Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Reilu 18 tkm ajettu ja tehostin vuotaa yhä. Kokeilin josko vuoto johtuisi tiivisteiden kuivumisesta ja loruttelin öljyn sekaan ensin Valvolinen tiivisteenturvotelitkua ja kun se ei tehonnut niin sitten uusi testi kuulemma varmasti toimivalla AT-205 re seal aineella. Kuulemma jos tämän litkun lisättyä vielä vuoto jatkuu, niin silloin tiiviste on rikki. No, vuoto jatkuu yhä ja tehostin hukkaa hiljalleen öljyjä.Vanja-eno kirjoitti: - Ohjaustehostin on alkaunut hukkaamaan öljyä. Huomasin tämän ekan kerran kun töihin päästyäni tehosti äänsi ikävästi pysäköidessä. Tsekkasin öljyt ja totesin että oli hieman alle alarajan. Seuraavana päivänä öljyostoksille ja täyttö. Luulin ensin että säiliöstä lähtevä letku vuotaa, mutta ei se tainnyt sitä olla kun näyttäisi siltä että puskee korkin altakin ulos. Ei se sitä öljyä solkenaan los puske, kun täyttää säliön niin semmoisen 150 km saa ajaa ennen kuin on ylärajasta mennyt alarajaan. Tämä väli on määrältään ehkä puoli desiä. Tapaus tutkinnan alla. Täytyy saada auto nosturille ja tsekata vuotaako pumppu. Näissä on kuulemma ollut tuota tehostin vikaa. Tyyppivika? No, jos pumpun joutuu uusimaan niin Fixus toimittaa vaihtopumpun hintaan 220€. Palaan asiaan myöhemmin.
Tutkin jokin aikaa sitten asiaa nosturilla ja totesin vuodon tulevan aika tarkkaan keskeltä moottoritilaa, eli tämä sulkisi pois ohjaustehostimen pumpun vuodon ja vuoto tulisi tällöin todennnköisesti hammastangosta ohjausakselin stefasta? Kuulemma Mondeossa samaa vikaa joissain, eli jos läsnä on Mondeo tietäjiä, niin saa kommentoida.
Ja jos vuoto tulee sieltä, niin kuulemma koko hammastanko täytyy vaihtaa ja kuulemma ainakin Mondeossa isotöinen homma... ja käsittääkseni kallis. Hammastanko maksaa useita satasia ainakin uutena osana ja käytettyä varaosaa ei sinne kannata laittaa, koska aion pitää tämän auton. Työnä kuulemma vielä vaivalloisempi ja tietenkin kallis. Ja koska kallis, niin perseaukinen postimies ei noin vaan voi sijoittaa toista tonnia, kun juuri tuli teetätettyä taloon ikkunaremppakin.
Hukata en haluaisi tätä, sillä olen aikalailla tykästynyt tähän ja sijoittanut aikamoisen summan rahaakin. Ja rahasta puheenollen, niin olen semmoista tuuminut, että jos pistäisi tämän seisontaan ja veisi tutulle pajalle tehtäväksi ns. luppoajan rempattavaksi. Itse en ehdi enkä voi tätä korjata, sillä kimppatallin nosturi on kovassa käytössä ja remppaaminen minun taidoilla kestäisi liian kauan.
Koska vaimo kärttää ja oikeasti tarvii jo toimivampaa autoa periaatteessa nyt, mutta ainakin satavarmasti lähitulevaisuudessa, niin sijottaisin rahat jotka liikenee ensin toimivampaan autoon vaimolle ja ajaisin itse vaimon vanhalla Focuksella sitten kun saa Jaggen pajalle. Toistaiseksihan tällä voi vielä ajaa, kunhan muistaa tarkastaa tehostimen öljyt ja lisätä sitä tarvittaessa.
Tässäpä sitä mietittävää.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 28.3.2017 1:09
- Paikkakunta: Nokia
Sullahan oli jo kerran se varmarigolffi? Kohta alkaisi olla se joskus mainitsemani anopin auto jouten joten haetko sen sopivasti vaimolle käyttöön? Mulla on pihassa anopin "uusi" GLK koronakaranteenissa ja tarkoitus olisi saada se vappuna ajoon oikealle omistajalle, joten joutavaksi jäänee se monta vuotta hyvin palvellut n. 240tkm ajettu 100hp diesel golffi. Farkku ja automaatti-lmastointi. Vuosimalli ehkä 2004 tai 2005, kuitenkin niitä viimeisiä mk4 pohjaisia.
Vanja-eno kirjoitti:Tutkin jokin aikaa sitten asiaa nosturilla ja totesin vuodon tulevan aika tarkkaan keskeltä moottoritilaa, eli tämä sulkisi pois ohjaustehostimen pumpun vuodon ja vuoto tulisi tällöin todennnköisesti hammastangosta ohjausakselin stefasta? Kuulemma Mondeossa samaa vikaa joissain, eli jos läsnä on Mondeo tietäjiä, niin saa kommentoida.
Errare humanum est - erehtyminen on ihnimillistä. Tänään tutkittiin asiaa uudestaan nosturilla ja paikalla oli myös jonkin verran enemmän Fordeista tietävä kuin yours truly. Lopputulema oli kuitenkin se, että tehostimen pumppuhan siellä vuotaa. Sittenkin.
Syy erehtymiseen alunperin johtuu minusta, sillä oletin pumpun olevan samalla remmillä ja koneen samassa päässä kuin kompuran pumppu ja laturi. Vaan on vesipumpun kanssa toisessa päässä konetta omalla hihnallaan. Eli hankittavan osan hinta onkin sitten 120-150€ halvempi kuin jos olisi tarvinut ostaa uusi hammastanko ja EHKÄ vaihdettavissa itse. Tämä selviää kun otan ilmaputsarin kotelon kokonaan paikaltaan pois, niin näkee paremmin koko häksättimen. Sopivasti saumaan osuu öljyn- ja suodattimien vaihtohuolto, joka pitää tehdä ennen kuin 20 tkm umpeutuu edellisestä huollosta. Tämän huollon yhteydessä voi sitten sen putsarin kotelonkin ottaa irti.
ABS ja luistoeston valo syttyi myös palamaan jatkuvasti. Renkaanvaihdon jälkeen (syy-yhteys? en tiedä?) alkoi ensin vilkuttelemaan ja sitten syttyi kokonaan. Toveri epäilee joko ABS anturi vikaa/kosketushäiriötä ja likaista ABS kehää. Pitäisi käydä kaverilta lainaamassa vikakoodin lukulaite, niin näkisi antaako jotain ilmoitusta. Ehkä esim että miltä renkaalta vika voisi löytyä.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Hyvä, kun vika löytyi. Meidän edellisessä Mondeossa oli sama kone ja tosiaan; siellähän se tehostajan pumppu on toisessa päässä. Rakenne on mielenkiintoinen, jossa vesipumppu ja tehostajan pumppu ovat päällekkäin. Kädet sai olla kuin kätilöllä, kun lyhyttä moniurahihnaa vaihdoin. Reilusti kun purkaa edestä tavaraa pois, niin kyllä pumpun vaihto onnistuu.
Omassani oli ostaessa toinen etuanturi sökö. Sen vaihtamalla sammui valot ja luistonesto alkoi toimimaan. Jarruosat pois tieltä niin vaihto on helppo. Takana anturit ovatkin navan ja pyöränlaakerin kanssa samaa pakettia.
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
dealer kirjoitti:Kas, mielenkiintoinen valinta.
Tekniikka (ford, eikö vaan ?) näissä tuntuu toimivan kohtuullisen ongelmitta, mutta vanhimmat saattavat olla todella väyrysiä pohjastaan, varsinkin taka-apurunko.
Tämä realisoitui eilen meillä perhekuljettimena toimivassa Ford Galaxyssä, jossa lienee sama alusta kuin tämän topicin Jaguarissa. Takaa vasemmalta alatukivarsi poikki. Korroosio oli syönyt ja varmaan nuo soratien terävät kuopat olleet viimeinen silaus. Onneksi sattui hiljaisessa vauhdissa ja kotinurkilla, rouva ei päässyt kuin kilometrin päähän pihasta. Karun näköistä jälkeä kuitenkin. Pitää vaihtaa molemmin puolin varalta. Missä kunnossa Jaggessa on ko.paikat, vaikka eihän noita syöpymiä välttämättä päältä päin näe ?
® Mesen Porkkana-klubi
Ei ole ihan samalainen tukivarsi, koiranluu kiinnittyy eri paikkaan ainakin. Yllättävän terve on Kissa pohjastaan ja tyyppipaikka eli helmat, ovat jo tehty ihan näemmä ammattimiehen toimesta.
Lopuksi kuva kesärenkaitten kanssa
Lopuksi kuva kesärenkaitten kanssa
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Pienen tutkinnan jälkeen olen antanut itseni ymmärtää, että ilmaputsarin kotelo ja akku koteloineen on hyvä poistaa tieltä. Tosiaan mielenkiintoinen on rakenne ja meinasikin asennushomma siirtyä eteenpäin kun aloin tarkemmin asioita tutkimaan. Pumppu on jo hommattu, sille tuli hintaa 220€, riittävästi uutta öljyä sekä tietty uusi pumppujen hihna. Paikallinen Fixus toimitti osat ripeästi. Pumpun vaihtotyötä tänään tutkiessani eri opastemateriaaleista, törmäsin tietoon jotta vesimumpun käyttöakselissa on o-rengas joka pitää uusia ja voidella vaihtotyön yhteydessä. Samoin tehostimen pumpulta hammastangolle lähtevä paineletkun liittimen tiivisterengas tulee uusia myös. Siis ohjeiden mukaan. Meinasin ensin luistaa hommasta kun tuumin että mitäpä niitä nyt suotta vaihtelemaan, mutta sitten sain silmiini vision. Tässä visiossa näin sieluni silmin kuinka valtavan ähräyksen jälkeen pumppu on vaihtunuta ja työn jälkeä ihastellessani ja koekäytössä huomaan että joko tuo vesipumpun o-rengas tai putjen tiivisterngas (tai pahimmassa tapauksessa molemmat) vuotaa ja homma on tehtävä uusiksi.ltm kirjoitti:Hyvä, kun vika löytyi. Meidän edellisessä Mondeossa oli sama kone ja tosiaan; siellähän se tehostajan pumppu on toisessa päässä. Rakenne on mielenkiintoinen, jossa vesipumppu ja tehostajan pumppu ovat päällekkäin. Kädet sai olla kuin kätilöllä, kun lyhyttä moniurahihnaa vaihdoin. Reilusti kun purkaa edestä tavaraa pois, niin kyllä pumpun vaihto onnistuu.
Siis tuumasta toimeen ja kurvasin paikalliselle Ford-marmoritiskille nro 1. Siellä kyseisten osien paikallistaminen sujui kaiken kaikkiaan nopeasti ja ystävällisesti. Hieman ensin pähkäiltiin, kun kyseessä oli Jaguar eikä Ford, mutta kun tiskin taakse saatiin enemmän Ford-profiloitunut myyjä, niin homma aloi pelittämään. Pääsimme yksimielisyyteen, että samanikäisessä Mondeossa on tietenkin sama kone, joten tarvittava tieto löytyikin sitten nopsaan. Lievä takaisku oli kuitenkin, ettei heillä ei tietenkään kyseisiä osia ole hyllyssä. Tilaamalla Ruotsista kolme arkipäivää. Pahus! Palvelualtis varaosamyyjä kirjoitti osien varaosanumerot lapulle pyynnöstäni ja suuntasin paikalliselle paikalliselle marmoritiskillle nro 2 joka on enemmän korjaamopainotteinen ja profiloitunut vanhemman Ford-käyttöautojen korjaukseen ynnä huoltoon. Suureksi helpotuksekseni heiltä löytyi osat hyllystä, joten savotta on huomattavasti toteutunista lähempänä aiottuna ajankohtana.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Juu olen huomannut, rouvan Focus kävi siellä ilmastoinnin tsekkauksessa ja tarkastus tehtiin ripeästi ja edullisesti.ltm kirjoitti: Jäken Nesteellä olevan korjaamon asentajat ymmärtävät Fordien päälle ja heillä on omien kokemuksieni mukaan hyvä palveluasenne; neuvoja jopa annetaan kysyttäessä.
Mutta mitä tulee Jaguaariin niin se on nyt potilaana tallilla. Toistaiseksi alku sujunut hyvin. Koneen suojakopan lisäksi purin tieltä akun koteloineen, ilmanputsarin kotelon ja putken koko matkalta, sekä egr-putken. Nyt on tilaa ja näkyväisyyttä. Tehostimen ja vesipumpun hihna oli vaihtokunnossa, täynnänsä halkeamia, joten sen vaihto olisi ollut edessä kuitenkin vaikkei pumppu olisikaan hajonnut. Homma jumiutui kuitenkin kun tehostimen korkeapaineputken (välillä pumppu-hammastanko) pumpun puoleinen pää on kiinni ihan jumalattoman lujaa. Ja kun se pitää vielä avata kiintoavaimella, niin on kokoajan vaara, että mutterin kanta pyöristyy. Tilaa vääntövarren lisäämiseen ei oikein ole. Joten jätin homman tuohon ja lähdin välillä kotiin syömään ja kaffittelemaan. Saa samalla pohtia keinoja mutterin aukaisuun.
Toinen pohdittava asia on, vaihdanko myös nyt samalla vesipumpun kun kaikki on esillä? Vaihtuisi nyt samalla kätevästi eikä varmaan seuraavaan 250 tkm:n tarvisi sitä vaihtaa. Motonetissä olisi tarjolla ns. koteloineen 90€ ja jos haluaa jumpata vanhan kotelon irti, niin selviää 26€ halvemmalla. Jos vaihdan pumpun, niin ostan kyllä sen kotelomallin, niin pääsee helpommalla
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Kun seuraavan kerran rynnistät tallille, niin ota kuva projektista. Muistuu asia paremmin mieleen. Olisiko jarruputki lenkkiavaimesta hyötyä? Tai rälläköit ns S-avaimesta sopivan.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002236 ... -mm-5-osaa
Korean Letukan jakohihnajumppaan ostin nuo avaimet ja toimiviksi totesin.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002236 ... -mm-5-osaa
Korean Letukan jakohihnajumppaan ostin nuo avaimet ja toimiviksi totesin.
Jep, totesin jo että huomenna kauppaan ja 18mm jarruputkiavain eli avolenkkiavain ostoon ja uusi yritys
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Kaupassa käyty ja remppa etenee hitaasti mutta varmasti. Päätin sitten vaihtaa vesipumpun myös sillä nyt on kaikki tarvittava esillä hyvin ja ei tarvitse sitten myöhemmin enää alkaa pulaamaan sen kanssa. Ja kun kerran jäähdytysjärjestelmän joutui nyt tyhjäämään niin ostin samointein myös uuden termostaatin, kun kissa on käynyt hieman alilämmöllä.
Oikeankokoinen avolenkkiavainkin tuli hommattua (oikein aito ja kallis Kamasa) mutta eipä auennut silläkään vaan pyörähti ympäri. Tämä korkeapaineputki on kierreholkilla kiinni semmoisessa isossa 22 mm mutteri murkulassa ja nimenomaan se kierreholkki pitäisi saada irti. Se murkula on myös kierteillä kiinni ohjaustehostimen pumpussa eli siitä pitää pitää vastaan 22 mm avaimella.
Päätin kokeilla irtoaako se 22mm kantainen murkula irti tehostimen pumpusta että saa edes letkun irti ja pumpun vaihdettua. No, murkula aukesi helpommin. Yritin sitten kääntää murkulaa kiinni ja samaan aikaan holkkia auki, ideana että saisi lisää poweria aukaisuun. Vaan eipä riittäneet voimat. Eikä auennut.
Kun ei auennut, niin tuumaus- ja ruokatauon jälkeen jatkoin remonttia etukoiranluiden vaihdolla. Se sujui sentään kohtuudella, vain kuskin puolen alapään joutui vetämään rälläkällä poikki kun mutteri oli loppupäästä niin jumissa.
Nuo siis eilen ja tänään jatkui puuha. Tyhjensin ensin jäähdysjärjestelmän. Korjausoppaassa mainittu jäähnyttäjän tyhjennys proppu oli kyllä hyvin piilossa ja ahtaassa paikassa, mutta sain sen auki kuitenkin. Kun en tiennyt putoaako proppu kiinnityksestä vai jääkö se kokonaan avattuna vielä paikalleen, niin avasin sitä niin paljon kuin uskalsin. Neste vaan valui toooosi hitaasti pois, mutta lopulta valuminen loppui. Vaihdoin termostaatin, mikä oli varmaan koko rempan helpoin homma ja tarkastelin hieman vanhaa. Ei se ainakaan auki näyttänyt juminneen.
Koska tehostimen pumppu oli vielä tukevasti paikallaan, niin päätin seuraavaksi irrottaa pulttipyssyllä siitä hihnapyörän, koska uuden pumpun mukana sitä ei tullut. Sen jälkeen jatkoin pumppujen irrotuksella. Avasin sen murkulan johon korkeapaineletku tulee ja otin sen letkun ja holkin kanssa irti pumpusta. Irrotin tehostimen pumpun ja sen jälkeen vesipumpun. Vanhasta pumpusta piti ottaa irti yksi letkuliitos-osa (joka sittemmin paljastui Haynesin oppaan mukaan "oil temperature control thermostat" nimetyksi osaseksi, tuolloin en vielä sitä tiennyt) koska uudessa pumpussa ei sitä ollut.
Tuota osaa irrottaessani otin enin irti 8mm kannalla olevan kiinnityspultin, mutta osapa ei tahtonut irrota. Kurkkasin pumpun sisään ja huomasin jonkun jousihäkkyrän ja termostaatin ja näytti hieman siltä että siellä oli jotain muovikilkkeitä jotka pitivät osaa paikallaan. Puolihuolimattomasti sörkin sinnen varovasti ruuvarilla ja -boing- toinen muoviosa kimposi jonnekin mistä en enää sitä löytänyt ja irtosi toinenkin varovaisemmin. Sitten tajusin että ne pitivät termostaarin jousta paikoillaan ja osa olisi vaan pitänyt nitkuttaa irti vähän miehekkäämmällä nitkutuksella. Tajusin hajoittaneeni osan. Meinasi ruveta vituttamaan kunnes lukaisin pahimman kiukun laannuttaakseni Jaguar-palstaa jossa osui seuraava keskustelu silmiin:
Osanumero ainakin täsmää:
Ja se tulee tuohon isohkoon reikään minkä vieressä törröttää tuo 8mm pultti.
Kun jatkan remppaa niin täytyy niin voin siis näemmä asentaa uudet pumput paikoilleen ja lopuksi ennen tieltä purettujen osien paikalleen laittoa muljauttaa uuden osaan paikoilleen ja letkut kiinni ja vettä pannuun. Toivotaan näin.
Oikeankokoinen avolenkkiavainkin tuli hommattua (oikein aito ja kallis Kamasa) mutta eipä auennut silläkään vaan pyörähti ympäri. Tämä korkeapaineputki on kierreholkilla kiinni semmoisessa isossa 22 mm mutteri murkulassa ja nimenomaan se kierreholkki pitäisi saada irti. Se murkula on myös kierteillä kiinni ohjaustehostimen pumpussa eli siitä pitää pitää vastaan 22 mm avaimella.
Päätin kokeilla irtoaako se 22mm kantainen murkula irti tehostimen pumpusta että saa edes letkun irti ja pumpun vaihdettua. No, murkula aukesi helpommin. Yritin sitten kääntää murkulaa kiinni ja samaan aikaan holkkia auki, ideana että saisi lisää poweria aukaisuun. Vaan eipä riittäneet voimat. Eikä auennut.
Kun ei auennut, niin tuumaus- ja ruokatauon jälkeen jatkoin remonttia etukoiranluiden vaihdolla. Se sujui sentään kohtuudella, vain kuskin puolen alapään joutui vetämään rälläkällä poikki kun mutteri oli loppupäästä niin jumissa.
Nuo siis eilen ja tänään jatkui puuha. Tyhjensin ensin jäähdysjärjestelmän. Korjausoppaassa mainittu jäähnyttäjän tyhjennys proppu oli kyllä hyvin piilossa ja ahtaassa paikassa, mutta sain sen auki kuitenkin. Kun en tiennyt putoaako proppu kiinnityksestä vai jääkö se kokonaan avattuna vielä paikalleen, niin avasin sitä niin paljon kuin uskalsin. Neste vaan valui toooosi hitaasti pois, mutta lopulta valuminen loppui. Vaihdoin termostaatin, mikä oli varmaan koko rempan helpoin homma ja tarkastelin hieman vanhaa. Ei se ainakaan auki näyttänyt juminneen.
Koska tehostimen pumppu oli vielä tukevasti paikallaan, niin päätin seuraavaksi irrottaa pulttipyssyllä siitä hihnapyörän, koska uuden pumpun mukana sitä ei tullut. Sen jälkeen jatkoin pumppujen irrotuksella. Avasin sen murkulan johon korkeapaineletku tulee ja otin sen letkun ja holkin kanssa irti pumpusta. Irrotin tehostimen pumpun ja sen jälkeen vesipumpun. Vanhasta pumpusta piti ottaa irti yksi letkuliitos-osa (joka sittemmin paljastui Haynesin oppaan mukaan "oil temperature control thermostat" nimetyksi osaseksi, tuolloin en vielä sitä tiennyt) koska uudessa pumpussa ei sitä ollut.
Tuota osaa irrottaessani otin enin irti 8mm kannalla olevan kiinnityspultin, mutta osapa ei tahtonut irrota. Kurkkasin pumpun sisään ja huomasin jonkun jousihäkkyrän ja termostaatin ja näytti hieman siltä että siellä oli jotain muovikilkkeitä jotka pitivät osaa paikallaan. Puolihuolimattomasti sörkin sinnen varovasti ruuvarilla ja -boing- toinen muoviosa kimposi jonnekin mistä en enää sitä löytänyt ja irtosi toinenkin varovaisemmin. Sitten tajusin että ne pitivät termostaarin jousta paikoillaan ja osa olisi vaan pitänyt nitkuttaa irti vähän miehekkäämmällä nitkutuksella. Tajusin hajoittaneeni osan. Meinasi ruveta vituttamaan kunnes lukaisin pahimman kiukun laannuttaakseni Jaguar-palstaa jossa osui seuraava keskustelu silmiin:
anjulou kirjoitti Kissakulma-foorumilla kirjoitti:Hei
Ongelma Jaguar X-type 2.0D vm 2006 lämpiävyys: Letkut ja paisuntasäiliö lämpimät, muttei kuumat ja auton lämpömittari tuskin nousee neulan leveyttäkään. Automaatti-ilmastointi, pyynti sisälle 30C, tuotto kojelautareunasuuttimesta mitattuna 32C vaikka pitäisi tietysti olla paljon enemmän. Mikä lämmityksessä vikana? Lisälämmitintä ei ole ja entinen omistaja, tuttavani, kertoi lämmityksen heillä toimineen ennen kuin seisoi vuoden vara-autona.
Jäähdytinnestettä on. Termostaatti on vaihdettu. Samoin lämpötila-anturi. Kakkostermari menossa vaihtoon. Osa, Jaguarin oma, on jo, mutta mistähän tuo mahtaa löytyä? Jossain britti Ford Mondeo-videossa se oli auton oikealla puolella heti flektien jälkeen aika lähellä öljyn mittatikkua. Jotain joutunee purkamaan edestä, että saa näkyviin, vai onko siellä päinkään? Tämä lienee salaista tietoa, ainakaan en ole löytänyt mistään ja korjaamokaverini kun kysyi sikäläiseltä paikalliselta Fordiltakin väittivät varaosatiskillä, ettei he tiedä kun ei Mondeossa sellaista ole (vaikka kyllä videossa youtube Ford Mondeo motor runs cool sellainen näkyy heti parin ensimmäisen minuutin aikana). Vika ei kaiketi voi olla paisuntasäiliön korkista kiinni (rikki (kahdessa osassa) ja uusi jo tilattu ja tullut muttei vielä haettu) vai voiko? Vikakoodit luettu, ei infoa niissä ainakaan Motomaatin versiolla.
Lisäehdotuksia ongelman ratkaisuun?
Tajusin että tuohan on se osa jonka rikoin. Ymmärsin myös, että tuo osa pitää samalla itseltäkin kuitenkin vaihtaa kun alilämpöä Jaggessa on ollut, semminkin kun nyt sen vaihto on helppoa. Eli kävi onni onnettomuudessa.heri kirjoitti Kissakulma-foorumilla kirjoitti:Hei.
Toinen termostaatti on öljylle joka useimmiten jumittaa. Tunnetaan Ford MOndeo mk3 korisessa nimellä oil valve. Se pitää jäähdytinnesteet kylmänä jos jumissa. Omakohtaisesti kokeilleena voin suositella että haet Fordin tiskiltä vain alkuperäiset osat, harakirit toimi viikon. Alkuperäisillä termostaateilla nyt lämpömittari nousee karvan alta puolivälin ja testeri näyttää keskimäärin 88 astetta ajaessa. Alkuperäiset numerot Oil valve XS7Q6L635 AE, jäähdytysnesteelle XS7Q8575 AA.
Oli valven voi vaihtaa ilman imusarjan irroitusta kun sopivat avaimet etsii. Valve sijaitsee moottorin kyljessä edessä kun konepelti avattuna katsoo moottoria kohti, oikeassa reunassa vesiletkun kopan ja imusarjan välissä lohkossa. Riittää kun moottorin päällyskopan ottaa pois että pääsee käsiksi.
Nesteitä ei tarvitse ottaa pois, kiireesti vain pukkaa uuden termostaatin sisään ja katsoo, että alkaa kiertämään ja lisää jos tarvetta.
Osanumero ainakin täsmää:
Ja se tulee tuohon isohkoon reikään minkä vieressä törröttää tuo 8mm pultti.
Kun jatkan remppaa niin täytyy niin voin siis näemmä asentaa uudet pumput paikoilleen ja lopuksi ennen tieltä purettujen osien paikalleen laittoa muljauttaa uuden osaan paikoilleen ja letkut kiinni ja vettä pannuun. Toivotaan näin.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 02.3.2021 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Eilen laitoin vielä vesipumpun ja ohjaustehostimen pumpun hihnoineen paikoilleen. Holkkiliitos ei auennut vaikka oli kaveri apuna vääntämässä, kuumaa annettiin myös, mutta ei niin ei. Sitten sai asennus riittää.
Aamupäivällä kävin marmoritiskillä tilaamassa uuden "oil temperature control thermostat'in". Lupasivat keskiviikko iltapäiväksi, hintaa hieman yli 40€. Sitten ostin letkunpidikepihdit, koska halusin alkuperäiset ford-mallin kiristimet pitää, niillä kun harvemmin saa letkua rikki, toisin kuten aba'lla. Yhdistelin kaikki vesiletkut, lukuun ottamatta tietenkin sitä yhtä, mistä puuttui vielä osa. Ohjaustehostimen kanssa päätin ottaa harkitun riskin ja ruuvasin uudesta pumpusta sen "murkulan" irti ja kiinniitin paineletkun holkin ja vanhan murkulan kanssa kiinni uuteen pumppuun. Jos vuotaa, niin sitten pitää tilata uusi paineletku ja vaihtaa se. Sen saa korjaamo tehdä, sillä toinen pää on niin veemäisessä paikassa hammastangossa ettei mun hermo riitä siihen. Mutta jos pitää niin sitten mennään sillä. Nyt vaan odotellaan sitten. Huomenna tosin käyn vaihtamassa jo valmiiksi raitisilmasuodattimen uuteen, että jos auto on uuden osan saatuaan liikuntakykyinen, niin jää enää öljyn ja suodattimen vaihto jäljelle.
Aamupäivällä kävin marmoritiskillä tilaamassa uuden "oil temperature control thermostat'in". Lupasivat keskiviikko iltapäiväksi, hintaa hieman yli 40€. Sitten ostin letkunpidikepihdit, koska halusin alkuperäiset ford-mallin kiristimet pitää, niillä kun harvemmin saa letkua rikki, toisin kuten aba'lla. Yhdistelin kaikki vesiletkut, lukuun ottamatta tietenkin sitä yhtä, mistä puuttui vielä osa. Ohjaustehostimen kanssa päätin ottaa harkitun riskin ja ruuvasin uudesta pumpusta sen "murkulan" irti ja kiinniitin paineletkun holkin ja vanhan murkulan kanssa kiinni uuteen pumppuun. Jos vuotaa, niin sitten pitää tilata uusi paineletku ja vaihtaa se. Sen saa korjaamo tehdä, sillä toinen pää on niin veemäisessä paikassa hammastangossa ettei mun hermo riitä siihen. Mutta jos pitää niin sitten mennään sillä. Nyt vaan odotellaan sitten. Huomenna tosin käyn vaihtamassa jo valmiiksi raitisilmasuodattimen uuteen, että jos auto on uuden osan saatuaan liikuntakykyinen, niin jää enää öljyn ja suodattimen vaihto jäljelle.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Tilattu osa tuli keskiviikko iltapäiväksi kuten oli luvattu, joten ei kun asentamaan. Asennus ja purettujen osien kokoaminen sujui vailla isompia hermeja. Kun olin saanut kaikki nippuun, lukaisin korjausoppaasta varmuudeksi onko jäähdytysjärjestelmän täytössä jotain ilmaamista helpottavia niksejä. No oli. Heti eka oli että avaa vesipumpun päällä oleva ilmausruuvi ja pura sitä varten ilmanputsarikotelo pidikkeineen pois tieltä. Olin hieman, että häh? Mutta vilkaisu vanhaan lattialla lojuvaan entiseen vesipumppuun vahvisti infon, että siellä on ilmausrruvi. Jaahas ja taas purkuhommiin. No, purettua tarpeelliset pois edestä, ilmausruuvi auki ja nestettä säliöön. Reilun parin lirtan jälkeen alkoi ruuvinreiästä tulla nestettä. Ruuvi kiinni ja puhalsin paineilmalla ylivaluneita vesiä pois, mutta nesteen valuminen ei ottanut loppuakseen. Auto nosturilla ylemmäs ja havainto että jostain valuu. Katsoin ensin, että sen "oil temperature control thermostat'in" letkuliitos falskaas, mutta rätillä kuivattuani ja loput paineilmalla kuivattua, ei se vuotanutkaan. Kunnon megaledillä katsoin että vesipumpun vasemmanpuoleisen alakiinnitysruuvin luota valuu. Olisko jääny löysälle? Kiintoavain käteen ja kiristys, ei ollut. Tiiviste falskaa, jassoo.
En käyttänyt mitään liimaa tiivisteen kanssa, koska missään ohjeissa ei sitä neuvottu ja vanhaakin (metallista) tiivistettä poistaessani ei missään näkynyt liimajäämiä. Veikkaan että väliin on jäänyt jotain paskaaroskaa tai tiiviste on ottanut kipeää. Koska yöksi piti lähteä taas töihin, niin päätin pistää asennustyön tauolle ja mennä kotiin syömään. Otan loppuviikon vapaata ja asennus jatkuu torstain. Purkaa pitää koko paska, tosin nyt voi ohjaustehostimen ja vesipumpun ottaa yhtenä könttinä pois.
Saas nähä mitä tästä vielä tulee. Pitäisikö vetää ohuelti Hylomaria tmsv siihen tiivisteeseen vai ei? Kas siinä pulma.
En käyttänyt mitään liimaa tiivisteen kanssa, koska missään ohjeissa ei sitä neuvottu ja vanhaakin (metallista) tiivistettä poistaessani ei missään näkynyt liimajäämiä. Veikkaan että väliin on jäänyt jotain paskaaroskaa tai tiiviste on ottanut kipeää. Koska yöksi piti lähteä taas töihin, niin päätin pistää asennustyön tauolle ja mennä kotiin syömään. Otan loppuviikon vapaata ja asennus jatkuu torstain. Purkaa pitää koko paska, tosin nyt voi ohjaustehostimen ja vesipumpun ottaa yhtenä könttinä pois.
Saas nähä mitä tästä vielä tulee. Pitäisikö vetää ohuelti Hylomaria tmsv siihen tiivisteeseen vai ei? Kas siinä pulma.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Niinpä. Yleensä aina laitan liimaa väliin, mutta nyt tuli joku outo luottavaisuuden puuska
No, nyt on vesipumppu liimojen kanssa paikoillaan, mutta jännittävin vaihe on vielä edessä. Nimittäin se ns. koeponnistus
No, nyt on vesipumppu liimojen kanssa paikoillaan, mutta jännittävin vaihe on vielä edessä. Nimittäin se ns. koeponnistus
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
En tiedä tuliko turhaan heitettyä liimat sinne vesipumpun jalkaan. Nimittäin lyhyesti ja ytimekkäästi tarina meni sitten jatkossa näin...
Kun vesipumppu liiman ja tiivisteen kanssa oli mennyt yllättävän hyvin paikalleen, sujui loppu kokoaminen jo rutiinilla. Sitten vesipumpusta ilmausruuvi auki ja --- liri lori --- samasta kulmasta näytti vuotavan yhä. Meinasi itku päästä. En luovuttanut vaan tutkin kunnon valon kanssa pitkään ja hartaasti vuotoa ja lopulta havaitsin että itse asiassa isoin vuoto on tämän uuden "oil temperature control thermostat'in" kantturoilla eikä ehkä sittenkään tiivitseen jalan välistä. Annoin valua nesteet rauhassa pois kunnes se lopulta laantui. Sitten "oil temperature control thermostat" irti ja sitä tutkimaan. Osa oli identtinen vanhan kanssa, mutta loppujen lopuksi huomasin eroa uuden ja vanhan osan O-renkaassa. Vanhassa se oli siisti paksu ja tasainen ja täytti koko uran, uusi oli hieman kapoisempi ja kas, ihankuin joku pieni hiertymä tai kiertymä olisi siinä ollut. O-renkaat irti ja pöydälle tutkimaan. Lopputuelmana pistin vanhan osan O-renkaan uuteen osaan ja kiinni vesipumppuun. Ja kas! Vuotoa ei enää ollut.
En jaksa enempää kyllästyttää teitä pitemmällä loppustoorilla mutta tiivistettynä, lämmöt nousivat koneessa nyt normaaleiksi, vesi ja ohjaustehostimen öljyt pysyvät sisällä omissa kanavissaan ja koeajolla auto toimi hyvin. Ainoa miinus oli että EGR-putken toisen pään tiiviste (se paperinen) oli tiensä päässä ja korvasin sen tilapäisesti tiivistemassalla kunnes saan uuden kunnon tiivisteen. Huomenna vielä öljyn ja suodattimen vaihto.
Kun vesipumppu liiman ja tiivisteen kanssa oli mennyt yllättävän hyvin paikalleen, sujui loppu kokoaminen jo rutiinilla. Sitten vesipumpusta ilmausruuvi auki ja --- liri lori --- samasta kulmasta näytti vuotavan yhä. Meinasi itku päästä. En luovuttanut vaan tutkin kunnon valon kanssa pitkään ja hartaasti vuotoa ja lopulta havaitsin että itse asiassa isoin vuoto on tämän uuden "oil temperature control thermostat'in" kantturoilla eikä ehkä sittenkään tiivitseen jalan välistä. Annoin valua nesteet rauhassa pois kunnes se lopulta laantui. Sitten "oil temperature control thermostat" irti ja sitä tutkimaan. Osa oli identtinen vanhan kanssa, mutta loppujen lopuksi huomasin eroa uuden ja vanhan osan O-renkaassa. Vanhassa se oli siisti paksu ja tasainen ja täytti koko uran, uusi oli hieman kapoisempi ja kas, ihankuin joku pieni hiertymä tai kiertymä olisi siinä ollut. O-renkaat irti ja pöydälle tutkimaan. Lopputuelmana pistin vanhan osan O-renkaan uuteen osaan ja kiinni vesipumppuun. Ja kas! Vuotoa ei enää ollut.
En jaksa enempää kyllästyttää teitä pitemmällä loppustoorilla mutta tiivistettynä, lämmöt nousivat koneessa nyt normaaleiksi, vesi ja ohjaustehostimen öljyt pysyvät sisällä omissa kanavissaan ja koeajolla auto toimi hyvin. Ainoa miinus oli että EGR-putken toisen pään tiiviste (se paperinen) oli tiensä päässä ja korvasin sen tilapäisesti tiivistemassalla kunnes saan uuden kunnon tiivisteen. Huomenna vielä öljyn ja suodattimen vaihto.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Kolmisenkymmentä vuotta monimerkkikorjaamolla kun on elantonsa hankkinut, niin mikään ei jaksa yllättää.Pappi kirjoitti: kun asentaa uusia osia niin luulisi niiden olevan OK.
Hyvä että toimii.
Aina välistä on jopa ns. hyvissä tarvikeosissa maanantaikappaleita. Puhumattakaan niistä tapauksista, kun asiakas on jostain hankkinut hyvät ja halvat osat.
( Välillä tulee ko. roskaa asentaessa mieleen, että näinköhän tässä mitään säästöa syntyy, kun kohta joudutaan uuteen remontin korjuuseen)
Niin että meinaat että osa oli priima ja kun se asennettiin Motonetista ostettuun pumppujn niin vioittui siksi? Joo joo, mutta miksei sitten tämä vanha orggis O-rengas vioittunut kun se asennettiin siihen Motonetin pumppuun. Anteeksi vaan mutta mun mielestä sun logiikka ontuu.juissi.2 kirjoitti:Mutta jospa marmoritiskiltä ostettu osa priima, mutta mihin se asennetiin olikin,,,, oisko molemmat osat marmorilta?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Tässä tapauksessa reikä mihin tuo termostaatti sovitettiin oli molemmissa osissa täysin identtinen ja marmoritiskin osa viallinen
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Lopuksi vielä pari kuvaa päättyneen rempan tiimoilta.
Työskentely olosuhteissa ei valittamista. Harrastetalli on pk-seudulla aika kallista lystiä, mutta tälläisissä hommissa hintansa väärti.
Potilas kita auki.
Uusi vesipumppu paikoillaan. Keskellä pumpun yläosaa ilmausruuvi, jolla järjestelmä ilmautuu vaivattomasti.
Yleiskuva työmaasta, ohjaustehostimen pumppu ei vielä paikallaan, se tulee sovittaa tuohon vesipumpun akselin päähän. Oikealla näkyy termostaatti kotelo, joka on asentajaystävällisessä paikassa.
Seuraava työmaa on vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto ja uusien tiivisteiden asentaminen EGR-putken päihin, vanhat tiivisteet falskaavat ja antavat vikakoodia.
Huoltohistoriasta katselin, että tässä on vaihdettu noin 100 tkm sitten uusi imusarja, eli ei liene vielä ihan tukossa. Olen hieman harkinnut EGR:n tulppaamista, mutta... Koska hehkujen vaihtokin lienee kohta ajankohtainen, niin tsekkaan samalla kuin likainen tuo imusatsi on. Eli jos ei 100 tkm:ssä ole paljon töfnää kerännyt, niin laitetaan tuo tulppaus taka-alalle.
Työskentely olosuhteissa ei valittamista. Harrastetalli on pk-seudulla aika kallista lystiä, mutta tälläisissä hommissa hintansa väärti.
Potilas kita auki.
Uusi vesipumppu paikoillaan. Keskellä pumpun yläosaa ilmausruuvi, jolla järjestelmä ilmautuu vaivattomasti.
Yleiskuva työmaasta, ohjaustehostimen pumppu ei vielä paikallaan, se tulee sovittaa tuohon vesipumpun akselin päähän. Oikealla näkyy termostaatti kotelo, joka on asentajaystävällisessä paikassa.
Seuraava työmaa on vasemman etupyörän ABS-anturin vaihto ja uusien tiivisteiden asentaminen EGR-putken päihin, vanhat tiivisteet falskaavat ja antavat vikakoodia.
Huoltohistoriasta katselin, että tässä on vaihdettu noin 100 tkm sitten uusi imusarja, eli ei liene vielä ihan tukossa. Olen hieman harkinnut EGR:n tulppaamista, mutta... Koska hehkujen vaihtokin lienee kohta ajankohtainen, niin tsekkaan samalla kuin likainen tuo imusatsi on. Eli jos ei 100 tkm:ssä ole paljon töfnää kerännyt, niin laitetaan tuo tulppaus taka-alalle.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi