Mutta peruslähtökohta vuonna 2007 kesällä oli pensselillä tai telalla aikoinaan monasti maalattu Skoda Octavia 60'.


Kone ja kori olivat ok kunnossa, kuten muukin tekniikka. Pohja oli käyty läpi ja kuulemma sitruunahapolla putsattu ja päällä nyt pohjamaali. Skoda tulee kesäkäyttöön joten toistaiseksi tilojen puutteessa saa tuo pelkkä pohjamaali riittää. Kone käy hyvin ja toimii, mutta oli epäily että vuotaisi vettä putkien alapäästä öljyn sekaan. MYöhemmin paljastui, että kyse oli vain käytön puutteesta ja sylkkyputkien alapäiden kuparirengastiivisteet alkoivt pitämään hyvin kilometrien lisääntyessä.


Laatikko on lattiavaihteinen ja toteutettu TS:n kepillä, kaavio ns. oikein päin. Muutenkin autoon on aikoinaan toteutettu huikeita innovaatioita.

Lämppäri on tod. näk. otettu Volvo Duetista ja on parempi kuin orggis. Ainakin lämppärin säätövivut ovat Duetista ja toimivat hyvin ja ovat asennettu hienosti paikalleen. Edellinen omistaja luuli ensin niiden olevan alkuperäiset.
Myös läpivirtaustuuletus on tehty tuohon. Reiät ovat puhkottu takahattuhyllyyn siististi ja takakontissa on alipaineventtiilillä varustettu putki, jota kautta ilma vaihtuu.
Mikä oli sitten tavoite? No mulla on aina ollut unelma tehdä ns. raggarikustom Skoda. Ensin sen piti tulla puolimattamustaksi liekein ja punaisin peltivantein. Kaikki ylimääräiset listat, merkit ym. poistetiin. Jatkossa mietitään tuleeko jotain vielä radikaalimpaa? Mutta lähdettiin tuosta ja katotaan mitä tapahtuu myöhemmin.
Ja ennenkuin alkaa se tuirhanpäiväinen kettuilu pussihousujen toimesta, sanon vaan ettei kannata. Jos tuosta olisi halunnut tehdä ns. hienon, niin olisi niin paljon tehtävää, että "pilataan" yks tommonen jo vähän valmiiksi turattu, ettei tarvitse hyväkuntoisia orggiksia "pilata"
Mobilisteille huomautan vielä:
-Tosiaankin oli huonosti pensselillä tai telalla jo maalattu, kerroksia 2-3, valumia ym riittää.
-Tehdyt korjaushitsaukset eivät täyttäneet MR-vaatimuksia
-Listat ja merkit olivat huonokuntoisia, niistä ei olisi ollut iloa kellekään, pari paraskuntoisinta säästin.