BMW 850 E31 kunnostelua.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kdSBeWMwZqY[/youtube]
Topgearissa S17E06:ssa vertailevat BMW:tä ja CL600sta... olikohan joku "V12 Coupe less than 10k£ - Challenge"
Topgearissa S17E06:ssa vertailevat BMW:tä ja CL600sta... olikohan joku "V12 Coupe less than 10k£ - Challenge"
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Aikalailla 1000km on kasilla ajettu tälle kesälle.
Mukavahan sillä on hyvällä kelillä kylki auki ajaa
Soitin vaihtui Pioneeriksi, sellainen perus usb/ bluetooth mediaveivi, värityskin sopii kohtuudella koetauluun.
Öljyt vaihdatin koneeseen, lootaan ja perään. Samalla metsästettiin lievää jurinaa joka esiintyy kutosvaihteella satasen nopeudessa...ei löytynyt nosturilla mitään epäilyttävää, liekö kardaanissa sitten kuitenkin jotain.?
Paisuntasäiliö autosta räjähti vastikään...kylkeen repesin about 20cm välämä Noh, sepä korjaantui uudella säiliöllä ja varulta vielä uusi jäähdyttäjän korkki. Ilmauskin oli helpohko, vaikka vähä hirvitti aluksi kun jotku kutosetkin ovat tympeitä ilmata.
Siinäpä vielä kaverin ottama kuvatus aiheesta.
Mukavahan sillä on hyvällä kelillä kylki auki ajaa
Soitin vaihtui Pioneeriksi, sellainen perus usb/ bluetooth mediaveivi, värityskin sopii kohtuudella koetauluun.
Öljyt vaihdatin koneeseen, lootaan ja perään. Samalla metsästettiin lievää jurinaa joka esiintyy kutosvaihteella satasen nopeudessa...ei löytynyt nosturilla mitään epäilyttävää, liekö kardaanissa sitten kuitenkin jotain.?
Paisuntasäiliö autosta räjähti vastikään...kylkeen repesin about 20cm välämä Noh, sepä korjaantui uudella säiliöllä ja varulta vielä uusi jäähdyttäjän korkki. Ilmauskin oli helpohko, vaikka vähä hirvitti aluksi kun jotku kutosetkin ovat tympeitä ilmata.
Siinäpä vielä kaverin ottama kuvatus aiheesta.
BMW E31 V12
Täähän onkin tuttu BTCF:ltä. Upea auto kaikin puolin ja tuo kun se on kovalla askilla niin se on todellakin nami juttu. Kuulemma on ihan eri eläin ajaa kuin laiskalla automaatilla.
Niinkuin olen monasti kertonutkin, niin mulla oli ennen CLK55:sta juurikin '92 850i. Tykkäsin autosta kovastikkin, mutta se perkeleen automaatti tappoi auton luonnetta. Pari kesää sillä ylpeenä ajelin ja oli kyllä yks hienoimmista autoista mitä mulle on ollut.
Tää sun autos on kyllä niin upea tolta väritykseltään ja vanteet sopii hyvin.
Voimaa vois kaivella vaikka M73 koneella jota ajaisi vanhan M70 sähköillä.
Niinkuin olen monasti kertonutkin, niin mulla oli ennen CLK55:sta juurikin '92 850i. Tykkäsin autosta kovastikkin, mutta se perkeleen automaatti tappoi auton luonnetta. Pari kesää sillä ylpeenä ajelin ja oli kyllä yks hienoimmista autoista mitä mulle on ollut.
Tää sun autos on kyllä niin upea tolta väritykseltään ja vanteet sopii hyvin.
Voimaa vois kaivella vaikka M73 koneella jota ajaisi vanhan M70 sähköillä.
Tällä rintamalla ei oikeastaan uutta, auto on ollut
tositoimissa koko kesän. Kilometrejä ei kuitenkaan ole kertynyt kuin jotain 2000km, koska moottoripyörällä on enimmäkseen liikuttu.
Leiman kävin kapineeseen hakemaan eikä inssillä ollut huomauttamista
Peräkontissa odottelisi uusi viskokytkin ja remmit jotka vois vielä tälle ajokaudelle sinne varmuuden vuoksi viskata.
Tulevana talvena taidan purkaa jäähdytinpuolen ja vaihtaa vielä vesipumpun ja termostaatin, sekä pestä syylärin. Nämä aivan varmuudeksi koska minulle on kertynyt tuota huonoa kokemusta Bemareiden jähytinsysteemeistä
Samoin CSI etulippa pitää yrittää talvella touhuta jostain ja noi vanteet vois purkaa ja kiillotella....sikäli mikäli saa tallitilan jostain.
tositoimissa koko kesän. Kilometrejä ei kuitenkaan ole kertynyt kuin jotain 2000km, koska moottoripyörällä on enimmäkseen liikuttu.
Leiman kävin kapineeseen hakemaan eikä inssillä ollut huomauttamista
Peräkontissa odottelisi uusi viskokytkin ja remmit jotka vois vielä tälle ajokaudelle sinne varmuuden vuoksi viskata.
Tulevana talvena taidan purkaa jäähdytinpuolen ja vaihtaa vielä vesipumpun ja termostaatin, sekä pestä syylärin. Nämä aivan varmuudeksi koska minulle on kertynyt tuota huonoa kokemusta Bemareiden jähytinsysteemeistä
Samoin CSI etulippa pitää yrittää talvella touhuta jostain ja noi vanteet vois purkaa ja kiillotella....sikäli mikäli saa tallitilan jostain.
BMW E31 V12
Oliks näissä V12 koneisisssa
– startti jotenkin metkasti integroitu vauhtipyörään, eli ei erillistä starttimoottoria ??
- jonkinlainen kuuden pytyn lepuutus osakaasulla / tyhjäkäynnillä ??
– startti jotenkin metkasti integroitu vauhtipyörään, eli ei erillistä starttimoottoria ??
- jonkinlainen kuuden pytyn lepuutus osakaasulla / tyhjäkäynnillä ??
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Lepuutusta ei ole, tuo kone kuitenkin on 80-luvun peruja, eli vanha 2 venttiiliä pyttyä kohden, kahdella virranjakajalla jne. Starttikin näkys olevan ihan perinteinen malli.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Ei. Startti on ihan normaalisti kiinni kopassa. Ainoa hienous mikä startissa on, on ääni. Ei ole sellainen perinteinen vouvaus ja kone hytkyy mukana, vaan tasainen vihellys kuin kone lyötäisiin paineilmalla käyntiin. Todella poikkeuksellinen saundi.
Ei. Yleinen harhakäsitys. Mistä lienee Mersuista peräisin... Tai sitten siitä että Bemarin kone jostain anturiviasta johtuen pudottaa kokonaan toisen puoliskon pois. Ehjänä käy aina kaikilla.
Ei. Yleinen harhakäsitys. Mistä lienee Mersuista peräisin... Tai sitten siitä että Bemarin kone jostain anturiviasta johtuen pudottaa kokonaan toisen puoliskon pois. Ehjänä käy aina kaikilla.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Sieläpä se pötköttää hallissa odottaen kesää. Toki ennen ajokautta pirssi pitää siirtää autotalliin
huoltotoimenpiteitä varten. Osia on koitettu tässä talven mittaan haalia tuolta Saksanmaalta.
Eli ohjelmassa olisi ennen ajokautta tehdä:
- Kytkimen vaihto (samalla vaihtuu kampuran stefa varulta, ehkä öljypohJIEN tiivisteet samalla)
- Kardaanin käyttö pajalla --> saavat tarkistaa tasapainon
- Perämurikan stefojen vaihto.
- Virranjakajien kannet ja pyörijät.
- Csi lippa eteen (niitä kun sittenkin saa alkuperäisenä helvetillisen selvittelyn jälkeen Saksasta :face: )
- Jäähdytinsysteemin huolto ( vesipumppu, termari. lämpöantura, syylärin pesu, visko)
- Apulaiteremmit
- Vanteet pitäs fiksata jos kerkiää, eli tarkoitus olisi purkaa ne, maalata keskiöt ja kiillottaa kehät. (tehdään jos ehtii.)
- Moottoriöljynvaihto
Niin ja toisinaan kuuluva oudon äänen lähde pitäsi selvittää...kuullostaa vialliselta remminkiristimeltä, taikka sitten ilmastoinninkompuran kytkimeltä :face:
Sivuvilkkujen kohtaloa pitäisi vielä miettiä Mieli tekisi tukkia nuo reiät kun ne on väärällä kohtaa :face:
Pitäs vaan uskaltaa kysyä hinta-arvio maalaamosta....ja toi homma pitäsi onnistua tekemään kunnolla.
En tiedä kestääkö reikien paikkaus vuosien saatossa, vai tuleeko reikien paikat ilmenemään vuosien saatossa pelleistä :crybaby:
Tämä on kyllä halpa auto harrastaa :niiaa: :frustrated:
BMW E31 V12
Vanteiden huoltoa on aloiteltu pikkuhiljaa.
Irroitin vanteet autosta ja peseskelin ne liuoittimella sisältä ja päältä. Tiukassa oli lika sisäpuolella taisin varmaan seitsemän kertaa ottaa
liuottimella ja vanneharjalla pinnat ennenkuin tuli suht puhdasta.
Tuossa kuvassa sisäpuolta on pesty jo useamman kerran.
Seuraavaksi vein vanteet Wheel Doctorille tarkistukseen/ tarvittaessa suoristukseen. Yhtä vannetta pitää myös hiukan hitsata sisäkehältä.
Seuraavaksi onkin sitten vuorossa vanteiden purkaminen, keskiöiden ja sisäkehien maalaus sekä vanteet lippojen kiilloitus.
Kiilloitus olisi tarkoitus ulkoistaa RIMFIXIN tehtäväksi, saavat siellä kiillottaa kehät sillä tärykoneella.
Värit ovat vielä hieman mietinnässä. Pidän vanteet joko orkkis värissä, tai sitten maalaan sisäkannut mustaksi ja keskiöt kultaiseksi...täytyy miettiä.
Irroitin vanteet autosta ja peseskelin ne liuoittimella sisältä ja päältä. Tiukassa oli lika sisäpuolella taisin varmaan seitsemän kertaa ottaa
liuottimella ja vanneharjalla pinnat ennenkuin tuli suht puhdasta.
Tuossa kuvassa sisäpuolta on pesty jo useamman kerran.
Seuraavaksi vein vanteet Wheel Doctorille tarkistukseen/ tarvittaessa suoristukseen. Yhtä vannetta pitää myös hiukan hitsata sisäkehältä.
Seuraavaksi onkin sitten vuorossa vanteiden purkaminen, keskiöiden ja sisäkehien maalaus sekä vanteet lippojen kiilloitus.
Kiilloitus olisi tarkoitus ulkoistaa RIMFIXIN tehtäväksi, saavat siellä kiillottaa kehät sillä tärykoneella.
Värit ovat vielä hieman mietinnässä. Pidän vanteet joko orkkis värissä, tai sitten maalaan sisäkannut mustaksi ja keskiöt kultaiseksi...täytyy miettiä.
BMW E31 V12
Viime kuun lopulla siirsin kasin talvisäilöstä tallille.
Siitäpä se lähtisi. Vuokrattu kimppatalli on mukava kun jokaisessa parressa on vedettävät pressut niin saa lähteissään kätevästi oman auton suojaan kun muut touhuavat tallillla omiaan. Tallissa on myös yläparvi minne tavarat saa säilöön niin eivät pyöri koko aikaa kintuissa.
Leipasin keulan ja lokarit irti niin saa huoletta nojailla kun roplaileepi konehuonetta. Tokihan loksut piti irroittaa muutenkin kun tarvikevilkut poistetaan.
Purkailua ja johtojen merkintöjä aloitettu.
On siinä vain yllättävästi työtä että tuolta saa pyllistettyä imusatsit ja venakopat irti. Tunteja paloi aivan kiitettävästi kun yritti vielä merkkailla letkut ja sähköjohdot huolella.
Siitä saisi aloittaa lasipuhaltamisen.
Nyt nuo käikäleet sais kiikuttaa jauhemaalaukseen. Pitää odotella Saksasta vielä loput tiivisteet ja pikkukilkkeet niin pääsee kasailemaan.
Yläkerta oli silmämääräisesti hyvässä kondiksessa.
Nokkien voiteluputkien banjojen kiinnityksen varmistelin lukitusprikoilla, banjojen löysääminen kun tuntuu olevan vakio vaiva näissä M70 moottoreissa.
Suuttimien O-renkaat uusin tuossa samalla, kuin myös tulpat jakajankannet, pyörijät, kilometrin letkuja sekä tiivisteitä, antureita yms roipetta.
Periaatteessa nyt olisi viisain tyhjätä nesteet systeemistä ja vaihtaa vesipumput sun muut roippeet kun konehuoneessa on hieman paremmin tilaa.
BMW E31 V12
Kasaantuu, hitaasti mutta varmasti.
Seuraavaksi vesipuoli auki, vaihdetaan vesipumppu, termari jne.
Millä olisi viisain pestä syyläri?? Pelkkä vesi, vaiko joku muu seos?
Otan syylärin irti niin sen vois nyt huuhtoa kunnolla.
Homemade suutintesteri/puhdistuspukki
Putsailis suuttimet läpi ja kattelis vähän onko vuotoja tms häiriöitä.
Kasaan sitten uusilla O-renkailla.
BMW E31 V12
Siinäpä suuttimien testailua. Testerillä voi tarkistaa etteivät suuttimet kuse ja tuoton pystyy jollakin tarkkuudella toteamaan. Samalla suuttimista tulee ajettua puhdistusliuos läpi. Kaikki oli tämän perusteella ok ja kasatessa suuttimiin tuli nakattua tuoreet O-renkaat.
Laturi kävi samalla irtaallaan ja tarkastuksen jälkeen päädyin vaihtamaan vain säädin/hiilipaketin. Laakerit olivat kunnossa.
Remmit olivat aika morjens...onneksi ne olin tajunnut jo ostaa varastoon.
Pikkuhiljaa se tässä kasavuu.... muutamia osia pitäisi vielä maalata ja kaasuläpät aukoa/huoltaa niin saisi kasailla konehuoneen loppuuun.
Kylmästöinnin magneettikytkin tuli huollettua samassa rytäkässä. Laakeri oli suht ok mutta vaihdoin sen samalla. Kytkimen sokka oli jostain syystä mennyt poikki ja sen korvasin normaali sokalla. (alkuperäisen kaltaista sokkaa ei saa mistään).
BBS:sien ulkokehät ovat RimFixillä jo käsittelyssä.
BMW E31 V12
[url]
RimFix teki ulkokehistä kyllä mukavan näköiset
Sähköiset kaasuläpät levällään. Ihmettelin sielunelämää ja ruiskun vähän rasvaa mekanismeihin. Maalailin vielä mokomat keksinnöt.
Tulpanjohdothan tähän maksaa reilu 500€, eli ei aivan vähästä raaski uusia.
Yksi johto tuntui yleismittarin mukaan olevan poikki ja toisen oli aikaisempi omistaja korvannut pinta-asennus johdolla. Ostin BMW E30 moottorin piuhat ja pukkasin ne tuonne alkuperäisten kotelointien sisään. Kustannukset 50€ ja jälki melkolailla alkuperäisen näköinen.
RimFix teki ulkokehistä kyllä mukavan näköiset
Sähköiset kaasuläpät levällään. Ihmettelin sielunelämää ja ruiskun vähän rasvaa mekanismeihin. Maalailin vielä mokomat keksinnöt.
Tulpanjohdothan tähän maksaa reilu 500€, eli ei aivan vähästä raaski uusia.
Yksi johto tuntui yleismittarin mukaan olevan poikki ja toisen oli aikaisempi omistaja korvannut pinta-asennus johdolla. Ostin BMW E30 moottorin piuhat ja pukkasin ne tuonne alkuperäisten kotelointien sisään. Kustannukset 50€ ja jälki melkolailla alkuperäisen näköinen.
BMW E31 V12
Konehuone olisi periaatteessa melkolailla valmis. Auto lähti
remontin jälkeen jopa käyntiin, joka on ihme kun ottaa asentajan huomioon.
Keulalle nakkasin -45mm madaltavat jouset, saapa nähdä miten auto niillä käyttäytyy. Lokasuojat kasailin myöskin eilen paikoilleen.
Vielä pitäisi naputella helmat ja etupuskuri paikoilleen.
Vanteista on edelleen keskiöt maalaamatta kun ei ole ollut aikaa/innostusta hioa keskiöitä valmiiksi
BMW E31 V12
Aijaijai...
Hitto ku ois tossa yhellä sukulaisella 850 kanssa, mustana, seisoo kaiketi pihassa pääasiassa, eli ois varmasti myynnissä. Mut ei oikein innosta ostaa, kun pitäis päästä parista autosta muutenkin eroon, ei oo tallia, nykyäänkin pitäis saada 2-3 autoa talliin kun seisoo liikaa pihalla, ja sitte jatkuva liikennekäyttöön otto ja pois, Suomen paskan "omistusmaksu" meiningin takia.
Autona himottais niin pitusti.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Voi hyvä jumala miten on hienokuntoinen auto. Ja mukava huomata, että pidät edelleen hyvää huolta siitä.
Tällaset kutkuttelee jotain salaista kohtaa mun sydämen syövereissä; tommonen olis joskus saatava. Jos väri olis vielä rosso scuderia, ni olis lähellä täydellistä. Oikeasti haluaisin M1:n, koska se näyttää mun silmään hyvältä myös luukkulamput auki. Mut koska näköpiirissä ei ole sitä päivää et sellaseen olis varaa, ni tommoseen olis sit tyydyttävä. Tai "tyydyttävä", koska varsin haluttava auto tollanenkin on. Urheiluauton tuntua ilman et tekis oikeastaan edes mieli ajaa mitenkään kovaa.
Tällaset kutkuttelee jotain salaista kohtaa mun sydämen syövereissä; tommonen olis joskus saatava. Jos väri olis vielä rosso scuderia, ni olis lähellä täydellistä. Oikeasti haluaisin M1:n, koska se näyttää mun silmään hyvältä myös luukkulamput auki. Mut koska näköpiirissä ei ole sitä päivää et sellaseen olis varaa, ni tommoseen olis sit tyydyttävä. Tai "tyydyttävä", koska varsin haluttava auto tollanenkin on. Urheiluauton tuntua ilman et tekis oikeastaan edes mieli ajaa mitenkään kovaa.
Sprinter on pakettiautojen Mersu.
Kytkinjumppa tuli tehtyä viimeinkin, elikä vaihdettiin kytkinpaketti, silmälaakeri, kampuran stefa ja laatikon pään stefa.
Ahdas projekti piru vie tiputtaa tuommoisesta laatikko pois
Ei onnistuisi ilman nosturia ja laatikkonostinta, sekä runsasta valikoimaan jatkovarsia räikkään.
Kytkin on aika jäsäkkä (280mm)
Autolla on jo ajeltu jokunen pätkä ja tuntuu toimivan aivan mukavasti
BBS:sät pitää vielä maalailla ja paiskoa alle.
BMW E31 V12
nettijutut kertoo askin olevan getrag, eikä noita askeja äkkiseltään kattoen käytetty muualla. Eikä näin ollen ole tietoa että mikä tuo getragin yleisen numeroinnin mukaan olisi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr