Vanja-eno kirjoitti: ↑27.2.2021 20:46
... Ajettu 265 tkm ja siihen on juri tehty koneremppa. Tarina kertoo että kiertokangen laakeri oli alkanut naputtaa mutta ajo jatkui ja lopulta loppui kuin kosahti. Uutta koneessa koko jakopää hihnoineen, männät, kiertokanget laakereineen, nokan ja kampuran laakerit sekä perhanasti tiivisteitä niin koneessa kuin turbossa. Termostaattikotelo ja termostaatti uusittu, EGR putsattu ja uudet tiivisteet. Takajarrut rempattu samalla. Just leimattu. Kytkin tarkistettu koneremontin yhteydessä. Auton myyjänä toimi autokorjaamo asiakkaan lukuun ja ko. korjaamo on tehnyt konerempan eli ammatilainen on ollut asialla eikä sorapiha-asentaja...
Vanja-eno kirjoitti: ↑06.3.2021 9:11
Ajossa tullut pari Engine Malfunction ilmoitusta, pari rouvalle ja yksi minulle. Myös lohkolämppärin haarakappale oli kadonnut konerempan yhteydessä. Kun noudin Jaguaria korjaamolta, niin käytettiin tätä vielä nosturilla. Konerempan tehnyt asentaja tsekkasi lohkon haarakappaleen puuttumisen, korjasi muutaman repsottavan pakoputkea yllä olevan lämpösuojan kiinnityksen ja huomautti että moottorin alatukikumi on tiensä päässä. Sovittiin että tuon Focuksen seuraavalla viikolla tukikumin vaihtoon, samalla asentavat puuttuvan haarakappaleen, lukevat vikakoodit ilmaiseksi (syyn selvitessä jatkotoimenpiteistä sovitaan erikseen) ...
Taisi tulla iskettyä käsi paskaan... Lauantaina kun olin juuri saanut asennettua uudet pölärit alle ja läksin käymään kaupassa, niin kaupassa käytyäni yritin startata. Eipä startannut, piippasi vain Engine malfuctioinia eikä inahtanutkaan. Ei auttanut vanha avain virtalukosta pois ja ovet lukkoon, minuutin odottelu ja uusi yrityskään. Annoin sitten seistä tunnin verran ja uusi yritys, eikä inahdakaan, vaan piippaa engine malfunctionia. No, mikäs siinä, soitto vakuutusyhtiöön ja hinuri paikalle. Hinautin Focuksen tallin pihaan, kun eivät suostuneet hinaamaan Hyrylään Focuksen myyneelle korjaamolle, koska lähempänäkin oli korjaamoita. En viitsinyt soitella myyjälle kun oli viikonloppu, pitää yrittäjänkin saada pitää vapaata. Tämähän ei ollut eka kerta kun tämä teki näin. Nimittäin kun oltiin rouvan kanssa menossa katsomaan tätä, niin myyjä soitti että varttukaa hetkinen, auto ei käynnisty. No, silloin olivat läppärillä lukeneet koodit, kuitanneet vian ja auto käyntiin. Mentiin sitten kuitenkin katsomaan tuota kun auto kävi ja myyjä vakuutti että auto käydään läpi ja vika korjataan. Kovasti olivat silloin sitten käyneet liittimiä läpi, tsekanneet ja putsanneet niitä kun epäilivät tilttauksen johtuneen kosteudesta, silloin oli nimittäin aika märkä keli... kuten muuten oli nyt lauantaina kun tämä nyt sitten tilttasi.
No, kun Focus kyörätään pihaan hinurilla, niin tokin paikalla sattui juuri olemaan tallikaverini, joka näistä Fordeista tietää jos jonkin verran. Avauduin hänelle mikä on auton historia ja mitä on tapahtunut, niin sanoi epäilevänsä että pumppuvika aiheuttanut koko ongelman ja auto on toki korjattu mutta pumppu jätetty korjaamatta. Eli vähän niinkuin vertauskuvallisestai, että jos olis kansipahvi palanut kun syylarissa on reikä, tehdään kansiremppa muttei korjata syylaria. Paikalla saapasteli naapuritallin Fordeista vielkä enemmän tietävä ja kuultuan mitä on tapahtunut, niin epäili myös pumppuvikaa ja höpötteli vajaista rail-paineista yms.
No, tänään pitäis alkaa neuvotella myyjän kanssa. Saa nähdä miten käy. Pyydän myyjän paikalle läppärinsä kanssa ja saa tehdä vikadiagnoosin ja katsotaan hörähtääkö Hoppa tulille. Mutta sitten alkaa se, että miten tästä eteenpäin. Pysykää kanavalla...