Toyota HJ61
Toyota HJ61
Jälleen tuli ostettua auto suunnilleen pussi päässä ja lisäksi vielä silmät kiinni, eli kyseisen yksilön olen nähnyt kerran viime vuonna vähän kauempaa ja rekisterinumerolla selvisi kaupanteon jälkeen että auto on malliltaan HJ61.
Vuosimalli -87, pyöreillä valoilla, ja tietysti 4,0 turbodiesel.
Epäilen että hitsaamaan joutuu jotain, mutta aiemmin on korjailtu tarpeen mukaan ihan huolellisesti joten ei pitäisi olla mikään koko kesän projekti.
Moottori- ja vaihteistoremontin jälkeen on ajettu noin 100tkm ja ne kilometrit on ajanut minulle hyvinkin tuttu mies, siitä into ostaa auto näkemättä kun tarjottiin. Enkä ole nähnyt vieläkään, edes kuvia
Asiaan
Kokemuksia saa ja pitää kertoa;
Heikkoja kohtia ?
Millaiset lukot ?
Kulutus ? odotuksena 10-12 ...
Hyvä ja huonoja puolia ?
Muuta ?
Vuosimalli -87, pyöreillä valoilla, ja tietysti 4,0 turbodiesel.
Epäilen että hitsaamaan joutuu jotain, mutta aiemmin on korjailtu tarpeen mukaan ihan huolellisesti joten ei pitäisi olla mikään koko kesän projekti.
Moottori- ja vaihteistoremontin jälkeen on ajettu noin 100tkm ja ne kilometrit on ajanut minulle hyvinkin tuttu mies, siitä into ostaa auto näkemättä kun tarjottiin. Enkä ole nähnyt vieläkään, edes kuvia
Asiaan
Kokemuksia saa ja pitää kertoa;
Heikkoja kohtia ?
Millaiset lukot ?
Kulutus ? odotuksena 10-12 ...
Hyvä ja huonoja puolia ?
Muuta ?
Pumppu, suutimet pasille ja 33 pyörät sekä kylki pakoputket. Ilman vaimentimia niin tulee hyvä. Putkista tulee mun makuun just oikee melu, ja ääni eli hillitty. Kaverilla oli tollanen
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Kokemukset armeija ajoilta jolloin tuollaisella ajoin ehkä noin 8-10tkm.
Muistikuvat 26 vuoden takaa.
Hyvä auto pitkillä matkoilla, kouvola-hki väliä tuli rampattua melkoisesti.
Kevyen tuntuinen ajettava, ohjaus ja hallintalaitteet.
Lukoista ei muistikuvaa...ei tarvinnut koskaan ja koulutuksen aikaiset muistikuvat surkeat.
Maantiellä 90 nopeudella kulutus oli aika tarkkaan kymppi.
Kohtuu hiljainen.
Ei raketti mutta vauhtiin päästynä kohtuullinen.
Huonot valot.
Ajoasento formulamainen, = penkin ja lattian väli pieni.
Muistikuvat 26 vuoden takaa.
Hyvä auto pitkillä matkoilla, kouvola-hki väliä tuli rampattua melkoisesti.
Kevyen tuntuinen ajettava, ohjaus ja hallintalaitteet.
Lukoista ei muistikuvaa...ei tarvinnut koskaan ja koulutuksen aikaiset muistikuvat surkeat.
Maantiellä 90 nopeudella kulutus oli aika tarkkaan kymppi.
Kohtuu hiljainen.
Ei raketti mutta vauhtiin päästynä kohtuullinen.
Huonot valot.
Ajoasento formulamainen, = penkin ja lattian väli pieni.
Olen ajanut metsäautotiellä ja maastourilla tuollaisella laitoksella puolen päivän mittaisen kierroksen. Pitkänä miehenä tuntemukset oli, että olipa puuduttava kokemus, sillä kuskin paikka on minun raajoille ahtaanpuoleinen.
Lisäksi kyseisen yksilön lehtijouset oli kuoleentuneet, joten jousitusmukavuus oli olematon röykkyisillä maastourilla.
Luotettava peli muuten; uutena ultraluotettava kampe, käytettynä vaatii ylläpitohuoltoa ja huolenpitoa kuten kaikki muutkin ikääntyneet työjuhdat.
Lisäksi kyseisen yksilön lehtijouset oli kuoleentuneet, joten jousitusmukavuus oli olematon röykkyisillä maastourilla.
Luotettava peli muuten; uutena ultraluotettava kampe, käytettynä vaatii ylläpitohuoltoa ja huolenpitoa kuten kaikki muutkin ikääntyneet työjuhdat.
Mulla oli tuollanen hj61 -90 tuossa toissatalvena - viimekesänä.
Menee kesäkelissä takavedolla varsin pienellä kulutuksella. Ei ole vaikea päästä alle 10l/100km, nimenomaan 61:llä jossa on suoraruisku kone.
Kardaanien ristikot ja liu'ut tarkistuksen alle. Samoin perien pinion akseleiden laakereiden välykset.
Runko voi olla ihan loppu taka-akselin takapuolelta.
Samoin tankin löpöputket, jolloin vetelee ilmaa polttoaineen sekaan.
5v-lootalla varsin leppoisa kampe ajella vaikka pitempiäkin reissuja kun ei kiirehdi. On kyllä ihan hyvä ajella vaikka reipasta satastakin.
Mekaaniset lukothan noissa akseleissa on. Käyttövivut kuskinpenkin oikealla puolella. Käytönpuutteesta voi olla vaijerit jumissa.
Onkohan koneremonttia tehty? Männänrengasurat väljistyy ja katkoo renkaat.
EDIT: olihan siihen remppaa tehtykkin.
Matalahan tuo mulla oli. Jouset kuoleentuneet pahasti.
Kuvassa 33/12.5/15 renkaat.
Menee kesäkelissä takavedolla varsin pienellä kulutuksella. Ei ole vaikea päästä alle 10l/100km, nimenomaan 61:llä jossa on suoraruisku kone.
Kardaanien ristikot ja liu'ut tarkistuksen alle. Samoin perien pinion akseleiden laakereiden välykset.
Runko voi olla ihan loppu taka-akselin takapuolelta.
Samoin tankin löpöputket, jolloin vetelee ilmaa polttoaineen sekaan.
5v-lootalla varsin leppoisa kampe ajella vaikka pitempiäkin reissuja kun ei kiirehdi. On kyllä ihan hyvä ajella vaikka reipasta satastakin.
Mekaaniset lukothan noissa akseleissa on. Käyttövivut kuskinpenkin oikealla puolella. Käytönpuutteesta voi olla vaijerit jumissa.
Onkohan koneremonttia tehty? Männänrengasurat väljistyy ja katkoo renkaat.
EDIT: olihan siihen remppaa tehtykkin.
Matalahan tuo mulla oli. Jouset kuoleentuneet pahasti.
Kuvassa 33/12.5/15 renkaat.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Miten mulla on sellainen kuva että ainakin omat kokemukset on vapari 4L koneisesta....-87 mallista.
.
E: muisti tepostelee....sen on täytynyt olla -85 tai -86 koska oli pyöreät lamput...kantikkaat valot taisi tulla -87 ?
.
E: muisti tepostelee....sen on täytynyt olla -85 tai -86 koska oli pyöreät lamput...kantikkaat valot taisi tulla -87 ?
Viimeksi muokannut todellauupunut, 11.1.2013 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Lukot oliko lie aina ja vakiona 61:ssä, jos ei niin mekaaniset vaijerilla on kuitenkin alkuperäissysteemi. Jos siinä ei niitä ole, niin kiinalainen(?) airlocker eteen ja aussie/ spartan taakse, tulee hyvä. Maasturia siitä ei oikeen helpolla saa, iso nelivetofarkku korkealla maavaralla kun vaan on.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Mahtivehe, mie oon kade ny
Hitsaamaan varmaan tarvii oppia ja kato ettei tipu öljyt laatikosta jakiksen kautta ulos tai tee "hullunkierto" (stefa vuotaa lootan öljyt jakikseen, pohjapropusta letku täyttöproppuun ja tasaa itsensä)..
Paukkaako edestä nivelet, vaiha ennenku särkee muutakin
Kulutus turbolla 13-15, turboton litran pari enee jos yrittää satasta ajella.
Vitonen särkyy, kohiseeko laatikko ? Jos kohisee mutta pitää pykälät vielä on toivoa.
Takaiskarien väliputki lahoaa, voi korvata suoralla kuten mie kerran tuunasin
Minoon joskus hitsannu hoijakoita silleen "reilusti
Kuviakin löytyy jos niitä halutaan
Edit: ai niin, muista ajaa ensimmäiset ajot sitten joku ohut kenkä jalassa.. Voi tulla tuolla turbokoneella vähä nykkivää menoa jos on tottunu jousikaasuihin
Hitsaamaan varmaan tarvii oppia ja kato ettei tipu öljyt laatikosta jakiksen kautta ulos tai tee "hullunkierto" (stefa vuotaa lootan öljyt jakikseen, pohjapropusta letku täyttöproppuun ja tasaa itsensä)..
Paukkaako edestä nivelet, vaiha ennenku särkee muutakin
Kulutus turbolla 13-15, turboton litran pari enee jos yrittää satasta ajella.
Vitonen särkyy, kohiseeko laatikko ? Jos kohisee mutta pitää pykälät vielä on toivoa.
Takaiskarien väliputki lahoaa, voi korvata suoralla kuten mie kerran tuunasin
Minoon joskus hitsannu hoijakoita silleen "reilusti
Kuviakin löytyy jos niitä halutaan
Edit: ai niin, muista ajaa ensimmäiset ajot sitten joku ohut kenkä jalassa.. Voi tulla tuolla turbokoneella vähä nykkivää menoa jos on tottunu jousikaasuihin
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Täältähän löytyi nopeasti käyttäjien kokemuksia, eikun lisää vaan
(myyjä on tosiaan tuttu ja läpeensä rehellinen eli tuo pitää paikkansa)
Minähän ostin aikoinaan samalta mieheltä pitkän Patrolin (3,3TD) ja hänellä oli jo silloin tämä HJ.
Lyhyt vertailu autojen ominaisuuksista hänen mukaansa: Patrol parempi tiellä, HJ maastossa.
Patikan ongelma automaattiset napalukot. No, ongelmia on jokaisessa 25-vuotiaassa maasturissa jossain määrin paitsi susukissa
Tosiaan joo, tuolla on ollut kilsoja jotain 500000 koneremontin aikaan ja nyt 600000.Mika kirjoitti:Onkohan koneremonttia tehty? Männänrengasurat väljistyy ja katkoo renkaat.
EDIT: olihan siihen remppaa tehtykkin.
Laatikkokin on remontoitu samaan aikaan. Jotain on ilmeisesti mennyt hieman pieleen koska myyjä kertoi että pitkässä alamäessä viitonen lähtee joskus pois päältä, ja tämä oire on ollut koko ajan samanlainen remontin jälkeen eli 100tkm matkan.Lerssinen kirjoitti:Vitonen särkyy, kohiseeko laatikko ? Jos kohisee mutta pitää pykälät vielä on toivoa.
(myyjä on tosiaan tuttu ja läpeensä rehellinen eli tuo pitää paikkansa)
Minähän ostin aikoinaan samalta mieheltä pitkän Patrolin (3,3TD) ja hänellä oli jo silloin tämä HJ.
Lyhyt vertailu autojen ominaisuuksista hänen mukaansa: Patrol parempi tiellä, HJ maastossa.
Patikan ongelma automaattiset napalukot. No, ongelmia on jokaisessa 25-vuotiaassa maasturissa jossain määrin paitsi susukissa
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Sen seittemänsataa kertaa tuli aikonaa oltua juoppokuskina invala-hjärvi-reisperä-lesti-invala reitillä tuommosella 6tiiseli ja turpolla.
Palijo mahtu porukkaa koppii ja aina ajettii nii lujaa ku se kuluki (145km/h eikä yhtää enempää), ison auto hyvä puoli oli että se isompikaa kööri (yleesä 8-10 henk.) joka jorasi sielä sisustassa ei vaikuttanu ajo-ominaisuuksii suuntaa eikä toisee.
Yllättävän hyvä ajaa oli tiellä verrattuna bj40 (ylioppilas malli) jonka ajo-ominaisuudet oli ku ostoskärryissä.
Maastossa en muista että ois tarvinu koskaa ajaa.
Palijo mahtu porukkaa koppii ja aina ajettii nii lujaa ku se kuluki (145km/h eikä yhtää enempää), ison auto hyvä puoli oli että se isompikaa kööri (yleesä 8-10 henk.) joka jorasi sielä sisustassa ei vaikuttanu ajo-ominaisuuksii suuntaa eikä toisee.
Yllättävän hyvä ajaa oli tiellä verrattuna bj40 (ylioppilas malli) jonka ajo-ominaisuudet oli ku ostoskärryissä.
Maastossa en muista että ois tarvinu koskaa ajaa.
----------------------------------------------------------
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Minullakin on HJ 61, tällähaavaa pois liikenteestä lähinnä harraste/hupikäytössä. 33" pallot muuten vakio mutta hyvä se on etenemään ja menee kyllä hyvin vetelässäkin lukkokelnsa ansiosta! Voi sanoa oikein ääneen että hoijjakka on maasturi! Monelta ns maasturilta meno loppuu kun joku pyörä jää tyhjänpäälle......
Näissä isoissa Landcruisereissa (HJ/HDJ) on vaan se ongelma "offroadissa" että ne painaa niin helevetisti.
Saa olla järkyttävän kokoiset pallot alla että menee sinne missä tuollaisella pikku susukilla käy normi kesärengastuksella.
HJ:n pelkkä tekniikka (moottori/vaihteistot/akselit) painaa melkein saman mitä tuollainen pikku susukin omapaino on.
Saa olla järkyttävän kokoiset pallot alla että menee sinne missä tuollaisella pikku susukilla käy normi kesärengastuksella.
HJ:n pelkkä tekniikka (moottori/vaihteistot/akselit) painaa melkein saman mitä tuollainen pikku susukin omapaino on.
Intin autot taisi kaikki olla vapareita, joten hieman nuhaisempi varmasti, kuin tuo turbollinen.todellauupunut kirjoitti:Miten mulla on sellainen kuva että ainakin omat kokemukset on vapari 4L koneisesta....-87 mallista.
.
E: muisti tepostelee....sen on täytynyt olla -85 tai -86 koska oli pyöreät lamput...kantikkaat valot taisi tulla -87 ?
Riippuen maastosta, mutta jos tuollaista puun kiertoa ja kivien ylittelyä, niin kyllähän ovet on sisällä ja helmat solmussa.. Miehekästähän sillä on vetää ja näyttävää, mutta noin pitkän päälle ehkä hiukka kyseenalaista.
Jos taasen traktroriuraa ja metsäteitä ajelee, niin varmasti hyvä vehe.
Hitsaaminen on vaan kivaa tai sitten on väärä auto
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Tuossa tulikin paljon tuttua juttua kavereilta. Itse ajelin joka päiväistä ajelua ensin vm 81 60:sellä noin 10v ja 2000kg asuntovaunua vedeltiin pitkin suomea lomareissuilla, no sitten noita on ollut muutama ja yksi 61 myös . Kulutus kaikilla sekalaisessa ajossa 11 litraa ja vaunulla 14- 16 . Noi ovay olleet sellaista 400tkm ajettuja . Yhtena hauskana vinkkina maasturimattila heitti, että laitappa samalla männän renkaat uudet, niin kulutus laskee litralla ja niin teki tuolla ekalla 60;llä . Meillä mahtui kahdet lasten vaunut taakse, mahtava juttu kolme lapsiselle perheelle, jossa kakarat ihan perä kanaa. Todella mahtava auto, ei mitään oikeastaan haukkumista , sekin ruostuu kuten kaikki, mutta ei minulla oikeastaan ole koskaan mikään silleen hajonut, paitse mitä porukat edelleä kertoneet. Ihan ykkös autoja mitä minulla koskaan ollut , no toki tuo leikkikalu 560 SEL hieman toinen juttu. Uusiin verrattuna työkaluhan se on mutta kun ei aikoinaan ollut tottunut hienoihin juttuihin ,niin hyvin meni.
Nuo Lantikathan ovat OIKEITA maastureita. Mitä nämä nyky citymaasturit ei ole.
Maasturithan on siitä mukavia että harkitsemattomalla käytöllä, niillä pääsee kauema tieltä kun normaali autoilla. Mutta niillä ei pääse pois kun tällä ehkä vielä pääseekin
Maasturithan on siitä mukavia että harkitsemattomalla käytöllä, niillä pääsee kauema tieltä kun normaali autoilla. Mutta niillä ei pääse pois kun tällä ehkä vielä pääseekin
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Tarina kertoo eräästä täkäläisestä metsäteknikosta joka ajeli ensin BJ:llä 400000km kunnes vaihtoi henkilöautomaisempaan HJ60:een ja ajeli sillä lähes 600000km kunnes jäi eläkkeelle ja osti Mazdan. Sekään ei kuulemma ollut oikea henkilöauto..Mika.T kirjoitti:Kyllä. Varsinainen jyrä verrattuna vaikka pykälää uudempaan HZJ/HDJ:hinsupersepe kirjoitti: Uusiin verrattuna työkaluhan se oni.
Verot ja kulutus kuorma-autoluokkaa... Oikeastaan mihinkään hommaan ei hirveen hyvä mutta aika perusvarma sinänsä ja vetääkin sillä saanee meleko painavaa kärryä.Hyvä ja huonoja puolia ?
Mulla on vanhalla koneella video miten hoijakka ammutaan käyntiin -26 ilman roikkaa Kaivan sen joku päivä ja uppaan tuubiin..
(helvetin hyvä käynnistyjä se on !! )
(helvetin hyvä käynnistyjä se on !! )
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Mihinkähän tämä muuten perustuu...?Mika.T kirjoitti:Tuo suoraruuta kone on kyllä aivan ilmiömäinen käynnistyjä.
Hehkutulppiakaan siinä ei ole. Ainoastaan imusarja lämmitin. jos sattuu toimimaan.
Ot:na mulla on toi 1117mb 6.0td (ei hehkua ollenkaan) ja se lähtee todella nätisti käyntiin kelillä kuin kelillä, ilman spriitä ja webastoa. Ei mitään kolinoita jne startin jälkeen kuten näissä uudemmissa on sellainen karhea ääni joka tasoittuu minuutissa startin jälkeen.
Yep. Siinä on auto, missä maansiirtokoneen tekniikka ja matkustusmukavuus häkellyttävästi yhdistyvät kinkkupaperista tehtyyn koriin.Mika.T kirjoitti: HJ:n pelkkä tekniikka (moottori/vaihteistot/akselit) painaa melkein saman mitä tuollainen pikku susukin omapaino on.
Eipä sillä, meillä oli perheautona tuommoinen joskus. Kävi ja kukkui kuulemma jokseenkin kellon lailla, tuolloin tarvittua tilaa sekä vetovoimaa riitti ja painoihin nähden kulki ihan ilmalla eli kympin pintaan vähän joka ajossa.'
E: todella: Land Rover on lantikka, se oli sitä jo silloin kun Toyotalla tehtiin vielä kutomakoneita. Land cruiser on sitten vaan ruiseri tahi muuta mutta ei lantikka.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Antaahan se, mutta ei se auta sinänsä siihen, että se dieseli lähtee hyvin tulille ilman hehkutusta.Aku P kirjoitti:EIkö maar 24V sähköt jo anna vähän lisäruutia pyörittämiseen.todellauupunut kirjoitti: Mihinkähän tämä muuten perustuu...?.
Mutta se suoraruutta Apukammiokoneet on niitä, jotka sitä hehkua kipeimmin tarvii.
Se, mikä on toki jännää, että lähtee kovastakin pakkasesta käyntiin ilman hehkuja, samoten 475:n Intikka, Perkinsin suoraruutta, ja käynnistyy, vaikka oon aina ymmärtäny että Perkinsi tarvii lohkoa aina jos on jo palmun alla varjossakin. (niin, eikä tuossa juuri hehkuja ole, tai kait siinä on, mutta liekö toimii, aina on vaan käännetty avaimesta..)
Commonrail koneetkin lähtee hyvin käyntiin ilman hehkuja, jos akussa on vaan virtaa. Bmw ekana talvena -16, 1 hehku toimi, käynnistyi jos vaan oli virtaa akussa, mutta kävihän se kun intin MaSi ensimmäisen minuutin ja savu oli samaa luokkaa!
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91