Vinkki: miten auki torx ruuvi missä keskellä tappi
Vinkki: miten auki torx ruuvi missä keskellä tappi
Mersussa on siellä täällä vihaisen insinöörin suunnittelemia torx ruuveja joihin ei tavallinen avain käy koska reiän keskellä möllöttää piikki tai tappi estäen tavallisen avaimen käytön. Tällaisia ruuveja on ainakin M111 moottorin tyhjäkäynnin säätimessä. Lyö tapit poikki tylpällä puukonkärjellä tms. niin saat ruuvit auki tavallisella torx hylsyllä
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
Juu, kyseessä on ns. "Tamper-proof Torx" eli suomeksi tampionvarma . Tarkottaa että tavan tampiot ei mene niitä ruuveja vääntelemään kun niihin ei tavan torksi sovi. Tosin hyvinvarustetusta työkalukaupasta saa noita reikäpäätorksiavaimia joilla voi saada paljon tuhoa aikaan...
I drive an Opel. What's your excuse?
juu, minäkin olen noita reikäpäätorxeja aina lainaillut mutta nyt piti ruuvit saada auki vaihtoehtona auton jääminen pihaan joten valitsin hennon väkivallan Ruuvien funktio lienee juuri tampioesto joka ei tositampioon enää tehonnut Eikä nuo edes särkyneet, tappi katkiaa siististi kuin veitsellä leikaten! Turhaa painonlisäystä moiset...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
Robotti
Helpompi kasata vehkeet automaattisyöttöisillä koneilla, kun ruuvit pysyvät työkalun kärjessä ilman jousivirityksiä.Juhis kirjoitti:Onko muuten Torxiilla (tampiolla tai ilman) joku oikein tieteellinen selitys.
Norsumersu
*kröhöm* Tervetuloa, hyvät tieteenharjoittajat, tälle virtuaaliluennolle,
jonka meille pitää Lempäälän keskiolut-, historia- ja ropaamis-instituutin johtaja Rässi Muinainen.
-Kiitosh. Torxien syntyyn liittyy momentinrajoituksen kehittyminen teollisuuden ruuvinvääntimissä.
Philips-kanta on suunniteltu sellaiseksi, että kun momentti on täysi, nousee ruuvauskärki pois kannasta.
Tälläistä rajoitusta Torxeissa ei ole.
Nyt, jos kerta voimme rajoittaa kiristysmomenttia koneella, saamme tasaisemmat kiristysarvot ja laatu paranee.
Näin. Soittaakapa, dosentti , taksi!
Ainiin, lisätietoja niitä kaipaaville: http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
jonka meille pitää Lempäälän keskiolut-, historia- ja ropaamis-instituutin johtaja Rässi Muinainen.
-Kiitosh. Torxien syntyyn liittyy momentinrajoituksen kehittyminen teollisuuden ruuvinvääntimissä.
Philips-kanta on suunniteltu sellaiseksi, että kun momentti on täysi, nousee ruuvauskärki pois kannasta.
Tälläistä rajoitusta Torxeissa ei ole.
Nyt, jos kerta voimme rajoittaa kiristysmomenttia koneella, saamme tasaisemmat kiristysarvot ja laatu paranee.
Näin. Soittaakapa, dosentti , taksi!
Ainiin, lisätietoja niitä kaipaaville: http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
Pro HVM