ooppeli työn alla... taas

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Pikkunen koe-ajo lenkki ajeltu, onnistunut remontti. Ahdot aika tarkka kilo, riittää tuolle hippiäiselle. Suorastaan yllättävän virkeä ja hyvä ajettava, kyllä tuolla passaa kurvailla tarvittaessa.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Milloinhan seuraavasta isosta salamasta juttua? :?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

No tuota... Minä ressukka en osaa pitää näppejä erossa ooppeleista ja ranskalaisista, tässä sitten vissiinkin ympyrä sulkeutuu, Opel Vivaro. Papin kanssa käytiin pikku maakunta matkailu ajelulla, tötterön vaihdoin ooppeliin sillä reissulla. Tötterö eli Citroen berlingo, alku vaikeuksien jälkeen sen kanssa tuli hyvin juttuun mutta nyt oli tilanne se että tarvitsin isomman pakun, hetken aikaa oli Iveco daily kevyt k-a, pelti hommia turhan paljon eikä riittänyt mielenkiintoa hitsaamiseen. Vituran haku reissu meni suht hyvin, vaihde-vaijeri hyppäsi pari kertaa irti, muuten ihan jeppis. Tien päällä yllättävän hyvä ajaa vaikka on täys korkea, sivutuuli ottaa ja heiluttelee mutta ei muuta moittimista. Vaijeriin tein rosteri langasta sokan ettei enää hypi paikoiltaan, eipä nuo uudetkaan ollut kuin alle 70e laitoin tilaukseen. Katon yläosassa on jonkunlainen vekki, lie ajettu matalaan siltaan tai autotalliin, pitää hieman oikoa sitä kun ennättää. Suoraksi asti en edes yritä, laitan 52 tuumaisen led-paneelin päälle niin vekki jää piiloon osittain. Tänään käytiin ajelemassa emännän ja pojan kanssa pikku lenkki, toinen autokunta ajoi edellä, kilometrejä tuli vähän yli 300 ja vain kerran syttyi ooppeli valo mittaristoon. Otin tien sivuun levikkeelle, sammutin auton, tupakehtelin rauhassa, taas käyntiin ja valo sammui eikä se enää kummitellut. Eihän se ole ooppeli eikä mikään jos ei ainakin joka toisella ajokerralla syty moottorin häiriövalo palamaan. Poika on corsassa jo tottunut siihen, valo kun syttyy niin sammuttaa kesken ajon avaimesta auton, antaa rullata vapaalla, virrat päälle ja käyntiin, meno jatkuu. Epäili että vapaavirtaus suodatin tekee häiriön kun omalla suodattimella ei sytytä valoa... Pitää tuolla ajella ja kokeilla kuinka käyttäytyy vaunun vedossa kun satuin ostamaan teli vaunun, LMC Münsterland, painoa sillä jonkun verran yli tonnin ja tuo on vain 101 hv 1,9 td. Toisaalta, vedin lähes saman painoista vaunua myös w124 200d Mersulla... ja hyvin kulki.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tälle mitattiin kulutus hakiessa. 7.82ltr/100km. Veroa en muista mutta olihan siinä maksajalle. Takana mahtuu seisomaan suorana.

Ajolleen ok. Kutosta ei taidettu just käyttää kun satasen vauhdissa vitosella kierrokset 1900.

Mielenkiinnolla seurataan millainen tästä muokkaantuu.

Nuo vaihdevaijerit oli aika tympeet. Risteykseen tullessa neloselle pykältäessä hävisi vaihteet. Piti vähän luistattaa ja ajaa pidemmällä linjalla risteyksen läpi. Varmaan aattelivat että pakukuski luulee olevansa rekkakuski.

Moilasella oli hyvät piirakat.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Tänään tuli vahingossa käytyä liian lähellä motonettiä, ei voinut vastustaa kiusausta, piti kammeta sisälle. Mukaan tarttui pari vitosen tonkkaa opel-öljyä, suodatin ja muutama litra vaihteisto öljyä. Nyt on moottorin ja laatikon öljyt vaihdettu ja ilmastointi huollettu, tällä kelillä huomaa eron... alkoi puhaltamaan kylmää kunnolla. Penkit on pesty papin painehuuhtelu koneella kahteen kertaan eikä ne vieläkään ole täysin puhtaat, ehkä kerran vielä? Katto verhoilun olisin myös käyttänyt irti mutta lippojen kiinnikkeet katkeaa ennen kuin irtoaa.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ulkonäkö kohentui huomattavasti kun akvaarion ikkunat sai tummennukset. Sisustan rakennusta ootellessa... Katolle passaisi hyvin Genesis 1100 tai 1350? vai mikä se nyt oli suurin ja kaunein :?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Kyselin että mitä öljyä pitää laatikkoon laittaa ja minkä verran. Taso pitäisi kuulemma mitata jollain omalla mittatikulla... Jollain sivustolla sanotaan että 2,35 litraa, toisella taas 2,7 yleensä laitetaan 3 litraa tai jotkut 3,5. Laatu luokitus yleensä api gl4+, jotkut taas suosittelee gl5. Ooppeli liikkeessä eivät tiedä mitä öljyä siinä purkissa on, ei vahingossakaan kerrota muuta kuin että sopii vivaroon ja maksaa ihan tarpeeksi. Sitten väitetään että Elf ja total öljyt on samoja, samat luokitukset ainakin on, laitoin laatikkoon total 75w-80 api gl4+ öljyt, ajettu noin 50 km ja alkoi laatikko ääntämään vitosella. Volvo asentaja osasi kertoa että vain ja ainoastaan tuohon laatikkoon Elf nfp öljyt, ei mitään muuta ja 3 litraa on hyvä määrä. Onko muka noin nirso öljyistä, kyllä ennen riitti kun oli edes jotain liukastetta. 142 Volvon laatikko toimi ihan hyvin traktorin peräöljyillä, tosin piti tohulla lämmittää pönttöä kesällä että sai sen ulos astiasta. Pitää vielä vaihtaa uudelleen ne öljyt. Tänään tuli eristelevyjä, messumattoa, yms sisustus tarvetta, piti ihan kats.miehelle soittaa ja kysyä mielipidettä ettei tule ongelmia virkavallan kanssa. Papilla kun on tekemisen puute niin täällä olis "pientä" askartelua.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Voin minä tulla viisastelemaan työmaalle. Täältä oisit saanu komiaa pärettä muutaman kuution kun eilen siivottiin pihamaata kattoremontin yhteydessä. Muutaman kuution lapioin kärryyn tuosta pihamaalta. Ois saanu komian sisustuksen tehtyä.

Samaan tyyliin kuin lampaansyöjissä miettivät Saabin sisustusta panelista yms.

Öljystä: Samahan se oli aikoinaan 850:sen volvon kanssa. Omat öljyt laatikkoon ja matka jatkui. Maksaahan se logo purkin kyljessä mutta vaihtovälin ollessa harva kustannus kilometriä kohden olematon.

Toivoa sopii, että se laatikko hiljenee öljynvaihdossa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Totalin öljyt tuli ulos ihan itsestään, vetoakselin tiiviste vuoti. Hain marmorilta uudet stefat, eikä olleet edes kalliit, noin pari kymppiä kappale. Sain varattua ajan pajalle ennen juhannusta kun ei kiinnostanut ryömiä auton alla. Pajalta seppä soitti ja kysyi että olenko itse rassannut laatikkoa? En, kuin niin? Edelliseltä asentajalta oli unohtunut stefan asennus työkalu akselille :shock:. Nyt alkoi pysymään öljyt sisällä eikä tuo pahasti enää ujella, toistaiseksi onnistunut remontti. Keulalle löytyi valorauta, kaupat sovittu ja haen kyytiin kun työreissu sattuu samalle suunnalle, pari kertaa kk:ssa ajan siitä ohi. Rautaan kiinni ämpärin kokoiset lisävalot xenoneilla ja katolle 52" ledbar. Ledi pötkylä on tallissa kun vain joskus ennättäisi sitä rassaamaan paikoilleen. Edullinen aurinkolippa pitää myös jostain haeskella, sitä tuo oikeastaan kaipaa. Etusivu lasit sai myös kalvot pintaan, gila 50%, sopivan vaaleat mutta antaa just nätin efektin. Kontin lasit onkin 5% eli ihan mustat. Kaiuttimet joutui päivittämään, hirmu lärpätystä pitivät kun yritti uutisia kuunnella. Kalvot olivat revenneet lähes kokonaan irti. Tallia pengoin niin löysin jotkut 6,5" ämyrit, pienellä askartelulla sai istumaan omille paikoille. Vaihde-vaijerit uusittu, lukkolevy paikallaan ettei enää hypi irti, nyt vaihteet oikein lupsahtaa päälle, jopa vaihdekepin nupinkin vaihdoin uuteen kun vanha oli jo run#@€tu pilalle. Uutta soitinta odottelen, se laitetaan ehkä vissiin pojan Bemariin ja sen soittimen kameroineen sitten laitan ooppeliin. Takaosaa en ole vielä ennättänyt sen enempää rakennella. Jos sitten loman aikana...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Pikku lenkki kurvailtiin ooppelilla vaunu perässä. Oulaisissa käytiin weteraani kone päivillä, sitten kierreltiin huvikseen Oulussa. Välitykset on pahimmoilleen, nelonen aavistuksen lyhyt ja vitonen taas pitkä, pitäis olla 4 1/2. Sain huippu idean, etsin 17 tuuman vanteet kun olisi varastossa jo valmiina hyvät kumit. Rengasliikkeen mies sanoi että Bemarin vanteet käy liukupulteilla. Löysin reissulta hyvät vanteet suht edullisesti ja oli päällä jopa ihan hyvät renkaatkin... Poijan peijooni ruuvasi ne bemarinsa alle, reilua... Kulutus oli aika tarkka 11sataselle koko reissun ajalta, marssi nopeutena tuli pidettyä vajaa satanen ja välillä ehkä vähän ylikin. LMC kulki perässä huomaamatta, veturi hiukan korkeampi kuin vaunu, auton takaylitys on lyhyt niin se ei ala heijaamaan vaunua. Eikä edes moottorin häiriövalo syttynyt koko reissun aikana, uskaltaa lähteä uudestaan reissulle.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Kuva
Yllättäen valoja eksyi ooppeliin. Sumuvalot mahtuis keulalle vielä ja ehkä joku äärivalo... Tavaraa kävin viemässä erääseen yritykseen, lastaus laiturin vieressä oli romukontti missä tosi paljon 50mm rosteri putkea. Sitä ei saanut ottaa eivätkä edes myyneet. Soitin ihan tehtaan johtajalle ja kysyin. Pari sopivaa pätkää olisi ollut mistä saisi tehtyä helposti helmaputket... Mutta kun ei.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Viime lauantaina vaihdettiin alapallot, raidetangon päät sisä/ulko- ja koiranluut. Vänkärin alapallo ja kuskin puolen sisäpää olivat reilusti väljät. Tiistaina käytin ohjauskulmien säädössä, jopa tuli hyvä. Alla on 17 tuuman BMW:n vanteet, 225/55-17 renkaat hakka-black XL rungolla, ovat hyvän näköiset ja hyvät ajaa. Lokakuun alussa menee vielä tuulilasin vaihtoon, kävin näyttämässä Kats.miehelle että vienkö suosiolla vaihtoon vai tulenko tällä lasilla katsastukseen... Suositteli vaihtoa. Kieltämättä vasten aurinkoa on aika vaikeaa ajaa, naarmuja/kiveniskuja riittävästi ja koko lasin mittainen halkeama näkökentässä tai onhan siinä montakin halkeamaa, alareuna kolmessa osassa. Lisävalot ovat suht hyvät. Nbb:t näyttää kauas ja kattopaneeli leveälle. Omia ajovaloja joutuu vielä parantamaan, xenon? led? jotain?? H4 polttimot.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Uusi tuulilasi paikoillaan ja katsastettu ilman huomautuksia, passaa taas kurvailla. Kävin viemässä tohtorille kun Webasto alkoi pitämään ihme ääntä, puhallin moottori ujeltaa. Tässä vaiheessa saattaa päästä vähällä vaivalla kun muuten vielä toimii... Ooppeli perhe kasvoi taas yhdellä yksilöllä, -03 mallin Opel meriva, 1,6 bensa, ajettu vasta 89tkm. Kaverilta saatiin toinen opetuspoljin sarja, laitettiin se tähän kiinni niin voi poika ajaa muullakin kuin bimmerillä. Varmaan jossain vaiheessa se siirretään tuohon vivaroon. Yritetään mahdollisimman monipuolisesti ajella eri vehkeillä, tulee jo opetus vaiheessa kokemusta eri autoista. Corsan taru alkaa olla loppusuoralla, kannentiiviste antautui eikä riitä mielenkiinto enää sitä rassata. Myydään osina pois tai kokonaisena jos joku haluaa askarrella tuon kanssa. Leimaa corsassa olisi vajaa vuosi jäljellä...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se on nykyään hyvä kun ei tarvitse muutoskatsastaa poljinta, niin voi vaikka vaihtaa välillä autosta toiseen jos asennus menee kohtuudella. Ja aina parempi jos on useampi poljin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

dealer kirjoitti:Se on nykyään hyvä kun ei tarvitse muutoskatsastaa poljinta, niin voi vaikka vaihtaa välillä autosta toiseen jos asennus menee kohtuudella. Ja aina parempi jos on useampi poljin.
Joo, mutta melko hirveitä poljin viritelmiä näkee kun autoja huollossa käy.

Kun tuntuu että tuo tekninen osaaminen ja ymmärrys ihmisillä vähenee vuosivuodelta. :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No se voi kyllä olla joo. Varmaan on sellaisia että pettää jos äkisti / lujaa painetaan ja ehkä niitäkin että jarruvalot palaa koko ajan.
Alunperinhän oli sekin mahdollisuus kun lakimuutosta suunnittelivat (tai mikä ohjeistus onkaan) ettei poljinta tarvitsisi lainkaan opetusautoon joka tuntui huonolta vaihtoehdolta.
oulaistenliikenne.fi
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Pikku-ooppeliin suunnittelin lisävaloja kun omansa ei ole kovin häävit. Pitkiin laitoin ensin xenonit, auttoi jo huomattavasti mutta lisää piti saada. Tallin seinällä roikkui rosteri teline minkä ruuvasin Citroen berlingosta irti. Varovasti sovitin ja huomasin että muoto on kuin tehty tuohon, runkopalkissa oli myös kiinnike reijät oikeilla kohdilla... Kiinni. Kilven alle laitoin halpis kinukki-valon ja telineen päälle walonian jonka poika otti omaan autoonsa, minulle jäi sitten Lumina lights mini-spiderit, ei ole huonot nuokaan...
Kuva
Onhan siinä jotain samaa näköä isomman ooppelin kanssa...
Kuva
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Tänään syttyi opiskelija valo bensa mittariin. Kurvattiin tankille, peilari täyteen Shellin turpo-pensaa, mahtui 48 litraa kun lähes korkkia myöten laskin. Trippimittarissa 590km eli noin 8,1 litraa satasella. Ajo ollut pelkkää kylä pyörittelyä ja työmatkaa, vajaa 15 km/sivu. Kaikki ollut kylmä käynnistyksiä, äsken vasta löysin lämmittimen johdon mutta en vielä kokeillut toimiiko lohkolämmitin. Pojalle tuli äkki tilanne. Oikealle jäi auto pimentoon pilarin taakse, näin sen koko ajan ja jalka oli valmiina jarrulla. Viime tingassa jarrutti kovasti kun huomasi auton. Tulimme risteykseen, etuajo oikeutettua tietä tuli V70 Volvo oikealta, poika sanoi ettei nähnyt sitä ollenkaan. Moni muukin on merivaa moittinut paksujen pilareiden vuoksi. Kuulemma säikäytti... Kuorma-autossa peilin taakse mahtuu tilataksi helposti, joskus käynyt lähellä...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1112
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Kyllä osaakin olla orpo olo, ei yhtään ooppelia... Hätäpäissäni ostin velipojalta -91 mallin luukkulamppu celican, jos sen vaihtais johonkin ooppeliin.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”