Tänään kävin autokaupoilla vähän renkaita potkimassa ja kun ei tahdo nykyautoissa riittää maavara ja kuljetuskapasiteetti, on paku aivan luonnollinen valinta. Ja nuukapihin(köyhän) lompakolla toki liikkeellä.
Vuosia sitten ajelin työajoa useammallakin hiacella, vanhin oli -98 ja uusin -05. Lähinnä jäänyt mieleen että mihinkään ne eivät kulkeneet, etenkin tuo vapari 2.4d oli sitä luokkaa kun järvenpään rampilla survoi kaasun pohjaan, oli keravan kohdalla 120km/h todellista nopeutta lasissa

Tuo vanhin meni yli 600tkm konetta avaamatta, mutta sitten ne d4d -vehkeet viihtyi jonkin verran pajalla. Oli johtosarjaa rikki, kytkintä ja vauhtipyörää vaihdeltiin. Myös ihmetystä aiheutti näkyvät ruosteet alle 150tkm ajetuissa. Ja nehän jäi tasamaallakin jumiin jos vähänkään oli lunta asfaltilla...
Jotenkin mieleen jäi kova kukulutus, takaveto hörppi 11-13 l/100km kesärajoituksilla, mutta ajotyyli olikin nuorilla kolleilla aika säälimätön ja kaasu toimi on/off kytkimenä.
Elikkäs: ammunko itseäni pahasti jalkaan tommoisella 300tkm ajetulla 4x4 haisulilla ja menenkö vararikkoon tankatessa ja parsiessa?
Kyydissä kulkisi lähinnä terveisiä ja koiria. Ja kun suparun takaluukku lakkas aukeamasta, iski hinku vaihtaa johonkin muuhun...