Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Eli pitäisi auto uusia.
Vaatimukset ovat seuraavat:
Vetokoukku
"4x4" eli saisi tarvittaessa raapia takatassuillakin.
Pienet ylläpitokulut, tämä on tärkeä kun autolla ajetaan niin vähän. Autoa ei oikein saa seisontaan, kun noin kerran viikossa pitää töissä käydä.
5 hengen kuljetuskyky.
Tälläiset on vaatimukset lyhykäisyydessään.
Kilometrejä vuodessa tulee noin 6000km eli diesel ei kannata.
Hinta maks 33 000€, mietin jos ostaisi vähän tuoreemman ja pitäisi sitä pidempään. Mitä raati suosittelisi ?
Nykyinen auto on 2008 vuoden Octavia Combi "paku" 2.0TDi 4x4 huonontien alustalla.
Mutta enää ei riitä kaksi paikkainen. Muuten jatkaisin tuolla.
Vaatimukset ovat seuraavat:
Vetokoukku
"4x4" eli saisi tarvittaessa raapia takatassuillakin.
Pienet ylläpitokulut, tämä on tärkeä kun autolla ajetaan niin vähän. Autoa ei oikein saa seisontaan, kun noin kerran viikossa pitää töissä käydä.
5 hengen kuljetuskyky.
Tälläiset on vaatimukset lyhykäisyydessään.
Kilometrejä vuodessa tulee noin 6000km eli diesel ei kannata.
Hinta maks 33 000€, mietin jos ostaisi vähän tuoreemman ja pitäisi sitä pidempään. Mitä raati suosittelisi ?
Nykyinen auto on 2008 vuoden Octavia Combi "paku" 2.0TDi 4x4 huonontien alustalla.
Mutta enää ei riitä kaksi paikkainen. Muuten jatkaisin tuolla.
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Octaviaan takapenkit paikalleen ja muutoskatsastus henkilöautoksi.
-------------------------------------
Tuossa uusinta nelivetoista bensamersua tuohon hintaluokkaan:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/12193283
tuossa vähiten ajettua:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/gla/12002757
itse hakisin noilla kriteereillä tällaisen, tinkien siis kohdasta käyttövoima:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glk/12290138
-------------------------------------
Tuossa uusinta nelivetoista bensamersua tuohon hintaluokkaan:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/12193283
tuossa vähiten ajettua:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/gla/12002757
itse hakisin noilla kriteereillä tällaisen, tinkien siis kohdasta käyttövoima:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glk/12290138
wiimax.fi
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Meillä päädyttiin Honda CRV 2.0 2008 :n samoilla kriteereillä. Tai no budjetti oli alle kolmasosan tuosta.
® Mesen linttaklubi
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Mitsubishi outlander phev
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Joo toi GLK olis muuten passeli, varsinkin jos olis mahdosllista laittaa seisontaan välillä. Mutta kun tämä pirun työ vaatii sen, että vähintään joka toinen viikko pitää toimistolla pistäytyä.
Mitsun PHEV olen ajanut ja en oikein tykännyt. Toyotan RAV4 Hybridinä olen nyt tutkinut googlen avulla. Ja koeajo on mielessä.
Fordin Kuga kans kiinnostaa....
Eli kyllä tässä nyt "citymaasturia" haetaan.
Mitsun PHEV olen ajanut ja en oikein tykännyt. Toyotan RAV4 Hybridinä olen nyt tutkinut googlen avulla. Ja koeajo on mielessä.
Fordin Kuga kans kiinnostaa....
Eli kyllä tässä nyt "citymaasturia" haetaan.
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Mitenkäs tommonen subaru outback?
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Tuli koeajettu Kugaa, Rav4 ja Outlanderia. Mutta käteen jäi Suzuki VItara.
Hinta / ominaisuudet natsas ja tosiaan tälle ei tule kilometrejä paljoa vuodessa.
Perään mahtuu moottorisahat ja bensakannut. Ja peräkärry klapikuormalla kulkee perässä.
Ja neliveto on OK.
Hinta / ominaisuudet natsas ja tosiaan tälle ei tule kilometrejä paljoa vuodessa.
Perään mahtuu moottorisahat ja bensakannut. Ja peräkärry klapikuormalla kulkee perässä.
Ja neliveto on OK.
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Onko 1,9 diesel ?
Kerrohan jos tulee käynnistymisongelmia, ja ennen kaikkea ratkaisu siihen !
Juniori tutkituttanut ja vaihdellut osia, mikä liekään nyt ihan viime tilanne.
Joku hiukkasloukku tai katalysaatorikohan siinä piti avata ja puhdistaa töhnät pois (en ole seurannut ihan tarkkaa, mutta kuunnellut niitä juttuja).
Mutta onhan sillä uskallettu käydä ihan lapinreissujakin.
Kerrohan jos tulee käynnistymisongelmia, ja ennen kaikkea ratkaisu siihen !
Juniori tutkituttanut ja vaihdellut osia, mikä liekään nyt ihan viime tilanne.
Joku hiukkasloukku tai katalysaatorikohan siinä piti avata ja puhdistaa töhnät pois (en ole seurannut ihan tarkkaa, mutta kuunnellut niitä juttuja).
Mutta onhan sillä uskallettu käydä ihan lapinreissujakin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
1.4 Boosterjet Hybrid eli bensakoneella.
Dieselissä ei järkeä 6000 tkm/vuosi
Dieselissä ei järkeä 6000 tkm/vuosi
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
OK !
Kuulemma se tilanne, että menossa lähiviikkoina jakoketjun vaihtoon, ja samalla tark. mahd. venttiilit. Löytyiskö mahd. vent.vuodoista viimeinkin ratkaisu huonoon kylmäkäynnistykseen.
Eräs ammattilainen kertoi, että jos olis kyse lämpimänkoneen huonosta käynnistyvyydestä, niin ratkaisuna olis ohjelmointivirheen päivitys, tehny niitä. En vaan silloin muistanu kummassako tap. huono, niin ei alettu hänen kanssa pohtimaan pitemmälle.
On muuten tosi tosi pätevä kaveri esim. mittaristossa esiintyviin vikoihin, mutta paljon työtä => jonoja.
Kuulemma se tilanne, että menossa lähiviikkoina jakoketjun vaihtoon, ja samalla tark. mahd. venttiilit. Löytyiskö mahd. vent.vuodoista viimeinkin ratkaisu huonoon kylmäkäynnistykseen.
Eräs ammattilainen kertoi, että jos olis kyse lämpimänkoneen huonosta käynnistyvyydestä, niin ratkaisuna olis ohjelmointivirheen päivitys, tehny niitä. En vaan silloin muistanu kummassako tap. huono, niin ei alettu hänen kanssa pohtimaan pitemmälle.
On muuten tosi tosi pätevä kaveri esim. mittaristossa esiintyviin vikoihin, mutta paljon työtä => jonoja.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Kenen valmistama tuo huonosti kylmänä käyntiin lähtevä kone suikassa on?
PaSkA:n vanhemmat 1.9t oli onnettomia lähtemään käyntiin kun venttiilit painu kanteen ja alkovat kantamaan.
PaSkA:n vanhemmat 1.9t oli onnettomia lähtemään käyntiin kun venttiilit painu kanteen ja alkovat kantamaan.
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Just tuota venttiilien kantamista aikovat tutkia
Renu-kakkahan se, ehkä -07 vm. Vanhemmat oli muistaakseni Pösöjä, ja bensakoneetko sitten Sutzukin omia.
Renu-kakkahan se, ehkä -07 vm. Vanhemmat oli muistaakseni Pösöjä, ja bensakoneetko sitten Sutzukin omia.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Heti alussa on älytön ristiriita kun etsitään pieniä ylläpitokuluja jne, mutta silti budjetti on 33000 €, jolloin arvonalenema on niin älytön, että muutamaa vuotta vanhemman auton ylläpidon maksaa sillä moninkertaisesti jos kilometrejä on noin vähän.
6000 km vuodessa on ihan sama kulujen puolesta, vaikka ajaisi -59 Cadillacilla vrt yli kolmenkympin kipon arvonalenemaan.
Tämä toki vain minun mielipiteeni.
Jos autolla ei ole itsellesi statusarvoa, eikä autokuume ole päässyt krooniseksi, niin penkit kiinni siihen Octaviaan ja säästyneellä 30 k€ maksaa dieselverot seuraavaksi kuudeksikymmeneksi vuodeksi
6000 km vuodessa on ihan sama kulujen puolesta, vaikka ajaisi -59 Cadillacilla vrt yli kolmenkympin kipon arvonalenemaan.
Tämä toki vain minun mielipiteeni.
Jos autolla ei ole itsellesi statusarvoa, eikä autokuume ole päässyt krooniseksi, niin penkit kiinni siihen Octaviaan ja säästyneellä 30 k€ maksaa dieselverot seuraavaksi kuudeksikymmeneksi vuodeksi
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Fenton kirjoitti: ↑13.9.2021 15:39 Heti alussa on älytön ristiriita kun etsitään pieniä ylläpitokuluja jne, mutta silti budjetti on 33000 €, jolloin arvonalenema on niin älytön, että muutamaa vuotta vanhemman auton ylläpidon maksaa sillä moninkertaisesti jos kilometrejä on noin vähän.
6000 km vuodessa on ihan sama kulujen puolesta, vaikka ajaisi -59 Cadillacilla vrt yli kolmenkympin kipon arvonalenemaan.
Tämä toki vain minun mielipiteeni.
Jos autolla ei ole itsellesi statusarvoa, eikä autokuume ole päässyt krooniseksi, niin penkit kiinni siihen Octaviaan ja säästyneellä 30 k€ maksaa dieselverot seuraavaksi kuudeksikymmeneksi vuodeksi
Meillä jäi uudenkarhea kalliihko dieselauto hyvin vähälle käytölle (viimeinen vuosi n.9tkm) ja samaan aikaan alkoi pienehköön kakkosautoksi hankittuun täyssähköhärveliin tulla kilsoja enenevässä määrin siten, että nyt viime kädessä kesän aikana sillä on taottu menemään jo lähes 40tkm vuosisuoritteen mukaista ajosuoritetta. Päätin sitten katkaista rahahanan vuodon tuon dieselin osalta ja luovuin siitä hiljattain. Nyt sitten uutta viritystä suunnitteilla selkeästi pienemmin kokonaiskuluin. Autot saa edelleen maksaa, mutta joku tolkku siinäkin...
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Kyllä ei ole vain sinun mielipie.Fenton kirjoitti: ↑13.9.2021 15:39 Heti alussa on älytön ristiriita kun etsitään pieniä ylläpitokuluja jne, mutta silti budjetti on 33000 €, jolloin arvonalenema on niin älytön, että muutamaa vuotta vanhemman auton ylläpidon maksaa sillä moninkertaisesti jos kilometrejä on noin vähän.
6000 km vuodessa on ihan sama kulujen puolesta, vaikka ajaisi -59 Cadillacilla vrt yli kolmenkympin kipon arvonalenemaan.
Tämä toki vain minun mielipiteeni.
Jos autolla ei ole itsellesi statusarvoa, eikä autokuume ole päässyt krooniseksi, niin penkit kiinni siihen Octaviaan ja säästyneellä 30 k€ maksaa dieselverot seuraavaksi kuudeksikymmeneksi vuodeksi
Samallaisila aatoksilla mie laitoin ittele vuosis sitte tuon Zjeepin. Ostohinta oli alle kolmen tonnin, pensaa se viepii tankillisen tankkausten välissä, myyjä sano että ehkä 17-19 l/100 km, en ole perustanu mittailla ko kilometrejä tullee monta sattaa joka vuosi. Ooppehliin tuli n 3000 km kahessa vuessa. Vuotuset verot tässä on 470 €.
Ja tämä on suurinpiirthein neliveto (toisin ko joku ketsuppi)
No Merc at the moment
Re: Auton hankinta tiukoilla kriteereillä mikä kannattaisi..?
Auton osto ei nyt ylipäätään ole kannattavaa.
Itellä kun koronan myötä väheni ajot pysyvästi 60 000 km -> 5 000 km vuodessa, niin möin käyttiksen ja ostin 1983 vuoden G-mesen Ei haittaa käyttökulut eikä "hieman" karumpi kyyti. Pääasia että erälle pääsee just sinne mihin haluaa jos sinne johtaa ees jonkin moinen kärrypolku...
:
Itellä kun koronan myötä väheni ajot pysyvästi 60 000 km -> 5 000 km vuodessa, niin möin käyttiksen ja ostin 1983 vuoden G-mesen Ei haittaa käyttökulut eikä "hieman" karumpi kyyti. Pääasia että erälle pääsee just sinne mihin haluaa jos sinne johtaa ees jonkin moinen kärrypolku...
: