Austin Gipsy
Austin Gipsy
Hiukan hankalampi kysymys raadille. Mistä löytää Austin Gipsy- merkkiseen maasturiin tiivistesarjan ja moottorin korjaukseen tarvittavat osat Vuosimallihan on 64 ja kone 2.2 BMC-diesel.
Tämmöinen vehje on seissyt ladossa reilut kaksikymmentä vuotta ja olisi tarkoitus pikku hiljaa laittaa liikenteeseen takaisin. Suurin vika on täysin horo kone, ei lähde ilman pilottia millään käyntiin ja savuaa yhden hiilivoimalan edestä mustaa ja sinistä.
Onko kellään ylipäätään mitään havaintoa ko. laitteesta, ei ole mikään kovin yleinen peli ollutkaan. Nettisivuilla www.austingipsy.net on muuten kuva juuri kyseisestä autosta kohdassa Unknown Gipsys, MCX-274 rekkarilla. Miten lie joutunut kuva kanadalaisille nettisivuille, on kahdeksankymmentä luvun alusta. Auto on edelleen täysin samassa kunnossa, kuin kuvissa, kiitos katoksessa vietetyn seisontaajan.
Tämmöinen vehje on seissyt ladossa reilut kaksikymmentä vuotta ja olisi tarkoitus pikku hiljaa laittaa liikenteeseen takaisin. Suurin vika on täysin horo kone, ei lähde ilman pilottia millään käyntiin ja savuaa yhden hiilivoimalan edestä mustaa ja sinistä.
Onko kellään ylipäätään mitään havaintoa ko. laitteesta, ei ole mikään kovin yleinen peli ollutkaan. Nettisivuilla www.austingipsy.net on muuten kuva juuri kyseisestä autosta kohdassa Unknown Gipsys, MCX-274 rekkarilla. Miten lie joutunut kuva kanadalaisille nettisivuille, on kahdeksankymmentä luvun alusta. Auto on edelleen täysin samassa kunnossa, kuin kuvissa, kiitos katoksessa vietetyn seisontaajan.
Sympaattisen näköinen vehje, tuollaiset ovat ilmanmuuta kunnostamisen arvoisia ajopelejä.
Tiedätkö missä muissa autoissa tuota moottoria on käytetty ?
Voisiko ajatella vaihtaa moottorin johonkin nykyaikaisempaan, vai onko tarkoitus museokatsastaa auto ?
Klik.
Tiedätkö missä muissa autoissa tuota moottoria on käytetty ?
Voisiko ajatella vaihtaa moottorin johonkin nykyaikaisempaan, vai onko tarkoitus museokatsastaa auto ?
Klik.
wiimax.fi
Commerissa oli aikanaan sellainen moottori eikä se huono ollut. Isällä oli sellaisia kaksi ajossa joskus 60 luvun alku puolella. Eipä taida Commereitakaan olla joka nurkissa. Mites Leylandin Sherpassa eikös siinä ollut myös semmoinen moottori? Niitä luulis joku kpl vielä löytyvän. Serkku ajeli vielä 90 luvun lopussa sellasella Serpalla voi olla vielä pihan perällä
Datsun Bluebird
Mb Vito
Mb Vito
Sherpassa on BMC:n 1.8 kone. On kuulemma eri sarjaa, kuin tuo 2.2. Tätä 2.2 käytettiin ainakin Lontoon Taksissa ja veneissä 50-60 luvuilla, kuten ylempänä kerrottiinkin. Englannista löytyisi ainakin veneliikkeestä osia.Mikko K kirjoitti:Commerissa oli aikanaan sellainen moottori eikä se huono ollut. Isällä oli sellaisia kaksi ajossa joskus 60 luvun alku puolella. Eipä taida Commereitakaan olla joka nurkissa. Mites Leylandin Sherpassa eikös siinä ollut myös semmoinen moottori? Niitä luulis joku kpl vielä löytyvän. Serkku ajeli vielä 90 luvun lopussa sellasella Serpalla voi olla vielä pihan perällä
Tämä projekti on nytkähtänyt vähän eteenpäin. Isäukko nujusi vanhan ajokkinsa kotia mailta ja saatiin pitkästä aikaa jopa käymään jollain lailla. Savu on valtavaa ja ilman starttipilottia ei syty, vaikka hehkutkin toimivat. Siirtopumpuksi piti hakea Bilteman sähköpumppu, kun alkuperäinen oli hyytynyt.
Ohivuotomittaus paljasti sinänsä mielenkiintoisen seikan, että kone on tiukka!Ohivuodot olivat luokkaa 20 prosenttia per sylinteri. Tällä hetkellä on epäilys, että kanget on mutkalla tai pumpun ajoitus totaalisen pielessä.
Auto on tarkoitus saada rekisteriin ja ensi kesäksi ajoon, kuulemma...Ei kuitenkaan museokuntoon, mutta käyttökuntoon.
Englannista on jo saapunut yläpään tiivistesarja, muitakin osia löytyy tarvittaessa mm. Hollannista. Hinnat vaan aika suolaisia. Jouset pitää lähettää taottavaksi, nyt makaa pohjaanlyöntikumien varassa. Ruostetta ei ole kovinkaan paljoa, kiitos kohtuu kuivan säilytyspaikan. Jarrut ja kytkin on myös jumissa, mutta ainakin jarrut on samat, kuin LandRoverissa.
Ohivuotomittaus paljasti sinänsä mielenkiintoisen seikan, että kone on tiukka!Ohivuodot olivat luokkaa 20 prosenttia per sylinteri. Tällä hetkellä on epäilys, että kanget on mutkalla tai pumpun ajoitus totaalisen pielessä.
Auto on tarkoitus saada rekisteriin ja ensi kesäksi ajoon, kuulemma...Ei kuitenkaan museokuntoon, mutta käyttökuntoon.
Englannista on jo saapunut yläpään tiivistesarja, muitakin osia löytyy tarvittaessa mm. Hollannista. Hinnat vaan aika suolaisia. Jouset pitää lähettää taottavaksi, nyt makaa pohjaanlyöntikumien varassa. Ruostetta ei ole kovinkaan paljoa, kiitos kohtuu kuivan säilytyspaikan. Jarrut ja kytkin on myös jumissa, mutta ainakin jarrut on samat, kuin LandRoverissa.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
juu sieltä löytyy, muttei kannata tinkiä hinnasta ne on muutenki kohillaanPega kirjoitti:Jämsässä on sit semmonen varaosaliike mistä kans voi löytyä osia mitä ihmeellisimpiin autoihin, viis kulmassa sieväsen liike
tollanen austin rojekti olis kyllä upee homma talaveks, laittas oikein osiin ja alakas alusta ja kohta kerrallaan
Simolla on kyllä vaikka mitä osaa jos vaikka mihin autoon. Ja on aukikin seitsemänä päivänä viikossa, jos vaikka tarve pääsee yllättämään sunnuntaina.touhottaja kirjoitti:juu sieltä löytyy, muttei kannata tinkiä hinnasta ne on muutenki kohillaanPega kirjoitti:Jämsässä on sit semmonen varaosaliike mistä kans voi löytyä osia mitä ihmeellisimpiin autoihin, viis kulmassa sieväsen liike
tollanen austin rojekti olis kyllä upee homma talaveks, laittas oikein osiin ja alakas alusta ja kohta kerrallaan
Tuommonen varaosaraato näky olevan jossain enklannissa?
http://www.car-transplants.co.uk/breaki ... anual/2160
http://www.car-transplants.co.uk/breaki ... anual/2160
Mitähän luokkaa mahtaa puristukset olla?JP74 kirjoitti:
Ohivuotomittaus paljasti sinänsä mielenkiintoisen seikan, että kone on tiukka!Ohivuodot olivat luokkaa 20 prosenttia per sylinteri. Tällä hetkellä on epäilys, että kanget on mutkalla tai pumpun ajoitus totaalisen pielessä.
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Pystyykö venttiilinvälykset olehen kiinni? Tai varmaan pystyy mutta oliko välyksiä?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Koneestahan oli siis kansikin jo ylhäällä ja ei tuo erityisen väljältä vaikuttunat. Nyt kone on taas kasassa uudella tiivisteellä.Kanget ei ole mutkalla. Suuttimenkärjet uudet. Venttiilit säädetty. Hehkut toimii.
Puristuspaineet mitattiin koneesta hehkun reiästä adapterilla. Mittarinlukema oli 12-14 per sylinteri. Vertailun vuoksi samalla mittarilla mitattiin w123 240d:n vastaavat lukemat, jotka olivat 12 yksikköä joka pytyssä.. Tuo w123 lähtee käyntiin kuin palmun alta. Mersussa on sama jenka hehkulla, kuin Austinissa!
Tuon puristuspainemittarin lukemasta ei ole selvyyttä, onko se bareja vai mitä..?
Nyt syylliseksi epäillään uudestaan syöttöpumppua ja tai ajoitusta...Cav jakajapumppu kyseessä. Kuulemma joku vanhempi malli, jos se jollekin jotain kertoo.
Puristuspaineet mitattiin koneesta hehkun reiästä adapterilla. Mittarinlukema oli 12-14 per sylinteri. Vertailun vuoksi samalla mittarilla mitattiin w123 240d:n vastaavat lukemat, jotka olivat 12 yksikköä joka pytyssä.. Tuo w123 lähtee käyntiin kuin palmun alta. Mersussa on sama jenka hehkulla, kuin Austinissa!
Tuon puristuspainemittarin lukemasta ei ole selvyyttä, onko se bareja vai mitä..?
Nyt syylliseksi epäillään uudestaan syöttöpumppua ja tai ajoitusta...Cav jakajapumppu kyseessä. Kuulemma joku vanhempi malli, jos se jollekin jotain kertoo.
Ostan tuon satasella!
No ei kai. Tunnostaa itestä siltä, että jotta koska kun kaikki pytyt on samanlailla "puristamassa" , niin eihä se voi muuhun heilahtaa ku polttoaineen syöttöön. Eli pumppu, pumppu tai pumppu. Tetenki myös pumpun ajoitus!
No ei kai. Tunnostaa itestä siltä, että jotta koska kun kaikki pytyt on samanlailla "puristamassa" , niin eihä se voi muuhun heilahtaa ku polttoaineen syöttöön. Eli pumppu, pumppu tai pumppu. Tetenki myös pumpun ajoitus!
Viimeksi muokannut Kempakko, 01.11.2011 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Juokse sinä humma kun se on sinun homma -
Englannista löytyi sopivasti Hepoliten 020 ylikokomännät, 140 puntaa ja rahti. Eli kone porataan, niin eipähän ainakaan siitä jää kiinni. Ilmeisesti tuo kone on niin huono perusperiaatteiltaan, että ei siedä pientäkään kulumista, kuten vaikka mersun koneet.
Samoin ukko laittoi pumpun Naumaselle Kuopioon kunnostettavaksi, niin jää sekin jossittelu pois.
Aika vaikea löytää ylikokomäntiä ko. vehkeeseen muuten. Hollannissa olisi ollut 220 euroa kipale, onneksi Englannin Ebaystä saa koko sarjan samaan hintaan.
Samoin ukko laittoi pumpun Naumaselle Kuopioon kunnostettavaksi, niin jää sekin jossittelu pois.
Aika vaikea löytää ylikokomäntiä ko. vehkeeseen muuten. Hollannissa olisi ollut 220 euroa kipale, onneksi Englannin Ebaystä saa koko sarjan samaan hintaan.
Tämä projekti on edistynyt siten, että kone on nyt porattu. Isäukko meinasi tänään ottaa savut, mielenkiinnolla seuraan tilannetta.
Mitään selvää vikaa koneesta ei löytynyt. Kone oli poraamaton, aavistuksen väljä toki. Positiivinen yllätys oli, että laakerit, nokka-akseli ja kaikki muukin liikkuva tavara oli hyvässä kunnossa. Myös kytkin oli uuden karhea. Erikoinen asetelma tuon ikäisessä vehkeessä , säädettävä.
Moottoria tehdessä ei ole säästetty rautaa, mersun vastaavan kokoiset koneet näyttää leikkiauton osilta tuon "isolohkon" rinnalla. Kuvia on kännykässä, pitää laittaa esille, kunhan löydän välipiuhan.
Mitään selvää vikaa koneesta ei löytynyt. Kone oli poraamaton, aavistuksen väljä toki. Positiivinen yllätys oli, että laakerit, nokka-akseli ja kaikki muukin liikkuva tavara oli hyvässä kunnossa. Myös kytkin oli uuden karhea. Erikoinen asetelma tuon ikäisessä vehkeessä , säädettävä.
Moottoria tehdessä ei ole säästetty rautaa, mersun vastaavan kokoiset koneet näyttää leikkiauton osilta tuon "isolohkon" rinnalla. Kuvia on kännykässä, pitää laittaa esille, kunhan löydän välipiuhan.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Nyt tuo käydä hörsköttää, kun näyttää avainta pitkän hehkutuksen jälkeen! Savua tulee vielä hiukan, mutta tuskin tuo ihan päästötön on ollut uutenakaan. Kone on tullut markkinoille vuonna 54, eli päästöluokat ei ole ihan Euro-normeissa.
Jakopää on kolmerivisellä ketjulla, ajoitus oli kuulemma laitettu ketjuun tehdyillä merkeillä. En siis itse ole ollut pajottamassa konetta.
Seuraavaksi tilaan Englannista uudet jarru- ja kytkinpääsylinterit kiinnijuuttuneiden tilalle.
Jakopää on kolmerivisellä ketjulla, ajoitus oli kuulemma laitettu ketjuun tehdyillä merkeillä. En siis itse ole ollut pajottamassa konetta.
Seuraavaksi tilaan Englannista uudet jarru- ja kytkinpääsylinterit kiinnijuuttuneiden tilalle.
Austinin mäntä. Viisi männänrengasta.
Kuparinen kannentiiviste.
Juuri nostettu keulalta. Osat pestiin koneistamossa pesukoneessa.
Puhdas lohko menossa kasaan.
Viimeksi muokannut JP74, 05.12.2011 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Joo, joskus vaihdettu näköjään, ei ole ollut uutena.onre kirjoitti:...ihan oikeastiko siinä on vaihtovirtalaturi?!
Kone on tosiaan erittäin järeää tekoa. Nykyisillä öljyillä saattaisi olla tosi pitkäikäinen. Toisaalta tuo pannu on alunperin tehty Lontoon taxiin, joten on niillä varmasti paljon ajettu. Samoin venemoottorina ollut joskus yleinen Englannissa.