Koeajossa Audi RS4 2007
Koeajossa Audi RS4 2007
Joo
Työmaalla oli harvoille ja valituille suunnattu audi-esittely, näytillä ja ajettavissa oli Q7 4,2, S8, S6, RS4, Uusi TT, A8 4,2TDi. Kutsuvieraita varten oli maahantuojalta heput ajattajina ja hillitsijöinä, ettei touhu olisi karannut ihan hulluksi. Itse kuitenkin pääsin yksin ajelulle.
Heti kun sain avaimen käteen, pulssi nousi pykälällä ja pientä epävarmuutta alkoi olla koko touhussa. Auto on kirkuvan keltainen ja todella härskin näköinen joka suunnasta. rekkari on RSQ-4. Ei siinä mitään, ovet auki ja sakastiin istumaan. Penkki on puolinahkainen, todella korkeilla sivutuilla varustettu. Meikäläisen ahterille tuhto on kuin luotu, ei purista ja tukea löytyy mukavasti. Avain virtalukkoon ja kääntö. Ei tapahdu mitään. Ajotietokone herjaa että paina kytkintä. Vitun manuaalilaatikot. Uusi yritys. Ei se vieläkään starttaa! Alko jo ottaan kupolista, kunnes hokasin keskikonsolissa kolikon kokosen napin, jossa seisoi"engine start". Hipasu nappiin ja ilmoille kajahti komea veekasin mörähdys. Hienoa.
Ykkönen pesään, vyö kiinni, kytkintä ylös ja auto nytkähti liikkeelle. Heti huomaan, että välitykset on tosi tiuhat. Kakkosen saa kytkeä jo kävelyvauhdissa. Polkaisen kadulla urut auki. Ääni on semmosta puputusta ja mörinää, semmosta ku kasissa pruukaa olla. Kovemmin poljettaessa pakoputkessa aukeaa ohivirtauläppä, jolloin mörinä kovenee entisestään. Tässä vaiheessa tuntui ihan hullulta, naama oli ties mimmosessa virneessä, onneksi kukaan ei ollu näkemässä. Tunnelma oli jokseenkin epätodellinen. Ääneenki piti vissiin naureskella.
Ajoreittejä ei passaa kortin lähdön pelossa paljastaa, kerrottakoon sen verran että nelosella vedin rajottajaan, joka oli vissiin jossain 8 tonnin päällä. Rekan ohittamisessa ei ollut mitään hohtoa, kaikki oli ohi silmänräpäyksessä.
Että semmonen peli. palattuani reissulta olin niin töpinöissä, että puhelinkin unohtui autoon.
Pannaanpa hiukan plussaa ja miinusta esille:
+Upea moottori, vetää makeasti läpi rekisterin 1000-8000rpm, 420hv
+Äänet on hienot, huoltsikan pihalla päät pyöri kuin ryssät marketissa kun ajoi ohi ja polkaisi "hieman"
+penkit on loistavat
+vaihteensiirto on napakka
-Aivan saamarin jäykkä alusta
-rengasmeteliä on niin että riittää
-auto ei osaa kulkea suoraan, pitää vahtia koko ajan
-takapenkki on turha, ei sinne sovi ketään
-voimansiirto lonksuu quattrotyyliin kaasua nosteltaessa, rajusti reagoiva sähkökaasu korostaa ilmiötä edelleen.
-itsensähän tuolla tappaa pitemmän päälle
Täytyy myöntää, että laitteessa ei ole mitään järkeä. Täysin leikkikaluksi luotu. Oma pösö tuntui tämän jälkeen aika aneemiselta.
Että semmosta, pankaahan palautetta!
Työmaalla oli harvoille ja valituille suunnattu audi-esittely, näytillä ja ajettavissa oli Q7 4,2, S8, S6, RS4, Uusi TT, A8 4,2TDi. Kutsuvieraita varten oli maahantuojalta heput ajattajina ja hillitsijöinä, ettei touhu olisi karannut ihan hulluksi. Itse kuitenkin pääsin yksin ajelulle.
Heti kun sain avaimen käteen, pulssi nousi pykälällä ja pientä epävarmuutta alkoi olla koko touhussa. Auto on kirkuvan keltainen ja todella härskin näköinen joka suunnasta. rekkari on RSQ-4. Ei siinä mitään, ovet auki ja sakastiin istumaan. Penkki on puolinahkainen, todella korkeilla sivutuilla varustettu. Meikäläisen ahterille tuhto on kuin luotu, ei purista ja tukea löytyy mukavasti. Avain virtalukkoon ja kääntö. Ei tapahdu mitään. Ajotietokone herjaa että paina kytkintä. Vitun manuaalilaatikot. Uusi yritys. Ei se vieläkään starttaa! Alko jo ottaan kupolista, kunnes hokasin keskikonsolissa kolikon kokosen napin, jossa seisoi"engine start". Hipasu nappiin ja ilmoille kajahti komea veekasin mörähdys. Hienoa.
Ykkönen pesään, vyö kiinni, kytkintä ylös ja auto nytkähti liikkeelle. Heti huomaan, että välitykset on tosi tiuhat. Kakkosen saa kytkeä jo kävelyvauhdissa. Polkaisen kadulla urut auki. Ääni on semmosta puputusta ja mörinää, semmosta ku kasissa pruukaa olla. Kovemmin poljettaessa pakoputkessa aukeaa ohivirtauläppä, jolloin mörinä kovenee entisestään. Tässä vaiheessa tuntui ihan hullulta, naama oli ties mimmosessa virneessä, onneksi kukaan ei ollu näkemässä. Tunnelma oli jokseenkin epätodellinen. Ääneenki piti vissiin naureskella.
Ajoreittejä ei passaa kortin lähdön pelossa paljastaa, kerrottakoon sen verran että nelosella vedin rajottajaan, joka oli vissiin jossain 8 tonnin päällä. Rekan ohittamisessa ei ollut mitään hohtoa, kaikki oli ohi silmänräpäyksessä.
Että semmonen peli. palattuani reissulta olin niin töpinöissä, että puhelinkin unohtui autoon.
Pannaanpa hiukan plussaa ja miinusta esille:
+Upea moottori, vetää makeasti läpi rekisterin 1000-8000rpm, 420hv
+Äänet on hienot, huoltsikan pihalla päät pyöri kuin ryssät marketissa kun ajoi ohi ja polkaisi "hieman"
+penkit on loistavat
+vaihteensiirto on napakka
-Aivan saamarin jäykkä alusta
-rengasmeteliä on niin että riittää
-auto ei osaa kulkea suoraan, pitää vahtia koko ajan
-takapenkki on turha, ei sinne sovi ketään
-voimansiirto lonksuu quattrotyyliin kaasua nosteltaessa, rajusti reagoiva sähkökaasu korostaa ilmiötä edelleen.
-itsensähän tuolla tappaa pitemmän päälle
Täytyy myöntää, että laitteessa ei ole mitään järkeä. Täysin leikkikaluksi luotu. Oma pösö tuntui tämän jälkeen aika aneemiselta.
Että semmosta, pankaahan palautetta!
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Eipä tuohon Villen juttuun ole muuta kuin "turhaa" lisäämistä, johan tuossa kaikki oleeellinen tulikin. Ei sillä, taatusti mukava peli ajella ja kääntää katseet. Pitää olla paljon löysää rahaa että tuollaisen ostaa. Pistetään nyt pari hymiötä ihan vaan Tiilerilledealer kirjoitti:Pitää ihan lainata tähän tuo turhin mahdollinen kommentti:
Noin.pirkkamersu mikä pirkkamersu
Ei sillä, turhahan se on tämäkin viesti.
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Sen verran vois vielä lisätä, että itselläni ei alkukiihotuksen jälkeen omistushaluja tullut. Suurin ongelma oli tuo ajo maantiellä, kaasu on pirun herkkä ja auto kimurtelee heti kun löytyy pienikin ura tiestä. Rasittavaa pitemmän päälle
Parasta tässä oli huomata, että monen himoitsema auto ei olekaan niin ihmeellinen ja ihana . S6:sen kohdalla tilanne olisi ollut varmasti toinen, harmittaa vietävästi, kun en ehtinyt sillä ajaa.
Parasta tässä oli huomata, että monen himoitsema auto ei olekaan niin ihmeellinen ja ihana . S6:sen kohdalla tilanne olisi ollut varmasti toinen, harmittaa vietävästi, kun en ehtinyt sillä ajaa.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Re: Koeajossa Audi RS4 2007
Ei siinä paljon lastutukset auta.Ville S. kirjoitti:
Oma pösö tuntui tämän jälkeen aika aneemiselta.
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Mitä se neliveto auttaa asfaltilla, kerrohan se? Ei niin yhtään mitään. Vasta sateella ja talven lumilla siitä tulee etu.
Trio töykeät
Melitos saa laskea teho/painon, mutta perssilmällä CLK vie, muut vikisee. Enemmän tehoa, enemmän vääntöä, alemmilla kierroksilla kuin Audissa ja vain rahtusen enemmän painoa. Parempi ryhmä olisi olleet Cabrioletit, mutta mainio.net ei vielä tunne RS Cabriota, joten tuo trio on hieman epäsuhtainen. Tosin, Audi on käsiaskilla ja Mercedes automaatilla... Ja taas sedaneissa BMW:llä ja Mercedeksellä on vanhat koneet, joten sielläkään ei tule hyvää otosta, vielä.
All hail AMG
Varmasti tulee youtubeen pian katukisavideoita, postaammehan ne tänne, eikö?
Ps. Siis eihän RS4 suinkaan huono ole, mutta ei vaan ylivoimainen
Trio töykeät
Melitos saa laskea teho/painon, mutta perssilmällä CLK vie, muut vikisee. Enemmän tehoa, enemmän vääntöä, alemmilla kierroksilla kuin Audissa ja vain rahtusen enemmän painoa. Parempi ryhmä olisi olleet Cabrioletit, mutta mainio.net ei vielä tunne RS Cabriota, joten tuo trio on hieman epäsuhtainen. Tosin, Audi on käsiaskilla ja Mercedes automaatilla... Ja taas sedaneissa BMW:llä ja Mercedeksellä on vanhat koneet, joten sielläkään ei tule hyvää otosta, vielä.
All hail AMG
Varmasti tulee youtubeen pian katukisavideoita, postaammehan ne tänne, eikö?
Ps. Siis eihän RS4 suinkaan huono ole, mutta ei vaan ylivoimainen
- L.Samarialainen
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 05.11.2005 17:27
Heh, vikalista on ihan tutun kuuloinen, näitä vikoja konsenin tuotteista voi löytyä. Harvemmin tosin samasta autosta kaikkia mahdollisia.
Mariinille: Kyllä neliveto on SE juttu meidän olosuhteissa. Tehokkaalla kaksivetoisella ei mielestäni tee mitään meidän oloissa pl. kesä.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Onkos toi RS4 nyt se dkw? Ei nyt sentään kukaan voi väittää tekovikaa ylivoimaiseksi, vaikka se vähä kaikiilla tassuulla raapiiski. Kumma kun eivät ole kehitelleet hieman sportympää koppaa tolle motille, vai liekköhän tullu budjetti vastaan? Eipä siinä, olis se mukavaa aina päästä kengittämään "ei omaa"+300kw autoa vaikkahan se olis fso pologneese.Ps. Siis eihän RS4 suinkaan huono ole, mutta ei vaan ylivoimainen
Mitäpä sillä 'sporttinelikolla' talvella sen suurimmiten tekee, ei sen voimavaroja voi käyttää (saati uskalla) senkään vertaa saati enempää kuin tavallisen V6 3.2 litraisen Audienssin verran. Liikkeellelähdöt ja eteneminen sujuvat paremmin kun läskit vetää myös edestä, mutta eipä sitä tehoa silti suuremmin saa hyötykäyttöön, ellei ole a) varma itsestään tai b) täyskaskosta ja hyvästä kolarikorjaamosta. Kiltisti on ajettava jokatapauksessa sitä talvirajoituksen nopeutta riippumatta siitä onko alla 1.4 "huihai" tai RS4 ellei sitten halua siirrellä osaa tuloistaan vastikkeetta valtiolle tai pahimmillaan yllättää jonkun tila-autokuskin (tmv), joka ei huomaa, että toinen tulee talvesta huolimatta nopeampaa kuin se 80 km/h, (pl. moottoritiet) pelästyy ja kolaroi enemmän tai vähemmän vakavin seurauksin siellä liikenteessä.
Radalle, äärimmilleen vietynä, kaikki tehot käyttöönotettaessa juttu on ihan sama kuin Lambo vs Ferrari kilpaparilla: Lambo pääsee pätemään vasta kun alkaa ropista vettä taivaalta ja kitka vähenee, silloin se pääsee kurveista ulos nopeammin kun riittää kitkaa pistämään voimaa katuun. Muuten Ferkku vie kierrosajoissa.
Edit: Ajatus hukkuu ylempänä.
Siis:
RS4, kuten muut nelivedot antaisivat "helpomman" auton ympärivuotiseen käyttöön, nopeammat liikkeellelähdöt talvella, parempi eteneminen loskassa jne, muttah -> Kun (jos) päästään ajamaan näillä vehkeillä 'isoa lujaa,' niissä olosuhteissa kun sen kaiken saa irti, eli asfaltilla, eli kesällä, se neliveto ei saakaan aikaan enää sitä "ylivoimatekijää," sensijaan siellä on voimaa syöviä komponentteja enemmän, ei ne etupyörät ja torsen nollakitkalla pyöri. Näissä olosuhteissa kun sitä kitkaa on riittämiin pelkästään jo niille takapyörillekin, ajettavuudeltaan hyvä ja voimakas takaveto pistää kellot sammuksiin nopeammin.
Päivän mietelause: "Jos näin ei olisi, katuautokisat (DTM, Belcar, Le Man's, F3-F1) olisivat olleet jo aikaa nelivetoja kaikki kalustoltaan"
Radalle, äärimmilleen vietynä, kaikki tehot käyttöönotettaessa juttu on ihan sama kuin Lambo vs Ferrari kilpaparilla: Lambo pääsee pätemään vasta kun alkaa ropista vettä taivaalta ja kitka vähenee, silloin se pääsee kurveista ulos nopeammin kun riittää kitkaa pistämään voimaa katuun. Muuten Ferkku vie kierrosajoissa.
Edit: Ajatus hukkuu ylempänä.
Siis:
RS4, kuten muut nelivedot antaisivat "helpomman" auton ympärivuotiseen käyttöön, nopeammat liikkeellelähdöt talvella, parempi eteneminen loskassa jne, muttah -> Kun (jos) päästään ajamaan näillä vehkeillä 'isoa lujaa,' niissä olosuhteissa kun sen kaiken saa irti, eli asfaltilla, eli kesällä, se neliveto ei saakaan aikaan enää sitä "ylivoimatekijää," sensijaan siellä on voimaa syöviä komponentteja enemmän, ei ne etupyörät ja torsen nollakitkalla pyöri. Näissä olosuhteissa kun sitä kitkaa on riittämiin pelkästään jo niille takapyörillekin, ajettavuudeltaan hyvä ja voimakas takaveto pistää kellot sammuksiin nopeammin.
Päivän mietelause: "Jos näin ei olisi, katuautokisat (DTM, Belcar, Le Man's, F3-F1) olisivat olleet jo aikaa nelivetoja kaikki kalustoltaan"
Viimeksi muokannut Mariini, 10.8.2006 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varmasti hieno peli tuommoinen RS4. Itse en vain tykkää yhtään Auto-Unionin tavasta rakentaa autot niin, että moottori roikkuu etuakselin etupuolella. Siinä joutuu käyttämään kaikki kikkakolmoset että autosta saa oikeasti järkevän nopeaan ajoon, mutta siltikin fysiikan lait voittavat.
Mariinin tekemään vertailuun sen verran, että autot ovat hyvin heikosti keskenään sopusoinnussa. Esimekkiin valittu BMW on kaksipaikkainen ja puoli metriä lyhyempi kuin muut, ei mielestäni sovellu vertailuun sedania vastaan mitenkään. Toki M3 ei juuri nyt ole valmistusohjelmassa, koska uutta mallia ei ole vielä esitelty.
Ja mitä tuohon nelivetoon ja hyötyyn kesällä tulee, et sitten huomannut että säännöt kieltävät nelivedon hyvin monessa luokassa. 90-luvulla DTM:ssä kisasi nelivetoalfat menestyksekkäästi.
Ja vielä mitä urheilullisiin autoihin tulee, paras vertailu on ´Ringin aika.
http://20832.com/?rubrik=rekorde&lang=eng tuolta voi katsella saksalaisen Sport Auto -lehden koeajajan Horst von Saurman aikoja.
Mariinin tekemään vertailuun sen verran, että autot ovat hyvin heikosti keskenään sopusoinnussa. Esimekkiin valittu BMW on kaksipaikkainen ja puoli metriä lyhyempi kuin muut, ei mielestäni sovellu vertailuun sedania vastaan mitenkään. Toki M3 ei juuri nyt ole valmistusohjelmassa, koska uutta mallia ei ole vielä esitelty.
Ja mitä tuohon nelivetoon ja hyötyyn kesällä tulee, et sitten huomannut että säännöt kieltävät nelivedon hyvin monessa luokassa. 90-luvulla DTM:ssä kisasi nelivetoalfat menestyksekkäästi.
Ja vielä mitä urheilullisiin autoihin tulee, paras vertailu on ´Ringin aika.
http://20832.com/?rubrik=rekorde&lang=eng tuolta voi katsella saksalaisen Sport Auto -lehden koeajajan Horst von Saurman aikoja.
I drive an Opel. What's your excuse?
Jep, M3 sedania ei ole ja C-srj on vanhalla koneella , RS4 taas ei ole Coupéna saatavana kuten CLK ja M3, tosin M3 on taas vanha, Cabriona on sekä CLK, että RS4, mutta ei taas penaria ja RS4 cabr. statseja ei vielä mainio.net tunne. Tarkoitus oli "sinnepäin," suht samassa kokoluokassa.Melitos kirjoitti: Mariinin tekemään vertailuun sen verran...
Ja mitä tuohon nelivetoon ja hyötyyn kesällä tulee, et sitten huomannut että säännöt kieltävät nelivedon hyvin monessa luokassa.
I stand corrected
Itse sain kutsun Salon tapahtumaan ja päivä oli kyllä yksi parhaista. 4 autoa n.1600hv/2200Nm. A8 4,2TDi atm, RS4 4,2 man., S8 5,2 aut., S6 5,2 aut.
RS4 on todellinen ratatykki, alusta on juuri radalle tehty, äänet kertoo mistä on kyse ja jos ne ei riitä niin painetaan S-painiketta niin läpät pakoputkessa muuttaa virtausta ja äänet muuttuvat enemmän räyhäksi, penkki nappaa napakammin kiinni. Jos henkilökohtaisesti olisi ikinään noin paljon rahaa yhteen ainoaan autoon, niin se ei olisi manuaali.
Kun 4 autoa oli puntarissa niin A8 TDi:n 650Nm olivat herkuimmat, S8 keraamisilla (lisävaruste +17.600e) jarruilla most luxus ja S6 urheillisuuden sekä miellyttävyyden kombinaatio.
Allekirjoittanut kun ei allekirjoita mitään mutta on pääkallopajalla pe 18.8 klo 12 alla W208 2,3kompressor.
RS4 on todellinen ratatykki, alusta on juuri radalle tehty, äänet kertoo mistä on kyse ja jos ne ei riitä niin painetaan S-painiketta niin läpät pakoputkessa muuttaa virtausta ja äänet muuttuvat enemmän räyhäksi, penkki nappaa napakammin kiinni. Jos henkilökohtaisesti olisi ikinään noin paljon rahaa yhteen ainoaan autoon, niin se ei olisi manuaali.
Kun 4 autoa oli puntarissa niin A8 TDi:n 650Nm olivat herkuimmat, S8 keraamisilla (lisävaruste +17.600e) jarruilla most luxus ja S6 urheillisuuden sekä miellyttävyyden kombinaatio.
Allekirjoittanut kun ei allekirjoita mitään mutta on pääkallopajalla pe 18.8 klo 12 alla W208 2,3kompressor.