Xenonsarja häiritsee mittareita W202. Missä vika?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
hannun1
Viestit: 6
Liittynyt: 23.8.2006 22:19

Xenonsarja häiritsee mittareita W202. Missä vika?

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Laitoin eilen W202 -94 autooni xenonit lähivaloille. Muuten pelaa hyvin, mutta kun valot sytyttää, niin mittarit käyvät alhaalla, varoitusvalot vilahtavat ja kello nollaantuu.


Tuli tuossa illan aikana selvitettyä ongelmaa:

- Vika aiheutuu ainoastaan oikean puolen valosta.
- Ei riippuvainen lampusta eikä ballastista (kokeilin vaihtaa puolelta toiselle)
- Vika poistuu, kun sekä virta, että maajohto siirretään pois auton omasta johdotuksesta.
- Maajohto ei voi olla tällöin auton omassa maadoituspisteessä (mihin tulee muita maajohtoja).

-Toimii oikein, kun virta otetaan erillisellä johdolla suoraan sulakerasialta ja maadoitus rungosta.

- Lisäksi testasin, että jännitehäviötä kasvattamalla vika ei ainakaan korjaannu ( n. 20 m piuhaa sulakkeen tilalle).


Tästä päätelen, että oikean puolen pidempi johdotus aiheuttaa jännitehäviön ja siten järjestelmään tulee jonkinlainen häiriöpulssi, joka aiheuttaa virran häviämisen kellolta.

Onko kellään järkevää esitystä syyksi, miksi näin käy, sillä virran vähyydestä se ei voi johtua, sillä tällöinhän kellon pitäisi nollautua, kun esim antaa starttiapua toiseen autoon?

Mikä mahtaisi olla helpoin korjaus? Rele? kondensaattori Ballastin lähellä? Paksummat johdot? Vai joku muu korjaus?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7158
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Varmin korjaus on se että vedät ballasteille virrat releen kautta. :D eli otat releelle vain herätteen auton alkuperäsistä johdoista.

Releen navat.

85=Herätteen maadoitus. 1.5mm johto
86=Heräte releelle. auton alkup. valon johdosta. 1.5mm johto
30=Jatkuva virta akulta, esim 30A sulakkeella. 4mm johto
87=Xenonien ballasteille lähtevä virta. 2.5mm johto/puoli

30A:n sulake siksi että xenonit ottaa syttyessään kovan virtapiikin.
hannun1
Viestit: 6
Liittynyt: 23.8.2006 22:19

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Mika.T kirjoitti:Varmin korjaus on se että vedät ballasteille virrat releen kautta. :D eli otat releelle vain herätteen auton alkuperäsistä johdoista.

Releen navat.

85=Herätteen maadoitus. 1.5mm johto
86=Heräte releelle. auton alkup. valon johdosta. 1.5mm johto
30=Jatkuva virta akulta, esim 30A sulakkeella. 4mm johto
87=Xenonien ballasteille lähtevä virta. 2.5mm johto/puoli

30A:n sulake siksi että xenonit ottaa syttyessään kovan virtapiikin.
Juu, selvää pässinlihaa. Kiinostais vain mikä tuon aiheuttaa. Eli antaako ballasti jännitteen laskiessa alas sytytysvaiheessa jonkin korkeajännitepiikin takaisinpäin, vai mikä oikein on syynä.

Lisäksi kiinnostaa pysyykö palaneen polttimon ilmaisin järjissään, jos laittaa molemmille puolille oman releen? Olisi nimittäin mukava säilyttää järjestelmä toiminnassa, niin ei olisi poliisisetä se joka huomauttaa toimimattomista takavaloista :oops:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7158
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei ballasti anna mitään jännitepiikkejä takaisin päin...

Siellä on jossakin johtosarjassa huono liitos. Sulakkeet, sulakerasian pohjan liitokset, valokatkaisija, jne. Kellolle tulee jatkuva virta että se pysyy ajassa. Se jännite käy liian alhaalla.

Jännite tippuu siksi liian alas kun xenonit haukkaa virtaa syttyessään. Ei sille muuta selitystä ole. Varsinkin jos ne suoralla virralla toimivat oikein.

Kokeile maadoittaa ballastit suoraan runkoon... Voi auttaa.
hannun1
Viestit: 6
Liittynyt: 23.8.2006 22:19

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Mika.T kirjoitti:Ei ballasti anna mitään jännitepiikkejä takaisin päin...

Siellä on jossakin johtosarjassa huono liitos. Sulakkeet, sulakerasian pohjan liitokset, valokatkaisija, jne. Kellolle tulee jatkuva virta että se pysyy ajassa. Se jännite käy liian alhaalla.

Jännite tippuu siksi liian alas kun xenonit haukkaa virtaa syttyessään. Ei sille muuta selitystä ole. Varsinkin jos ne suoralla virralla toimivat oikein.

Kokeile maadoittaa ballastit suoraan runkoon... Voi auttaa.
Niinhän sitä äkkiä minäkin veikkailin, mutta kun vika ilmenee vaikka virran ottaa erillisellä johdolla suoraan sulakerasian vieressä olevasta jakoliittimestä, johon tuleen n. 10 mm2 kaapeli. Ainoastaan sekä virran otto siitä tai erillisellä johdolla sulakkeelta, (jolloin valot toimivat katkaisijan kautta, ja maadoitus jonnekin muualle, kuin auton omaan maadoitus liittimeen (kokeilin kummallekin puolelle) poistaa häiriön. Ja lisäksi sillä ei ole mitään merkitystä, onko vasen lamppu kytketty vai ei. Siitä ei nimittäin saa häiriötä aikaan millään, vaikka kuinka yrittäisi.

Taisin eilen muuten testata sitäkin, että laitoin sulakerasiaan kellon sulakkeelle virtaa suoraan siitä jakoliittimestä ja edelleen vika säilyi...

Sanoisinko, että menee jo vähän henkimaailman puolelle tämä homma, jos ballasti ei mitään häiriöpiikkiä anna :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”