Hajun suparu ja nyt mersukin mukana
Hajun suparu ja nyt mersukin mukana
Subaru lähti ja tilalle saapui A6 quattro. Kriteereinä oli 3l diesel, neliveto, automaatti. Taloudessa on jo A3 quattro, joten Audi jotenkin kiehtoi sen verran paljon, että sitä lähdettiin Saksan maalta hakemaan. Toki mielessä oli koko ajan 320 cdi eemeli 4-matikkina mutta sopivaa ehdokasta ei tullut vastaan.
Muutaman kerran tuli vedettyä vesiperä, eli valmiiksi katsottu auto ehti mennä nenän edestä. Sitten huomasin jo Suomessa olevan yksilön ja tästä kaupat loppujen lopuksi syntyi. Ei muutako punakilvet lasiin ja ajelemaan kotiin päin.
Auto on siis -06 mallin 3.0 tdi quattro, s-line sisä- ja ulkopaketein. Listalta puuttuivat ainoastaan vakkari ja parkkitutkat. Kunto on kyllä erittäin hieno, ollut leasing vehje ja yhdellä omistajalla. Huoltokirjat sunmuut näyttäisi olevan ajan tasalla. Toki varulta teen ns. isomman huollon talvea varten.
Kyyti on mukavaa ja S-line alustasarja on ehdottomasti näihin se pakollinen juttu. Toki makuasia mutta itse tykkään jämäkästä alustasta. Koneessa on voimaa riittävästi, tuskin tarvetta lisätehoille. Vakiona siis sen 224 hv ja vääntöä kaiketi sen 450 Nm. Kerkiää siis ihan hyvin.
Sisusta on lähes uuden veroinen, ei taida juuri muu kuin kuskin penkki olla käytössä. S-line jakkarat ovat hyvät ja antavat sopivasti tukea.
Katsotaan nyt miten homma etenee ja kuinka arvokas ylläpidettävä tämä on. Ja loppuun muutama kuvatus:
hyttysiä tietenki joka paikka täynnä
Muutaman kerran tuli vedettyä vesiperä, eli valmiiksi katsottu auto ehti mennä nenän edestä. Sitten huomasin jo Suomessa olevan yksilön ja tästä kaupat loppujen lopuksi syntyi. Ei muutako punakilvet lasiin ja ajelemaan kotiin päin.
Auto on siis -06 mallin 3.0 tdi quattro, s-line sisä- ja ulkopaketein. Listalta puuttuivat ainoastaan vakkari ja parkkitutkat. Kunto on kyllä erittäin hieno, ollut leasing vehje ja yhdellä omistajalla. Huoltokirjat sunmuut näyttäisi olevan ajan tasalla. Toki varulta teen ns. isomman huollon talvea varten.
Kyyti on mukavaa ja S-line alustasarja on ehdottomasti näihin se pakollinen juttu. Toki makuasia mutta itse tykkään jämäkästä alustasta. Koneessa on voimaa riittävästi, tuskin tarvetta lisätehoille. Vakiona siis sen 224 hv ja vääntöä kaiketi sen 450 Nm. Kerkiää siis ihan hyvin.
Sisusta on lähes uuden veroinen, ei taida juuri muu kuin kuskin penkki olla käytössä. S-line jakkarat ovat hyvät ja antavat sopivasti tukea.
Katsotaan nyt miten homma etenee ja kuinka arvokas ylläpidettävä tämä on. Ja loppuun muutama kuvatus:
hyttysiä tietenki joka paikka täynnä
Viimeksi muokannut haju, 04.7.2013 20:45. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jees, sillähän siitä pääsee... Mutta oppia ikä kaikki
Pakko kysäistä, minulla on aina ollut vähän sellainen kuva että jos Subarun kerran laittaa niin merkkiä on enää hankala vaihtaa? Jonkinlainen myyttinen kuva tuon japanilaismerkin kestävyydestä, ominaisuuksista ja asiakastyytyväisyydestä on päässyt muodostumaan. Oliko japaninrauta sitten turhan muovinen esitys oliko aiemmat hyvät kokemukset Audista jotka ajoivat merkin pariin myös toisen auton muodossa?
Pakko kysäistä, minulla on aina ollut vähän sellainen kuva että jos Subarun kerran laittaa niin merkkiä on enää hankala vaihtaa? Jonkinlainen myyttinen kuva tuon japanilaismerkin kestävyydestä, ominaisuuksista ja asiakastyytyväisyydestä on päässyt muodostumaan. Oliko japaninrauta sitten turhan muovinen esitys oliko aiemmat hyvät kokemukset Audista jotka ajoivat merkin pariin myös toisen auton muodossa?
Täytyy sanoa, että Subarussa ei ollut moittimista. Oli luotettavin auto, mitä ikinä olen omistanut. Hiemanhan se on japanialaiseen tyylliin vähän väritön mutta käyttövehkeenä varran verraton. Yhtään ylimääräistä korjaamopäivää ei ollut 200 tuhannen kilometrin taipaleella normaalien huoltojen lisäksi. Ominaisuus, joka nykyautoissa on aika harvinaista. Lähipiirissä on useita Subaruita, jotka ovat 2006-2008 malleja ja ovat kyllä hämmästyttävän luotettavia.
Uudempi Subaru onkin sitten jo vikaherkempi ja kun siihen sen automaatin saaminen viivästyi koko ajan, niin päätin vasiten kokeilla jotain ihan muuta Toki olisin varsin kohtuullisen tarjouksen saanutkin vaihdossa uuskoppaseen Subaruun.
Perheen A3 on ollut kohtuullisen hyvä peli, muutamia anturivikoja ja perinteisiä puolaongelmia lukuunottamatta. Kun asettelin itselleni kriteeteereitä, niin ei siihen sitten mahtuneet kuin BMW 530xd, Mersun 4-matikki ja Audi A6. Jostain syystä Volvo ei ole koskaan kiinnostanut, joten se jäi heti alkuunsa pois.
Tällaisen isokoneisen dieselin hankintaa on vaikea perustella edullisilla käyttökuluilla tai muutenkaan järjellä. Kalliit verot, kulutus on kova ja ei välttämättä niin edulliset huollot (laatikon öljyjen vaihto apaut 800€). Mutta milloinkas näitä päätöksiä järjellä edes tehdään
Jos peli toimii ja autoon tykästyn, niin homma bueno. Jos ongelmia paratiisissa ilmenee, niin sitten pajatso vaihtoon ja kokeilemaan 4-matikkia. Yksi asia on kuitenkin varmaa, Subaru oli ensimmäinen ja viimeinen auto, minkä ostan uutena
Uudempi Subaru onkin sitten jo vikaherkempi ja kun siihen sen automaatin saaminen viivästyi koko ajan, niin päätin vasiten kokeilla jotain ihan muuta Toki olisin varsin kohtuullisen tarjouksen saanutkin vaihdossa uuskoppaseen Subaruun.
Perheen A3 on ollut kohtuullisen hyvä peli, muutamia anturivikoja ja perinteisiä puolaongelmia lukuunottamatta. Kun asettelin itselleni kriteeteereitä, niin ei siihen sitten mahtuneet kuin BMW 530xd, Mersun 4-matikki ja Audi A6. Jostain syystä Volvo ei ole koskaan kiinnostanut, joten se jäi heti alkuunsa pois.
Tällaisen isokoneisen dieselin hankintaa on vaikea perustella edullisilla käyttökuluilla tai muutenkaan järjellä. Kalliit verot, kulutus on kova ja ei välttämättä niin edulliset huollot (laatikon öljyjen vaihto apaut 800€). Mutta milloinkas näitä päätöksiä järjellä edes tehdään
Jos peli toimii ja autoon tykästyn, niin homma bueno. Jos ongelmia paratiisissa ilmenee, niin sitten pajatso vaihtoon ja kokeilemaan 4-matikkia. Yksi asia on kuitenkin varmaa, Subaru oli ensimmäinen ja viimeinen auto, minkä ostan uutena
En tiedä oliko arvon alentuminen sen kummempi kuin muillakaan merkeillä mutta itseäni se kismitti kovasti Sitten pitäisi se uutena ostettu auto vaihtaa 2 vuoden välein, jotta väliraha pysyisi jokseenkin siedettävänä.Eldorado kirjoitti:Oliko arvonalennus niin raju?haju kirjoitti:...Yksi asia on kuitenkin varmaa, Subaru oli ensimmäinen ja viimeinen auto, minkä ostan uutena
Juu, kaikilla uusilla autoillahan se arvon aleneminen lienee samaa luokkaa, eli kipeästihän se pistää kenen tahansa normaalin tallaajan kukkaroon. Tuliterässä autossa on tietysti se hyvä puoli ettei kukaan muu ole käyttänyt autoa sinua ennen, eli ei tarvi pelätä mahdollisia väärinkäyttöjä tai huoltojen/korjausten laiminlyöntejä yms. Pluspuolenahan on sitten lisäksi tietysti takuu mutta kuka laskee sille sitten arvoa, yleensähän pahoja vikoja ei ehdi ilmaantua takuuajan aikana vaan sitten sen jälkeen. Ja viat mitkä ilmenee takuuajan puitteissa ovat usein takuun ulkopuolella (ns. kuluvat osat, ja pienellä präntillä tehdyt tarkennukset takuuehtoihin).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Pieniä huoltotoimenpiteitä:
- vaihtoon meni kaikki hehkut, yksi oli pimeänä mutta samalla vaihdatin kaikki varmuuden vuoksi
- EGR-systeemissä karstaa, paikat liuotettiin ja ohjelman muutoksella lähtee tämäkin härveli häiritsemästä.
Jossain vaiheessa hiukkaskiihdytinputsaushässäkkä elikkästen dpf lähtee kans kuikkaan.
Muuten kyyti ollut mukavaa, vielä öljyjen vaihdot ja kaikki suodattimet talvea varten, vetokoukun asentaminen ja Maikki saa puunata pellit kiiltäviksi.
- vaihtoon meni kaikki hehkut, yksi oli pimeänä mutta samalla vaihdatin kaikki varmuuden vuoksi
- EGR-systeemissä karstaa, paikat liuotettiin ja ohjelman muutoksella lähtee tämäkin härveli häiritsemästä.
Jossain vaiheessa hiukkaskiihdytinputsaushässäkkä elikkästen dpf lähtee kans kuikkaan.
Muuten kyyti ollut mukavaa, vielä öljyjen vaihdot ja kaikki suodattimet talvea varten, vetokoukun asentaminen ja Maikki saa puunata pellit kiiltäviksi.
Paljonkos tämä Auto Union Deutschland Ingolstadt on kerinnyt nielemään kilomeetrejä?
Subaruista vielä sen verran, että tuttavapiiriin kun ilmestyi uusi Outback, nousi kiinnostusviisari ko. merkkiin ihan uuteen potenssiin. Tosi vakuuttava peli vaikka aika muovinen onkin sisältä.
Mutta onko Haju sulla hajua siitä että mitä muuta vikaavikaa niissä on kuin se hiukkassuodatin? Luulisi että sen saisi joku ohjelmaguru kokonaan poiskin. Samoin niistä palavista kytkimistä on kuulemma päästy eroon.
Ejit: Suparussa hiukkassuodatin, Audissa hiukkaskiihdytin
Subaruista vielä sen verran, että tuttavapiiriin kun ilmestyi uusi Outback, nousi kiinnostusviisari ko. merkkiin ihan uuteen potenssiin. Tosi vakuuttava peli vaikka aika muovinen onkin sisältä.
Mutta onko Haju sulla hajua siitä että mitä muuta vikaavikaa niissä on kuin se hiukkassuodatin? Luulisi että sen saisi joku ohjelmaguru kokonaan poiskin. Samoin niistä palavista kytkimistä on kuulemma päästy eroon.
Ejit: Suparussa hiukkassuodatin, Audissa hiukkaskiihdytin
Kilometrejä Audissa on vajaa 180 tuhatta. Valitsin tämän hieman enemmän ajetun sen hyvän kunnon ja perusteellisten asiakirjojen vuoksi, toinen ehdokas oli yli 30 tonnia vähemmän ajettu mutta oli aika rujosti pidetty.
Tuo Subaru mikä minulla oli, eli se ensimmäinen versio dieselistä, sisälti ns. avoimen dpf:n ja sen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Uudessa taas järjestelmä on suljettu ja sen myötä ongelmat ovatkin alkaneet. Vaikka takuuu onkin kyseessä, niin vituttelee se jatkuvasti uutta autoa viedä pajalle. Muista vioista en niinkään ole kuullut tämän uudemman mallin osalta, tuntuu siltä, että tämä dpf on se itse piru. Tässäkin tapauksessa, niinkuin usein autojen kanssa, on myös niitä joilla ei uuden mallin kanssa ole ollut mitään ongelmia, tai sitten ne eivät kehtaa niistä huudella
Kytkin todellakin oli heikko kohta noissa alkupään dieseleissä. Itse kylläkin ajoin loppuun saakka alkuperäisellä kytkyttimellä. Se täristi hieman uudesta saakka ja kärysi niin perkeleesti mutta ei muuttunut juurikaan huonommaksi/paremmaksi kilometrien lisääntyessä. Muutos parempaan tapahtui kun huollon yhteydessä moottorin softaa hieman sorvattiin ja saatiin alavääntöä lisää. Ongelmahan oli lähinnä peruttaessa kärryä, välitys aika pitkä ja joutui luistattelemaan kytkintä. Näistä jätettiin pois se alennusvaihde, mikä oli pitkään kaikissa subaruissa.
Eikös täälläkin foorumilla jollakin ole uuskoppainen legacy outback diesel? Näin muistelisin lukeneeni.
Tuo Subaru mikä minulla oli, eli se ensimmäinen versio dieselistä, sisälti ns. avoimen dpf:n ja sen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Uudessa taas järjestelmä on suljettu ja sen myötä ongelmat ovatkin alkaneet. Vaikka takuuu onkin kyseessä, niin vituttelee se jatkuvasti uutta autoa viedä pajalle. Muista vioista en niinkään ole kuullut tämän uudemman mallin osalta, tuntuu siltä, että tämä dpf on se itse piru. Tässäkin tapauksessa, niinkuin usein autojen kanssa, on myös niitä joilla ei uuden mallin kanssa ole ollut mitään ongelmia, tai sitten ne eivät kehtaa niistä huudella
Kytkin todellakin oli heikko kohta noissa alkupään dieseleissä. Itse kylläkin ajoin loppuun saakka alkuperäisellä kytkyttimellä. Se täristi hieman uudesta saakka ja kärysi niin perkeleesti mutta ei muuttunut juurikaan huonommaksi/paremmaksi kilometrien lisääntyessä. Muutos parempaan tapahtui kun huollon yhteydessä moottorin softaa hieman sorvattiin ja saatiin alavääntöä lisää. Ongelmahan oli lähinnä peruttaessa kärryä, välitys aika pitkä ja joutui luistattelemaan kytkintä. Näistä jätettiin pois se alennusvaihde, mikä oli pitkään kaikissa subaruissa.
Eikös täälläkin foorumilla jollakin ole uuskoppainen legacy outback diesel? Näin muistelisin lukeneeni.
Heppiä, täältähän sellainen uusikoppainen Outback löytyy diiselillä... Kytkin on parempi kuin tuossa Hajun ex-subarussa, sekä käytettävyydeltään, että poljintuntumaltaan.haju kirjoitti:Kilometrejä Audissa on vajaa 180 tuhatta. Valitsin tämän hieman enemmän ajetun sen hyvän kunnon ja perusteellisten asiakirjojen vuoksi, toinen ehdokas oli yli 30 tonnia vähemmän ajettu mutta oli aika rujosti pidetty.
Tuo Subaru mikä minulla oli, eli se ensimmäinen versio dieselistä, sisälti ns. avoimen dpf:n ja sen kanssa ei ollut mitään ongelmia. Uudessa taas järjestelmä on suljettu ja sen myötä ongelmat ovatkin alkaneet. Vaikka takuuu onkin kyseessä, niin vituttelee se jatkuvasti uutta autoa viedä pajalle. Muista vioista en niinkään ole kuullut tämän uudemman mallin osalta, tuntuu siltä, että tämä dpf on se itse piru. Tässäkin tapauksessa, niinkuin usein autojen kanssa, on myös niitä joilla ei uuden mallin kanssa ole ollut mitään ongelmia, tai sitten ne eivät kehtaa niistä huudella
Kytkin todellakin oli heikko kohta noissa alkupään dieseleissä. Itse kylläkin ajoin loppuun saakka alkuperäisellä kytkyttimellä. Se täristi hieman uudesta saakka ja kärysi niin perkeleesti mutta ei muuttunut juurikaan huonommaksi/paremmaksi kilometrien lisääntyessä. Muutos parempaan tapahtui kun huollon yhteydessä moottorin softaa hieman sorvattiin ja saatiin alavääntöä lisää. Ongelmahan oli lähinnä peruttaessa kärryä, välitys aika pitkä ja joutui luistattelemaan kytkintä. Näistä jätettiin pois se alennusvaihde, mikä oli pitkään kaikissa subaruissa.
Eikös täälläkin foorumilla jollakin ole uuskoppainen legacy outback diesel? Näin muistelisin lukeneeni.
Itsellä suurimmat viat tuossa ovat olleet juurikin tuo pirun hiukkaskiihdytin, seisontajarru ja joku, joka aiheuttaa ajoittaisen puutumisen kiihdytyksissä. Muuta vikaa ei vielä 20tkm aikana ole mulle ilmaantunut. Autossa on myös yksi huono puoli edellämainittujen vikojen lisäksi ja se on Laakkonen. Vaikka auto on hyvä ja haluan pitää sitä, mutta tuo laakkosen toiminta kohta yksinkertaisesti pakottaa mut vaihtamaan autoa aivan toiseen merkkiin, enkä sen jälkeen tule millään lailla olemaan tekemisissä kyseisen liikkeen kanssa. Tein sen tänään hyvin selväksi paikallisille pampuille tuolla. Monesti on pitänyt tehdä oma topikkikin tuolle autolle, mutta jostain syystä on jäänyt.
Onnea Hajun uudelle rinkelibussille! On kuvissa aika komian näköinen laitos.
No ei kai se myöhäistä ole suparutoppiikin teko vieläkään? pysyy sitten tämä Audi omassa karsinassaan.
Haju, pakko kysäistä vielä tuommoisen pikkutiiselin kulutuksesta? Vai onko vielä kerinny neula laskemaan yhtään? Yks puolituttu laittoi aikanaan Phaetonin tuolla koneella ja oli kummissaan kun sillä ei sitten alle kuuden kulutuksiin päässytkään kuten aiemmalla Passatilla
Haju, pakko kysäistä vielä tuommoisen pikkutiiselin kulutuksesta? Vai onko vielä kerinny neula laskemaan yhtään? Yks puolituttu laittoi aikanaan Phaetonin tuolla koneella ja oli kummissaan kun sillä ei sitten alle kuuden kulutuksiin päässytkään kuten aiemmalla Passatilla
laitahan rotte ehdottomasti suparutopikki pystyyn.
Eihän tämä mikään talousihme todellakaan ole. Kaupungissa menee helposti 9-10 litraa, matka-ajossa pääsin 7l pintaan, toki paljon oli ohituksia. Ehkä talvinopeusrajoitusten rajaamana voi päästä matka-ajossa jopa alle 7 litran. Ei voima tyhjästä tule. Tiedot perustuvat ajotietokoneeseen, en ole vielä tarkistanut mahdollista virhettä mutta lienee aika lähellä totuutta. Kuulemma dpf poistolla hieman kulutus tippuu mutta sekin kompensoituu äkkiä, mikäli akuutti voimanpuute iskee ja lavettiin täytyy saada lisää aappaa ohjelmalla
Subarulla pääsin pienimmillään 4,9 litralla yleensä kulutuksen ollen meleko tarkasti siinä 5,8 - 6,5 litran tietämillä, riippuen ajotavasta ja oliko kärry perässä vai ei. Lähes 140 tuhannen kilsan matkalta on ajopäiväkirja ollut käytössä ja samalla siihen merkkailin tankatut litrat.
Eihän tämä mikään talousihme todellakaan ole. Kaupungissa menee helposti 9-10 litraa, matka-ajossa pääsin 7l pintaan, toki paljon oli ohituksia. Ehkä talvinopeusrajoitusten rajaamana voi päästä matka-ajossa jopa alle 7 litran. Ei voima tyhjästä tule. Tiedot perustuvat ajotietokoneeseen, en ole vielä tarkistanut mahdollista virhettä mutta lienee aika lähellä totuutta. Kuulemma dpf poistolla hieman kulutus tippuu mutta sekin kompensoituu äkkiä, mikäli akuutti voimanpuute iskee ja lavettiin täytyy saada lisää aappaa ohjelmalla
Subarulla pääsin pienimmillään 4,9 litralla yleensä kulutuksen ollen meleko tarkasti siinä 5,8 - 6,5 litran tietämillä, riippuen ajotavasta ja oliko kärry perässä vai ei. Lähes 140 tuhannen kilsan matkalta on ajopäiväkirja ollut käytössä ja samalla siihen merkkailin tankatut litrat.
Kiitos vain, sitä pelaamista itsekin tässä toivon. Viikonloppuna lasit tummenee ja kenties rengastus vaihtuu. Paikallaan on jotkut kiinankumit, joskin aivan pakasta vedetyt, mutta hirvittävän äänekkäät ja ajettavuudeltaan ei niinkään häävit. Kumimateriaali on jotakin kiven ja sementin välimaastostaArzieX kirjoitti:Komia Audi. Toivottavasti pelaa. Ei ole kovin ruusuiset kokemukset itselläni noista VAG:n laitteista
Kävin reilun 1200 km reissun ja ajotietokoneen mukaan keskinopeus oli 98 km/h ja keskikulutus 7,3l/100km. Tuli ajettua tässä tovi sitten tankki aika ohkaselle, kun käsittääkseni tilavuus on 80l ja tankkasin 78 litraa
Laitetaan nyt tästä toisestakin kulkineesta hieman juttua:
Kyseinen yksilö on tällä kertaa ihan suomiauto, tarkemmin 1.8 turbo quattro. Mittarissa nyt 220 tkm. Autoa on kutiteltu Turbotechin softalla ja muuta pientä ja siinä pitäisi olla noin 210hv/260Nm. Varusteista löytyy automaatti ilmastointi, sporttipenkit, tehtaan alustasarja, 18" vanteet. Muutoin pidetty täysin alkuperäiskuntoisena.
Autohan on mitä mainioin kaupunkikulkine, eritoten talvella Menovesi kylläkin maistuu, nimittäin tuolla ei oikein voi ajaa rauhallisesti. Alusta on mallia erittäin jäykkä, lyhyet vaihteen välit ja todella tukevat istuimet suorastaan pakottavat sporttiseen ajotyyliin. Jääradallakin tuli talvella ajettua ja kyllä hauskuuskerroin on ihan kohdallaan.
Vaihtoon on mennyt puolat (näissä pitää olla peräkontissa varalta pari kappaletta mukana), alustan kuluvia osia, huohotinletkuja tms. Nyt taitaa jokin vuoto olla letkussa tai MAF hommeli kun vikavaloa vilkuttelee aika-ajoin. Samoin kytkin vaihtuu uuteen, koska vauhtipyörä pohjailee aika tavalla kun vedättää isolla vaihteella.
Kyseinen yksilö on tällä kertaa ihan suomiauto, tarkemmin 1.8 turbo quattro. Mittarissa nyt 220 tkm. Autoa on kutiteltu Turbotechin softalla ja muuta pientä ja siinä pitäisi olla noin 210hv/260Nm. Varusteista löytyy automaatti ilmastointi, sporttipenkit, tehtaan alustasarja, 18" vanteet. Muutoin pidetty täysin alkuperäiskuntoisena.
Autohan on mitä mainioin kaupunkikulkine, eritoten talvella Menovesi kylläkin maistuu, nimittäin tuolla ei oikein voi ajaa rauhallisesti. Alusta on mallia erittäin jäykkä, lyhyet vaihteen välit ja todella tukevat istuimet suorastaan pakottavat sporttiseen ajotyyliin. Jääradallakin tuli talvella ajettua ja kyllä hauskuuskerroin on ihan kohdallaan.
Vaihtoon on mennyt puolat (näissä pitää olla peräkontissa varalta pari kappaletta mukana), alustan kuluvia osia, huohotinletkuja tms. Nyt taitaa jokin vuoto olla letkussa tai MAF hommeli kun vikavaloa vilkuttelee aika-ajoin. Samoin kytkin vaihtuu uuteen, koska vauhtipyörä pohjailee aika tavalla kun vedättää isolla vaihteella.
itse itselleni vastaten:haju kirjoitti:Oisko vinkkejä mistä kannattaisi kysellä eberiä/webastoa? ebaysta kenties? ja pitäisi toki olla kaukosäädöllä
halvin tähän mennessä saatu tarjous 5kw eberi + kaukosäädin, 1900€ asennettuna. Ebaysta näyttäisi saavan käytettyjä jopa 300 eurolla mutta eri asia tohtiiko moiseen sekaantua. Joutunee kuiten asennussarjat tms. hommaamaan. Meleko ihanan kallista tuo lämmitys
Kuuleman mukaan säteilylämmitin on aivan turha ellei pidä sitä 24/7 päällä...
Nyt seuraa visailuluonteinen kysymys
Tiptronicin öljynvaihdosta tai sen tarpeellisuudesta ylipäätäänsä ollaan montaa mieltä. BMW leirissä kaiketi ollaan pääsääntöisesti sitä mieltä, että ei kannata vaihtaa ja jos vaihdat, niin laatikko räjähtää seuraavassa risteyksessä atomeiksi. Audin leirissä mielipiteet jakautuu kahtia ja itse ei tiedä oikein itkeäkö vai nauraa
Mitä meseläiset asiasta tietävät tai luulevat tietävänsä? Onko omakohtaista kokemusta vai onko siskonveljenkaimananoppivainaanrakastajalla öljynvaihto homma mennyt niin sanotusti vituiksi?
Itse ajattelin uhmata kaikkia todennäköisyyksiä ja kauhukertomuksia ja vaihdatan litkut ennen talvea. Ja sanomattakin selvää, että tuo litkuhan maksaa mirhamia...
Tiptronicin öljynvaihdosta tai sen tarpeellisuudesta ylipäätäänsä ollaan montaa mieltä. BMW leirissä kaiketi ollaan pääsääntöisesti sitä mieltä, että ei kannata vaihtaa ja jos vaihdat, niin laatikko räjähtää seuraavassa risteyksessä atomeiksi. Audin leirissä mielipiteet jakautuu kahtia ja itse ei tiedä oikein itkeäkö vai nauraa
Mitä meseläiset asiasta tietävät tai luulevat tietävänsä? Onko omakohtaista kokemusta vai onko siskonveljenkaimananoppivainaanrakastajalla öljynvaihto homma mennyt niin sanotusti vituiksi?
Itse ajattelin uhmata kaikkia todennäköisyyksiä ja kauhukertomuksia ja vaihdatan litkut ennen talvea. Ja sanomattakin selvää, että tuo litkuhan maksaa mirhamia...
Autolla ajettu nyt semmoset 6 tuhatta kilsaa. Muutamia huomioita:
- Tässä mallissa erittäin jäykkä s-line alusta. Lienee -30mm vakiosta? Ehkä jopa liiankin jäykkä. Tosin 40 sarjan renkaat tuovat lienee oman mausteensa tähän soppaan. Matalahan se on myöskin, ei tarvi kovin pahoille teille yrittää. Mutta toisaalta tien päällä ajettavuus on sitten erittäin hyvä, muuttuva ohjaustehostin toimii todella mukavasti.
- Laatikon toiminta välillä arveluttaa. Ilmeisesti ominaisuuksiin kuuluu luistaminen kylmänä. S-asennolla meno jo kohtuullisen kulmikasta kun kaasupoljinkin tulee samalla paljon herkemmin vastaavaksi.
- VAG-COM piuha tuli hommattua myös CAN väyläiseen peliin, joten nyt pääsee tutustumaan auton sielunelämään oikein kunnolla. Tosin mitäänhän sinne tuskin osaan muuttaa mutta kivahan sitä on hipistellä . Katselin vikahistorian ja melkoisen tyhjältä näytti, tiedä sitten kuinka kauas tuolla näkee ja mitä kaikkea sinne tallentuu?
- Kävin ostamassa moottoriöljyt 504.000/507.000 (9l) ja suodattimen + pa suodattimen, kustansivat yhteensä 160 €. Taisi merkkiliikkeessä pelkkä öljy olla yli 20 €/l...
- BOSEn jenkkavehkeet ovat ihan passelit
- Auto on iso ja kankea, parkkihallissa piti olla jopa tarkkana, ettei kolahda mihinkään.
Väittäisin, että tietyissä nopeuksissa Subaru oli hiljaisempi äänimaailmaltaan mutta Audi hakkaa taas ajettavuudessa Subarun 100-0. Tilathan tässä ovat ruhtinaalliset ja ratissa kyllä viihtyy. Talven tullessa näkee sitten, että onko tässä autossa minkäälaista "fun factorya" kun kytkee ESP:n pois
Voi olla, että joutuu katselemaan Allroad malleja tai ilmajousitteista farkkua, maavaraa saisi näet olla hivenen enemmän
- Tässä mallissa erittäin jäykkä s-line alusta. Lienee -30mm vakiosta? Ehkä jopa liiankin jäykkä. Tosin 40 sarjan renkaat tuovat lienee oman mausteensa tähän soppaan. Matalahan se on myöskin, ei tarvi kovin pahoille teille yrittää. Mutta toisaalta tien päällä ajettavuus on sitten erittäin hyvä, muuttuva ohjaustehostin toimii todella mukavasti.
- Laatikon toiminta välillä arveluttaa. Ilmeisesti ominaisuuksiin kuuluu luistaminen kylmänä. S-asennolla meno jo kohtuullisen kulmikasta kun kaasupoljinkin tulee samalla paljon herkemmin vastaavaksi.
- VAG-COM piuha tuli hommattua myös CAN väyläiseen peliin, joten nyt pääsee tutustumaan auton sielunelämään oikein kunnolla. Tosin mitäänhän sinne tuskin osaan muuttaa mutta kivahan sitä on hipistellä . Katselin vikahistorian ja melkoisen tyhjältä näytti, tiedä sitten kuinka kauas tuolla näkee ja mitä kaikkea sinne tallentuu?
- Kävin ostamassa moottoriöljyt 504.000/507.000 (9l) ja suodattimen + pa suodattimen, kustansivat yhteensä 160 €. Taisi merkkiliikkeessä pelkkä öljy olla yli 20 €/l...
- BOSEn jenkkavehkeet ovat ihan passelit
- Auto on iso ja kankea, parkkihallissa piti olla jopa tarkkana, ettei kolahda mihinkään.
Väittäisin, että tietyissä nopeuksissa Subaru oli hiljaisempi äänimaailmaltaan mutta Audi hakkaa taas ajettavuudessa Subarun 100-0. Tilathan tässä ovat ruhtinaalliset ja ratissa kyllä viihtyy. Talven tullessa näkee sitten, että onko tässä autossa minkäälaista "fun factorya" kun kytkee ESP:n pois
Voi olla, että joutuu katselemaan Allroad malleja tai ilmajousitteista farkkua, maavaraa saisi näet olla hivenen enemmän
Tässä oli näemmä kääntyvät ajovalot. Sinänsä varmastikin ihan hyvä juttu mutta aika onneton valoteho, vaikka tuplaxeenonit kyseessä. Lienee kuitenkin vuodet tehneet tehtävänsä ja himmentymistä tapahtunut ja pimeä+märkä tie ei ole hyvä oikein millekään valolle. Vinkkejä mistä kannattaisi kysellä lamppuja?
A6 lähti uuden omistajansa mukaan. Hieno ja upea pelihän se oli mutta minun tarpeisiin liian matala ja kuvioihin tuli mukaan myös työsuhdeauton mahdollisuus, joten audi myytiin. Eritoten talvikeleillä Audi oli mukava ja johdonmukainen ajettava ja kun lämpiämisenkään kanssa ei ollut mitään ongelmia, niin kyseessä varsin oivallinen talviauto. Kulutus tosin korkeahko, kaupungissa n. 10 sataselle ja joskus hieman enemmänkin (riippuen luistoneston ja kaasupolkimen asennosta )
Uudelle autolle on edelleen kriteerinä 4-veto ja automaatti on plussaa muttei välttämätön. Valinta kääntynee kuitenkin tutun ja turvallisen subarun puoleen joko omana tai leasing pelinä. Jos päädyn omaan, niin silloin kyseeseen tulee 09-10 mallin Outbackit ja leasinginä uuskoppanen. Vanhempikorinen on omaan silmään edelleen paremman näköinen ja tekniikaltaan luotettavampi.
Uudelle autolle on edelleen kriteerinä 4-veto ja automaatti on plussaa muttei välttämätön. Valinta kääntynee kuitenkin tutun ja turvallisen subarun puoleen joko omana tai leasing pelinä. Jos päädyn omaan, niin silloin kyseeseen tulee 09-10 mallin Outbackit ja leasinginä uuskoppanen. Vanhempikorinen on omaan silmään edelleen paremman näköinen ja tekniikaltaan luotettavampi.