Vuoden (kuppaiset) autot kautta aikojen.
Vuoden (kuppaiset) autot kautta aikojen.
Näinpä tuossa juuri mainoksen, jossa kehuttiin Citroen C2 valitun vuoden autoksi. Kertooko tuo valinta sitten yhtään mitään onko auto oikeasti hyvä tai kestävä? Suoritin pienen googletuksen asian selvittämiseksi ja tulos on järkyttävä. Vuoden autoksi on valittu milloin mitäkin koppia, joka on yleensä osoittautunut suoranaiseksi pommiksi. Itse asiassa jo pelkän tittelin perusteella auto kannatta kiertää mahdoollisimman kaukaa.
Muutama prosentti valituista autoista on kuitenkin täysin kelvollisia ja tehtävänsä hoitavia. Miksi ihmeessä oikeasti hyviä autoja juuri koskaan valita vuoden autoksi. Onko laatu tai tekniset ominaisuudet haitaksi tuossa kisassa?
Tässäpä lista. Katsokaa itse.
Vuoden Auto - valinnat malleittain ja merkeittäin
Vuosi Voittajamalli Voittajamerkit Voittoja yht.
2003 Fiat Panda Fiat 8
2002 Renault Mégane Renault 5
2001 Peugeot 307 Peugeot 3
2000 Alfa Romeo 147 Alfa 2
1999 Toyota Yaris Toyota 1
1998 Ford Focus Ford 4
1997 Alfa Romeo 156
1996 Renault Scénic
1995 Fiat Bravo/Brava
1994 Fiat Punto
1993 Ford Mondeo
1992 Nissan Micra Nissan 1
1991 VW Golf Volkswagen 1
1990 Renault Clio
1989 Citroën XM Citroën 3
1988 Fiat Tipo
1987 Peugeot 405
1986 Opel Omega Opel 1
1985 Ford Scorpio Simca 1
1984 Opel Kadett
1983 Fiat Uno
1982 Audi 100
1981 Renault 9
1980 Ford Escort
1979 Lancia Delta Lancia 1
1978 Horizon Simca-Chrysler 1
1977 Porsche 928 Porsche 1
1976 Rover 3500 Rover 2
1975 Simca 1307
1974 Citroën CX
1973 Mercedes 450 Mercedes 1
1972 Audi 80 Audi 1
1971 Fiat 127
1970 Citroën GS
1969 Fiat 128
1968 Peugeot 504
1967 NSU RO 80 NSU 1
1966 Fiat 124
1965 Renault 16
1964 Austin 1800 Austin 1
1963 Rover 2000
Muutama prosentti valituista autoista on kuitenkin täysin kelvollisia ja tehtävänsä hoitavia. Miksi ihmeessä oikeasti hyviä autoja juuri koskaan valita vuoden autoksi. Onko laatu tai tekniset ominaisuudet haitaksi tuossa kisassa?
Tässäpä lista. Katsokaa itse.
Vuoden Auto - valinnat malleittain ja merkeittäin
Vuosi Voittajamalli Voittajamerkit Voittoja yht.
2003 Fiat Panda Fiat 8
2002 Renault Mégane Renault 5
2001 Peugeot 307 Peugeot 3
2000 Alfa Romeo 147 Alfa 2
1999 Toyota Yaris Toyota 1
1998 Ford Focus Ford 4
1997 Alfa Romeo 156
1996 Renault Scénic
1995 Fiat Bravo/Brava
1994 Fiat Punto
1993 Ford Mondeo
1992 Nissan Micra Nissan 1
1991 VW Golf Volkswagen 1
1990 Renault Clio
1989 Citroën XM Citroën 3
1988 Fiat Tipo
1987 Peugeot 405
1986 Opel Omega Opel 1
1985 Ford Scorpio Simca 1
1984 Opel Kadett
1983 Fiat Uno
1982 Audi 100
1981 Renault 9
1980 Ford Escort
1979 Lancia Delta Lancia 1
1978 Horizon Simca-Chrysler 1
1977 Porsche 928 Porsche 1
1976 Rover 3500 Rover 2
1975 Simca 1307
1974 Citroën CX
1973 Mercedes 450 Mercedes 1
1972 Audi 80 Audi 1
1971 Fiat 127
1970 Citroën GS
1969 Fiat 128
1968 Peugeot 504
1967 NSU RO 80 NSU 1
1966 Fiat 124
1965 Renault 16
1964 Austin 1800 Austin 1
1963 Rover 2000
Viimeksi muokannut Perttu K, 08.3.2006 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Re: Vuoden (kuppaiset) autot kautta aikojen.
Oikeudenmukaisuutta on vielä olemassaPerttu K kirjoitti:1977 Porsche 928 Porsche
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Re: Vuoden (kuppaiset) autot kautta aikojen.
Tuossa IMO kaksi jotka saattaisi hyvinkin ostaa, muita ei(vanhoista ei mitään haisua)Perttu K kirjoitti: 1991 VW Golf Volkswagen 1
1986 Opel Omega Opel 1
Tuo sanonta "fiat 127, vuoden auto, kestää toisinaan kaksikin" on muuten pätenyt yllättävän hyvin uusiinkin valintoihin.
Mistähän ne repii perustelunsa nuitten valintaan?
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Re: Vuoden (kuppaiset) autot kautta aikojen.
No osta multa toi golffi ?Jarno.V kirjoitti:Tuossa IMO kaksi jotka saattaisi hyvinkin ostaa, muita ei(vanhoista ei mitään haisua)Perttu K kirjoitti: 1991 VW Golf Volkswagen 1
1986 Opel Omega Opel 1
Tuo sanonta "fiat 127, vuoden auto, kestää toisinaan kaksikin" on muuten pätenyt yllättävän hyvin uusiinkin valintoihin.
Mistähän ne repii perustelunsa nuitten valintaan?
Ei maksa paljo.
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Järkyttävää luettavaa. Jos valintakriteerinä käytetään innovatiivista muotoilua -kuten pelkään- niin reisille on mennyt lähes kaikissa tapauksissa ja niin että roikaa, minun mielestäni.
Taitaa olla niin, että tämä raati on kutsuttu kokoon sen takia että pikku-fiiuista saadaan leivottua Euroopan myydyimpiä autoja.
Taitaa olla niin, että tämä raati on kutsuttu kokoon sen takia että pikku-fiiuista saadaan leivottua Euroopan myydyimpiä autoja.
Ostaako niitä joku rahallaHVM kirjoitti:
Taitaa olla niin, että tämä raati on kutsuttu kokoon sen takia että pikku-fiiuista saadaan leivottua Euroopan myydyimpiä autoja.
Minä luulin että niitä voitetaan kaikenlaisista arvonnoista, toisena palkintona, kahvipaketin jälkeen
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Re: Vuoden (kuppaiset) autot kautta aikojen.
No siis tarkoitin että 3-korin golffi ois ihan kohtalainen, jos tarvii autoa, jota minä en nyt tarvi, tai sitten ei.Malm kirjoitti: No osta multa toi golffi ?
Ei maksa paljo.
-risto
Tuntuu että Vuoden Autoksi valitaan aina sen hetkistä tilannetta vastaava "ihanne-auto" , ja lähinnä arpomalla, ettei samaa merkkiä kovin montaa kertaa peräkkäin valittaisi
Eikös tänä vuonna ole kolme pikkukoppasta, samasta tehtaasta vierekkäisiltä tuotantolinjoilta valmistuneet vähäruokaiset, pienikoneiset "autot" (vai oliko se vaan tuulilasin vuoden auto...)
Ei kai tuolla valinnalla oikeasti mitään tekemistä ole esim. kestävyyden ja pitkäikäisyyden kanssa
Eikös tänä vuonna ole kolme pikkukoppasta, samasta tehtaasta vierekkäisiltä tuotantolinjoilta valmistuneet vähäruokaiset, pienikoneiset "autot" (vai oliko se vaan tuulilasin vuoden auto...)
Ei kai tuolla valinnalla oikeasti mitään tekemistä ole esim. kestävyyden ja pitkäikäisyyden kanssa
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Fiat Uno.............Joo, kyllä tässä täytyy olla kyseessä se että kuka on rohjennut piirtää uskaliaimman näköisen koppimopon kunakin vuonna, laadun ja käytettävyyden kanssa ei näköjään ole mitään tekemistä valinnan kanssa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Faija on tavannut sanoa että hän ei osta vuoden autoja vaan meiluummin 5-15 vuodenJani kirjoitti:Vai tarkoittaako tuo "vuoden auto" sitä, että se hyvällä tuurilla voi sen vuoden ajan pysyä ajokelpoisena
Toi vuodenautojuttu vähän muotihuuhaapaskaa, markkinamiesten keksimää sellaista. Olihan tuolla muutama suht järkeväkin auto mukana:
1992 Nissan Micra Nissan
1991 VW Golf Volkswagen
1982 Audi 100
1977 Porsche 928 Porsche
1973 Mercedes 450 Mercedes
1971 Fiat 127
Mebestä ja Porschesta voi olla montaa mieltä (kohderyhmä??) mutta luulisi niiden olevan kestävämpiä kuin ranskis ja makarooni viritysten. Fiat 127 on oikeasti kestävä auto, yksinkertaisella perustekniikalla. Silloin (1971) ei säästetty jokapaikassa.
1967 NSU RO 80 NSU < ja tää onkin sitten oikeen varsinainen floppi tekniikaltaan (sori saksalaiset insinöörit). Wankkeleiden rejähteleminen ei liene kenellekkään outo juttu. Huonoa suunnittelua ei pelastanut edes vuodenauto -titteli.
Niinpä,yhden vuoden auton olen minäkin omistanut,nimittäin Fiat Tipon.Täytyy sanoa,että oli kyllä surkee esitys.Ei varmaan ole missään "kotterossa" ollu niin paljon sähkövikoja kuin Tipossa oli.Oljyvuotoja,talvella huohotinputki jäässä moneen otteeseen,polttimoita sai olla vaihtamassa viikottain ym.Oli se kieltämättä näpäkkä ja vakaa auto ajaa,ettei menisi aivan haukkumiseksi.Että tämmöstä.... muuten auto taisi olla minulla melko tasan vuoden.
Taitaa noi valintakriteerit painottua enemmän siihen, että valittavaan automalliin, tuotantotapaan, kierrätettävyyteen tms olisi saatu kehiteltyä jotain mullistavia parantavia uutuuksia kilpailijoihinsa nähden.
Ja kun oikein kovasti miettii, mitkä tahot tuota valintatouhua eniten välillisesti tuksevat, ja ketkä noiden valintatuloksien antavat autonostamisiinsa vaikuttaa, niin enpä ainakaan ite ihmettele yhtään noita valintoja.
Jos nyt vaikkapa jotain Fiatia aikalaisiinsa verrataan, niin jälkikäteen ei voi kuin todeta että samanlaisia p*skojahan ne on kaikki. Sillä erotuksella, että se Fiatin kanssa aikanaan kilpaillut Corsa/Corolla/mikälie saattaa olla tänä päivänäkin liikenteessä. Joko sillä papparaisella joka sen takia on joskus velkaa ottanut, tai jonkun pikkukylän nakkikioskin nurkalla bassokomppia jumputtamassa. Kun taas se "vuoden auto"-Fiat elää jo ehkä kolmatta elinkaartaan, nyt joko oluttölkkinä, pesusienenä tai muuna jalostusasteeltaan korkeampana tuotteena.
On vaan tänä päivänä hupaisaa muistella niitä TL:n hehkutuksia jostain 80-luvun alusta, kun olivat oikein käyneet jossain Italiassa asti uuden Unon koeajamassa.
Ja äijät vielä jaksoivat tosissaan kehua niitä kojelaudan muotoiluja, siirrettävää tuhkakuppia ja niiden "satelliittikatkaisjoiden" kätevyyttä. Myös auton alustarakenteita kehuttiin uudistetun 127:n verrattuna.
Pitäisikö ottaa tänäpäivänä joku 70-luvun puolenvälin 127 ja 80-luvun puolenvälin Uno Dealer-tyyppiseen parivertailuun?
Ja kun oikein kovasti miettii, mitkä tahot tuota valintatouhua eniten välillisesti tuksevat, ja ketkä noiden valintatuloksien antavat autonostamisiinsa vaikuttaa, niin enpä ainakaan ite ihmettele yhtään noita valintoja.
Jos nyt vaikkapa jotain Fiatia aikalaisiinsa verrataan, niin jälkikäteen ei voi kuin todeta että samanlaisia p*skojahan ne on kaikki. Sillä erotuksella, että se Fiatin kanssa aikanaan kilpaillut Corsa/Corolla/mikälie saattaa olla tänä päivänäkin liikenteessä. Joko sillä papparaisella joka sen takia on joskus velkaa ottanut, tai jonkun pikkukylän nakkikioskin nurkalla bassokomppia jumputtamassa. Kun taas se "vuoden auto"-Fiat elää jo ehkä kolmatta elinkaartaan, nyt joko oluttölkkinä, pesusienenä tai muuna jalostusasteeltaan korkeampana tuotteena.
On vaan tänä päivänä hupaisaa muistella niitä TL:n hehkutuksia jostain 80-luvun alusta, kun olivat oikein käyneet jossain Italiassa asti uuden Unon koeajamassa.
Ja äijät vielä jaksoivat tosissaan kehua niitä kojelaudan muotoiluja, siirrettävää tuhkakuppia ja niiden "satelliittikatkaisjoiden" kätevyyttä. Myös auton alustarakenteita kehuttiin uudistetun 127:n verrattuna.
Pitäisikö ottaa tänäpäivänä joku 70-luvun puolenvälin 127 ja 80-luvun puolenvälin Uno Dealer-tyyppiseen parivertailuun?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Elekäähän nyt, Fiat on valittu useimmin Vuoden Autoksi ja on siten osoittanut olevansa innovatiivinen autonvalmistaja. Fiat on hyvä auto .
Se on hyvä ja pirteä ajettava, taloudellinen ja kulloiseenkin moottorikokoonsa suhteutettuna suorituskykyinen.
Lisäksi se on persoonallisesti viimeistelty , varsinkin vanhemmissa vuosikerroissa.
Kaapolla on ollut muistin mukaan 8 Fiudea pienimmästä suurimpaan, eikä yksikään ole ollut ns. murheenkryyni. Ilmeisesti hyvää säkää.
Italianihme on jättänyt tielle vain kaksi kertaa. Kusiainen 600 vaihdekepin jäätyä käteen ja Turpa-Uuno vetonivelen korkattua (kuka käski ruuvata koneeseen rata-ahdot ).
Sitäpaitsi Ferrarin F-ykkösten kyljessä luki ainakin vielä joku aika sitten FIAT
Se on hyvä ja pirteä ajettava, taloudellinen ja kulloiseenkin moottorikokoonsa suhteutettuna suorituskykyinen.
Lisäksi se on persoonallisesti viimeistelty , varsinkin vanhemmissa vuosikerroissa.
Kaapolla on ollut muistin mukaan 8 Fiudea pienimmästä suurimpaan, eikä yksikään ole ollut ns. murheenkryyni. Ilmeisesti hyvää säkää.
Italianihme on jättänyt tielle vain kaksi kertaa. Kusiainen 600 vaihdekepin jäätyä käteen ja Turpa-Uuno vetonivelen korkattua (kuka käski ruuvata koneeseen rata-ahdot ).
Sitäpaitsi Ferrarin F-ykkösten kyljessä luki ainakin vielä joku aika sitten FIAT