Toyota vastaan Mersu...
Yritän kirjoittaa tähän jotain suht selkeää kiteytystä aiheesta... yleisellä tasolla.
Toisilla autot kestävät, toisilla eivät. Autot ovat myös yksilöitä, suuntaan tai toiseen.
Japanilaiset ovat tietääkseni siitä asti kun ovat eurooppalaisilla markkinoilla olleet, eli vuodesta 1962, tehneet laadukkaita ja luotettavia autoja. Erona saksalaisiin, esim. MB:hen (myös laadukas ja luotettava vai onko vain huhua?) mielestäni jossain määrin tuotantokustannusten alhaisuus. Ei välttämättä sen laaduttomammat osat, mutta turhat nippelit ja nappelit veke, hyviä perusautoja, tosin ei myöskään sellaisia malleja joita olisi suunniteltu, testattu ja tutkittu kuten 10 vuotta. Verrattuna ainakaan mersuun, jonka uuden mallin suunnittelu yleensä on lähtenyt puhtaalta pöydältä, vaikkakin sukulaisuus on aina löydettävissä ja loppupeleissä yhteneviä komponentteja on paljonkin.
Japanilaisten huonojen ominaisuuksien kulmakiveksi muodostui ehkä persoonattomuuden lisäksi kova ruostuminen, eli huonot peltiosat? Oliko kenties kyse vain huonosta ruostesuojauksesta vai tosiaan huonolaatuisesta pellistä jopa. Täytyy muistaa että 60-luvulla Japani oli vielä melkoinen kehitysmaa sodan jäljiltä, ja tänäkin päivänä sillä on ongelmia teräksen kanssa koska tuliperäisessä maassa sitä ei juuri omasta takaa löydy. Sen takia lienee japsien peltiosat korvattu pääosin muovilla Liekö tällä mitään käytännön merkitystä vai lässytänkö vain, en tiedä itsekään.
Historiasta aina näihin päiviin asti japanilaiset autotehtaat (ehkäpä Toyota kärjessä) erottaa muista yksi merkittävä asia: TYÖN LAATU, työn tekemisen ajatus ja kurinalaisuus, en usko että kyse on pelkästä propagandasta, sillä olen nähnyt useita upeita dokumentteja aiheesta japanilainen työntekijä. On suuria kaupunkeja joiden asukkaille autotehdas on kaikki kaikessa, se on perheenjäsen tai oikeastaan se tekee koko kaupungin yhdeksi suvuksi. Ilman nyt mitään kaksimielisiä ajatuksia pojat.
Mitään faktaa ei loppuenlopuksi ole heittää, mutta voin itse kuvitella kummassa työympäristössä syntyy parempia tuotteita, Toyotan tehtaalla Hokkaidon saarella missä motivoituneet, ahkerat, ammattitaitoiset ja siitä ylpeät japanilaiset suunnittelevat ja tekevät autonsa alusta loppuun (en ymmärrä miten se tietotaito on voitu viedä onnistuneesti englantiin???) ) vaiko nimeltämainitsemattomassa stuttgarttilaisessa tehtaassa jossa varmasti jo 50% työläisistä on gastarbetereita ilman mitään valtavaa tunnesidettä työhönsä, autot suunnittelee jotkut koulusta melkein valmistuneet sienenpoimijat jotka eivät osaa omia kengännauhoja sitoa.
Karseaa yleistystä vailla minkäänlaista faktaa siitä minkälaisia ihmisiä siellä on töissä... mutta tälläinen tuntuma mulla on asioihin. Jos tuntui että äskeisessä ei ollut mitään järkeä niin voit onnitella itseäsi, ymmärsit sen ennen minua.
Sen verran vielä sotketaan soppaa kun kustannukset mainittiin, yleinen taloustilanne on ajanut saksalaiset autotehtaat tilanteeseen joka on omiaan huonontamaan parjattua laatua entisestään. Sen enempää talouden suhdanteita esittelemättä, saksalaiset joutuvat tällä hetkellä tinkimään tuotantokustannuksista, suunnittelusta, ehkä jopa kehitystyöstä, kun sen sijaan japanilaisilla on mahdollisuus panostaa yhä enemmän resursseja mm. turvallisuuskehittelyyn, varusteluun jne... Vaikuttaisi tämäkin olevan eräänlainen kierre, joka voimistuu johonkin kriittiseen pisteeseen (lama?) ryöpsähtääkseen jälleen uuteen sykliin. Mutta näin ne talousanalyytikot minulle kuiskasivat... Uskon että tällä on jo ollut näkyviä vaikutuksia käsittelemäämme aiheeseen.
PS. Yksi japanilainen auto mulla on ollut (vai kenties englantilainen?) -96 corolla sedan. Sille ei tarvinnut tehdä mitään. Omistamistani autoista kallein tuntuu olevan Volvo. Muut merkit mm. MB, Chevrolet, Opel.
Mersuista kerään kaikki kuitit talteen mutten tee sen kummempia laskutoimituksia. Tuntuu kuitenkin vahvasti siltä, ettei esim. 230 E:n omistaminen vakuutuksia ym lukuunottamatta kovin kalliiksi tule.
Toisilla autot kestävät, toisilla eivät. Autot ovat myös yksilöitä, suuntaan tai toiseen.
Japanilaiset ovat tietääkseni siitä asti kun ovat eurooppalaisilla markkinoilla olleet, eli vuodesta 1962, tehneet laadukkaita ja luotettavia autoja. Erona saksalaisiin, esim. MB:hen (myös laadukas ja luotettava vai onko vain huhua?) mielestäni jossain määrin tuotantokustannusten alhaisuus. Ei välttämättä sen laaduttomammat osat, mutta turhat nippelit ja nappelit veke, hyviä perusautoja, tosin ei myöskään sellaisia malleja joita olisi suunniteltu, testattu ja tutkittu kuten 10 vuotta. Verrattuna ainakaan mersuun, jonka uuden mallin suunnittelu yleensä on lähtenyt puhtaalta pöydältä, vaikkakin sukulaisuus on aina löydettävissä ja loppupeleissä yhteneviä komponentteja on paljonkin.
Japanilaisten huonojen ominaisuuksien kulmakiveksi muodostui ehkä persoonattomuuden lisäksi kova ruostuminen, eli huonot peltiosat? Oliko kenties kyse vain huonosta ruostesuojauksesta vai tosiaan huonolaatuisesta pellistä jopa. Täytyy muistaa että 60-luvulla Japani oli vielä melkoinen kehitysmaa sodan jäljiltä, ja tänäkin päivänä sillä on ongelmia teräksen kanssa koska tuliperäisessä maassa sitä ei juuri omasta takaa löydy. Sen takia lienee japsien peltiosat korvattu pääosin muovilla Liekö tällä mitään käytännön merkitystä vai lässytänkö vain, en tiedä itsekään.
Historiasta aina näihin päiviin asti japanilaiset autotehtaat (ehkäpä Toyota kärjessä) erottaa muista yksi merkittävä asia: TYÖN LAATU, työn tekemisen ajatus ja kurinalaisuus, en usko että kyse on pelkästä propagandasta, sillä olen nähnyt useita upeita dokumentteja aiheesta japanilainen työntekijä. On suuria kaupunkeja joiden asukkaille autotehdas on kaikki kaikessa, se on perheenjäsen tai oikeastaan se tekee koko kaupungin yhdeksi suvuksi. Ilman nyt mitään kaksimielisiä ajatuksia pojat.
Mitään faktaa ei loppuenlopuksi ole heittää, mutta voin itse kuvitella kummassa työympäristössä syntyy parempia tuotteita, Toyotan tehtaalla Hokkaidon saarella missä motivoituneet, ahkerat, ammattitaitoiset ja siitä ylpeät japanilaiset suunnittelevat ja tekevät autonsa alusta loppuun (en ymmärrä miten se tietotaito on voitu viedä onnistuneesti englantiin???) ) vaiko nimeltämainitsemattomassa stuttgarttilaisessa tehtaassa jossa varmasti jo 50% työläisistä on gastarbetereita ilman mitään valtavaa tunnesidettä työhönsä, autot suunnittelee jotkut koulusta melkein valmistuneet sienenpoimijat jotka eivät osaa omia kengännauhoja sitoa.
Karseaa yleistystä vailla minkäänlaista faktaa siitä minkälaisia ihmisiä siellä on töissä... mutta tälläinen tuntuma mulla on asioihin. Jos tuntui että äskeisessä ei ollut mitään järkeä niin voit onnitella itseäsi, ymmärsit sen ennen minua.
Sen verran vielä sotketaan soppaa kun kustannukset mainittiin, yleinen taloustilanne on ajanut saksalaiset autotehtaat tilanteeseen joka on omiaan huonontamaan parjattua laatua entisestään. Sen enempää talouden suhdanteita esittelemättä, saksalaiset joutuvat tällä hetkellä tinkimään tuotantokustannuksista, suunnittelusta, ehkä jopa kehitystyöstä, kun sen sijaan japanilaisilla on mahdollisuus panostaa yhä enemmän resursseja mm. turvallisuuskehittelyyn, varusteluun jne... Vaikuttaisi tämäkin olevan eräänlainen kierre, joka voimistuu johonkin kriittiseen pisteeseen (lama?) ryöpsähtääkseen jälleen uuteen sykliin. Mutta näin ne talousanalyytikot minulle kuiskasivat... Uskon että tällä on jo ollut näkyviä vaikutuksia käsittelemäämme aiheeseen.
PS. Yksi japanilainen auto mulla on ollut (vai kenties englantilainen?) -96 corolla sedan. Sille ei tarvinnut tehdä mitään. Omistamistani autoista kallein tuntuu olevan Volvo. Muut merkit mm. MB, Chevrolet, Opel.
Mersuista kerään kaikki kuitit talteen mutten tee sen kummempia laskutoimituksia. Tuntuu kuitenkin vahvasti siltä, ettei esim. 230 E:n omistaminen vakuutuksia ym lukuunottamatta kovin kalliiksi tule.
"Pitääpä taas ensi kesänä saapua Kylpyläsaareen, niin puidaan näitä asioita oikein ajan kanssa ja ajatuksella.
Hyvässä seurassa, hyvissä ruuissa ja eritoten juomissa. "
suunnitteli Ari.
Tervetuloa Haapavedelle !
(itse en niin siitä juomapuolesta perusta , muuten ollaan mukana... )
Olemme ajaneet työkaverin kanssa vajaan vuoden työmatkaa vuoroviikoin minun ex 124 300D -88:lla ja hänen E Carina diesel -92:lla.
Muutamia huomioita voisi tuoda tässä esille.
- Carinan kulutus on noin 5,8 ja mersun ehkäpä 6,8
- Mersu on huomattavasti hiljaisempi ja parempikyytinen huonolla alustalla
- Molemmat ovat silti ihan hyviä ajettavia, pienin varauksin
- Carina on huomattavasti arkisempi, muttei mikään häiritse esim. sisustuksessa
- Carinalle ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin tankata, huoltaa ja ajaa.
(eikä tarvinne vielä pitkään aikaan)
- Loskakelillä Mersu hakkaa Carinan 100-0:
* toisen puolen renkaitten osuessa loskavalliin Carina tempoo ja reuhtoo
*samalla kynnyskoteloon iskeytyvä loska aiheuttaa voimakkaan repivän ja raastavan äänen
* 124 ei ole millänsäkään samassa tilanteessa
- Lämpöä riittää molemmissa kovallakin pakkasella, mutta mersun lämmityslaitteeseen tottunut on raivon partaalla säädellessään lämpötilaa Carinassa
Tuollaisen Carinan jolla on ajettu 200000-300000 saa alle 5000 eurolla,
Se on erittäin todennäköisesti valmis ajoon ilman ongelmia tai korjauksia.
Samalla rahalla kun ostaa 124 mersun, kilometrejä on 500000 - 800000 ja samassa kaupassa saa ilman eri maksua vikaa ja vian vikaa, löytyy kolinaa ja nytkytystä, vaikka mitä vaivaa.
Ruosteaiheeseen sanoisin että tuon hintaluokan mersussa on useimmiten pinnassa ruostetta, Carinassa ei.
Ymmärrän hyvin häntä joka ostaa Carinan, ja ymmärrän häntäkin joka ostaa Mersun...
Hyvässä seurassa, hyvissä ruuissa ja eritoten juomissa. "
suunnitteli Ari.
Tervetuloa Haapavedelle !
(itse en niin siitä juomapuolesta perusta , muuten ollaan mukana... )
Olemme ajaneet työkaverin kanssa vajaan vuoden työmatkaa vuoroviikoin minun ex 124 300D -88:lla ja hänen E Carina diesel -92:lla.
Muutamia huomioita voisi tuoda tässä esille.
- Carinan kulutus on noin 5,8 ja mersun ehkäpä 6,8
- Mersu on huomattavasti hiljaisempi ja parempikyytinen huonolla alustalla
- Molemmat ovat silti ihan hyviä ajettavia, pienin varauksin
- Carina on huomattavasti arkisempi, muttei mikään häiritse esim. sisustuksessa
- Carinalle ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin tankata, huoltaa ja ajaa.
(eikä tarvinne vielä pitkään aikaan)
- Loskakelillä Mersu hakkaa Carinan 100-0:
* toisen puolen renkaitten osuessa loskavalliin Carina tempoo ja reuhtoo
*samalla kynnyskoteloon iskeytyvä loska aiheuttaa voimakkaan repivän ja raastavan äänen
* 124 ei ole millänsäkään samassa tilanteessa
- Lämpöä riittää molemmissa kovallakin pakkasella, mutta mersun lämmityslaitteeseen tottunut on raivon partaalla säädellessään lämpötilaa Carinassa
Tuollaisen Carinan jolla on ajettu 200000-300000 saa alle 5000 eurolla,
Se on erittäin todennäköisesti valmis ajoon ilman ongelmia tai korjauksia.
Samalla rahalla kun ostaa 124 mersun, kilometrejä on 500000 - 800000 ja samassa kaupassa saa ilman eri maksua vikaa ja vian vikaa, löytyy kolinaa ja nytkytystä, vaikka mitä vaivaa.
Ruosteaiheeseen sanoisin että tuon hintaluokan mersussa on useimmiten pinnassa ruostetta, Carinassa ei.
Ymmärrän hyvin häntä joka ostaa Carinan, ja ymmärrän häntäkin joka ostaa Mersun...
Aion verrata mersuani nissan cedric 2.8 sgl dieseliin jonka omistin 1998-2002 eli neljä vuotta.Ajoin sillä rapiat 200.000 kilometriä ja yhden hirvikolarin.Tältä näytti varaosaerittely hirvikolarin jälkeen:
Osat autoon tulivat Hollannnista,Etelä-Afrikasta sekä Japanista.Onneksi vakuutus maksoi..Taka-jarrupalat tehtiin honda civicin 78-82 etu paloista,taka-jarrulevyt maksoivat 2700mk/2kpl,Taka-akselin ylätukivarsien puslat 140mk/kpl(niitä meni 4kpl).Ja lista jatkuu loputtomiin mutta silti pidin tuosta autosta.Sen suora kutonen ja huimat 88 pollea veivät autoa lauhkeasti etiäpäin,ilmastointi toimi ja auto oli mukavan näköinenkin ja tilava.No miksikö luovuin.ruoste erotti meidät ja auton vakuutusmaksut alkoivat olla tähtitieteelliset.Kepeät mullat cedulle! Erillinen runko teki autosta hiljaisen ja muutenkin auton esikuvat lienee enemmänkin amerikan mantereella.Tästä kyseisestä LD28 moottorista sanotaan että mersu osti aikoinaan useita patentoituja toteutuksia,lieneekö totta.Mutta yksi parhaita ja kauneimmin käyviä dieselkoneita.Amen.
Osat autoon tulivat Hollannnista,Etelä-Afrikasta sekä Japanista.Onneksi vakuutus maksoi..Taka-jarrupalat tehtiin honda civicin 78-82 etu paloista,taka-jarrulevyt maksoivat 2700mk/2kpl,Taka-akselin ylätukivarsien puslat 140mk/kpl(niitä meni 4kpl).Ja lista jatkuu loputtomiin mutta silti pidin tuosta autosta.Sen suora kutonen ja huimat 88 pollea veivät autoa lauhkeasti etiäpäin,ilmastointi toimi ja auto oli mukavan näköinenkin ja tilava.No miksikö luovuin.ruoste erotti meidät ja auton vakuutusmaksut alkoivat olla tähtitieteelliset.Kepeät mullat cedulle! Erillinen runko teki autosta hiljaisen ja muutenkin auton esikuvat lienee enemmänkin amerikan mantereella.Tästä kyseisestä LD28 moottorista sanotaan että mersu osti aikoinaan useita patentoituja toteutuksia,lieneekö totta.Mutta yksi parhaita ja kauneimmin käyviä dieselkoneita.Amen.
Tiedätkö Daimler, että sukulais setä oli taksikuski. Pienenä poikana minusta oli erittäin hienoa istua hänen Cedricciin. Kuutosen suora diesel kävi nätisti ja maatalon poikana tuo ääni oli silloin mannaa korville.
Viimeinen käyttötaksi hänellä oli Laurel, mutta sen kanssa en tehnyt tuttavuutta.
Kaiken kaikkiaan hieno auto on tuo iso nissani. Muistan myös sen sinun autosi nähneeni Heinävedellä muutaman kerran.
Toyotan Diisel on ihme lähtemään käyntiin, viime talvena vajaa 400tkm ajettu hiacemme lähti kuin palmun alta siinä kun Mersua sai maanitella ja pyydellä. Carina oli vähän rantumpi tuon suhteen, mutta etopelejä lähtemään käyntiin. Mersuun muuten pitänee vaihtaa hehkut syyshuollossa No, onneksi olen vain maksava asiakas.... (Dealer, tuon pullat sitten syyshuoltoon)...
Viimeinen käyttötaksi hänellä oli Laurel, mutta sen kanssa en tehnyt tuttavuutta.
Kaiken kaikkiaan hieno auto on tuo iso nissani. Muistan myös sen sinun autosi nähneeni Heinävedellä muutaman kerran.
Toyotan Diisel on ihme lähtemään käyntiin, viime talvena vajaa 400tkm ajettu hiacemme lähti kuin palmun alta siinä kun Mersua sai maanitella ja pyydellä. Carina oli vähän rantumpi tuon suhteen, mutta etopelejä lähtemään käyntiin. Mersuun muuten pitänee vaihtaa hehkut syyshuollossa No, onneksi olen vain maksava asiakas.... (Dealer, tuon pullat sitten syyshuoltoon)...
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Itse arvostan mersun äänettömyyttä sekä ajo-ominaisuuksia.
Tojataalla kun ajaa tuntuu ettei niissä ole minkäänlaista äänieristystä ja tämä lämmönsäätimien rukaaminen vie hermot talvikelillä heti
Tojataalla kun ajaa tuntuu ettei niissä ole minkäänlaista äänieristystä ja tämä lämmönsäätimien rukaaminen vie hermot talvikelillä heti
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Joo-o, kyllähän vain tojotat tuntuvat varsin luotettavia ja perusvarmoja autoja olevan.
Itselläni oli tuossa joku vuosi sitten kesä-DX eli legendaarinen amiskorolla. 5000km ajelin ilman ongelmia. Tuoreella leimalla varustettuna löytynyt "papan helmi" maksoi 300e ja syksyllä myydessä sain yli 400 . Varsinaista remppaa ei ollut mutta tein ostaessa pienen perushuollon moottorille eli laturinremmi, öljyt ja suodatin. Sen jälkeen vaan kovaa ajoa. Ostaessa oli mittarissa 60tkm, mutta monesko kierros lie oli menossa? Tuossahan ei ollut miljoonamittaria.
Alusta taisi olla aika finaalissa ja 110km mittarinopeus tuulisella kelillä oli jo melko menoa. Kemin pohjoispuolella nelostiellä sai jo pitää kaksin käsin kiinni ratista ja olla tarkkana että pysytään omalla kaistalla. Kuulosuojaimiakin meinasi tulla ikävä. Mutta luotettavasti ja edullisesti pääsi aina paikasta A paikkaan B.
Itselläni oli tuossa joku vuosi sitten kesä-DX eli legendaarinen amiskorolla. 5000km ajelin ilman ongelmia. Tuoreella leimalla varustettuna löytynyt "papan helmi" maksoi 300e ja syksyllä myydessä sain yli 400 . Varsinaista remppaa ei ollut mutta tein ostaessa pienen perushuollon moottorille eli laturinremmi, öljyt ja suodatin. Sen jälkeen vaan kovaa ajoa. Ostaessa oli mittarissa 60tkm, mutta monesko kierros lie oli menossa? Tuossahan ei ollut miljoonamittaria.
Alusta taisi olla aika finaalissa ja 110km mittarinopeus tuulisella kelillä oli jo melko menoa. Kemin pohjoispuolella nelostiellä sai jo pitää kaksin käsin kiinni ratista ja olla tarkkana että pysytään omalla kaistalla. Kuulosuojaimiakin meinasi tulla ikävä. Mutta luotettavasti ja edullisesti pääsi aina paikasta A paikkaan B.
I drive an Opel. What's your excuse?
- Rammstein69
- Viestit: 180
- Liittynyt: 01.10.2005 14:26
- Paikkakunta: Humppila city
jos verrataan mersua ja tojotaa niin miksi joka esimerkissä on w124??
itselläni on kokemusta korollasta ja gaylantista, siinä japsit joita on ollut.
niistä siirryin240 tic volvoon joka on suht hyvä ajaa.
sitten alkoi autoilu ja ostin w123.
enää ikinä en japseihin sorru.
ei mulla ainakaan ole ton w123 300 TDT:n kustannukset olleet päätä huimaavia.
ylätukivarren puslan olen vaihtanut öljyjen lisäksi.
ja on nautinto ajaa huonollakin kelillä/ tiellä.
JAPSIT JALKAKÄYTÄVÄLLE!
hups, pitikös sitä taas ruveta mesoamaan
itselläni on kokemusta korollasta ja gaylantista, siinä japsit joita on ollut.
niistä siirryin240 tic volvoon joka on suht hyvä ajaa.
sitten alkoi autoilu ja ostin w123.
enää ikinä en japseihin sorru.
ei mulla ainakaan ole ton w123 300 TDT:n kustannukset olleet päätä huimaavia.
ylätukivarren puslan olen vaihtanut öljyjen lisäksi.
ja on nautinto ajaa huonollakin kelillä/ tiellä.
JAPSIT JALKAKÄYTÄVÄLLE!
hups, pitikös sitä taas ruveta mesoamaan
BORN TO LOSE-LIVE TO WIN
Avensiksesta puheenollen, ajelin yhteen väliin 04 avensiksella tovin. Auto itsessään oli hyvin laadukas, ei nitissyt ei natissut, oli vielä kaupanpäällisinä hiljainen. Mutta se tuntuma siinä kuskin paikalla häiritsi jollain tapaa pilasi koko auton, ohjaus oli jotenkin tuskaisen tuntuinen, ei raskas muttei kevytkään, joku siinä häiritsi. Kytkin oli aivan ihmeellinen, sen kanssa en päässyt sinuiksi sitten millään, sama koski kaasupoljinta(ratin ja penkin välissä vika). Sattui liikkeelle lähtiessä muutamia kiekasuita, kun ei opi niin ei opi vaikka kirveellä pakottais. Ajettuvuus yleisesti oli hyvä, mutta nyt kyllä väitän aivan pokkana että tuo W201 hakee vähemmän 140km/h vauhdissa kuin avensis(tai ero ei ainakaan kovin suuri ole, lukuunottamatta sitä että 201:ssä saa istua kuulosuojaimet päässä ja se tärinäkin hieroo kivasti). Viimeisimpänä muttei suinkaan vähäisimpänä, se moottori. Siis käsittääkseni D4D avensiksen moottorin pitäisi olla japanilaisten ylpeys, ei ei ei sitä se ei takuuvarmasti ole. Auto vetää mainiosti kyllä alakierroksilla isonkin mäen, mutta koitappa alle 2500rpm kierroksilla saada lisättyä vauhtia, kyllä tuo lahna A 170CDI oikein liitää alakierroksilla verrattuna D4D:hen. Moottoria joutuu väkisinkin huudattamaan jos haluaa että vauhtia kertyy tarpeeksi rivakasti.
Eli yhteenvetona voidaan sanoa, hyvä auto mutta liikaa häiritseviä piirteitä minulle. Saattanee olla ennakkoasenteen värittämää, mutta tuollainen maku minulle jäi. On hyvä auto, mutta minä en ilmeisesti sitten kuulu kohderyhmään.
Valitan epäselvää ja päätöntä tekstiä.
Eli yhteenvetona voidaan sanoa, hyvä auto mutta liikaa häiritseviä piirteitä minulle. Saattanee olla ennakkoasenteen värittämää, mutta tuollainen maku minulle jäi. On hyvä auto, mutta minä en ilmeisesti sitten kuulu kohderyhmään.
Valitan epäselvää ja päätöntä tekstiä.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Sähköinen ohjaustehostin... Se jekuttaa.
Lisäys: Lexus olisi mukava tyypittää oikein kunnolla, että saisi tuntumaa minkälainen se todellinen "itämersu" on. Jos se on niin hyvä kuin hehkutetaan niin perkele... Tulee paha valintatilanne jos sitä voi huollattaa toijotan pajoilla vaan vähän kovempaan hintaan kuin emomerkin malleja, korjatahan sitä ei tarvitse.
Lisäys: Lexus olisi mukava tyypittää oikein kunnolla, että saisi tuntumaa minkälainen se todellinen "itämersu" on. Jos se on niin hyvä kuin hehkutetaan niin perkele... Tulee paha valintatilanne jos sitä voi huollattaa toijotan pajoilla vaan vähän kovempaan hintaan kuin emomerkin malleja, korjatahan sitä ei tarvitse.
Mersuissahan on muitakin hyviä ominaisuuksia luotettavuuden lisäksi. Niillä on hyvä ajaa ja jos niihin tulee vikaa niin ne saa koijjattua takaisin paanalle varsin näppärästi ja lookisesti.
Sitten kun nämä Mersut vielä pakkaa raapimaan sitä pikiä oikeasta(taka) päästä niin valintani on selvä.
Tuo minun autohan on jo aika vanha ja siihen saa silloin tällöin aina askarrella jotain, mutta en saisi öitäni nukutuksi jos en saa kokonaisen viikon aikana nuunata jonkun teknisen vempaimen kimpussa.
Järjen ääntä kun kuuntelis niin ostaisi aina jonkun 80 luvun japskin jossa on "ajoaikaa" ja ajais sillä niin kauan että poliisit veis kilvet ja antais siitä sopivan n100 erkin sakon. Tämän jälkeen polttaisi auton jossain pellolla ja vinssais rautaromuun mistä saa kilohinnan. Polttamisessa se etu että ei tarvi purkaa/tyhjätä mitään ja jäljelle jää ainoastaan metalli->parempi kilohinta. Tämä soveltuu lähinnä opiskelijoille ja yliopistolinuxkurututkijoille ym. ym. . Jos olet jonkun keskisuuren/suuren konsernin toimitusjohtajana, niin törkyäkin on toden näköisesti sitten sen verta että on varaa olla tampio mersukuski joka ei öljynvaihto laskujen kans räknää?
kyllähän sitä kulujakin varmaan jonnin verran kertyis jo vaihDATTAISI kaiken hehkutulpista lähtien. Ai niin tojoistahan ei mene hehkutulpat ikänä, mikähän senkin aiheuttaa?
Sitten kun nämä Mersut vielä pakkaa raapimaan sitä pikiä oikeasta(taka) päästä niin valintani on selvä.
Tuo minun autohan on jo aika vanha ja siihen saa silloin tällöin aina askarrella jotain, mutta en saisi öitäni nukutuksi jos en saa kokonaisen viikon aikana nuunata jonkun teknisen vempaimen kimpussa.
Järjen ääntä kun kuuntelis niin ostaisi aina jonkun 80 luvun japskin jossa on "ajoaikaa" ja ajais sillä niin kauan että poliisit veis kilvet ja antais siitä sopivan n100 erkin sakon. Tämän jälkeen polttaisi auton jossain pellolla ja vinssais rautaromuun mistä saa kilohinnan. Polttamisessa se etu että ei tarvi purkaa/tyhjätä mitään ja jäljelle jää ainoastaan metalli->parempi kilohinta. Tämä soveltuu lähinnä opiskelijoille ja yliopistolinuxkurututkijoille ym. ym. . Jos olet jonkun keskisuuren/suuren konsernin toimitusjohtajana, niin törkyäkin on toden näköisesti sitten sen verta että on varaa olla tampio mersukuski joka ei öljynvaihto laskujen kans räknää?
kyllähän sitä kulujakin varmaan jonnin verran kertyis jo vaihDATTAISI kaiken hehkutulpista lähtien. Ai niin tojoistahan ei mene hehkutulpat ikänä, mikähän senkin aiheuttaa?
Entisellä työkaverilla oli hiukan erillaiset kokemukset - sanoi toiotaa paljon lujemmaksi. Lexukseen (oliko ls200) laitettiin pari uutta vaihdellaatikkoa ja muutakin säätöä oli enemmän kuin toiotassa.Mariini kirjoitti:Sähköinen ohjaustehostin... Se jekuttaa.
Lisäys: Lexus olisi mukava tyypittää oikein kunnolla, että saisi tuntumaa minkälainen se todellinen "itämersu" on. Jos se on niin hyvä kuin hehkutetaan niin perkele... Tulee paha valintatilanne jos sitä voi huollattaa toijotan pajoilla vaan vähän kovempaan hintaan kuin emomerkin malleja, korjatahan sitä ei tarvitse.
Etuveto vs takaveto voisi olla oma topiccinsa, mutta tuostakin voinemme tästä keskustella.
Voiko uutta Mersua sanoa laadukkaaksi? Väykkyjen ruostevammat ja pitkä takuu on varmasti omalta osaltaan edesauttamassa tilannetta, jossa me Mersuihin hurahtaneet maksamme itsemme kipeiksi. Ensin ostetaan kalliilla aihio, jota sitten vielä korjataan korjataan ja korjataan...
Työt kutsuu, myöhemmin lissää....
Voiko uutta Mersua sanoa laadukkaaksi? Väykkyjen ruostevammat ja pitkä takuu on varmasti omalta osaltaan edesauttamassa tilannetta, jossa me Mersuihin hurahtaneet maksamme itsemme kipeiksi. Ensin ostetaan kalliilla aihio, jota sitten vielä korjataan korjataan ja korjataan...
Työt kutsuu, myöhemmin lissää....
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Tossa viimeviikolla oli Tojota tienposkes ja pysähryyn siihe kyselemähän notta mikä vaivana. Ukko rupes kohta manaamahan Amerikkalaaset sinne mihinkä ei päivä paista. No minä ukolle selittämähän notta eikös tää Tojota oo Jaappanilaasten tekele
Ukko siihen notta "Joo onhan se, mutta olis nua Amerikkalaaset saanu pommittaa ne kaikki notteivät pääsisi tällääsiä tekemähän"
Ukko siihen notta "Joo onhan se, mutta olis nua Amerikkalaaset saanu pommittaa ne kaikki notteivät pääsisi tällääsiä tekemähän"
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Joo, vetotavasta voisi syntyäkin mielenkiintoinen keskustelu, kuten myös aiheesta paremmat renkaat eteen vain taakse jne.Pappi kirjoitti:Etuveto vs takaveto voisi olla oma topiccinsa, mutta tuostakin voinemme tästä keskustella.
Voiko uutta Mersua sanoa laadukkaaksi? Väykkyjen ruostevammat ja pitkä takuu on varmasti omalta osaltaan edesauttamassa tilannetta, jossa me Mersuihin hurahtaneet maksamme itsemme kipeiksi. Ensin ostetaan kalliilla aihio, jota sitten vielä korjataan korjataan ja korjataan...
Työt kutsuu, myöhemmin lissää....
Intro:
Minulla ei varsinaisesti ole syvällisempää kokemusta tojotista (mielipiteitä olisi, mutten niitä laita asialliseen topicciin ) eikä myöskään uusista tai edes uudehkoista mersuista , mutta
Väite:
Käsittääkseni mersun laatuongelmat olivat uudehkojen mersujen ts.väyrysen kohdilla pahimmillaan ja nyt menisi jo uusien mersujen kanssa hieman paremmin?
Vai onko mersun markkinointiosasto vain petrannut propagandaansa?
Kyssäri:
Olenko ymmärtänyt rivienvälistä tihkuneet tiedot oikein eli vanha mersu on hyvä käyttöauto vain, jos kykenee sitä kohtuullisesti itse ylläpitämään eli vaihtamaan kuluvia osia ja tojotaa ei tarvitse ylläpitää? Tarkoitan hieman vanhempia autoja kuten 124 ja Carina.
Ja loppuun mielipide yleisellä tasolla:
Olen sitä mieltä, että mitä enemmän autoihin sotketaan tietotekniikkaa sitä huonompia niistä tulee, merkistä riippumatta...
Veljelläni on Camry joka on tehty USA:ssa.
Sen edellinen auto oli Camry joka oli tehty Japanissa.
Kerroin veljelle eräänä päivänä autonpidosta, pitää tehdä sitä ja laittaa tätä.. yms. Alko yhtäkkiä naureskeleen, että työmaallakin ne puhuvat että piti korja sitä ja sitä paikkaa autosta, että eikai hänen ole tarvinnut viimeiseen kymmeneenvuoteen muuta ku vaihtaa öljyjä yms. ei minkäänlaista remonttia ole tarvinnut tojotaan tehä
Niinkai sitte, ei sen tosiaan oo tarvinnut remotoida tojotaa.
Itse olen kyllä rempannut omia kulkuneuvoja (mersuja) tässä vuosien saatossa. Peräremonttia, kansiremonttia, vesipumppu, laturi, yms. kuluvia osia.
Vaikka kuinka yritän suhtautua positiivisesti ja avoimin mielin japanilaisiin autoihin, aina kun istun sellaiseen, tulee heti mieleen että tämä on japanilainen auto, kaikkine muovineen ja verhouksineen ja erilaisine kikkailuineen.
Olenkohan asenteellinen
Niinkauan kuin itsestäni kiinni, autoni on takavetoinen ja ei japanilainen.
Kaikki tämä, ihan noin tunne syistä, järjen kanssa tällä ei ole välttämättä mitään tekemistä.
Sen edellinen auto oli Camry joka oli tehty Japanissa.
Kerroin veljelle eräänä päivänä autonpidosta, pitää tehdä sitä ja laittaa tätä.. yms. Alko yhtäkkiä naureskeleen, että työmaallakin ne puhuvat että piti korja sitä ja sitä paikkaa autosta, että eikai hänen ole tarvinnut viimeiseen kymmeneenvuoteen muuta ku vaihtaa öljyjä yms. ei minkäänlaista remonttia ole tarvinnut tojotaan tehä
Niinkai sitte, ei sen tosiaan oo tarvinnut remotoida tojotaa.
Itse olen kyllä rempannut omia kulkuneuvoja (mersuja) tässä vuosien saatossa. Peräremonttia, kansiremonttia, vesipumppu, laturi, yms. kuluvia osia.
Vaikka kuinka yritän suhtautua positiivisesti ja avoimin mielin japanilaisiin autoihin, aina kun istun sellaiseen, tulee heti mieleen että tämä on japanilainen auto, kaikkine muovineen ja verhouksineen ja erilaisine kikkailuineen.
Olenkohan asenteellinen
Niinkauan kuin itsestäni kiinni, autoni on takavetoinen ja ei japanilainen.
Kaikki tämä, ihan noin tunne syistä, järjen kanssa tällä ei ole välttämättä mitään tekemistä.
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kyllä ne nyt yleensä siinäkin tilassa ottavat kierroksia 3000 saakka joten ajamaankin pääsee.Pappi kirjoitti:Vaikka kyllä se uuden mersun omistajakin on nokka myyryllä kun auto menee vikasietotilaan... Ainoat jotka rikastuu on hinausyrittäjät
Jos minut laitettaisiin valintatilanteeseen jossa voisin vapaasti valita otanko -04 mallisen 100 tkm ajetun Avensiksen vai -04 mallisen 100tkm ajetun w203 tai w211 koppasen, niin tuskimpa siinä nyt ihan puoltakaan sekuntia tarvii miettiä kumman ottaisi
Ja jos em. valinnan eteen otetaan nyt vaikka satunnaisesti 10 henkilöä kuinkahan kävisi ??? Lähtiskö 8 kymmenestä Tojotalla vai kuinkahan olisi ????
Eräski kaveri haukku sitä 450 tkm ajettua mersuaan ku piti jotain remppaa tehdä Volvo oli ollu kuulemma paljo paree ku oli uutena ostanu ja ajanukki sillä vähä yli 100 tkm
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Nii-i, helpostihan sitä verrataan
"otakko 20000 euron vai 50000 euron auton".
Monikos autonostaja se tekee valinnan niin että katselee esim. vain vuosimallin -04 ja 100000 ajettuja autoja ?
Vai onko jollain kenties mielessä tietty rahasumma jolla on autoa etsimässä ?
Kokeilkaapa ostaa 12000 euron Avensis ja samanhintainen W210, kummalla duunarin lompsa kestää ajaa vaikkapa seuraavat 300000 kilometriä jos joutuu kaiken teettämään korjaamolla...
"otakko 20000 euron vai 50000 euron auton".
Monikos autonostaja se tekee valinnan niin että katselee esim. vain vuosimallin -04 ja 100000 ajettuja autoja ?
Vai onko jollain kenties mielessä tietty rahasumma jolla on autoa etsimässä ?
Kokeilkaapa ostaa 12000 euron Avensis ja samanhintainen W210, kummalla duunarin lompsa kestää ajaa vaikkapa seuraavat 300000 kilometriä jos joutuu kaiken teettämään korjaamolla...
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tuo pitänee halpismallien kanssa paikkansa.Lucky-Dog kirjoitti:Tojataalla kun ajaa tuntuu ettei niissä ole minkäänlaista äänieristystä ja tämä lämmönsäätimien rukaaminen vie hermot talvikelillä heti
Mutta kun katsellaan mersun hintaluokassa olevaa -esim. Crown- niin eipä äänekkääksi voi sanoa ja lämmönsäädötkin sujuu alipainetehosteisesti mukavan varmasti.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Oletko kysynyt, paljonko veljesi autoon kertyy kilometrejä vuodessa?Esko R kirjoitti:Veljelläni on Camry joka on tehty USA:ssa.
Sen edellinen auto oli Camry joka oli tehty Japanissa.
Kerroin veljelle eräänä päivänä autonpidosta, pitää tehdä sitä ja laittaa tätä.. yms. Alko yhtäkkiä naureskeleen, että työmaallakin ne puhuvat että piti korja sitä ja sitä paikkaa autosta, että eikai hänen ole tarvinnut viimeiseen kymmeneenvuoteen muuta ku vaihtaa öljyjä yms.
Ja paljonko omaasi ?
Kyllähän meikäläisenkin tutut ihmettelee, kun auto on "jatkuvasti" huollossa, öljynvaihdossa, puslien vaihdossa tms.
Mutta vuotuinen ajomäärä voi vastata sen ihmettelijän kymmenen vuoden ajomäärää.
Ari66 kirjoitti:Oletko kysynyt, paljonko veljesi autoon kertyy kilometrejä vuodessa?Esko R kirjoitti:Veljelläni on Camry joka on tehty USA:ssa.
Sen edellinen auto oli Camry joka oli tehty Japanissa.
Kerroin veljelle eräänä päivänä autonpidosta, pitää tehdä sitä ja laittaa tätä.. yms. Alko yhtäkkiä naureskeleen, että työmaallakin ne puhuvat että piti korja sitä ja sitä paikkaa autosta, että eikai hänen ole tarvinnut viimeiseen kymmeneenvuoteen muuta ku vaihtaa öljyjä yms.
Ja paljonko omaasi ?
Kyllähän meikäläisenkin tutut ihmettelee, kun auto on "jatkuvasti" huollossa, öljynvaihdossa, puslien vaihdossa tms.
Mutta vuotuinen ajomäärä voi vastata sen ihmettelijän kymmenen vuoden ajomäärää.
Mielestäni tässä on juurikin se "villakoiran ydin"
Ajomäärät ratkaisee huollon määrän, vielä jos tykkää että paikat on aina kunnossa, osia tulee vaihdettua vaikka ne ei ihan rikki vielä oliskaan.
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Dealer osuu naulan kantaan...
Otetaan köntti rahaa (esim 15000€) ja lähetään kahtelemaan mitä rahalla saa.... Hyvä kuntoisen Japskin, melkein uuden Ranskanpullan tai sitten järjen sumentavan Mersun, jonka pajominen pitää Dealerin leivässä ja voissa...
Siitäpä nettiautooon taikka autotalli.comiin tekemään hakuja.... Totuus on taruakin ihmeellisempi.
Otetaan köntti rahaa (esim 15000€) ja lähetään kahtelemaan mitä rahalla saa.... Hyvä kuntoisen Japskin, melkein uuden Ranskanpullan tai sitten järjen sumentavan Mersun, jonka pajominen pitää Dealerin leivässä ja voissa...
Siitäpä nettiautooon taikka autotalli.comiin tekemään hakuja.... Totuus on taruakin ihmeellisempi.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Juupa juu siinähän se juju piileekin verrataanko mitä jollakin 12 000 €:lla saa ja tehdään siitä päätelmä, että se saman hintainen esim. mersu on paljoooon huonompi kuin se tojota ...ja tällaisen vertailun tuloksena julistetaan, että tojotat on parempia kuin mersut ...... vai tehdäänkö se laadullinen vertailu samanikäisten ja ajomäärältään samanlaisten autojen välillä.
Vähän sama kuin tehtäisiin vertailu homehtuneen Vaasan ruispalaleivän ja tuoreen Oulaisen Reissumies leivän välillä.....juu kyllä se reissumies on vaan paaljon parempaa
Toisessa vaihtoehdossa päästään tulokseen mitä tietyllä rahamäärällä saa ja toisessa päästään paremmin laadulliseen vertailu tulokseen.
Sitäkin ihmettelen miksi uudet autot ovat eri hintaisia.
Kaikkihan ovat autoja sekä uusia eli kyllä niiden täytyisi kaikkien maksaa yhtä paljon tahi vähä
Vähän sama kuin tehtäisiin vertailu homehtuneen Vaasan ruispalaleivän ja tuoreen Oulaisen Reissumies leivän välillä.....juu kyllä se reissumies on vaan paaljon parempaa
Toisessa vaihtoehdossa päästään tulokseen mitä tietyllä rahamäärällä saa ja toisessa päästään paremmin laadulliseen vertailu tulokseen.
Sitäkin ihmettelen miksi uudet autot ovat eri hintaisia.
Kaikkihan ovat autoja sekä uusia eli kyllä niiden täytyisi kaikkien maksaa yhtä paljon tahi vähä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Rehellisyyden nimissä pitänee tehdä tunnustus. Vuosi sitten kun tuli dieselin hankita ajankohtaiseksi oli 4 vaihtoehtoa uusi Avensis tai Octavia ja käytetty bemu tai mersu Saksasta. Uudet autot kaatuivat toimitusaikaan Avensiksella 2,5 kk ja Octavialla 3,5 kk. Bemari kaatui emännän vastustukseen, joten jäljelle jäi mersu. Mersu on ok, melko paljon on ollut vikoja, jotka on menneet vaihtoautotakuuseen. Toivottavasti kohta on kaikki kuluneet osat vaihdettu, kun takuukin loppuu kuukauden päästä. Vaikka välillä tökkiikin mersun pajalle viennit, niin tämä foorumi on ne kuitannut moninkertaisesti
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ja näitä erilaisia vertailujahan voi tehdä vaikka maailman tappiin saakka...vaihtaa välillä pikkuisen vertailuasetelmia.
Voihan vertailla esim. em. merkkejä siten, että otetaan kaksi auto jotka ovat pudottaneet uuden auton hinnasta saman prosenttiosuuden esim. 30 %.
Voihan vertailla esim. em. merkkejä siten, että otetaan kaksi auto jotka ovat pudottaneet uuden auton hinnasta saman prosenttiosuuden esim. 30 %.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
"Niinnominäenmitääntiedäkunenautoaomista..."
Mutta äijä on pitänyt jonkinlaista kirjanpitoa autoistaan kautta aikain ja (ainakin itse sanoo) ei ole sitoutunut niin merkkiin tai malliin, etteikö pystyisi jättämään Mersua kauppaan jos viivan alla kertymä loppuu tai kääntyy miinukselle.
Meillä on nyt kotona menossa 23:s ja 24:s Mercedes, kahdeksan viimeisintä on olleet 300:sia diisseleitä. Ja ajokilometrejä merkillä on kolme miljoonaa kilometriä... Kunniataulurivistö puuttuu vielä siitä kolmannesta, mutta siihen on syynä tehdas, ei ole kolmen miljoonan kilometrin taulua olemassakaan, tuommosia hulluja ei ole vielä ollut ja se -93 lahjoitettu 2mil taulu on jo auttamattoman vanha
"Mersuilu kulkee verissä" myös täälläpäin.
Pitää ottaa kaverin digikamera lainaan ja nappasta teille vaikka kuvat kys. tauluista, "ihmisen hulluudella ei ole rajoja"
Mutta äijä on pitänyt jonkinlaista kirjanpitoa autoistaan kautta aikain ja (ainakin itse sanoo) ei ole sitoutunut niin merkkiin tai malliin, etteikö pystyisi jättämään Mersua kauppaan jos viivan alla kertymä loppuu tai kääntyy miinukselle.
Meillä on nyt kotona menossa 23:s ja 24:s Mercedes, kahdeksan viimeisintä on olleet 300:sia diisseleitä. Ja ajokilometrejä merkillä on kolme miljoonaa kilometriä... Kunniataulurivistö puuttuu vielä siitä kolmannesta, mutta siihen on syynä tehdas, ei ole kolmen miljoonan kilometrin taulua olemassakaan, tuommosia hulluja ei ole vielä ollut ja se -93 lahjoitettu 2mil taulu on jo auttamattoman vanha
"Mersuilu kulkee verissä" myös täälläpäin.
Pitää ottaa kaverin digikamera lainaan ja nappasta teille vaikka kuvat kys. tauluista, "ihmisen hulluudella ei ole rajoja"