Miten kylmästä lämmittämättä käyntiin ?
Tuli nyt testattua tuon hehkuvikaisen (toinen topic) S123 300TDT:n käynnistyvyyttä. Auto jäi päivällä ropeltamisen jälkeen laittamatta roikkaan, ajattelin illalla vielä käydä kylmänä kokeilemassa että hehkuttaako. Kokeilin samantein käynnistää, meleko vaikeetahan tuo oli. Joissain 123:n ohjeissa käsketään kylmänä startata kaasu pohjassa. Normaalisti kaasuun ei tuossa autossa tarvitse hipaistakaan. Kokeilin tuota ja sahasin pitkään. Kun nostin kaasun ylös niin lähti laakista.
Tää on ihan kohta valmis.
Rässihän se on ruvennu oikein urheilumielelle tuon kylmäkäynnistyksen kanssa. Olisko nuo Trans-Ural-rallissakin käytetyt 20W-60:set sitten kuitenkin paremmat, mitä? Kuta jäykempi öljö, sitä vahvemman öljönpaineen se muodostaa putkiin. Näinhän se on. Tuota voi talvella käyttää myös käsirasvana.
Tää on ihan kohta valmis.
Tuossa puoltuntia sitten rykäsin käymään kolmenkympin pakkasesta, ei ollu jostain syystä lämmenny viuviuviu... ja lähtihän se. Virtaa oli kyllä mutta taitaa 10W40 castrollit olla aika jäykkää tavaraa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
Päivitellääs vähän:
-25 *C pakkasessa, puoli tuntia kerkesi olemaan roikassa, kunnes tuli lähtö...
Hehkut heräsi henkiin toisella yrittämällä, mutta startissa meinasi loppua virta... Juuri ja juuri jaksoi pyörähtää, samalla sammui koko kiposta muut valot. Lähti kumminkin käymään, minkä jälkeen vilkutteli peilin valoja hetkisen. Käydä nakutti kummiskin...
Pitää vissiin hommata uusi akku... Ensi talveksi...
-25 *C pakkasessa, puoli tuntia kerkesi olemaan roikassa, kunnes tuli lähtö...
Hehkut heräsi henkiin toisella yrittämällä, mutta startissa meinasi loppua virta... Juuri ja juuri jaksoi pyörähtää, samalla sammui koko kiposta muut valot. Lähti kumminkin käymään, minkä jälkeen vilkutteli peilin valoja hetkisen. Käydä nakutti kummiskin...
Pitää vissiin hommata uusi akku... Ensi talveksi...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Meillä kun tuli laitettua talviautoon lohkolämmitin LLL:n pajan myötävaikutuksella (vähä hitsattiin) niin jopa lähtee nätisti. Äkkiä piti ottaa näpit avaimilta tänä aamuna ennenko männöö startti pa*kaks.Daimler kirjoitti:W123 230CE korinvaihto lähti pyörimään -26 pakkasesta.Lohkolämmitin edelleen rikki..
Talviautona siis W123 250. Hyvä talviauto, laakerit lonkottaa ja kaasari kettuilee mutta lämmin on kajuutta 15 minuutin jälkeen. Bensaa menee altakin 17 litraa kaupunkissa. Köyhän kuutonen.
Samaa vikaa oli meilläkinpäin. Tuli vaihdettua hehkut mutta vähä mietin oliskohan tuo tokeentunut pelkällä lämpöanturin liitoksen hinkkaamisella.Petri K kirjoitti:Ei kyllä pala hehkun valokaan joten jotain vikaa sillä suunnalla.
Tää on ihan kohta valmis.
Viime talvena tuli rykäistyä 200D käymään 28 pakkasesta ilman mitään
ongelmia. Autossa oli tuolloin 72Ah halvannäköinen saksanakku, joka isossa telineessään kököttää vieläkin.
Tänä talvena on pakkasennätys vailla roikkaa noin -20, ja edelleenkin sama "alimittainen" halpisakku pyörittää auton kiukulla käyntiin. Saas kattoo siirretäänkö toi patteri seuraavaan autoon kun saksanseisojasta veto loppuu...
Roikassahan toi on normaalisti sen 1-2h ennen ajoonlähtöä, niin kotona kuin maailmallakin. Paineet nousee RF5w50-llä aika nopsaan, oli auto seinässä tai ei. Tosin sekuntti on pitkänkuuloinen aika ilman öljynpaineita käyvälle koneelle.
Sen verran vielä käynnistyvyydestä, että työmatkakulkineen virkaa aiemmin toimittanut Mitsu lähti yhtä iloisesti käymään roikalla tai ilman, mutta käynti kuulosti paljon kamalammalta. Oli niinkuin tuo mainio 6,2D halkaistuna siten että 4 pyttyä kävisi omalla sulosoinnillaan ja neljä muuta kiertokankea mäntineen kolisisivat pitkin lohkon kylkiä.
ongelmia. Autossa oli tuolloin 72Ah halvannäköinen saksanakku, joka isossa telineessään kököttää vieläkin.
Tänä talvena on pakkasennätys vailla roikkaa noin -20, ja edelleenkin sama "alimittainen" halpisakku pyörittää auton kiukulla käyntiin. Saas kattoo siirretäänkö toi patteri seuraavaan autoon kun saksanseisojasta veto loppuu...
Roikassahan toi on normaalisti sen 1-2h ennen ajoonlähtöä, niin kotona kuin maailmallakin. Paineet nousee RF5w50-llä aika nopsaan, oli auto seinässä tai ei. Tosin sekuntti on pitkänkuuloinen aika ilman öljynpaineita käyvälle koneelle.
Sen verran vielä käynnistyvyydestä, että työmatkakulkineen virkaa aiemmin toimittanut Mitsu lähti yhtä iloisesti käymään roikalla tai ilman, mutta käynti kuulosti paljon kamalammalta. Oli niinkuin tuo mainio 6,2D halkaistuna siten että 4 pyttyä kävisi omalla sulosoinnillaan ja neljä muuta kiertokankea mäntineen kolisisivat pitkin lohkon kylkiä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Eihän siellä nyt tänään mitenkään erityisen kylmä ollut, jotain -25-astetta. Hyvin se lada taas muutaman päivän seisomisen jälkeen sieltä hangesta heräsi, kunhan sai sen vaan ensin kaivettua esiin.
Lambohan se sieltä paljastuu
Lambohan se sieltä paljastuu
no tuossa oli viikonloppuna mursu w124 yön yli -23 asteen pakkasilla ja nätisti lähti käyntiin ilman roikkaa tms. moottorin ääni oli ehkä hieman hakeva mut ei ongelmia
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Varmaan lähtis ei sillä, mutta meidän autoja ei ole "koskaan" käynnistetty ilman lohkolämppäriä jos keli on +5 tai siitä alaspäin. moottorihan kuluu jos ei saa esilämpöä.
Edelliset omistajat olleet ainakin juttujensa perusteella yhtä tarkkoja, ja niitä edellisiä omistajia ei yleensä koskaan ole ollut enimmillään kuin pari kolme, joten nopeita haastatella ostotilanteessa
Edelliset omistajat olleet ainakin juttujensa perusteella yhtä tarkkoja, ja niitä edellisiä omistajia ei yleensä koskaan ole ollut enimmillään kuin pari kolme, joten nopeita haastatella ostotilanteessa
kyllä se oma tuore(ostettu15.2) saksan tuliainen ei tänään enää törähtännyt käyntiin kun pakkasta oli ollut yöllä -30 ja aamupäivästä -20 ... taitaapi kyllä johtua siitä että ei ole mitään lämmittimiä vielä laitettu kiinni autoon
Autona siis E 300 TDA -94
Huomenna täytyy alkaa laittamaan letkulämppäriä kiinni ettei rasitetta hyvää konetta turhaan
Mutta kylläpä se siitä iltapäivästä tulille sitten lähti kun otti käyttöön "hyvät" vanhanajan konstit käyttöön.... sisätilan lämppäri koneen alle ja kuumailmapuhaltimella suodatin lämpöseksi ja virtaa lisää niin törähti heti ja kyllä kävi muuten nätisti, on se vaan tuo kutosen ääni niin mukavaa korville
Autona siis E 300 TDA -94
Huomenna täytyy alkaa laittamaan letkulämppäriä kiinni ettei rasitetta hyvää konetta turhaan
Mutta kylläpä se siitä iltapäivästä tulille sitten lähti kun otti käyttöön "hyvät" vanhanajan konstit käyttöön.... sisätilan lämppäri koneen alle ja kuumailmapuhaltimella suodatin lämpöseksi ja virtaa lisää niin törähti heti ja kyllä kävi muuten nätisti, on se vaan tuo kutosen ääni niin mukavaa korville
Kah, onhan tiällä muitakin jotka aattelloo samalla tavalla kuin miekin tuosta auton lämmitämisestä .Benzo kirjoitti:Varmaan lähtis ei sillä, mutta meidän autoja ei ole "koskaan" käynnistetty ilman lohkolämppäriä jos keli on +5 tai siitä alaspäin. moottorihan kuluu jos ei saa esilämpöä.
Edelliset omistajat olleet ainakin juttujensa perusteella yhtä tarkkoja, ja niitä edellisiä omistajia ei yleensä koskaan ole ollut enimmillään kuin pari kolme, joten nopeita haastatella ostotilanteessa
Näinhän sitä tulee menetellä, kuten edellisissä viesteissä kirjoitettiin.
Aina autoa ei ole kuitenkaan mahdollista laittaa roikkaan/sulake voi kärähtää esim tolpasta, joku nykäisee piuhan ilkeyksissään irti jne.
Minä en ainakaan kehtaa pomolle mennä töissä sitten selvittelemään poissaoloani: "Rakastan joutavaa rautaa niin paljon, että en raaskinut käynnistää ilman lämmitystä."
Ei se auto siitä piloille mene, jos joskus joutuu väkisin käynnistämäänkin. Jos menee hajalle muutamasta pakollisesta kylmäkäynnistyksestä, niin löyhä se on ollut jo valmiiksi.
Aina autoa ei ole kuitenkaan mahdollista laittaa roikkaan/sulake voi kärähtää esim tolpasta, joku nykäisee piuhan ilkeyksissään irti jne.
Minä en ainakaan kehtaa pomolle mennä töissä sitten selvittelemään poissaoloani: "Rakastan joutavaa rautaa niin paljon, että en raaskinut käynnistää ilman lämmitystä."
Ei se auto siitä piloille mene, jos joskus joutuu väkisin käynnistämäänkin. Jos menee hajalle muutamasta pakollisesta kylmäkäynnistyksestä, niin löyhä se on ollut jo valmiiksi.
124.023
Jokke79 kirjoitti:Kah, onhan tiällä muitakin jotka aattelloo samalla tavalla kuin miekin tuosta auton lämmitämisestä .Benzo kirjoitti:Varmaan lähtis ei sillä, mutta meidän autoja ei ole "koskaan" käynnistetty ilman lohkolämppäriä jos keli on +5 tai siitä alaspäin. moottorihan kuluu jos ei saa esilämpöä.
Edelliset omistajat olleet ainakin juttujensa perusteella yhtä tarkkoja, ja niitä edellisiä omistajia ei yleensä koskaan ole ollut enimmillään kuin pari kolme, joten nopeita haastatella ostotilanteessa
Kappas en ole yksin
Mutta kuten Hemingway totesi, eihän kaikilla todellakaan aina ole mahdollista tehdä noin, jne.
Tänään oli hauskaa käynnistellä 1,6D laina-Escoa. Roikan päässä oli aamulla pari tuntia ollut, mutta...
Hehkuvalo paloi noin minuutin, saattelemaan joutui startilla noin 10sek. Ja kun vihdoin alkoi omillaan käymään, oli tienoo valkoisen sauhun peitossa ja meteli korviahuumaava. Öljyvalo sammui samantien kun kone käynnistyi, eli kait se vastus siellä pellin alla jotain oli lämmittänyt. Lämmintä alkoi suuttimista tulemaan sisälle noin 10km varovaisen köröttelyn jälkeen. Vaihdevivusto tuntui yhteen hitsatulta, parilla kädellä joutui raakavääntöiselle moottorille isompia pykälilä tarjoilemaan... Siihen asti täytyi puristaa rattia ja varoa henkäilemästä kohti laseja. Pakkasmittari näytti meillä aamutuimaan lukemaa -28c.
Mersun kun noissa lämpötilalukemissa roikan päästä avaimesta kääntämällä tulille herättää, niin ulkona paukkuvan pakkasen aistii ainoastaan siitä että vaihdekepukka liikkuu vähän normaalia kankeammin ja ovi paukahtaa kovemman kuuloisesti kiinni.
Hehkuvalo paloi noin minuutin, saattelemaan joutui startilla noin 10sek. Ja kun vihdoin alkoi omillaan käymään, oli tienoo valkoisen sauhun peitossa ja meteli korviahuumaava. Öljyvalo sammui samantien kun kone käynnistyi, eli kait se vastus siellä pellin alla jotain oli lämmittänyt. Lämmintä alkoi suuttimista tulemaan sisälle noin 10km varovaisen köröttelyn jälkeen. Vaihdevivusto tuntui yhteen hitsatulta, parilla kädellä joutui raakavääntöiselle moottorille isompia pykälilä tarjoilemaan... Siihen asti täytyi puristaa rattia ja varoa henkäilemästä kohti laseja. Pakkasmittari näytti meillä aamutuimaan lukemaa -28c.
Mersun kun noissa lämpötilalukemissa roikan päästä avaimesta kääntämällä tulille herättää, niin ulkona paukkuvan pakkasen aistii ainoastaan siitä että vaihdekepukka liikkuu vähän normaalia kankeammin ja ovi paukahtaa kovemman kuuloisesti kiinni.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
No Lada ainakin loukkaantuu, jos sitä alkaa roikalla sohia alle -30-asteen pakkasissa. Eihän se käyttöohjekaan vielä tuossa vaiheessa kehota moiseen humpuukiin ryhtyä.
Melekeen se -10-astetta on mittariin tultava, ennen kuin minä riisiäkään lähden sähköistämään. Pientä se on kuluminen käynnistettäessä verrattuna siihen kun ruoska alkaa heilua!
Melekeen se -10-astetta on mittariin tultava, ennen kuin minä riisiäkään lähden sähköistämään. Pientä se on kuluminen käynnistettäessä verrattuna siihen kun ruoska alkaa heilua!
Kyllä koneet herkästi oppii roikkaan. Nimittäin kone käy roikasta herkästi ja vetää heti kunnolla ja sitte sillä myös lähetään heti reippaasti vedättelemään. On muistettava että öljytila öljyineen on kuitenkin yhtä kylmä, kuin ilman lämmitystäkin ja silloin kylmä öljy ei voitele kunnolla. Kone kuluu kovasti niinä ensimmäisinä revityskilometreinä. Kone ei opi roikkaan, jos käyttää sitä alkuun rauhassa ihan kuin ilman lämmitystäkin.
Se starttipilottiin oppiminen on sitten ihan eri juttu. Se johtuu rajun käynnistyksen aiheuttamasta ylimpien männänrengasurien väljenemisestä. Se voi nähdä silmällä, kun avaa uudenkin pilottiin opetetun koneen.
Se starttipilottiin oppiminen on sitten ihan eri juttu. Se johtuu rajun käynnistyksen aiheuttamasta ylimpien männänrengasurien väljenemisestä. Se voi nähdä silmällä, kun avaa uudenkin pilottiin opetetun koneen.