Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
En myönnä mitään, mutta saatoin painaa lähetä-näppäintä Skodan uuden sähkövatkaimen kanssa... Tätä sähkövatkain-aihepiiriä olen jo onkin aikaa tuumaillut, mutta tähän saakka ei oikein minkään merkin tarjonnassa ollut sellaista mallia, joka olisi omiin tarkoituksiini sopiva. Kunnes nyt.
Asiaan tuotti oman vaikutuksensa valtion 2ke hankintatuki, yhden hyvin palvelleen mersun romutuspalkkio 2,5ke ( ) ja autokauppiaan antama verraten ansiokas suora alennusmäärä. Tähän kun yhdistää kauppiaan tarjoaman edullisen rahoituksen, niin soppa oli valmis.
Auto on kantamaltaan ja muilta kyvyiltään juuri passeli omaan ajoprofiiliin/tarpeeseen (ja siihen saa vetokoukun, jolla voi vetää jarrutonta kärryä, mikä oli yksi pääkriteereistä). Excelöintini jälkeen tulin siihen tulokseen, että kolmessa vuodessa tuollaisen kokonaiskustannukset eivät paljoa ylitä nykyisen primäärin mersun käyttökuluja (ml. arvonalennus) tietyllä maltillisella jäännösarvo-odotuksella, joten annoin itselleni luvan max. 3v mittaiseen yhteistyöhön.
Päivittelen tähän sitten kokemuksia sitä mukaa, kun niitä tulee. Auto saapuu vasta kesäkuussa, joten jonkin aikaa pitää odotella.
Asiaan tuotti oman vaikutuksensa valtion 2ke hankintatuki, yhden hyvin palvelleen mersun romutuspalkkio 2,5ke ( ) ja autokauppiaan antama verraten ansiokas suora alennusmäärä. Tähän kun yhdistää kauppiaan tarjoaman edullisen rahoituksen, niin soppa oli valmis.
Auto on kantamaltaan ja muilta kyvyiltään juuri passeli omaan ajoprofiiliin/tarpeeseen (ja siihen saa vetokoukun, jolla voi vetää jarrutonta kärryä, mikä oli yksi pääkriteereistä). Excelöintini jälkeen tulin siihen tulokseen, että kolmessa vuodessa tuollaisen kokonaiskustannukset eivät paljoa ylitä nykyisen primäärin mersun käyttökuluja (ml. arvonalennus) tietyllä maltillisella jäännösarvo-odotuksella, joten annoin itselleni luvan max. 3v mittaiseen yhteistyöhön.
Päivittelen tähän sitten kokemuksia sitä mukaa, kun niitä tulee. Auto saapuu vasta kesäkuussa, joten jonkin aikaa pitää odotella.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Hyvin mielenkiintoista. Automallista en muista ikinä kuulleeni ennen linkkisi klikkaamista, ja mersumiehen hypätessä hieman tuntemattomaan kokemuksia on mukava lukea.
wiimax.fi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Hienoa ja onnittelut hankinnasta!
Itsellenikään tuo ei ollut tuttu kuin nimenä, linkin takaa kävin kurkistamassa ja hienolta näytti! Onko tuo Kodiaqin kokoinen SUV? Sellaisen kyydissä oon istunut useasti kun oon käynyt pohjoisessa työreissulla, ainakin se on ihan soiva peli, kun vaan lataa täyteen varusteita.
Millaisilla varusteilla, väreillä jne. tilasit? Muutoinkin lisätiedot autosta olisi kivoja, kun on erilainen eikä ainakaan itselleni millään tavalla tuttu.
Toimitusajat on pitkät, lienee kovin kysytty malli. Milläs ajelet odotusajan, kun kerran jokin kulkine meni jo paaliin tämän tieltä?
Mieluusti täälle seurataan tämän saagan etenemistä, sekä tilauksen että käyttökokemusten muodossa.
Itsellenikään tuo ei ollut tuttu kuin nimenä, linkin takaa kävin kurkistamassa ja hienolta näytti! Onko tuo Kodiaqin kokoinen SUV? Sellaisen kyydissä oon istunut useasti kun oon käynyt pohjoisessa työreissulla, ainakin se on ihan soiva peli, kun vaan lataa täyteen varusteita.
Millaisilla varusteilla, väreillä jne. tilasit? Muutoinkin lisätiedot autosta olisi kivoja, kun on erilainen eikä ainakaan itselleni millään tavalla tuttu.
Toimitusajat on pitkät, lienee kovin kysytty malli. Milläs ajelet odotusajan, kun kerran jokin kulkine meni jo paaliin tämän tieltä?
Mieluusti täälle seurataan tämän saagan etenemistä, sekä tilauksen että käyttökokemusten muodossa.
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
No kooltaan tämä on tosiaan samaa kaliiberia Kodiaqin kanssa. Jos katsoo pelkkää auton pituutta numeroiden valossa, se ei kerroa kaikkea, koska sähkövatkaimen nokka on lyhyempi kuin polttomoottoriautoissa. Sisätiloiltaan tuossa on verraten hyvät tilat.
Mitä tulee varusteisiin, tässä "jouduttiin" menemään avustusrajan puitteissa eli alle 50ke piti jäädä verolliseksi hinnaksi, jotta jäi kelvolliseksi valtion 2ke hankintatuelle. Itse en ole mikään varustefriikki, joten tässä mielessä itselleni kelpaa maltillisemmatkin varusteet. Malliksi valikoitui 80kWh akkuversio ja siitä "Launch Edition". Sen päälle Artic Silver (vai Arctic Silver) metalliväri ja vetokoukun asennusvalmius. Tähän loppui varustelu, koska kokonaishinta jäi tällä kokoonpanolla paria sataa vaille rajan. Vetokoukku asennetaan sitten irrotettavana versiona Suomessa liikkeen toimesta.
Kopioin Skodan sivuilta alle tämän kysyisen Launch Editionin varustelistauksen.
● Climatronic - kolmialueinen automaatti-ilmastointi (sis. sisäilman kosteuden ja laadun tunnistin sekä hajut ja allergeenit poistava raitisilmasuodatin)
● 13" Infotainment-näyttö
● Navigointijärjestelmä ja Infotainment Online, 1 vuosi
● Digitaalinen mittaristo
● Ilmalämpöpumppu
● KESSY - Avaimeton keskuslukitus ja käynnistys
● Täys-LED-ajovalot
● LED-takavalot
● Pysäköintitutkat edessä ja takana
● Peruutuskamera
● Lane Assist - Kaista-avustin
● Front Assist - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
● Vakionopeuden säädin ja nopeuden rajoitin
● Irtokangasmatot
● Korkeussäädettävät etuistuimet ristiseläntuen säädöllä
● Sähkötoimisesti taitettavat ja automaattisesti himmentyvät ulkopeilit
● Driving Mode Selection - Ajoasetuksen valinta
● Lämmitettävä, nahkainen monitoimiohjauspyörä, 2-puolainen (sis. jarrutusenergian talteenottotehon säätimet)
● Phone Box - matkapuhelinlokero signaalivahvistimella ja älypuhelimen langattomalla latausmahdollisuudella
● Langaton SmartLink (langattoman tiedonsiirron tuki Apple-laitteille)
● Remote Access - iV-mallikohtaiset etäkäyttöpalvelut, 1 vuosi
● Laminoidut etusivulasit + SunSet - tummennetut takasivulasit ja takalasi
● Sisäänrakennettu AC-latauslaite (11 kW)
● Mode 3 -latauskaapeli
● SKODA-tervetulovalo
● Combo 2 -latauspistoke ja 50 kW DC-latausmahdollisuus
● 82 kWh ajoakku (nettokapasiteetti 77,1 kWh)
● 150 kW / 310 Nm sähkömoottori
● Sisustuksen LOFT-designvalinta
● Kevytmetallivanteet 19” – Proteus
● Hopeanväriset kattokaiteet
● Krominväriset listat sivuikkunoiden reunoissa
● 230 V liitin
● 2 USB-C liitintä takaistuimelle
● Sähkötoiminen lapsilukko
● Mekaaniset takasivuikkunoiden verhot
Toimitusajaksi on papereihin merkattu kesäkuu. Ehkä tällä sitten päästään juhannuksena mökkireissulle. Paaliuhria en ole vielä paaliin laittanut, koska se toimii vielä hetken tyttären opetusautona. Kun kortti on tyttärellä taskussa, auto lähtee paaliin sillä sekunnilla. Romutusta ei tarvitse tehdä uuden tilauksen yhteydessä, vaan sen voi tehdä myöhemmin. Ja kääntäen, kun vie autoa romutettavaksi, niin uuden tilaus pitää olla tehtynä. Tosin, pikku pilveä on ollut taivaalla paaliasiassa, kun uutisisissa on ollut tapetilla nuo usean romutusauton yrittäjät yhteen uuteen autoon. Siellähän oli parhaimmillaan yhdellä jampalla toistasataa autoa menossa/mennyt romutukseen yhtä uuden kauppaa vastaan. Ja jos nämä kaikki moniromuttajat saisivat tahtonsa läpi, niin valtion romutuskampanjan määräraha olisi aika tapissa jo nyt. No, lapsen lailla luotan siihen, että valtio tekee "jotain", jotta määrärahaa riittää vuoden paria ensi kuuta pidemmälle. Ja jos ei riitä, sitten ei voi mitään, sitten mersu lähtee vain myyntiin. Pihassa on riittävästi (vanhempia) autoja joten liikkumaan kyllä päästään, vaikka opetusauto paaliin lähtisikin.
Mitä tulee tuon Eunukin kantamaan, niin paperillahan se näyttää ihan hyvältä (+500km). Todellisuus on sitten varmaan jotain siltä väliltä, jos ajetaan pidempää matkaa ja kenties vielä talvikelissä. Nämähän ovat siitä jänniä kuljettimia, että maksimikantaman saa aikaan nurkka-ajossa, koska se kuluttaa vähemmän sähköä kuin maantie/motariajo.
Kovin suurta saagaa tässä ennen kesäkuuta ei varmastikaan saada aikaan, kun tämä väli on pelkkää odottelua. Sitten kun auto on pihassa, tarinaa kyllä tulee enemmän.
Tässä vielä kaupan päälle yksi youtube-linkki videoesittelyyn (selostukseton). Varusteissa on eroa, mutta yleiskuvan tämän perusteella ainakin saa.
https://www.youtube.com/watch?v=Xdlp0EboJus&t
Mitä tulee varusteisiin, tässä "jouduttiin" menemään avustusrajan puitteissa eli alle 50ke piti jäädä verolliseksi hinnaksi, jotta jäi kelvolliseksi valtion 2ke hankintatuelle. Itse en ole mikään varustefriikki, joten tässä mielessä itselleni kelpaa maltillisemmatkin varusteet. Malliksi valikoitui 80kWh akkuversio ja siitä "Launch Edition". Sen päälle Artic Silver (vai Arctic Silver) metalliväri ja vetokoukun asennusvalmius. Tähän loppui varustelu, koska kokonaishinta jäi tällä kokoonpanolla paria sataa vaille rajan. Vetokoukku asennetaan sitten irrotettavana versiona Suomessa liikkeen toimesta.
Kopioin Skodan sivuilta alle tämän kysyisen Launch Editionin varustelistauksen.
● Climatronic - kolmialueinen automaatti-ilmastointi (sis. sisäilman kosteuden ja laadun tunnistin sekä hajut ja allergeenit poistava raitisilmasuodatin)
● 13" Infotainment-näyttö
● Navigointijärjestelmä ja Infotainment Online, 1 vuosi
● Digitaalinen mittaristo
● Ilmalämpöpumppu
● KESSY - Avaimeton keskuslukitus ja käynnistys
● Täys-LED-ajovalot
● LED-takavalot
● Pysäköintitutkat edessä ja takana
● Peruutuskamera
● Lane Assist - Kaista-avustin
● Front Assist - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
● Vakionopeuden säädin ja nopeuden rajoitin
● Irtokangasmatot
● Korkeussäädettävät etuistuimet ristiseläntuen säädöllä
● Sähkötoimisesti taitettavat ja automaattisesti himmentyvät ulkopeilit
● Driving Mode Selection - Ajoasetuksen valinta
● Lämmitettävä, nahkainen monitoimiohjauspyörä, 2-puolainen (sis. jarrutusenergian talteenottotehon säätimet)
● Phone Box - matkapuhelinlokero signaalivahvistimella ja älypuhelimen langattomalla latausmahdollisuudella
● Langaton SmartLink (langattoman tiedonsiirron tuki Apple-laitteille)
● Remote Access - iV-mallikohtaiset etäkäyttöpalvelut, 1 vuosi
● Laminoidut etusivulasit + SunSet - tummennetut takasivulasit ja takalasi
● Sisäänrakennettu AC-latauslaite (11 kW)
● Mode 3 -latauskaapeli
● SKODA-tervetulovalo
● Combo 2 -latauspistoke ja 50 kW DC-latausmahdollisuus
● 82 kWh ajoakku (nettokapasiteetti 77,1 kWh)
● 150 kW / 310 Nm sähkömoottori
● Sisustuksen LOFT-designvalinta
● Kevytmetallivanteet 19” – Proteus
● Hopeanväriset kattokaiteet
● Krominväriset listat sivuikkunoiden reunoissa
● 230 V liitin
● 2 USB-C liitintä takaistuimelle
● Sähkötoiminen lapsilukko
● Mekaaniset takasivuikkunoiden verhot
Toimitusajaksi on papereihin merkattu kesäkuu. Ehkä tällä sitten päästään juhannuksena mökkireissulle. Paaliuhria en ole vielä paaliin laittanut, koska se toimii vielä hetken tyttären opetusautona. Kun kortti on tyttärellä taskussa, auto lähtee paaliin sillä sekunnilla. Romutusta ei tarvitse tehdä uuden tilauksen yhteydessä, vaan sen voi tehdä myöhemmin. Ja kääntäen, kun vie autoa romutettavaksi, niin uuden tilaus pitää olla tehtynä. Tosin, pikku pilveä on ollut taivaalla paaliasiassa, kun uutisisissa on ollut tapetilla nuo usean romutusauton yrittäjät yhteen uuteen autoon. Siellähän oli parhaimmillaan yhdellä jampalla toistasataa autoa menossa/mennyt romutukseen yhtä uuden kauppaa vastaan. Ja jos nämä kaikki moniromuttajat saisivat tahtonsa läpi, niin valtion romutuskampanjan määräraha olisi aika tapissa jo nyt. No, lapsen lailla luotan siihen, että valtio tekee "jotain", jotta määrärahaa riittää vuoden paria ensi kuuta pidemmälle. Ja jos ei riitä, sitten ei voi mitään, sitten mersu lähtee vain myyntiin. Pihassa on riittävästi (vanhempia) autoja joten liikkumaan kyllä päästään, vaikka opetusauto paaliin lähtisikin.
Mitä tulee tuon Eunukin kantamaan, niin paperillahan se näyttää ihan hyvältä (+500km). Todellisuus on sitten varmaan jotain siltä väliltä, jos ajetaan pidempää matkaa ja kenties vielä talvikelissä. Nämähän ovat siitä jänniä kuljettimia, että maksimikantaman saa aikaan nurkka-ajossa, koska se kuluttaa vähemmän sähköä kuin maantie/motariajo.
Kovin suurta saagaa tässä ennen kesäkuuta ei varmastikaan saada aikaan, kun tämä väli on pelkkää odottelua. Sitten kun auto on pihassa, tarinaa kyllä tulee enemmän.
Tässä vielä kaupan päälle yksi youtube-linkki videoesittelyyn (selostukseton). Varusteissa on eroa, mutta yleiskuvan tämän perusteella ainakin saa.
https://www.youtube.com/watch?v=Xdlp0EboJus&t
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Näytti oikein mainiolta, mielestäni paljon haluttavampi kuin Tesla. Penkkien muotoilu ja väri olivat todella hienot!
Näyttää muuten edestä hyvin paljon Bemarilta, mikä ei ole huono asia.
Näyttää muuten edestä hyvin paljon Bemarilta, mikä ei ole huono asia.
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Olet vaarallisella polulla...Andy kirjoitti: ↑29.1.2021 16:27 En myönnä mitään, mutta saatoin painaa lähetä-näppäintä Skodan uuden sähkövatkaimen kanssa... Tätä sähkövatkain-aihepiiriä olen jo onkin aikaa tuumaillut, mutta tähän saakka ei oikein minkään merkin tarjonnassa ollut sellaista mallia, joka olisi omiin tarkoituksiini sopiva. Kunnes nyt.
Asiaan tuotti oman vaikutuksensa valtion 2ke hankintatuki, yhden hyvin palvelleen mersun romutuspalkkio 2,5ke ( ) ja autokauppiaan antama verraten ansiokas suora alennusmäärä. Tähän kun yhdistää kauppiaan tarjoaman edullisen rahoituksen, niin soppa oli valmis.
Auto on kantamaltaan ja muilta kyvyiltään juuri passeli omaan ajoprofiiliin/tarpeeseen (ja siihen saa vetokoukun, jolla voi vetää jarrutonta kärryä, mikä oli yksi pääkriteereistä). Excelöintini jälkeen tulin siihen tulokseen, että kolmessa vuodessa tuollaisen kokonaiskustannukset eivät paljoa ylitä nykyisen primäärin mersun käyttökuluja (ml. arvonalennus) tietyllä maltillisella jäännösarvo-odotuksella, joten annoin itselleni luvan max. 3v mittaiseen yhteistyöhön.
Päivittelen tähän sitten kokemuksia sitä mukaa, kun niitä tulee. Auto saapuu vasta kesäkuussa, joten jonkin aikaa pitää odotella.
Tuo ansiokas alennus on kyllä ihan paikallaan, kun menivät hinnoittelemaan Sokotan emomerkin yläpuolelle
Veikkaan, että tuolla on aika hyvä markkina kolmen vuoden kuluttua.
Todellinen toimintamatka normaaleissa ajo-olosuhteissa tuolla lienee pakkasesta ja keskinopeudesta riippuen 180-400km. Kesällä rauhallisesti enemmän seututeitä ajellen saanet tuon WLTP:n lupaaman 500km menemään myös.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Kyllä mulle kelpais uusi Model S Plaid+bercedes menz kirjoitti: ↑05.2.2021 10:47 Näytti oikein mainiolta, mielestäni paljon haluttavampi kuin Tesla. Penkkien muotoilu ja väri olivat todella hienot!
Se uusi ohjaus"pyörä" on mielestäni erityisen hieno
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Joo, vaarallisia hommia tällaiset. Ja todellinen toimintamatka on tosiaan jotain tuollaista. Eikös näillä sähkövatkaimilla tule olemaan liikenneturvallisuutta parantava vaikutus, kun porukka ajaa hiljempaa, jotta range riittäisi paremminRH kirjoitti: ↑07.2.2021 7:45 Olet vaarallisella polulla...
Tuo ansiokas alennus on kyllä ihan paikallaan, kun menivät hinnoittelemaan Sokotan emomerkin yläpuolelle
Veikkaan, että tuolla on aika hyvä markkina kolmen vuoden kuluttua.
Todellinen toimintamatka normaaleissa ajo-olosuhteissa tuolla lienee pakkasesta ja keskinopeudesta riippuen 180-400km. Kesällä rauhallisesti enemmän seututeitä ajellen saanet tuon WLTP:n lupaaman 500km menemään myös.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Hyvin olet jo tästä kärryillä, vaikka autokin vielä antaa odottaa itseään .Itsellä meni eGolfin kanssa kaksi päivää, kun tajusin, että tärkeintä ei ole, kuinka nopeasti olet perillä, vaan miten pitkälle pääsetAndy kirjoitti: ↑07.2.2021 9:38Joo, vaarallisia hommia tällaiset. Ja todellinen toimintamatka on tosiaan jotain tuollaista. Eikös näillä sähkövatkaimilla tule olemaan liikenneturvallisuutta parantava vaikutus, kun porukka ajaa hiljempaa, jotta range riittäisi paremminRH kirjoitti: ↑07.2.2021 7:45 Olet vaarallisella polulla...
Tuo ansiokas alennus on kyllä ihan paikallaan, kun menivät hinnoittelemaan Sokotan emomerkin yläpuolelle
Veikkaan, että tuolla on aika hyvä markkina kolmen vuoden kuluttua.
Todellinen toimintamatka normaaleissa ajo-olosuhteissa tuolla lienee pakkasesta ja keskinopeudesta riippuen 180-400km. Kesällä rauhallisesti enemmän seututeitä ajellen saanet tuon WLTP:n lupaaman 500km menemään myös.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Samanlainen turvallisuusvaikutus myös dieselillä. Oma auto kulkee hiljempaa varsinkin moottoriteillä missä muut pääsee helposti ohi. Tosi iso vaikutus jos tähtää 1200 km:n rangeen. Sitä en sitten tiedä miksi bensa-autot ajaa lujaa.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta laitteelta
Sähköautot ylipäätään vaikuttavt kyllä kiinnostavilta, mutta valitettavasti omaan käyttöön sopivia ei vielä markkinoilla ole.
Emännän ajoon sellainen ehkä istuisikin, mutta homma kaatuu siihen, että täytyisi olla niin pirusti rahaa ensin, että pääsisi säästämään
Sähköautot ylipäätään vaikuttavt kyllä kiinnostavilta, mutta valitettavasti omaan käyttöön sopivia ei vielä markkinoilla ole.
Emännän ajoon sellainen ehkä istuisikin, mutta homma kaatuu siihen, että täytyisi olla niin pirusti rahaa ensin, että pääsisi säästämään
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
No valtion pitäisi tukea hankintaa muutamalla kymppitonnilla nykyisen pikkurahan sijasta.Leemu kirjoitti: ↑07.2.2021 13:11 Vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta laitteelta
Sähköautot ylipäätään vaikuttavt kyllä kiinnostavilta, mutta valitettavasti omaan käyttöön sopivia ei vielä markkinoilla ole.
Emännän ajoon sellainen ehkä istuisikin, mutta homma kaatuu siihen, että täytyisi olla niin pirusti rahaa ensin, että pääsisi säästämään
Maksaisit tosin veroja lisää moninkertaisesti tukisumman. Jonkunhan pitää verot maksaa että vihervasemmistokin pääsee nauttimaan eduista. On se kotitaousvähennyskin niin väärin kun sitä annetaan vain niille jotka maksaa veroja.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Sähkövatkainodotuksessa ei paljoakaan uutta. Tai no vähän, mikä johtui omasta ja etenkin autokauppiaan hienoisesta tietämättömyydestä.
Varsinaisten puumerkkien kiinni lyömisen jälkeen jatkoin muutamien foorumien seuraamista. Siellä toistui toisensa perään, että tuohon valtion hankintatukirajaan riittää, että raja alittuu autokauppiaan mahdollisesti antaman alennnuksen jälkeen. No tämä oma kauppiashan oli toiminut sen tulkinnan mukaan, että mennään listahintojen mukaan ilman alennuksen huomimista hankontatukirajaa tarkasteltaessa. No viivan alle jäävään loppusummaanhan se ei vaikuta, mutta se vaikuttaa aikasen merkittävästi siihen, että mitä varusteita pystyy halutessaan ottamaan mukaan ja silti jäämään hankintatuen rajan alle. Ei mulla itsellänikään sopparia tehdessä ollut mitään hajua siitä, mikä se oikea tulkinta oikeasti on .
No, puolin ja toisin asiaa selviteltiin 1kk sopparin tekemisen jälkeen ja lopputulema oli, että "totta kai kauppiaan antama alennus otetaan huomioon hankintatukirajaa tarkasteltaessa". Ja ennen sopparin tekemistähän tilanne oli se, että piti ajatuksella miettiä, mitkä pari lisävarustetta tuohon haluaa ottaa mukaan, että hankintaraja ei ylity. No nyt uudesssa tulkintatilanteessa tilanne oli se, että varustelutilaa oli tarvittaessa käytännössä kauppiaan antaman alennuksen verran, eli aika paljon enemmän kuin mitä alunperin oli ollut. Onneksi muutaman varusteen sinne sitten pystyi vielä lisäämään, koska auto ei ollut vielä lähelläkään valmistukseen menoa (mm. nopeamman latauksen optio piti alunperin jättää pois tästä nimenomaisesta syystä, nyt sen onneksi sai ruksittua mukaan).
Sähköauton hankintatukihan nykymuodossaan on ollut käytössä jo pari vuotta. Montakohan kauppaa kauppiaalta on mennyt sivu suun tämän oman erheellisen tulkintansa takia... . Tai ehkä niillä ei ole ollut (uusia) sähkövatkaimia merkkiedustusten takia myynnissä vielä kauaa, mene ja tiedä.
Varsinaisten puumerkkien kiinni lyömisen jälkeen jatkoin muutamien foorumien seuraamista. Siellä toistui toisensa perään, että tuohon valtion hankintatukirajaan riittää, että raja alittuu autokauppiaan mahdollisesti antaman alennnuksen jälkeen. No tämä oma kauppiashan oli toiminut sen tulkinnan mukaan, että mennään listahintojen mukaan ilman alennuksen huomimista hankontatukirajaa tarkasteltaessa. No viivan alle jäävään loppusummaanhan se ei vaikuta, mutta se vaikuttaa aikasen merkittävästi siihen, että mitä varusteita pystyy halutessaan ottamaan mukaan ja silti jäämään hankintatuen rajan alle. Ei mulla itsellänikään sopparia tehdessä ollut mitään hajua siitä, mikä se oikea tulkinta oikeasti on .
No, puolin ja toisin asiaa selviteltiin 1kk sopparin tekemisen jälkeen ja lopputulema oli, että "totta kai kauppiaan antama alennus otetaan huomioon hankintatukirajaa tarkasteltaessa". Ja ennen sopparin tekemistähän tilanne oli se, että piti ajatuksella miettiä, mitkä pari lisävarustetta tuohon haluaa ottaa mukaan, että hankintaraja ei ylity. No nyt uudesssa tulkintatilanteessa tilanne oli se, että varustelutilaa oli tarvittaessa käytännössä kauppiaan antaman alennuksen verran, eli aika paljon enemmän kuin mitä alunperin oli ollut. Onneksi muutaman varusteen sinne sitten pystyi vielä lisäämään, koska auto ei ollut vielä lähelläkään valmistukseen menoa (mm. nopeamman latauksen optio piti alunperin jättää pois tästä nimenomaisesta syystä, nyt sen onneksi sai ruksittua mukaan).
Sähköauton hankintatukihan nykymuodossaan on ollut käytössä jo pari vuotta. Montakohan kauppaa kauppiaalta on mennyt sivu suun tämän oman erheellisen tulkintansa takia... . Tai ehkä niillä ei ole ollut (uusia) sähkövatkaimia merkkiedustusten takia myynnissä vielä kauaa, mene ja tiedä.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Hyvä näin .Andy kirjoitti: ↑13.3.2021 8:24 Sähkövatkainodotuksessa ei paljoakaan uutta. Tai no vähän, mikä johtui omasta ja etenkin autokauppiaan hienoisesta tietämättömyydestä.
Varsinaisten puumerkkien kiinni lyömisen jälkeen jatkoin muutamien foorumien seuraamista. Siellä toistui toisensa perään, että tuohon valtion hankintatukirajaan riittää, että raja alittuu autokauppiaan mahdollisesti antaman alennnuksen jälkeen
Onneksi muutaman varusteen sinne sitten pystyi vielä lisäämään, koska auto ei ollut vielä lähelläkään valmistukseen menoa (mm. nopeamman latauksen optio piti alunperin jättää pois tästä nimenomaisesta syystä, nyt sen onneksi sai ruksittua mukaan).
Itse kävin perjantaina puikkaamassa sillä konsernisisarella kierroksen. Ihan mukavalta peliltä tuntui, mutta suorituskyky läi laimeammaksi kuin olisin odottanut. No, vaikka nimellistehoa onkin reippaasti eGolfia enemmän (100kw vs. 150kw), niin on sitten myös satoja kiloja enemmän painoa, eikä se vääntömomentti oikeastaan poikkea yhtään eGolfista, joten ihan ymmärrettävää sinänsä. Mukavan hiljainen oli ID4, siis yleisen ajomelun suhteen. rengasäänetkin oli mukavasti saatu vaimennetuksi. Toivottavasti tuleva Skodasi edustaa samaa toteutusta.
En siis vielä ole tutustunut tähän "eunukkiin" muuta kuin pikaisilla kylmillä tyypeillä, mutta edelleen miellyttää silmää huomattavasti Volkkaria enemmän. Enkä tiedä, miten monipuolisesti Sokota on tämän muunneltavuuden ja monipuolisuuden toteuttanut, mutta ihan selvää on jo nyt, että tämän hetkisin autoilutarpein Tiguanin muunneltavuus ja monipuolisuus hakkaa ainakin saman kokoisen sähkösiskonsa 6-0. Eli ainakaan "tunnistenelosesta" ei itselle ole näillä tarpein ja näkymin autoksi. Tilavaksi ovat noita kehuneet myös, mutta lyhyemmän akselivälin Tiguan on siinäkin mestari, ainakin ID-neloseen verraten jopa takapenkilläkin on parempi istua 185cm mittaisen miehen. Tämä tuli empiirisesti todennettua myymälässä kahta autoa vuorotellen istuksien .
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Tämä suorituskykyasia on varmasti juuri noin. Ripeähkö se voi olla, mutta ei todellakaan mikään Teslamainen tykki. Koko tuo painoa lisää ja sinne se paperilla oleva lisäteho osittain hukkuu. Tosin omalla kohdallani suorituskyvyllä ei ole suurta merkitystä. Dynamic Chassis Control (DCC) eli jollain tavalla säätyvä alusta tuohon tuli ruksittua mukaan, kun kerran tuo rankintarajatulkinta lieveyntyi aiemmin kerrotun mukaisesti. Katsotaan sitten millaista matkustusmukavuutta se mahdollisesti tuo tullessaan.RH kirjoitti: ↑15.3.2021 14:39 Itse kävin perjantaina puikkaamassa sillä konsernisisarella kierroksen. Ihan mukavalta peliltä tuntui, mutta suorituskyky läi laimeammaksi kuin olisin odottanut. No, vaikka nimellistehoa onkin reippaasti eGolfia enemmän (100kw vs. 150kw), niin on sitten myös satoja kiloja enemmän painoa, eikä se vääntömomentti oikeastaan poikkea yhtään eGolfista, joten ihan ymmärrettävää sinänsä. Mukavan hiljainen oli ID4, siis yleisen ajomelun suhteen. rengasäänetkin oli mukavasti saatu vaimennetuksi. Toivottavasti tuleva Skodasi edustaa samaa toteutusta.
Ja mitä tulee ID.4-volkkarin ulkoiseen olemukseen, olen juurikin samaa mielestä. Oma silmä jotenkin vierastaa sen ulkoista muotoilua.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Eipä ole tässä asiassa tapahtunut juurikaan mitään muuta kuin odotusta. Taino, 2.6. autokupp...eiku kauppias ilmoitti, että "auton pitäisi olla 2vk sisällä Suomessa", mitä ikinä sitten tarkoittaakaan (Hangossa vai kauppiaalla?). Kirjoittelenpas sitten lisää, kun auto on oikeasti omissa käsissä.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Minä olen käynyt pari kertaa tuotakin jo polkemassa. Pahin vaihtokuume on kyllä jo laantunut, kun en millään saa itselleni perusteltua, miten plus-miinus-vertailut nykyiseen diesel-SUViin saisi käännettyä MEB-autojen eduksi... Juu, käyttövoimaveroa menee ja ja diisseli maksaa, mutta sitten ne kaikki muut jutut edelleen omalla käyttötarpeella ja ajoprofiililla ei tue toisen sähkövatkaimen ostamista millään, hinnasta puhumattakaan... ja ajatus omilla varustevalinnoilla yli 60K 2-vetoisesta Skodasta jotenkin...
Mutta kiva laitehan se on itseään siirrellä, kun muistaa, että sellaiseen varttuneempaan rauhalliseen ajotapaan tuo on tarkoitettu. Reilu 200 pollea kuulostaa lähtökohtaisesti hyvältä, mutta kun katsoo sen omamassaa ja "vain" noin 300nm vääntömomenttia, niin hoksaahan tuon heti .
Mutta kiva laitehan se on itseään siirrellä, kun muistaa, että sellaiseen varttuneempaan rauhalliseen ajotapaan tuo on tarkoitettu. Reilu 200 pollea kuulostaa lähtökohtaisesti hyvältä, mutta kun katsoo sen omamassaa ja "vain" noin 300nm vääntömomenttia, niin hoksaahan tuon heti .
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Ajoprofiilistahan (ja omasta latausmahdollisuudesta) se paljolti riippuu, kuinka soveltuva (mikä tahansa) sähkövatkain on. Jos haluaa räjähtävää kiihtyvyyttä, niin sitten tällainen 200hv/310Nm kannattaa jättää rauhaan ja kannattaa katsella muita vaihtoehtoja sähkövatkaimista ja polttomoottoreista. Jos taas "riittää" se, että matkanteko on mukavaa, kun vaan vauhtiin päästään, niin sitten tämä on ihan kelpo vaihtoehtona (jos ajoprofiili/käyttötarve vielä mätsää tämän päälle).
Niin, ja viikko sitten selvisi, että vaimolla on elokuusta alkaen työmatka 55km suuntaansa ainakin vuoden verran. Tämä huomioiden ei ollenkaan haittaa, jos tuota matkaa taittaa sähkövatkaimella.
Niin, ja viikko sitten selvisi, että vaimolla on elokuusta alkaen työmatka 55km suuntaansa ainakin vuoden verran. Tämä huomioiden ei ollenkaan haittaa, jos tuota matkaa taittaa sähkövatkaimella.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
No, sähkövatkaimen luovutuspäivä oli sitten tänään. Aika tarkalleen 5kk kesti sopparin tekohetkestä. Alla muutama kuva ensi hätään. Kirjoittelen muutaman rivin lisää myöhemmin.
Rengaskoko vaihtui "ilmaiseksi" 20" kooksi, koska 19" vanteita ei enää saanut (?) (toimituspulaa kenties näissäkin). Olisin mielelläni pitänyt vakiot 19" vanteet mahdollisen vähäisemmän (?) rengasmelun takia. Hiljainenhan tämä on joka tapauksessa.
PS. Jos takavetoisessa mersussa on hyvä kääntösäde, niin tässä on TÖRKEÄN hyvä.
Rengaskoko vaihtui "ilmaiseksi" 20" kooksi, koska 19" vanteita ei enää saanut (?) (toimituspulaa kenties näissäkin). Olisin mielelläni pitänyt vakiot 19" vanteet mahdollisen vähäisemmän (?) rengasmelun takia. Hiljainenhan tämä on joka tapauksessa.
PS. Jos takavetoisessa mersussa on hyvä kääntösäde, niin tässä on TÖRKEÄN hyvä.
- Liitteet
-
- Skoda5.jpg (493.13 KiB) Katsottu 18872 kertaa
-
- Skoda4.jpg (862 KiB) Katsottu 18872 kertaa
-
- Skoda3.jpg (757.93 KiB) Katsottu 18872 kertaa
-
- Skoda2.jpg (720.82 KiB) Katsottu 18872 kertaa
-
- Skoda1.jpg (787.19 KiB) Katsottu 18872 kertaa
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Tästä nyt luen mielelläni kokemuksia kun niitä karttuu.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Onnittelut!
Näyttää kyllä hyvältä ja mieluusti kuulen miten tuo vatkaa ja vispaa käytännön ajossa eli toivomme säännöllistä raporttia.
Elämä on näköjään vatkaimen kanssa pelkkää HopLoppia.
Näyttää kyllä hyvältä ja mieluusti kuulen miten tuo vatkaa ja vispaa käytännön ajossa eli toivomme säännöllistä raporttia.
Elämä on näköjään vatkaimen kanssa pelkkää HopLoppia.
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Kiitos.
Noh, huomisen jälkeen on vähän enemmän kokemusta, kun iltapäivällä lähdetään kotia kohti reilun 400km taipaleen päähän.
Noh, huomisen jälkeen on vähän enemmän kokemusta, kun iltapäivällä lähdetään kotia kohti reilun 400km taipaleen päähän.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Uusimmassa Moottori lehdessä oli testissä Volvon sähkömaasturi vaunun vedossa. Muutenhan tuo yhdistelmä oli toimiva mutta toimintasäde jäi olemattomaksi.
Mielenkiintoinen pikatesti. Suosittelen lukemaan.
Mielenkiintoinen pikatesti. Suosittelen lukemaan.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Ensimmäinen hieman pidempi (n. 400km) ajopätkä nyt takana.
Täytyy kyllä myöntää, että hiljainen on sähkövatkain erityisesti tuonne n. 90kmh saakka. Sen jälkeen rengastuksesta (edessä 235 leveä ja takana 255 leveä, 20") alkaa tulla vähän enemmän ääntä. Leppoisaa matkanteko tuonkin nopeuden jälkeen toki on.
Ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa mieleen tullut tästä vatkaimesta. Mitään älytöntä WOW-efektiähän tästä autosta ei välttämättä saa, mutta vahvuus taitaakin enemmän olla tasaisuudessa, laadussa ja hyvässä ajettavuudessa. Omaan silmään ulko- ja sisäpuoli ovat miellyttäviä. Meinasin jo kirota etupenkin ristiselän tuen puutteesta kunnes löysin ristiseläntuen säätökapulan. Tuolla 400km matkalla kokonaiskulutus oli 17.3 kWh/100km. Ajosta puolet oli 120kmh motaria, ja toinen puoli pääosin 80-90kmh perusmaantietä ja vähän kaupunkia. Listaan nyt alle muutaman seikan, joka tulee mieleen:
- menee maantiellä kuin juna, ei hae uria eikä hötky sivusuunnassa muutenkaan
- hiljainen myös maantienopeuksissa
- auto ennakoi karttatiedon perusteella automaattisesti hidastukset tultaessa kiertoliittymiin, risteyksiin jne, ja hidastaa (rekuperoi) siten automaattisesti nopeutta
- mikään paikka ei nitise eikä natise
- matkanteko erittäin leppoisaa, lisävarusteena otin säädettävän DCC-alusta, ja comfort-asennolla menee kaiken maailman kuopat ja rajakohdat erittäin huomaamattomasti
- 13" iso näyttö keskellä on hyvä ja responsiivinen. Mikään Teslan kaltainen tabletti-tietokone se ei ole, eikä tarvikaan olla. Android-auto toimii kuten pitääkin. Ratin takana syvennyksessä oleva 5" pikkunäytttö on myös erittäin tarkka, eikä sen pieni koko haittaa lainkaan. Siinä näkyy kaikki tarpeellinen. Käyttöliittymä on mielestäni loogisesti toteuttu.
- adaptiivisen vakkarin käyttöä pitää vielä opetella (=ei ole entuudestaan kokemusta VAGin toteutuksesta)
- ratin takana molemmilla puolilla +/- rekuperoinnin säätönamiskat, niihin käyttöön kun vähän tottuu, niin jarrun tarve hidastettaessa on minimaalista (ID.4:ssa näitä namiskoja ei taida olla)
- kiihtyvyys aivan riittävä, mikään tykkitesla tämä ei ole
Tässä ensimmäiset ajatukset autosta, oikein hyvältä tuntuu.
Täytyy kyllä myöntää, että hiljainen on sähkövatkain erityisesti tuonne n. 90kmh saakka. Sen jälkeen rengastuksesta (edessä 235 leveä ja takana 255 leveä, 20") alkaa tulla vähän enemmän ääntä. Leppoisaa matkanteko tuonkin nopeuden jälkeen toki on.
Ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa mieleen tullut tästä vatkaimesta. Mitään älytöntä WOW-efektiähän tästä autosta ei välttämättä saa, mutta vahvuus taitaakin enemmän olla tasaisuudessa, laadussa ja hyvässä ajettavuudessa. Omaan silmään ulko- ja sisäpuoli ovat miellyttäviä. Meinasin jo kirota etupenkin ristiselän tuen puutteesta kunnes löysin ristiseläntuen säätökapulan. Tuolla 400km matkalla kokonaiskulutus oli 17.3 kWh/100km. Ajosta puolet oli 120kmh motaria, ja toinen puoli pääosin 80-90kmh perusmaantietä ja vähän kaupunkia. Listaan nyt alle muutaman seikan, joka tulee mieleen:
- menee maantiellä kuin juna, ei hae uria eikä hötky sivusuunnassa muutenkaan
- hiljainen myös maantienopeuksissa
- auto ennakoi karttatiedon perusteella automaattisesti hidastukset tultaessa kiertoliittymiin, risteyksiin jne, ja hidastaa (rekuperoi) siten automaattisesti nopeutta
- mikään paikka ei nitise eikä natise
- matkanteko erittäin leppoisaa, lisävarusteena otin säädettävän DCC-alusta, ja comfort-asennolla menee kaiken maailman kuopat ja rajakohdat erittäin huomaamattomasti
- 13" iso näyttö keskellä on hyvä ja responsiivinen. Mikään Teslan kaltainen tabletti-tietokone se ei ole, eikä tarvikaan olla. Android-auto toimii kuten pitääkin. Ratin takana syvennyksessä oleva 5" pikkunäytttö on myös erittäin tarkka, eikä sen pieni koko haittaa lainkaan. Siinä näkyy kaikki tarpeellinen. Käyttöliittymä on mielestäni loogisesti toteuttu.
- adaptiivisen vakkarin käyttöä pitää vielä opetella (=ei ole entuudestaan kokemusta VAGin toteutuksesta)
- ratin takana molemmilla puolilla +/- rekuperoinnin säätönamiskat, niihin käyttöön kun vähän tottuu, niin jarrun tarve hidastettaessa on minimaalista (ID.4:ssa näitä namiskoja ei taida olla)
- kiihtyvyys aivan riittävä, mikään tykkitesla tämä ei ole
Tässä ensimmäiset ajatukset autosta, oikein hyvältä tuntuu.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Hmmm. Kaverilla on noin 3kWp aurinkovoimala talonsa katolla. Näin aurinkoisella kelillä sieltä on tullut 21kWh sähköä. Tuollaisella paketilla saisi ladattua päivän ajot jos pelkkää työmatkaa ajaisi. Olikohan 12 panelia talon katolla.
Velipoika laski, että hänen sähköhinnalla 100km kustannus olisi energian osalta noin 2.10€. Asuu alueella, missä osuuskunta tuottaa sähkön. Voimala melkein näköyhteyden päässä.
Velipoika laski, että hänen sähköhinnalla 100km kustannus olisi energian osalta noin 2.10€. Asuu alueella, missä osuuskunta tuottaa sähkön. Voimala melkein näköyhteyden päässä.
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Energian osalta tosiaan puhutaan tuosta ~2e/100km tasosta oman kodin wallboksista ladattaessa. Tien päällä sitten vähän enemmän. Omalla mersulla 100km polttoainekulu on 10e tasoa, joten aika iso ero tuossa on (ottamatta mitään kantaa muihin kuluihin ja arvonalenemisiin jne.).
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Missäpäin tämä Andyn vatkain liikkuu? Tänään nimittäin tuli Nokian ja Tampereen rajamailla samanvärinen Skoda vastaan.
Lexus RX 450h Luxury -21
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Re: Skodan sähkövatkain, mitäköhän mahdoin mennä tekemään...
Eteläisemmässä Suomessa tämä oma liikkuu. Yllättävän vähän näitä on näkynyt tähän saakka.