Motonetin sähköantennin asennus

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Sampo N.
Virallinen Oikolukija

Motonetin sähköantennin asennus

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kävin tuosta motonetistä hakemassa tuollaisen 30 euron sähköantennin ja ajattelin sillä kiduttaa autoa. No, ongelma on, ettei minkäänlaisia asennusohjeita seurannut matkassa :cry:.

No, tosimiehillehän tämä ei olisi homma eikä mikään, kun on sähkötöitä tehnyt ennenkin, mutta itsehän en vielä ainakaan kuulu siihen kastiin, meillä kun akkakin määrää milloin syödään ja koska pestään pyykkiä :lol:

Kysymys siis kuuluu, että minkä piuhan yhdistän mihinkäkin? Sähköantennilta tulee musta (maa?), punainen ja sininen piuha. Yksi noista on selvästi maa, toinen jatkuva ja kolmas heräte, vaan mikä on mikä :shock:.

Radiolta tulevista piuhoista olen melko selvillä, mutta noista sähköantennilta tulevista ei mitään hajua. Onkos se sitten niin, että punainen on yleensä jatkuva, vai onko niissä mitään koodausta? Radiolta tuleva sininen kun on ainakin grammarin heräte sähköantennille ja vahvistimille yms.

Ja pirssihän oli W201 -85, jos sillä mitään merkitystä on.
Kein siknatuur
®ÐÐ
Dr.Durex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

musta on maa, punainen jatkuva +12v ja sininen ois heräte soittimelta... näin kai se värien mukaan pitäis olla mutta jos tuote on mallia vinkuintian ni värit ei välttämättä pidä paikkaansa :lol:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Noinhan se meni kuten Rutetute kertoi.laitoin samanlaisen coupeen tuossa joku aika sitten ja oli tosiaan plug&play-adapterin ansiosta.Ja toimiikin vielä..
viewtopic.php?t=7541&postdays=0&postorder=asc&start=30

Edit:mulla se maksoi 9.90 8)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija

Daimler kirjoitti:Noinhan se meni kuten Rutetute kertoi.laitoin samanlaisen coupeen tuossa joku aika sitten ja oli tosiaan plug&play-adapterin ansiosta.Ja toimiikin vielä..

Miten se maksoi sulla noin vähän? No joo, itsehän en esitellyt kassalla rahaa ollenkaan, vaan vanhoja tuotehyvityskuitteja. Jos niitä ei olisi ollut, niin olisi voinut jäädä ostamatta koko antenni.

Tuohan oli muuten raakasti liika lyhyt tuo antennipiuha tuossa motonetin värkissä. Grammarista menisi jo yksi antennipiuha taakse, mutta uskaltaako tuota sähköantennin piuhaa laittaa poikki ja kytkeä alkuperäistä antennipiuhaa siihen, vai sanooko kuuluvuudet sen jälkeen riks räks ja pöks? Miten itse sait johdon antennipiuhan riittämään? Vai onko noihin ostettavissa jotain liitännäispaloja jolla kaksi antennipiuhaa liitetään toisiinsa?

En siis vielä kytkenyt antennia, koska antennipiuha loppui kesken. Tyydyin vetelemään johtoja kynsilistojen alta ja porailemaan läpivientiä benstankin viereen.
Kein siknatuur
mbsilver

Viesti Kirjoittaja mbsilver »

Sampo N. kirjoitti:
Daimler kirjoitti:Noinhan se meni kuten Rutetute kertoi.laitoin samanlaisen coupeen tuossa joku aika sitten ja oli tosiaan plug&play-adapterin ansiosta.Ja toimiikin vielä..

Miten se maksoi sulla noin vähän? No joo, itsehän en esitellyt kassalla rahaa ollenkaan, vaan vanhoja tuotehyvityskuitteja. Jos niitä ei olisi ollut, niin olisi voinut jäädä ostamatta koko antenni.

Tuohan oli muuten raakasti liika lyhyt tuo antennipiuha tuossa motonetin värkissä. Grammarista menisi jo yksi antennipiuha taakse, mutta uskaltaako tuota sähköantennin piuhaa laittaa poikki ja kytkeä alkuperäistä antennipiuhaa siihen, vai sanooko kuuluvuudet sen jälkeen riks räks ja pöks? Miten itse sait johdon antennipiuhan riittämään? Vai onko noihin ostettavissa jotain liitännäispaloja jolla kaksi antennipiuhaa liitetään toisiinsa?

En siis vielä kytkenyt antennia, koska antennipiuha loppui kesken. Tyydyin vetelemään johtoja kynsilistojen alta ja porailemaan läpivientiä benstankin viereen.
Sulla taitaa olla se automaatti-versio, eikös se maksanut jotain 29,90 :?: . Älä katko niitä antenni piuhoja, tarkista ekaks onko jo olemassa olevassa piuhassa liitosta jossain kohtaa. Jos niin huonosti, ettei liitosta ole jatko piuhoja saa kaupasta.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

Sampo N. kirjoitti: Miten itse sait johdon antennipiuhan riittämään? Vai onko noihin ostettavissa jotain liitännäispaloja jolla kaksi antennipiuhaa liitetään toisiinsa?.
No äh;coupeen tuli kaikki originaalit johdot paikalleen,mukaan lukien antennipiuha. :roll:
Roikale

Viesti Kirjoittaja Roikale »

Onkos sellaisessa pelissä, johon ei alkuperäisesti ole ehtaalla asennettu sähköantennia, niin valmiit johdotukset olemassa.

Omaani ainakin tulee takakonttiin jokin virtamokkula, jossa muistaakseni 3 napainen liitin. Ei mee mihinkään.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija

mbsilver kirjoitti:Sulla taitaa olla se automaatti-versio, eikös se maksanut jotain 29,90 :?: . Älä katko niitä antenni piuhoja, tarkista ekaks onko jo olemassa olevassa piuhassa liitosta jossain kohtaa. Jos niin huonosti, ettei liitosta ole jatko piuhoja saa kaupasta.
Automaattiversio? Olisko noita ollut sitten jotain muitakin versioita? Tuollaista olin katsellut joskus aikaisemminkin. Oon ainakin käsittänyt, että tuo olisi sellainen, että radion herätessä henkiin nousisi myös antenni. Minkälainen se manuaaliversio sitten on? Pitääkö siinä itse painella napista antenni ylös? Täytyy sitten tutkia tuo nykyinen antennipiuha ja jos liitoksia ei ole, niin pitää käydä jatkopalakaupassa.
daimler kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti: Miten itse sait johdon antennipiuhan riittämään? Vai onko noihin ostettavissa jotain liitännäispaloja jolla kaksi antennipiuhaa liitetään toisiinsa?
No äh;coupeen tuli kaikki originaalit johdot paikalleen,mukaan lukien antennipiuha. Rolling Eyes
Jaa... se ratkes niin. Tuosta antennipiuhasta olisi riittänyt antennia etulokasuojalle asti, mutta taakse asti ei sitten millään. Ehkä jos autona olisi ollut mini niin sitten. :D
Kein siknatuur
mbsilver

Sampo kirjoitti:
"Automaattiversio? Olisko noita ollut sitten jotain muitakin versioita? Tuollaista olin katsellut joskus aikaisemminkin. Oon ainakin käsittänyt, että tuo olisi sellainen, että radion herätessä henkiin nousisi myös antenni. Minkälainen se manuaaliversio sitten on? Pitääkö siinä itse painella napista antenni ylös? Täytyy sitten tutkia tuo nykyinen antennipiuha ja jos liitoksia ei ole, niin pitää käydä jatkopalakaupassa."

Ymmärtääkseni se manuaali-versio on juurikin sellainen erillisellä katkaisimella käytettävä. Jos antenni jumissa voit ajella sitä manuaalisesti edes takaisin. Piti itsellekin sellainen hommata, mut eipä ole vielä ennättänyt kauppaan...
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

Ei mulla mitään nappia ole;tosin sellainen on helppo laittaa esim. virtajohdon väliin.Teitä on vaan pissitty hinnassa silmään... 8)
mbsilver

Mitäs eroo näissä malleissa on? Eikös tuo automaattinen toimi radion kautta ja tuo tavallinen jotenkin manuaalisesti, vai kuinka? ps, se merssun "normaali" teleskooppiantenni taitaa olla motonetillä musta...?

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=47-1202

http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=47-1201
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

mbsilver kirjoitti:Mitäs eroo näissä malleissa on? Eikös tuo automaattinen toimi radion kautta ja tuo tavallinen jotenkin manuaalisesti, vai kuinka? ps, se merssun "normaali" teleskooppiantenni taitaa olla motonetillä musta...?

Myivät mulle näköjään tuon kalliimman tuon halvemman hinnalla!
Boss
Luupiä

Viesti Kirjoittaja Boss »

Daimler kirjoitti:
mbsilver kirjoitti:Mitäs eroo näissä malleissa on? Eikös tuo automaattinen toimi radion kautta ja tuo tavallinen jotenkin manuaalisesti, vai kuinka? ps, se merssun "normaali" teleskooppiantenni taitaa olla motonetillä musta...?

Myivät mulle näköjään tuon kalliimman tuon halvemman hinnalla!
Näin huonosti on käynyt :lol:
Onkos tuossa kalliimmassa se hajoava muovinen sisäosa jossa on reikiä peltirattaan hampaille vai onko siellä oikein metallinen ruuvisysteemi kuten uudemmissa orggisantenneissa, se systeemihän tuntui kestävänkin yli viikon, niitä muovipiiskoja tuli vaihdeltua kunnes meni hermo ja hommasin uuvemman hirsmannin aikanaan.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija

Kattelin tuossa muuten noita antennin piuhoja ja kyllähän siellä meni antennille musta piuha kun takapenkin alla se oli vielä ruskea. Purin sitten lisää ja löysin oikeaoppisen liitoksen siitä antennista.

Antennijohdon ympärillä olevaa metallikalvoa oli keritty nippuun ja työnnetty sokeripalaan ja yhdistetty piuhat. Antennijohtojen sisällä olevat piuhat oli yhdistetty sellaisilla puristusliittimillä :shock:.
Kein siknatuur
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

Nyt tuli ilmeisesti nikotiinin puuttesta ajatuskatkos;haluaisin kytkimen tuohon moottoriantenniin mutta nytnytnyt lyö tyhjää:

-mites sen kytkee että se antenni voisi jäädä esim. puoliväliin?
-Pitäisi olla katkaisija joka pätkii sekä herätevirtaa että +12v. vaiko maata?

:protest: :ttu: :ttu:
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

No nyt on katkaisijakin hankittu;näyttäisi olevan mallia "sport" :D .Pinnejä on 5kpl,mitä niihin kytketään??

Kuva
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

No mitä? Eikö kukaan ole asentanut "sport"-katkaisijaa sähköantenniin??? :lol: :lol: :lol:
CDTA

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Hmmm.. :?: :!: Nonii, nyt oon viisaan olonen :wink:
Onkos tuo sellanen keinukatkaisin niin kuin ovilaseissakin on?
Onkos siinä mitään kytkentäkaavaa mukana?
Onkos siinä merkkivalokin?
Onkos.... tupakkilakko pitäny? :D :D

Villi veikkaus! Nuo reunimmaiset kytketään katkaisijasta...mutta mitä se keskimmäinen :?: :?:
Vastusmittarilla kokeilemalla se selviää :idea: tai vaikka paristo/lamppu "mittarilla" :D
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

CDTA kirjoitti:Hmmm.. :?: :!: Nonii, nyt oon viisaan olonen :wink:
Onkos tuo sellanen keinukatkaisin niin kuin ovilaseissakin on?
Onkos siinä mitään kytkentäkaavaa mukana?
Onkos siinä merkkivalokin?
Onkos.... tupakkilakko pitäny? :D :D

Villi veikkaus! Nuo reunimmaiset kytketään katkaisijasta...mutta mitä se keskimmäinen :?: :?:
Vastusmittarilla kokeilemalla se selviää :idea: tai vaikka paristo/lamppu "mittarilla" :D
Jep siis ropleemaksi osoittautui tuo antenni;se käy tietyssä pisteessä(eli aina ylhäällä) ennen alaslaskeutumistaan eli veikkaanpa ettei sitä pysty ohjaamaan ylös/alas? Kalliimpi(kaksisuuuntainen) kehiin! Katkaisimen kytkentä meni juuri kuten CDTA kertoikin;kytkentäkaavaa ei mukana(ei tietenkään) ja tupakkalakko on pitänyt vaikka tänäaamuna akka hajoitti vahingossa uudet rillini niin huomasin kykeneväni hillitsemään itseni.. :roll: :twisted:
Daimler
Laksatiivi-spesialisti

Yritin tästä säveltää liian monimutkaista;tai antenni on tyhmä en minä.Ratkaisin katkaisija ropleeman tylyllä on/off napilla jolla ohjataan jatkuvaa virtaa.Tällöin antennin saa näin talvikelillä kestämään ylhäällä niin eipä jäätyminen yllätä.Sen verran sain selville että kalliimmissa merkkikohtaisissa antenneissa on relekin välissä ja moottori ilmeisesti erilainen up/down juttuineen.Aivoihin alkoi sattua kun pohdin tätä.. 8)
audimies
Mopomiesten kuningas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Biltemalainen on ainakin semmoinen fiksu? Jos jäätyy ei mene rikki , kuten eräät.
Itsellä mersunoma eli hirchmann tms. ja on jumissa kuin **ska junttilan tuvan seinässä!
big jopo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”