Uskaltaako rullata vapaalla (190E, autom.)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Uskaltaako rullata vapaalla (190E, autom.)

Viesti Kirjoittaja stave »

Kysyisin ensiksi voinko rullata vapaalla (190E,2.6,autom.),kun totuin tähän ent. mitsussani, jossa pakki ei voinut mennä vahingossa päälle.
Siis voiko pakki mennä epähuomiossa päälle vauhdissa vai onko esto?

Mersuni toimii muuten hyvin, mutta startatessa aamulla tai pidemmän seisonnan jälkeen saa startata 3-4 sek. kaasu pohjassa. Ilman kaasua
startti kestää vielä muutaman sekunnin kauemmin. Lämpäisenä starttaa
välittömästi ilman kaasua. Nut kylmällä starttaa hieman nopeammin.
Missä vika ? Kannattako asialle tehdä mitään? Onko muilla samaa vikaa?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tervetuloa foorumille, stave! :D

Joku mainosti että ei kannata rullailla vapaalla. Johtuu siitä kun Mersun lootassa on öljypumppu sekä moottorin, että kardaanin päässä. Enpä muista sen enempää miten lootan sielunelämä siitä närkästyi. En ole kokeillut meneekö pakki päälle vauhdissa, siitä ei tietoa.

Starttaukseen vaikuttaa ainakin kylmäkäynnistyssuutin. Tuonne jo siitä tarinoinkin: viewtopic.php?t=7757&highlight=

Mutta eipä tuommoinen muutaman sekunnin sahaus pahalta kuulosta, jos kuitenkin lähtee nätisti kaikilla pytyillä käyntiin.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Saattaisi paineenvaraajakin valskata jos starttuuttaa pitkään :roll:
Kokeile laittaa muutaman kerran virtoja päälle ennen starttausta.
Jos vaikka auttaisi kun pumppu ei käy kuin hetken silloin kun laittaa virrat päälle.

Miksi sitä pitäisi vapaalla edes rullata.
Periaatteessa taloudellisempaa moottorijarrutuksella, kun syöttö katkeaa :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
stave
Viestit: 24
Liittynyt: 08.11.2006 18:41
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja stave »

Kiitoksia mersutohtoreille. Virtojen toistuva päällelaittele ennen starttia ei ole vaikuttanut mitään. Jostain korjauskirjasta luin, että "jäännöspaineen" pitäisi säilyä vähintään 20 min mahdollistaakseen viiveettömän käynnistyksen. Kone lähtee useamman tunninkin jälkeen vielä heti käyntiin, mutta pidempään seisottuaan ei. Joku sanoi,että kenties paineet häviää mutta eikös bensapumppu nosta heti paineet oikeaksi. Oisko se vika sitten käynnistyssuuttimessa tai lämpötunnistimessa?

Eihän siinä rullailussa välttämättä mitään järkee oo. Tuntuu vaan niin turhalta isossa alamäessä jarrutta vauhtia moottorilla ja menettää mäen
antamaa etua. Risteyksiin pysähdyttäessä (jos takana ei autoja) oppii
melko nopeasti vaihtamaan vapaalle siten että auto pysähtyy melkein
jarruttamatta (energiaa säästyypi). Mersulla ei kannattane siksikään, että jos vauhdissa vaihtaa automaatin päälle, niin nykäseepi (ei mitsussa) eikä
millään meinaa osata antaa kaasua sopivasti. Se vaan, kun mitsulla 19
vuotta näin tein niin ei heti opi pois. Hyvää isänpäivää.
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Automaatin käyttöohjeet

Viesti Kirjoittaja markku »

Automaatin kanssa ei mitään turhaa keppien nysväystä:

P= Parkkiasento
D= Eteenpäin
R= Taaksepäin

Lisäherkut ( tarpeettomia, ei tarvitse koskea ):

S= Insinööri eli sport
E= Ekonomi

Eli vasen jalka mukavasti penkin alle parkkiin, vivusta valitaan suunta, oikealla jalalla lisättään vauhtia ( oikea poljin ) tai vähennetään vauhtia ( vasen poljin ).

KAIKKI MUU ON TURHAA.
Norsumersu
Weird
Viestit: 350
Liittynyt: 02.1.2007 9:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Weird »

Ei mene pakki päälle vauhdissa. Eli loota ei anna vaihtaa vauhdissa kuin N-2 välillä. Näin ainakin 200D w124 Autom. -91
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Da`Outolapsi kirjoitti:Ei mene pakki päälle vauhdissa. Eli loota ei anna vaihtaa vauhdissa kuin N-2 välillä. Näin ainakin 200D w124 Autom. -91

:eec: Kokeilitko ihan tarkoituksella?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vauhtia ei tarvi olla edes 10km/h niin pakki ei mene päälle. Se onkin huono homma kun automaatti autolla jää esim lumeen kiinni. :evil:

Ei pysty juurikaan humpauttelemaan edestakas.
Weird
Viestit: 350
Liittynyt: 02.1.2007 9:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Weird »

romu kirjoitti:
Da`Outolapsi kirjoitti:Ei mene pakki päälle vauhdissa. Eli loota ei anna vaihtaa vauhdissa kuin N-2 välillä. Näin ainakin 200D w124 Autom. -91

:eec: Kokeilitko ihan tarkoituksella?

En kokeillu :D , joskus vahingossa tullu todettua tommonenki...ja jos vauhti alle 10km/h ja painat jarrua ja pukkaat P:n päälle niin vaihteisto antaa tarkoituksella periksi ja "parkki" menee päälle vasta ku auto on pysähtynyt vaikka keppi onkin "parkki" asennossa. Eli ei vedä pyöriä lukkoon, Fiksuja ollu nuo saksalaiset jo muinoin..
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sitten kun muutaman kerran tekee niin että vauhdista tökkää P:lle niin parkki asennon lukitus koukku ei enää pidä olenkaan. :D

Sitä ei ole suunniteltu niin että se ei mene päälle vauhdissa. Vaan se lukituskoukku ei kerkeä mennä koloonsa kun kardaani pyörii... siitä johtuu se "räikän" ääni kun auto huilaa P pykälä päällä. :D
Weird
Viestit: 350
Liittynyt: 02.1.2007 9:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Weird »

:D no, taas löyty viisaampia.. :)
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Re: Uskaltaako rullata vapaalla (190E, autom.)

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

en tiiä meneekö pakki päälle vauhdissa mutta tuo D menee kun nykkäsee eka pakilla ja heittää liussa D:n silmään.. :shock:
tuon virheen tein kerran :oops:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Uskaltaako rullata vapaalla (190E, autom.)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

®ÐÐ kirjoitti:en tiiä meneekö pakki päälle vauhdissa mutta tuo D menee kun nykkäsee eka pakilla ja heittää liussa D:n silmään.. :shock:
tuon virheen tein kerran :oops:
Virheen? Se on heikko mikä ei kestä. :D

Itellä menee usein pakilta vauhdissa suoraan D:lle. :D Ei sitä joda odottelemaan aina että auto pysähtyy... Ajaminenkin paljon sujuvampaa kun auto lähtee samantien toiseen suuntaan...Ei turhia nykimisiä jarrulla ja vaihteilla. :D
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

virheeksi sen otaksuin...ainakin sivusta neuvottiin että noin ei saa tehä :shock:
juu sujuvamman tuntosta se oli ilman jarruttelua :D
pirullisia vaan nuo automaatit kun sitten ajatuksissa alkaa risteyksessä haparoimaan kytkintä ja painaa polkimen pohjaan...käy kaikilla otsat tuulilasissa ketä on kyydissä :oops:
taidan pysytellä manuaalissa :D
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Re: Uskaltaako rullata vapaalla (190E, autom.)

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Mika.T kirjoitti:
Itellä menee usein pakilta vauhdissa suoraan D:lle. :D Ei sitä joda odottelemaan aina että auto pysähtyy... Ajaminenkin paljon sujuvampaa kun auto lähtee samantien toiseen suuntaan...Ei turhia nykimisiä jarrulla ja vaihteilla. :D
Näin minäkin olen menetellyt, en tietenkään mistään kovasta vauhdista, mutta liikkeestä kumminkin. Eikö lie noin suunniteltukin?
124.023
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tiedä häntä miten lie suunniteltu...

Ite oppinu tuon konstin jo niin hyvin että eipä tule juurikaan jarrutettuakaan kun peruuttaa ja lähtee samantien eteenpäin.

D:lle vain niin suunta vaihtuu. :D

Noooh.. On noita varalaatikoita jo kolme siunaantunut talliin. :wink:
Pistetään sitä mukaa Jarkolle jos hajoaa. :D
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Mika.T kirjoitti:Vauhtia ei tarvi olla edes 10km/h niin pakki ei mene päälle. Se onkin huono homma kun automaatti autolla jää esim lumeen kiinni. :evil:

Ei pysty juurikaan humpauttelemaan edestakas.
Ex. W124 250D -89 oli vanhallaomistajalla menny pakki vahingos vauhdis (n.20km/h) päälle.
Sen jälkeen laatikko ei ollu enään vaihtanu nelosta tupaan...
Et ei kannata huvikseen kokeilla toimiiko tua idiootti pakkivarmennus :lol:
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
mesehenkka
Viestit: 3
Liittynyt: 15.1.2007 17:39

Viesti Kirjoittaja mesehenkka »

automaattia ei saa koskaan rullata vapaalla,ei edes hinata pitkää matkaa ilman että ottaa kardaanin irti perästä.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

mesehenkka kirjoitti:automaattia ei saa koskaan rullata vapaalla,ei edes hinata pitkää matkaa ilman että ottaa kardaanin irti perästä.
Eiköhän kuitenkin. Moottorin käydessä öljypumppu kyllä pumppaa. :wink:
Tarkoitan tässä sitä rullailua, vaikka siinä ei mitään järkeä olekaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”