viimeinen 100 000 km ei näyttäisi olevan raskas, sillä prosenttiosuus tipahtaa vain hieman. Suhteellisesti kärkikaksikko menettää Nissania enemmän tässä vaiheessa autoyksilöistään. Silti Mercedes-Benz on selkeä ykkönen, ja Volvo yhtä selkeä kakkonen. Kun siirrytään yli 700 000 km ajettuihin autoihin, jäljellä on enää Mercedes-Benz.
Listauksessa näet, kuinka Suomessa rekisteröityjen myytävien eri merkkisten henkilöautojen määrä vähenee kilometrien karttuessa. Mikäli merkkiä ei ole mainittu, sen osuus ryhmässä on alle 0,1 prosenttia eli häviävän pieni. Tässä vaiheessa auto on siis todennäköisimmin jo romutettu tai ainakin poistettu liikenteestä.
Yli 700 000 km
Mercedes-Benz 0,30 prosenttia
Yli 600 000 km
Mercedes-Benz 1,34 prosenttia
Volvo 0,22 prosenttia
Nissan 0,13 prosenttia
Yli 500 000 km
Mercedes-Benz 4,08 prosenttia
Volvo 1,32 prosenttia
Volkswagen 0,24 prosenttia
Peugeot 0,23 prosenttia
Toyota 0,23 prosenttia
Audi 0,18 prosenttia
Seat 0,18 prosenttia
Skoda 0,16 prosenttia
Nissan 0,15 prosenttia
Saab 0,15 prosenttia
Opel 0,13 prosenttia
Mitsubishi 0,12 prosenttia
Renault 0,10 prosenttia
Yli 400 000 km
Mercedes-Benz 6,61 prosenttia
Volvo 3,67 prosenttia
Volkswagen 2,14 prosenttia
Saab 1,83 prosenttia
Seat 1,72 prosenttia
Toyota 1,60 prosenttia
Peugeot 1,38 prosenttia
Audi 1,32 prosenttia
Opel 1,08 prosenttia
BMW 0,98 prosenttia
Mazda 0,84 prosenttia
Mitsubishi 0,77 prosenttia
Skoda 0,76 prosenttia
Ford 0,61 prosenttia
Nissan 0,53 prosenttia
Citroën 0,43 prosenttia
Honda 0,29 prosenttia
Renault 0,21 prosenttia
Yli 300 000 km
Mercedes-Benz 12,28 prosenttia
Volvo 12,12 prosenttia
Saab 10,16 prosenttia
Opel 9,78 prosenttia
Volkswagen 9,08 prosenttia
Mazda 8,86 prosenttia
Mitsubishi 8,46 prosenttia
BMW 8,20 prosenttia
Seat 7,89 prosenttia
Audi 7,31 prosenttia
Nissan 7,14 prosenttia
Honda 6,11 prosenttia
Peugeot 5,89 prosenttia
Toyota 5,59 prosenttia
Ford 5,04 prosenttia
Citroën 4,32 prosenttia
Renault 3,99 prosenttia
Skoda 3,28 prosenttia
Fiat 0,53 prosenttia
Lähde: Andreas Åsvik: Autokuume
Sekä kolaritilastot että vakuutusmaksut osoittavat periaatteessa saman genren autojen kolarialttiudessa suuria eroja.Höömy kirjoitti:Se, että ajotyyli olisi jotenkin kiinni autosta tai että tietynlaiset tyypit valitsisivat tietyn merkkise auton, on täysin vailla mitään näyttöä. Maailmassa on aika paljon ihmisiä, joien mielestä mersukuskit on aivoverenvuoden läpikäyneitä vanhiksia ja ajotapa sen mukainen.
Se on sitten eri juttu, että Esson Paarin kuljettajaprofiloijat mallintavat ympärillään vallitsevaa todellisuutta kovin epätarkasti.
Mersun ja Toyotan kuskeilla on kaksi selkeästi yhteistä piirrettä. Fakta on se, että kumpikin aiheuttaa kolareita selvästi odotusarvoaan vähemmän. Toinen on oma MuTu, että ostat kumman tahansa, niin heti kimpoaa esiin tietäjiä, joiden mielestä olisi kannattanut ostaa jotain muuta.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Joskus tästä Toyota Corolla vs. VW Golf kestävyydestä väittelin kaverin kans.
Katsastustilastoja tutkaillessa kävi ilmi, että Corollan keskimääräinen ajosuorite on sen verran pienempi kuin Golfien että saman vuosimallin vertailu on epäreilu. Johtuu siitä että (suurin piirtein näin) neljävuotiaalla Golfilla on ajettu sama määrä kuin kuusivuotiaalla Corollalla.
Sitten kun tämä otettiin huomioon, alkoikin erot hylkyjen saannissa tasoittua kovasti.
Yhdellä tyttöystävällä oli joku 2000-luvun Corolla hatchback bensakoneella. En mä sillä ajellu paljon, mutta kyllä sillä varmaan ihan kaupas käy. Suuremmissa määrin tuskin vaihdetaan C-Mersuja Lexuksiin. Jos niitä vaihdeltais, niitä olis liikenteeskin. Vaan ei ole. Lapualla on varmuudella yks uus/uudehko Lexus, Mersuja kymmeniä.
Katsastustilastoja tutkaillessa kävi ilmi, että Corollan keskimääräinen ajosuorite on sen verran pienempi kuin Golfien että saman vuosimallin vertailu on epäreilu. Johtuu siitä että (suurin piirtein näin) neljävuotiaalla Golfilla on ajettu sama määrä kuin kuusivuotiaalla Corollalla.
Sitten kun tämä otettiin huomioon, alkoikin erot hylkyjen saannissa tasoittua kovasti.
Yhdellä tyttöystävällä oli joku 2000-luvun Corolla hatchback bensakoneella. En mä sillä ajellu paljon, mutta kyllä sillä varmaan ihan kaupas käy. Suuremmissa määrin tuskin vaihdetaan C-Mersuja Lexuksiin. Jos niitä vaihdeltais, niitä olis liikenteeskin. Vaan ei ole. Lapualla on varmuudella yks uus/uudehko Lexus, Mersuja kymmeniä.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Miksi tuo kalakaverini yaris millenium jää aina parkkipaikalle jos pidempikyytiselle reissulle mennään.??
Ettei vaan se mukavuus?
Uudemmalla Auriksellakin kävin pikavisiitin satamaan ja takaisin, motarilla levoton vehje mitä lie vikana mut lähti urista pahemmin kuin kerkes käsittää?? Minä pidin lankun pusla ja runkovikaista aikoinaan maailmanlopun laitteena ja tuossakin vertauksessa tojota auris oli pikkusen yllättävämpi mikälie ajovakautin ku teki ihan ihmekuvioitansa 30 000km mittarissa näemmä.
Onhan taas tuo yaris lähes kymmenisen vuotta mersuani uudempi , syyläri tullut tiensä päähän ja helmatkin hitsattu, kuskin penkin alla jokin takuu ruostevaurio , keskuslukko ei takaovissa enää toimi ym. Kaasuläpän asentotunnistinta ,katkenneita jousia ,lampun kiillotusta jne.lisäksi hyvinkin vähän 170tkm mittarissa vasta.Jarupaineensäädintankoa (arvokas osa merkkikorjaamossa näemmä) jarrupalaa jne.kuluvaa laitettu. Maalipinta on auringossa haalistunut, vahalla korjaantus varmaan vielä.
Itse olen korjauksissa voitolla ku kaveri käyttää edelleen merkkihuolloissa jne....
Uutena ostettu yksilö ja todellakin vain ajettu ja tankattu.+ merkkihuollettu rahalla.
Kaipa tuo soipa peli lienee vaikka melkonen vispilä verraten lankkuun kotkan moottoritietä kesäkelillä taivaltaessa, taloudellisesti järkevä kauppakassi ja varmaan kestävä verraten ikäisiinsä ja uutena samanhintaisiin ostoksiin.
Toki lankun jälleenmyynti arvo säilynee paremmin jos tuommonen helmi sattuu kuin ittellä olemaan. Eipä ole tuon em. 2000 alun Laitteen laatu enää yhtäpitkä ikäiseksi suunniteltu kuin 90 luvun carinoilla tai corollalla?? Ja sama varmaan kaikilla muillakin merkeillä havaittavissa.
Vähällä rahalla luotettavasti paikasta toiseen on tojotien vahvuus.
Epämukavuus ja tylsyys sitten miinuspuolella.
Mukavaa kyytiä halajavan täytyy taaloja käytellä enemmän. Näin se taitaa mennä merkistä riippumatta. Tosin vanhakin mersu tuntuu paremmalta kuin nuo väärästä päästä raapivat monet uudemmat kikottimet.
Siis , erittäin pienen tojotakokemukseni n. 10 000km kilometriä on jopa tojotaakin korjattu, corollan vakionopeuden säädin temppuili takuutyönä melkosen kauan ja vaihatti boxin, luotettava peli tuokin sinänsä, ei tienposkeen jättänyt koskaan. Hieman niskat jäykistyi enemmän matkustaessa pidempään 300km tai enemmän kuin vaikkapa 88 760 volvolla kaikilla mausteilla turbodieselversiona.
Myyttiin palatakseni totean olleeni paikalla ja nähneeni tojotassakin puutteita, kuluu ja ruostuu sekin ja kilometrit tuntuu korissakin ehkäpä enemmän kuin 123 tai 124 mallin mersussa ensimmäisen miljoonan tultua täyteen.
Ettei vaan se mukavuus?
Uudemmalla Auriksellakin kävin pikavisiitin satamaan ja takaisin, motarilla levoton vehje mitä lie vikana mut lähti urista pahemmin kuin kerkes käsittää?? Minä pidin lankun pusla ja runkovikaista aikoinaan maailmanlopun laitteena ja tuossakin vertauksessa tojota auris oli pikkusen yllättävämpi mikälie ajovakautin ku teki ihan ihmekuvioitansa 30 000km mittarissa näemmä.
Onhan taas tuo yaris lähes kymmenisen vuotta mersuani uudempi , syyläri tullut tiensä päähän ja helmatkin hitsattu, kuskin penkin alla jokin takuu ruostevaurio , keskuslukko ei takaovissa enää toimi ym. Kaasuläpän asentotunnistinta ,katkenneita jousia ,lampun kiillotusta jne.lisäksi hyvinkin vähän 170tkm mittarissa vasta.Jarupaineensäädintankoa (arvokas osa merkkikorjaamossa näemmä) jarrupalaa jne.kuluvaa laitettu. Maalipinta on auringossa haalistunut, vahalla korjaantus varmaan vielä.
Itse olen korjauksissa voitolla ku kaveri käyttää edelleen merkkihuolloissa jne....
Uutena ostettu yksilö ja todellakin vain ajettu ja tankattu.+ merkkihuollettu rahalla.
Kaipa tuo soipa peli lienee vaikka melkonen vispilä verraten lankkuun kotkan moottoritietä kesäkelillä taivaltaessa, taloudellisesti järkevä kauppakassi ja varmaan kestävä verraten ikäisiinsä ja uutena samanhintaisiin ostoksiin.
Toki lankun jälleenmyynti arvo säilynee paremmin jos tuommonen helmi sattuu kuin ittellä olemaan. Eipä ole tuon em. 2000 alun Laitteen laatu enää yhtäpitkä ikäiseksi suunniteltu kuin 90 luvun carinoilla tai corollalla?? Ja sama varmaan kaikilla muillakin merkeillä havaittavissa.
Vähällä rahalla luotettavasti paikasta toiseen on tojotien vahvuus.
Epämukavuus ja tylsyys sitten miinuspuolella.
Mukavaa kyytiä halajavan täytyy taaloja käytellä enemmän. Näin se taitaa mennä merkistä riippumatta. Tosin vanhakin mersu tuntuu paremmalta kuin nuo väärästä päästä raapivat monet uudemmat kikottimet.
Siis , erittäin pienen tojotakokemukseni n. 10 000km kilometriä on jopa tojotaakin korjattu, corollan vakionopeuden säädin temppuili takuutyönä melkosen kauan ja vaihatti boxin, luotettava peli tuokin sinänsä, ei tienposkeen jättänyt koskaan. Hieman niskat jäykistyi enemmän matkustaessa pidempään 300km tai enemmän kuin vaikkapa 88 760 volvolla kaikilla mausteilla turbodieselversiona.
Myyttiin palatakseni totean olleeni paikalla ja nähneeni tojotassakin puutteita, kuluu ja ruostuu sekin ja kilometrit tuntuu korissakin ehkäpä enemmän kuin 123 tai 124 mallin mersussa ensimmäisen miljoonan tultua täyteen.