Vinkki: miten auki torx ruuvi missä keskellä tappi

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Vinkki: miten auki torx ruuvi missä keskellä tappi

Viesti Kirjoittaja juha »

Mersussa on siellä täällä vihaisen insinöörin suunnittelemia torx ruuveja joihin ei tavallinen avain käy koska reiän keskellä möllöttää piikki tai tappi estäen tavallisen avaimen käytön. Tällaisia ruuveja on ainakin M111 moottorin tyhjäkäynnin säätimessä. Lyö tapit poikki tylpällä puukonkärjellä tms. niin saat ruuvit auki tavallisella torx hylsyllä :)
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Voihan kaiken aina rikkoakin, tai sitten voi ostaa sellaisen torx-avaimen, missä reikä keskellä. Sopii mainiosti juuri tuohon tarkoitukseen :roll:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Juu, kyseessä on ns. "Tamper-proof Torx" eli suomeksi tampionvarma :oops: . Tarkottaa että tavan tampiot ei mene niitä ruuveja vääntelemään kun niihin ei tavan torksi sovi. Tosin hyvinvarustetusta työkalukaupasta saa noita reikäpäätorksiavaimia joilla voi saada paljon tuhoa aikaan... :roll: :twisted:

Kuva
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

juu, minäkin olen noita reikäpäätorxeja aina lainaillut mutta nyt piti ruuvit saada auki vaihtoehtona auton jääminen pihaan joten valitsin hennon väkivallan :) Ruuvien funktio lienee juuri tampioesto joka ei tositampioon enää tehonnut :wink: Eikä nuo edes särkyneet, tappi katkiaa siististi kuin veitsellä leikaten! Turhaa painonlisäystä moiset...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
Juhis
Viestit: 324
Liittynyt: 05.11.2005 21:24
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Juhis »

Onko muuten Torxiilla (tampiolla tai ilman) joku oikein tieteellinen selitys, vai onko ne vain normaali rikos ihmiskuntaa vastaan vrt vaikkapa calixien ja defojen erilaiset liittimet :?:
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Robotti

Viesti Kirjoittaja markku »

Juhis kirjoitti:Onko muuten Torxiilla (tampiolla tai ilman) joku oikein tieteellinen selitys.
Helpompi kasata vehkeet automaattisyöttöisillä koneilla, kun ruuvit pysyvät työkalun kärjessä ilman jousivirityksiä.
Norsumersu
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

*kröhöm* Tervetuloa, hyvät tieteenharjoittajat, tälle virtuaaliluennolle,
jonka meille pitää Lempäälän keskiolut-, historia- ja ropaamis-instituutin johtaja Rässi Muinainen.
-Kiitosh. Torxien syntyyn liittyy momentinrajoituksen kehittyminen teollisuuden ruuvinvääntimissä.
Philips-kanta on suunniteltu sellaiseksi, että kun momentti on täysi, nousee ruuvauskärki pois kannasta.
Tälläistä rajoitusta Torxeissa ei ole.
Nyt, jos kerta voimme rajoittaa kiristysmomenttia koneella, saamme tasaisemmat kiristysarvot ja laatu paranee.
Näin. Soittaakapa, dosentti , taksi!
Ainiin, lisätietoja niitä kaipaaville: http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
Pro HVM
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Miksi noista pitää tehdä niin monimutkaisia? Pikkuserkku toi kanadasta meisselin ja laatikollisen ruuveja. Niissä on neliön muotoinen kanta. Ei paljo heilu eikä lipsu (ruuvi)meisselin päässä :lol:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
Avatar
Juhis
Viestit: 324
Liittynyt: 05.11.2005 21:24
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Juhis »

Kiitän. Nyt ei tartte enää viettää unettomia öitä torxia murehtien :?
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ääni Juhan ratkaisulle, tuntuu jotenkin omimmalle. 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”