Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

En tiedä miten se omassa kytkeytyy pois päältä... onko sitten ajan mukaan vai naksahtaako jostain lämpötilasta poies... pikkupakkasilla webasto sammuu yleensä tunnin hurinan jälkeen.
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Tuli nyt testattua tuon hehkuvikaisen (toinen topic) S123 300TDT:n käynnistyvyyttä. Auto jäi päivällä ropeltamisen jälkeen laittamatta roikkaan, ajattelin illalla vielä käydä kylmänä kokeilemassa että hehkuttaako. Kokeilin samantein käynnistää, meleko vaikeetahan tuo oli. Joissain 123:n ohjeissa käsketään kylmänä startata kaasu pohjassa. Normaalisti kaasuun ei tuossa autossa tarvitse hipaistakaan. Kokeilin tuota ja sahasin pitkään. Kun nostin kaasun ylös niin lähti laakista. :lol:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ite en jaksa sankaroida ilman lämmitystä. Onhan tuossa notkeat 0W40 öljyt kuitenkin sisällä, että saattaisi ihan lähteäkin. Mutta kun kerran Webastolla saa kabiiniinkin puolen tunnin lämmittämisellä mukavasti lämpöä, niin eipä järkeä edes kokeilla lämmittämättä :lol:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

-28C lähti tänä aamuna 20min roikkahoidolla käyntiin piiiitkällä saatolla.
Öljyinä Siperiassakin suositut 15W-40.
Tosin ne tekee tuosta öljystä tiiliä siellä. Kaataa sisällä muottiin ja kantaa pihalle vartiksi.
Pro HVM
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Rässihän se on ruvennu oikein urheilumielelle tuon kylmäkäynnistyksen kanssa. Olisko nuo Trans-Ural-rallissakin käytetyt 20W-60:set sitten kuitenkin paremmat, mitä? Kuta jäykempi öljö, sitä vahvemman öljönpaineen se muodostaa putkiin. Näinhän se on. Tuota voi talvella käyttää myös käsirasvana.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Tuossa puoltuntia sitten rykäsin käymään kolmenkympin pakkasesta, ei ollu jostain syystä lämmenny :x viuviuviu... ja lähtihän se. Virtaa oli kyllä mutta taitaa 10W40 castrollit olla aika jäykkää tavaraa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Eipä ole tarvinnut -27 kylmimmillä keleillä, edes kokeilla, nimittäin hehkut on mitä on :roll:, 5 ja 6 pytyn hehkut varmaan tiensä päässä.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Päivitellääs vähän:

-25 *C pakkasessa, puoli tuntia kerkesi olemaan roikassa, kunnes tuli lähtö...

Hehkut heräsi henkiin toisella yrittämällä, mutta startissa meinasi loppua virta... Juuri ja juuri jaksoi pyörähtää, samalla sammui koko kiposta muut valot. Lähti kumminkin käymään, minkä jälkeen vilkutteli peilin valoja hetkisen. Käydä nakutti kummiskin... :P

Pitää vissiin hommata uusi akku... Ensi talveksi... :lol:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Vähäsen myöhässä tulee tämä juttu :oops: , mutta viime viikolla lämpötilan olessa reippaasti -30 alapuolella pamautin auton (omeka 2.5 td) ilman lämmitystä käyntiin. Muutaman sekunnin hankaamisen jälkeen pellin alta alkoi kuulua lupaavaa kolinaa, jee, käynnisähän se :idea:
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

S124 300 TDT -90 kyseessä

Pakkasta oli eilen vain -17 mutta ei meinannut lähteä millään ilman Wepastoa (rikki)
Ei kyllä pala hehkun valokaan joten jotain vikaa sillä suunnalla. Nyt näyttää olevan -24 joten turhaa edes käydä yrittämässä käyntiin.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

W123 230CE korinvaihto :D lähti pyörimään -26 pakkasesta.Lohkolämmitin edelleen rikki..
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Daimler kirjoitti:W123 230CE korinvaihto :D lähti pyörimään -26 pakkasesta.Lohkolämmitin edelleen rikki..
Meillä kun tuli laitettua talviautoon lohkolämmitin LLL:n pajan myötävaikutuksella (vähä hitsattiin) niin jopa lähtee nätisti. Äkkiä piti ottaa näpit avaimilta tänä aamuna ennenko männöö startti pa*kaks. :happy:

Talviautona siis W123 250. Hyvä talviauto, laakerit lonkottaa ja kaasari kettuilee mutta lämmin on kajuutta 15 minuutin jälkeen. Bensaa menee altakin 17 litraa kaupunkissa. Köyhän kuutonen. :D
Petri K kirjoitti:Ei kyllä pala hehkun valokaan joten jotain vikaa sillä suunnalla.
Samaa vikaa oli meilläkinpäin. Tuli vaihdettua hehkut mutta vähä mietin oliskohan tuo tokeentunut pelkällä lämpöanturin liitoksen hinkkaamisella. :roll:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Viime talvena tuli rykäistyä 200D käymään 28 pakkasesta ilman mitään
ongelmia. Autossa oli tuolloin 72Ah halvannäköinen saksanakku, joka isossa telineessään kököttää vieläkin.

Tänä talvena on pakkasennätys vailla roikkaa noin -20, ja edelleenkin sama "alimittainen" halpisakku pyörittää auton kiukulla käyntiin. Saas kattoo siirretäänkö toi patteri seuraavaan autoon kun saksanseisojasta veto loppuu... :D

Roikassahan toi on normaalisti sen 1-2h ennen ajoonlähtöä, niin kotona kuin maailmallakin. Paineet nousee RF5w50-llä aika nopsaan, oli auto seinässä tai ei. Tosin sekuntti on pitkänkuuloinen aika ilman öljynpaineita käyvälle koneelle. :eec:

Sen verran vielä käynnistyvyydestä, että työmatkakulkineen virkaa aiemmin toimittanut Mitsu lähti yhtä iloisesti käymään roikalla tai ilman, mutta käynti kuulosti paljon kamalammalta. Oli niinkuin tuo mainio 6,2D halkaistuna siten että 4 pyttyä kävisi omalla sulosoinnillaan ja neljä muuta kiertokankea mäntineen kolisisivat pitkin lohkon kylkiä. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Eihän siellä nyt tänään mitenkään erityisen kylmä ollut, jotain -25-astetta. Hyvin se lada taas muutaman päivän seisomisen jälkeen sieltä hangesta heräsi, kunhan sai sen vaan ensin kaivettua esiin. :D
Lambohan se sieltä paljastuu
Kuva
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

no tuossa oli viikonloppuna mursu w124 yön yli -23 asteen pakkasilla ja nätisti lähti käyntiin ilman roikkaa tms. moottorin ääni oli ehkä hieman hakeva mut ei ongelmia 8)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Varmaan lähtis ei sillä, mutta meidän autoja ei ole "koskaan" käynnistetty ilman lohkolämppäriä jos keli on +5 tai siitä alaspäin. moottorihan kuluu jos ei saa esilämpöä.

Edelliset omistajat olleet ainakin juttujensa perusteella yhtä tarkkoja, ja niitä edellisiä omistajia ei yleensä koskaan ole ollut enimmillään kuin pari kolme, joten nopeita haastatella ostotilanteessa :)
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

kyllä se oma tuore(ostettu15.2) saksan tuliainen ei tänään enää törähtännyt käyntiin kun pakkasta oli ollut yöllä -30 ja aamupäivästä -20 :P ... taitaapi kyllä johtua siitä että ei ole mitään lämmittimiä vielä laitettu kiinni autoon :P
Autona siis E 300 TDA -94
Huomenna täytyy alkaa laittamaan letkulämppäriä kiinni ettei rasitetta hyvää konetta turhaan :wink:

Mutta kylläpä se siitä iltapäivästä tulille sitten lähti kun otti käyttöön "hyvät" vanhanajan konstit käyttöön.... :lol: sisätilan lämppäri koneen alle ja kuumailmapuhaltimella suodatin lämpöseksi ja virtaa lisää niin törähti heti ja kyllä kävi muuten nätisti, on se vaan tuo kutosen ääni niin mukavaa korville :D
*******
Viestit: 2068
Liittynyt: 16.12.2006 18:19

Viesti Kirjoittaja ******* »

Benzo kirjoitti:Varmaan lähtis ei sillä, mutta meidän autoja ei ole "koskaan" käynnistetty ilman lohkolämppäriä jos keli on +5 tai siitä alaspäin. moottorihan kuluu jos ei saa esilämpöä.

Edelliset omistajat olleet ainakin juttujensa perusteella yhtä tarkkoja, ja niitä edellisiä omistajia ei yleensä koskaan ole ollut enimmillään kuin pari kolme, joten nopeita haastatella ostotilanteessa :)
Kah, onhan tiällä muitakin jotka aattelloo samalla tavalla kuin miekin tuosta auton lämmitämisestä 8).
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Näinhän sitä tulee menetellä, kuten edellisissä viesteissä kirjoitettiin.

Aina autoa ei ole kuitenkaan mahdollista laittaa roikkaan/sulake voi kärähtää esim tolpasta, joku nykäisee piuhan ilkeyksissään irti jne.

Minä en ainakaan kehtaa pomolle mennä töissä sitten selvittelemään poissaoloani: "Rakastan joutavaa rautaa niin paljon, että en raaskinut käynnistää ilman lämmitystä."

Ei se auto siitä piloille mene, jos joskus joutuu väkisin käynnistämäänkin. Jos menee hajalle muutamasta pakollisesta kylmäkäynnistyksestä, niin löyhä se on ollut jo valmiiksi.
124.023
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Tänään vento -27 ilman roikkaa(ku roikka unohtu), mut eipä nuissa omissa bensavehkeissä koskaan ole ollut ongelmaa tässä lajissa.
Ne siitä miksikään mene jos joskus lyö kylmästä käyntiin, harvoin nuista koneet loppuu muutenkaan(poislukien ford).
Jos ei kulje niin kromaa se.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Jokke79 kirjoitti:
Benzo kirjoitti:Varmaan lähtis ei sillä, mutta meidän autoja ei ole "koskaan" käynnistetty ilman lohkolämppäriä jos keli on +5 tai siitä alaspäin. moottorihan kuluu jos ei saa esilämpöä.

Edelliset omistajat olleet ainakin juttujensa perusteella yhtä tarkkoja, ja niitä edellisiä omistajia ei yleensä koskaan ole ollut enimmillään kuin pari kolme, joten nopeita haastatella ostotilanteessa :)
Kah, onhan tiällä muitakin jotka aattelloo samalla tavalla kuin miekin tuosta auton lämmitämisestä 8).

Kappas en ole yksin :wink:

Mutta kuten Hemingway totesi, eihän kaikilla todellakaan aina ole mahdollista tehdä noin, jne.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tänään oli hauskaa käynnistellä 1,6D laina-Escoa. Roikan päässä oli aamulla pari tuntia ollut, mutta... :oops:

Hehkuvalo paloi noin minuutin, saattelemaan joutui startilla noin 10sek. Ja kun vihdoin alkoi omillaan käymään, oli tienoo valkoisen sauhun peitossa ja meteli korviahuumaava. Öljyvalo sammui samantien kun kone käynnistyi, eli kait se vastus siellä pellin alla jotain oli lämmittänyt. Lämmintä alkoi suuttimista tulemaan sisälle noin 10km varovaisen köröttelyn jälkeen. Vaihdevivusto tuntui yhteen hitsatulta, parilla kädellä joutui raakavääntöiselle moottorille isompia pykälilä tarjoilemaan... :lol: Siihen asti täytyi puristaa rattia ja varoa henkäilemästä kohti laseja. Pakkasmittari näytti meillä aamutuimaan lukemaa -28c.

Mersun kun noissa lämpötilalukemissa roikan päästä avaimesta kääntämällä tulille herättää, niin ulkona paukkuvan pakkasen aistii ainoastaan siitä että vaihdekepukka liikkuu vähän normaalia kankeammin ja ovi paukahtaa kovemman kuuloisesti kiinni. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

No Lada ainakin loukkaantuu, jos sitä alkaa roikalla sohia alle -30-asteen pakkasissa. :lol: Eihän se käyttöohjekaan vielä tuossa vaiheessa kehota moiseen humpuukiin ryhtyä. :wink:

Melekeen se -10-astetta on mittariin tultava, ennen kuin minä riisiäkään lähden sähköistämään. Pientä se on kuluminen käynnistettäessä verrattuna siihen kun ruoska alkaa heilua! :twisted:
Kuva
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Noni. :evil: Eipä jaksanut Wolfgangin vanha akku jysäyttää isolohkoa kylmänä käyntiin (tolpassa ei virtaa, prkl PSOAS :evil: ). Pakkasta vain 17 astetta ja vain viikon seisonut parkkipaikalla. Pitäs ilmeisesti investoida uusi 100Ah akku vihdoin viimein. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Wikke kirjoitti:, prkl PSOAS :evil: ). :
Onko tämä lyhenne sanoista "Paskat Sinä Opiskelija Asuntoa Saa" :)
Jos ei kulje niin kromaa se.
mclean
Viestit: 5
Liittynyt: 23.2.2007 9:53

Viesti Kirjoittaja mclean »

Kyllä koneet herkästi oppii roikkaan. Nimittäin kone käy roikasta herkästi ja vetää heti kunnolla ja sitte sillä myös lähetään heti reippaasti vedättelemään. On muistettava että öljytila öljyineen on kuitenkin yhtä kylmä, kuin ilman lämmitystäkin ja silloin kylmä öljy ei voitele kunnolla. Kone kuluu kovasti niinä ensimmäisinä revityskilometreinä. Kone ei opi roikkaan, jos käyttää sitä alkuun rauhassa ihan kuin ilman lämmitystäkin.

Se starttipilottiin oppiminen on sitten ihan eri juttu. Se johtuu rajun käynnistyksen aiheuttamasta ylimpien männänrengasurien väljenemisestä. Se voi nähdä silmällä, kun avaa uudenkin pilottiin opetetun koneen.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1591
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jarno.V kirjoitti:Onko tämä lyhenne sanoista "Paskat Sinä Opiskelija Asuntoa Saa" :)
Khyl :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pahasetä
Viestit: 4
Liittynyt: 04.8.2006 15:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pahasetä »

1018 Ategon -04 joutunu turauttaan -33 asteesta ilman roikkaa käyntiin, kun webastokin heitti toimimasta. Hehkutustahan noissa vehkeissä ei enää oo...jonnin aikaa joutu sahaamaan.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Daimler kirjoitti:http://www.radiorex.fi/pages/paikallisu ... ewsid=9851

Omalla tyylillä.. :roll:
:rollin: ei mulla kyllä ihan tuollaisia menetelmiä ole ainakaan käytössä tuohon mun saksan tuliaiseen,siihen riittää ihan tuo bilistemaan sisätilanlämmitin :whistle:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”