Black dream: Castillo's Defe ja Mersu
Jos vaan tulet toimeen tuolla korkeudella niin en suosittele korottamaan.
Tosin oishan se komeampi korotettuna mutta muistelisin että tällä ajetaan myös pitkiä matkoja.
Ajettavuus muuttuu vallan huonoksi jos aletaan tekemään 2+" korotuksia.
Toki kulmia voi säädellä miten vaan kun tarpeeksi vaivaa näkee mutta esim casterkulman säätö on joskus "leikkaa ja liimaa" työtä rälläkän ja migin kanssa että etuakselin saa oikeaan kulmaan korotuksen jälkeen.
Tosin oishan se komeampi korotettuna mutta muistelisin että tällä ajetaan myös pitkiä matkoja.
Ajettavuus muuttuu vallan huonoksi jos aletaan tekemään 2+" korotuksia.
Toki kulmia voi säädellä miten vaan kun tarpeeksi vaivaa näkee mutta esim casterkulman säätö on joskus "leikkaa ja liimaa" työtä rälläkän ja migin kanssa että etuakselin saa oikeaan kulmaan korotuksen jälkeen.
Ainakin toistaiseksi tullaan toimeen tällä korkeudella. Juuri kävin hieman leikkimässä ja ei ole perusteita korottamiselle auton maastokäytönkään suhteen. Maavarahan ei siinä isommaksi tule ja tuntuis joustovarat sallivan näiden renkaiden kanssa ääripäiden liikehdinnän paitsi takarenkaat kyllä hipasee ajoittain takajousien yläkiinnikkeitä.
Maantiellä ajoa en kyllä haluaisi epämukavammaksi saattaa korottamisella ja hyvä kuulla totuuden mukainen näkemys korottamisen vaikutuksista. Minulla ei ole kokemusta korotetusta defestä mutta korotettu hiluksi ei kyllä edukseen käyttäytyny bf:n mutiaisilla ja sadan kilsan asfalttisiirtymä oli aika tympeä kokemus. Saattoihan toki muutakin olla vaikuttamassa ajettavuuteen. Tuuman korotus jo parantas ulkoista olemusta mutta en pahana pidä vakiokorkuistakaan noilla renkailla...
Eturoiskeläppä antautui metsäretkellä. Tein uudet molemmille puolille korjakumin roiskeläppäkumista. Aika lerpakkeet kovettuneisiin orkkis norsunkorviin verrattuna.
Maantiellä ajoa en kyllä haluaisi epämukavammaksi saattaa korottamisella ja hyvä kuulla totuuden mukainen näkemys korottamisen vaikutuksista. Minulla ei ole kokemusta korotetusta defestä mutta korotettu hiluksi ei kyllä edukseen käyttäytyny bf:n mutiaisilla ja sadan kilsan asfalttisiirtymä oli aika tympeä kokemus. Saattoihan toki muutakin olla vaikuttamassa ajettavuuteen. Tuuman korotus jo parantas ulkoista olemusta mutta en pahana pidä vakiokorkuistakaan noilla renkailla...
Eturoiskeläppä antautui metsäretkellä. Tein uudet molemmille puolille korjakumin roiskeläppäkumista. Aika lerpakkeet kovettuneisiin orkkis norsunkorviin verrattuna.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Laitettiin vaunu peppuun ja pikku reisuun. Isommat renkaat defeen näemmä viimeisteli vetokoukun korkeuden vaunun kanssa sopivaksi. Siis koukkua pari tuumaa alemmas eli säätölevyn alimpaan asentoon ja sitten vajaa pari tuumaa isommat rattaat alle niin kuorman kanssa mielestäni erittäin hyvä. Vaunun keula on pari senttiä alempana kuin vaunun perä helmasta mitattuna. Mieluummin niin kuin aisa pystyssä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Voi sitte isäntä siellä vaunussa olla ai5a pystyssä...Castillo kirjoitti:Vaunun keula on pari senttiä alempana kuin vaunun perä helmasta mitattuna. Mieluummin niin kuin aisa pystyssä.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Laitetaanpas kuva syyslomalla hieman kärsineen vaunun takahelman korjauksesta ja tuunauksesta. Äkkiseltään ei kiveniskuteipin sijoittaminen taaimman äärivalon ympäristöön kerro yhtään mitään sen tehtävästä mutta kyllä se peittää alleen liimaamalla yms korjatun vaurion jäljet. Samalla tämä tuunaus kertoo että vaunu on yksilö, toista samanlaista ei löydy maapallolta
Pitkä ja matala takaylitys on aika ongelmallinen monissa omakotitalojen tai sorateiden liittymissä. Juuri viikonloppuna tämä jälleen todettiin ja rouva onkin hyvin tärkeässä tehtävässä katsomassa takana jotta ottaako vaiko ei perä maahan. Tarvis saada joku napista kytkettävä auton takapään jousien totaalikuoleutuminen jolloin perä vaunussa nousee kuin harakan pyrstö tarvittaessa.
Pitkä ja matala takaylitys on aika ongelmallinen monissa omakotitalojen tai sorateiden liittymissä. Juuri viikonloppuna tämä jälleen todettiin ja rouva onkin hyvin tärkeässä tehtävässä katsomassa takana jotta ottaako vaiko ei perä maahan. Tarvis saada joku napista kytkettävä auton takapään jousien totaalikuoleutuminen jolloin perä vaunussa nousee kuin harakan pyrstö tarvittaessa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Meidän reissaaminen on niin rauhatonta että koko A-mitan etutelttaa ei oo hankittu ku ei kauaa paikoillaan pysytä. Thulen 4,5 metrinen pussimarkiisi safariseinillä hoitaa etuteltanvirkaa ja se on siitä mukava että on vesitiivis myös seinäliitoksiltaan ja erittäin nopea pystyttää. Ja mahtuu kulkemaan mukana vaunun ommissa säilytystiloissa. Mutta täytynee muistaa räpsäistä kuva joskus jostain rannalta kun koko touhu on pystytettynä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Kesäloman aluksi haettiin lomatunnelmia tekemällä viikon vaihteessa reissu pääkaupunkiseudulle pieniä maaseututeitä ajellen. Aika ahtaaksi on kehäIII:n sisäpuolella sukulaisten ja tuttavien pihatiet ja pihapiirit rakennettu. Ei mitään saumaa kyläillä vaunu perässä perillä saakka. Aina oli etsittävä parkkeeraukseen tilaa etäämmältä. Niimpä lähimmä torronsuon kansallispuistoon. Siellä oli tilaa ja rauhallista kelien suosiessa. Jokseenkin tuntuu tuo pääkaupunkiseudun lähiörakentaminen olevan ahtauden tavoittelua. 16v sitten sinne vielä mahtu helposti (ainakin wv golfilla)
torronsuolla oli tilaa
ja koiramäen kirkon ympäristössa ja sisällä huikean hienot puitteet
Defe on oikein kotonaan vaunun veturina. Voimaa kaipais pahimmissa nousuissa hieman lisää, ei tarvis pykältää neloselle.
torronsuolla oli tilaa
ja koiramäen kirkon ympäristössa ja sisällä huikean hienot puitteet
Defe on oikein kotonaan vaunun veturina. Voimaa kaipais pahimmissa nousuissa hieman lisää, ei tarvis pykältää neloselle.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Tulipa tilattua sumujen saarilta defeen filttereitä, vinssipuskuri, kattotelineet, joihin saapi koko katon kattavan räkin yms sälää mikäli myöhemmin tarvetta ilmenee. Nyt vain odotellaan tavaran saapumista. Joskus tulee tilaus viikossa, enimmillään olen odottanut vajaa 3kk.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Katolle kulku tapahtuu konepellin päältä, kun vaan ensin asentaa siihen rihlapellin, etulokasuojissa sellainen jo on. Takaosaan tulee kaposet tikkaat. Kattoterassi kyllä passaa tuohon ulkonäöllisesti oikein mainiosti mutta isänmaamme kattokuormasäädökset ei sinne juuri räkin painon jälkeen enää tavaraa salli roudata. Tais olla 75kg tuo suurin sallittu kattokuorma ja iso teline systeemi ottaa siitä jo puolet heti alakuunsa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Saiskos tuonne vaunun takaosaan rakennettua mitään "raapimarautoja" tai jotain vaikka pieniä renkaita, ettei ite vaunun kopin tarvis sitte hajota kosketustilanteissa?
Komean kokonen vaunu kyllä, jestas...
Komean kokonen vaunu kyllä, jestas...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jotkut ovat laitelleet semmosia pikkuisia kalustepyöriä takanurkkiin juuri ko. efektin vuoksi.Vensku_ kirjoitti:Saiskos tuonne vaunun takaosaan rakennettua mitään "raapimarautoja" tai jotain vaikka pieniä renkaita, ettei ite vaunun kopin tarvis sitte hajota kosketustilanteissa?
Itse en ole kokeillut, vaikka Finlandiakin pitkä oli, selvittiin kiperimmistäkin tilanteista tarkkaavaisuudella.
Ja tosiaan, mielenkiintoinen topikki.
Tätä tulee seurattua aktiivisesti.
Tarkkaavaisuudella, hyvin säädetyillä peileillä ja mukana matkaavien avustuksella selviää yleensä, etenkin hyvillä keleillä. Rankkasade, pimeys, väsymys ja laiskuus yhdessä hieman liiallisen rohkeuden ja hyvään tuuriin luottamisen kanssa saa funtsimaan jotain maakontakteja kestävää takaosaan. Kovilla ja tasaisilla alustoilla vaunun takatassut ottaa kii ensimmäisenä ja ne kestää esimerkiksi jonkun viitasaaren routavaurioisen huoltoaseman vinon ja jyrkähkön tankkauspaikan asfalttivallin pussailun. Mutta mökkiteiden liittymien epätasaisuuksia varten on jokunen laudanpätkä ollut varulta mukana. Takatassu uppoaa soraan ja siis mahdollistaa hyvin helposti takahelmamuovien maakosketuksen. Ne ei sitten kestäkään yhtään mitään.Vensku_ kirjoitti:Saiskos tuonne vaunun takaosaan rakennettua mitään "raapimarautoja" tai jotain vaikka pieniä renkaita, ettei ite vaunun kopin tarvis sitte hajota kosketustilanteissa?
Pohjoisnorjan reissulla oli aika pahojakin paikkoja mutta lomalla on aikaa hieman kartoittaa ja suunnitella tienohessa ennen maastoutumista, eikä siellä ollut oitis joku kiiremies tööttäämässä keskari pystyssä kuten suomen ystävällismieliset oudokit pari kertaa ovat tehneet. Juuri juhannus reissulla loksahti suu auki alavuudella kun ransiitti tuli vastaan ja kuski oli parisataa metriä ennen kohtaamista suoralla tieosuudella keskisormi pystyssä ja hieman ennen kohtaamista koukkas vielä keskiviivan päälle. Mitä lie uhoa ollut, varmaan defeallergiaa ja kun vielä vaunu oli perässä niin ei sitten hillinnyt mieltänsä.
Juuri kotiuduttiin juhannusreissulta. Pyhäsalmessa kävästiin muutaman yön vaunumatka pikkuisia maalaisteitä ajellen. Paikoin keskisen suomen pienet kestopäällysteiset tiet jossain karstula-kivijärvi akselilla oli kyllä järkyttävän huonossa kunnossa. Keskimäärin löpöä defe hörppi hivenen alle 13 litraa satkulla 800km reissulla.
Noita arin mainitsemia rullaviritelmiä joskus funtsasin mutta päädyin toistaiseksi vielä tarkkaavaisuudella selviytymään hankalista paikoista. Aika vahvoja pitäis olla kalustepyörien koska sen verran vaunu kuitenkin painaa. Mersun ollessa veturina oli hieman helpompaa arvioida maastoa, se kun oli niin matala auto jo itsessään ja maastoa katseli niin matalalta muutenkin. Aika äkkiä nuo yhdistelmän mitat oppii hahmottamaan. 20tkm menee kohta rikki tuon vaunun ulkoiluttamisessa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Viikossa saapui vinssipuskuri ja kattotelineet englannista ja tänään hienon kesäisen sään innoittamana asensin näitä vermeitä paikoilleen. Helppo työ sinänsä mutta vanhan puskurin kaveriksi asennettu raidetangon suojapanssari ei ollut suoraan yhteensopiva vinssipuskurin kanssa joten modaaminen ja sovittelu venytti touhun kestämään muutaman tunnin. Lopputulos kuitenkin toimii ku tupakki. Eiköhän tuohon vinssikin tule piakkoin hankituksi kun peti on jo valmiina.
Jokunen kuvatuskin aiheesta tuli otettua.
Ja taasen voikin valmistautua kohti uusia vaunuseikkailuja
Jokunen kuvatuskin aiheesta tuli otettua.
Ja taasen voikin valmistautua kohti uusia vaunuseikkailuja
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Sulla on nyt niin öky-yhdistelmä, ettei tällainen '80-luvun alkupuoliskolla aloittanut matkailuvaunumies edes kehtaa sanoa mitään tähän topikkiin...Castillo kirjoitti:Ja taasen voikin valmistautua kohti uusia vaunuseikkailuja
Komiat on kamppeet, sen verran sanon
Paljonko tulee yhdistelmällä kilometrejä vuodessa?
Mulla tullut parhaimmillaan 30 tkm, kesät-talvet.. mutta ei noin hulppealla yhdistelmällä
(Solifer Finlandia-telivaunu oli suurin vaunu aikoinaan, muutaman vuoden).
Nykyään vaunureissut jää jonnekin vajaaseen kymppitonniin ja paljon allekin (nollaankin joskus), kun polttoaineen hinta ei oikein seuraa tulokehitystä
Mulla on ollut tärkeä pointti se, että vaunun pitää olla kapeaa mallia, koska liikutaan paljon (500-900 km/päivä).
Kerran oli 250 cm malli ja tuli 3000 km jälkeen kiirus kotio, kun nousi polttoainekulut huimiksi.
Jäi vaunu matkalle ja jatkettiin autolla Rivieralle, niin siis sillä kertaa....
Mutta vaunussa on se jokin... koti aina mukana ja asuntoautoon verrattuna se liikkumisen vapaus itse kohteessa...
Mitäs tuollaaset hankookit maksaa? Taisit tuolla defellä ajella tuossa taannoin "vastaankin"... viewtopic.php?p=507481&highlight=#507481
Minkäs kokoiset nuo etu-umpiot on ja onko ihan halogen umpiot?
Minkäs kokoiset nuo etu-umpiot on ja onko ihan halogen umpiot?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Äläpäs nyt ari innostu. Kipinä meidän vaunuiluun omalla vaunulla syttyi kuvasta jossa oli harmaa farkkuväyrynen perässään Kabe jossain norjan karulla tunturilevikkeellä. Laitoin sen oikein taustakuvaksikin kun vaunukuumetta pukkas.Ari66 kirjoitti:...niin öky-yhdistelmä, ettei tällainen '80-luvun alkupuoliskolla aloittanut matkailuvaunumies edes kehtaa sanoa mitään tähän topikkiin...
Komiat on kamppeet, sen verran sanon
Paljonko tulee yhdistelmällä kilometrejä vuodessa?
Mulla on ollut tärkeä pointti se, että vaunun pitää olla kapeaa mallia, koska liikutaan paljon (500-900 km/päivä).
Mutta vaunussa on se jokin... koti aina mukana ja asuntoautoon verrattuna se liikkumisen vapaus itse kohteessa...
Kyllä nämäkin vanhenee ja ajan saatossa rapistuu... Oon vahannut vaunun pari kertaa vuodessa jotta pysyy puhtaampana ja pesu on helppoa. Ja kun ne ovat puhtaita ja aurinko vielä korostaa kiiltoa niin erehtyy siinä ehkä uutukaiseksi ja ökyksi ajattelemaan . No, sanottakoon että jonkin verran tämä yhdistelmä huomiota kerää, vaikka kuinka huomaamaton koittaisi olla tuolla missä liikutaan. Joku aika sitten tuli marketin pihalla setä tutkailemaan lähempää ja totes että nätiksi oot lantikan entisöiny. En oikein osannu siihen sanoa mitään. Alavuudella taas ransitmies ajo keskari pystyssä satoja metrejä ennen kohtaasmista. Siis näitäkin tuntemuksia joskus syntyy kanssakulkijoille, vaikka sievästi koitetaan olla. Mutta alkuun haavena veturiksi oli kyllä G-mersu, mutta siihen ei pelimerkit riitä eikä niitä ole käytännössä edes 7-paikkaisena.
Vuodessa reissataan n.10tkm vaunun kanssa. Kun vaunua oltiin hankkimassa niin ajateltiin etusijalla asumista, siksi lopputulema oli leveä. Pituus taas tuntui menevän vähän saman suuntaisesti kuin omakotitaloissa. Perustalo tietyllä varustuksella maksaa tietyn hinnan ja jos sitä sitten hieman pidentää niin lisätila maksaakin suhteessa aika vähän. Näin kävi tässäkin. Pari tonnia lisää niin satiin vajaa pari metriä lisää ja se tuntuu todella merkittävänä väljyytenä asumisessa. Maatalossa kasvaneena taas olen tottunut pienestä pitäen liikuttelemaan erilaisia perävaunuyhdistelmiä ja siis vaunun suuri koko ei ollut mikään kynnys. Tärkeimmät varusteet oli kaasu-uuni, suihkukaappi, iso raikasvesisäiliö, aluvanteet ja ei-sinisävyinen verhoilu. Nämä sattumalta oli sitten tässä norjan vientimallissa ja oli siinä jokseenkin kaikki muukin tarpeellinen, mitä ei olisi koskaan raaskinu ruksittaa lisävarustelistalta. Kaasu-uuni on kyllä ihan helmi laite, rouva leipoo siinä leivät ja pullatkin muun ruuanlaiton lisäksi. Siis ei tarvihe eineksiä syyä edes reissussa. Tosin on se myös pudjettikysymys. Viime kesän reilu pari viikkoinen ja 4000km norjan reissu kustansi kaikkine kuluineen löpöt mukaan lukien 1200€. Kaikki ruokatarpeet hankittiin suomesta, siis seinäjoen prismasta ja rovaniemen citarista. Norjassa ei kaupasta raaskinu ostaa kuin yhden leivän kun ei kehdannu ilman ostoksia kassan kautta kulkea.
Mersu kulutti vaunun edessä 14,5 - 18 litraa satasella riippuen kelistä, maastosta ja ajonopeudesta. Keskikulutus vaunun vedossa oli väyrysellä n.16 litraa satkulla. Defe ei kaipaa löpöä kuin 12,5-13 litraa samaisella satasen matkalla ja se ei ole mielestäni tälle yhdistelmälle ihan paha lukema. Jokatapauksessa defen ilmestyessä veturiksi reissaamiskynnys on kyllä aika alhaalla. Eilen juuri tultiin reissusta ja taas rouva jo pakkaa vaunua lähtökuntoon. Polttoaineen hinnat on tähän harrastukseen kyllä liian korkealla, mutta kun verrokkina on väyrynen kovasti isommalla kulutuksella niin nyt erehtyy pärjäämään asian kanssa. Meille tämä vaunuilu on osoittautunut oikein toimivaksi lomailuksi. Mutta jahka joskus tulevaisuudessa pärjätään pienemmällä vaunulla niin sellainen sitten vaihtuu tämän detskun tilalle. Mielellään silloin on jo olemassa suomen markkinoilla off-road henkisempiä vaihtoehtoja australian malliin. Olen toiveita esittänyt muutamalle kauppiaalle.
Meidän päiväsiirtymät on aika vaihtelevia, viime kesänä liikuttiin jopa 800km samana päivänä mutta yleensä 200 - 400km riittää. Riippuu siis minne matkataan. Lappiin siirrytään kerrasta ja siellä sitten rauhoitutaan kohtuullisiin päiväsiirtymiin, eikä joka päivä siirrytä sitten lainkaan. Nyt ollaan pyöritty pikkureissuilla etelä- ja keskisuomessa pieniä maaseututeitä siirtyen. Kansallispuistot ovat tuntuneet mukavilta perhekohteilta.
Mutta jos ei tilan tarve vaunussa olisi keskeinen asia, niin perässä kulkisi Solifer artic 560 vuodelta 2009 tai uudempi. Sellainen tulee oikeasti keveästi perässä ja laatu on kai ilmeisen hyvä noissa uudemmissa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Etu umpiot on Wipac tms valmistamat ja liekö 7 tuumaa halkaisijaltaan. Englannista tilasin muun roinan yhteydessä syksyllä. Muutaman kympin kustansivat kappaleelta. Ja näkeekin noilla jokseenkin samoin kuin alkuperäisillä.eseestie kirjoitti:Mitäs tuollaaset hankookit maksaa? Taisit tuolla defellä ajella tuossa taannoin "vastaankin"... viewtopic.php?p=507481&highlight=#507481
Minkäs kokoiset nuo etu-umpiot on ja onko ihan halogen umpiot?
Hankuukki kierros kustansi n.800€ ja oon kyllä niihin oikein tyytyväinen. Oikein hyvät ajaa, hiljaiset karkeasta kuviosta huolimata ja asiallisen näköiset defen alla. Mittarikin näyttää tasan oikein.
Tota pongausta en olekaan huomioinu mesellä. Mutta siellä liikuttiin. Useamman kerran kesäkuussa ollaan liikuttu vaunun kanssa juuri noilla tienoon, ennenkuin on taasen siirrytty pienemmille teille. En lainkaan tykkää ajaa moottoriteitä vaunuillessa. Maisemat on liian mitäänsanomattomia ajonopeuteen nähden.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Viittikkö mitata umpion halkasian ja kattua lukeeko siinä HCR?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Sama vika, koko ei pelota, vaan se kulutusCastillo kirjoitti:Maatalossa kasvaneena taas olen tottunut pienestä pitäen liikuttelemaan erilaisia perävaunuyhdistelmiä ja siis vaunun suuri koko ei ollut mikään kynnys.
Ja sitten tietyissä tilanteissa perän laahaaminen maassa, mutta pitää olla joku katsomassa, ettei kuokka koukkaa maata
Teli-Solikan kanssa oli joskus sitä vaivaa haastavimmilla taipaleilla.
Hassua oli se, että teli-solikka meni pienemmällä bensa-volvon vetämänä, saati pienempi Kabe diesel-mersun perässä
Jopa kovassa pakkaskelissäkin jäi Volvon kanssa kulutus 15 litran pintaan, kun kevyemmällä yksiakselisella kalustolla diesel-mersulla kesähelteellä huideltiin 16 litran lukemissa
Ja Volvo oli sedan ja Mersu oli farkku... ei ymmärrä....
Mutta niin kai sitten ne aerodynamiikan lait sitten toimii.....
Tuossa on kyllä semmonen pikku juttu, että ei mersukaan teli-solikan kanssa kuuttatoista vienyt.
Mutta sen yhdistelmän kanssa tuli tehtyä vain yksi 3000 km talvireissu, niin ei oikein kattavaa otantaa ehditty saamaan kulutuksesta.
Sen verran "makua" kuitenkin, että Soliferin ilmanvastus vaikuttaisi olevan huomattavasti pienempi Kabeen verrattuna....
Minuakin on hämmentänyt se että bensaa hörppäävä Volvo 740 automaatti 2.3 ruiskulla kulutti vähemmän solifer 450 kanssa kuin ex-väyrynen. Olin sitten liikkeellä yksin tyhjän vaunun kanssa taikka koko perheen voimin kaikkine rojuinemme. Ero oli jopa selkeä litra volvon hyväksi vaikka volvo janoisempi oli ilman vaunua kuin mersu.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
HC/R merkintä tarkoittaa käytännössä että umpiot on tarkoitettu halogeenivaloille. Kiitos vaivannäöstä.Castillo kirjoitti:Umpion lasin halkaisija on n.17cm ja kromikehän kanssa 18cm. Lasissa on merkintä HC/R. Mitäs se siis käytännössä meinaa.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Kotiuduimma jälleen pikkureissusta. Onse kumma että parin päivän vaunuilu irtauttaa arjesta siinä määrin että kotia palatessa tuntuu kuin olisi ollut pitkäänkin reissussa. Häijäässä huoltsikalla oli kyllä mieleenpainuva kohtaaminen kahden karavaanarin kesken Nimittäin huoltsikan parkissa vieretysten oli meidän yhdistelmä ja G-mersu, jossa yhtä pitkä adrian vaunu. G oli varusteltu täysin retkeilyä ajatellen isoine maastorenkaineen, snorkkeleinen, kattotelttoineen, vinssineen... Ja pitkähkö ajatustenvaihto G-miehen kanssa oli oikein rattoisa. Jokseenkin monttuaukista väkeä pyöri ympärillä autoineen, oli siinä kyllä aika erikoiset karavaanarikalustot vieretysten. Siistiä! näitä lisää
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Viikon kuluttua lauantainta starttaa The Mese's Nord Norge og Trondelag Tour 2012™
Ei tosin noin reteillä yhdistelmilllä, mutta sitäkin nopeammalla.
(Max. siirtymänopeus 200 km/h yötaipaleilla).
Matkakilometrejä tullee 5000 - 13 000 km, riippuen siitä missä kohtaa loppuu rahat tai hermot
Sen näkee sitten, miten matka etenee.
Liikaa ei pidä suunnitella etukäteen, edes reittejä.
Vetokaluston päähuollot tehty viime sunnuntaina ja pikku lisähuoltoja tehdään vielä tulevana tiistaina.
Eka koeveto tällä yhdistelmällä tehdään huomenna lauantaina, jos vaikka pitää vielä säätää perän korkeutta puoleen tai toiseen ennen reissua.
Ei tosin noin reteillä yhdistelmilllä, mutta sitäkin nopeammalla.
(Max. siirtymänopeus 200 km/h yötaipaleilla).
Matkakilometrejä tullee 5000 - 13 000 km, riippuen siitä missä kohtaa loppuu rahat tai hermot
Sen näkee sitten, miten matka etenee.
Liikaa ei pidä suunnitella etukäteen, edes reittejä.
Vetokaluston päähuollot tehty viime sunnuntaina ja pikku lisähuoltoja tehdään vielä tulevana tiistaina.
Eka koeveto tällä yhdistelmällä tehdään huomenna lauantaina, jos vaikka pitää vielä säätää perän korkeutta puoleen tai toiseen ennen reissua.
Nyt nousi kuume ja viimekesän nuorgamista norjaa kiertäen ja koukkien käsvarteen matkan maisemat kaikkine upeine muistoineen mieleen. Pitääkö tässä sittenkin vielä tälle kesälle norjaan suunnata...Ari66 kirjoitti:Viikon kuluttua lauantainta starttaa The Mese's Nord Norge og Trondelag Tour 2012™
Matkakilometrejä tullee 5000 - 13 000 km, riippuen siitä missä kohtaa loppuu rahat tai hermot
Sen näkee sitten, miten matka etenee.
Liikaa ei pidä suunnitella etukäteen, edes reittejä...
Matkakertomusta varmaan tullee reaaliajassa
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98