2.65 perän vaihto 2.87:aan. Kannattaako?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

2.65 perän vaihto 2.87:aan. Kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Perä on äännellyt pidemmän aikaa ja ongelmaksi on muodostunut
2.65 perän huono saatavuus. ST-miehet ovat ilmeisesti hajottanut jo merkittävän osan suomen 2.65 peristä.

Ajattelin laittaa tilalle 2.87:an. Äkkiseltään laskettuna tämä nostaa kierroksia 200 rpm 100km/h vauhdissa. Mitenkäs polttoaineen kulutus?
Kierrokset nousee mutta moottorin ei tarvii tehdä yhtä paljon töitä eli
kulutus ei välttämättä nouse merkittävästi. Pumppu on kyllä säädetty ja antaa ahtoja aika herkästi.

Autona on W201 2,5 TD automaatti. Ajo on seka-ajoa n. 50/50 (maantie/kaupunki).

Oisko kellään kokemuksia vastaavanalaisesta välityksen vaihdosta?
Kannattaisko odotella alkuperäistä 2.65:sta? Ei kyllä jaksaisi enää nykyistä kuunnella...
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuohan on jotakuinkin sama välitys kuin on 300D automaatissa. Käy vaikka koeajolla sellaisella, niin saat tuntumaa. En usko kulutuksen nousevan, sillä vaikka kierrokset nousevatkin, niin turbiinin luisto vähenee vastaavasti. Kyllä tuo 2.87 sopii suomalaiseen liikenteeseen ihan hyvin. 2.65 on 80-kympin vauhdissa vähän pitkä, tahtoo voima hukkua turbiinin luistoon.

Jos perän vaihdat, niin joudut vaihtamaan samalla nopeusmittarin. Perä ja mittari ovat nimittäin pari. Minulta löytyy w124-mittari tuolle välitykselle, en tiedä sopiiko 190:een.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

http://www.kabamus.com/garage/gears.html tuolla laskurilla voi vähän pähkäillä kierrosluvun ja nopeuden suhdetta eri välityksillä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Eikös se perä kannata avata ja kahtoa mikä sieltä on mennyt. Laakerointi nyt ei valtavasti maksa, varmasti vähemmän kuin vaihto-osa?
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Spudenius
Viestit: 115
Liittynyt: 09.9.2006 18:30
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Oon sen verran tarkka että tiedän että kun avaan sen niin vaihtoon menee
koko tasauspyörästö sekä laakerit+tiivisteet. Osien hinta n.300-400 EUR
+ omaa aikaa päivän verran. Tasauspyörästö+laakerit siitä on melko
varmasti mennyt. En tiedä onko pinioni+isopyörä (mikäs sen nimi olikaan?) jo kuluneet piloille.
Vähemmällä pääsen jos vaihdan ehjän tilalle.
Sen jälkeen voi jossain vaiheessa diagnosoida sen vanhan perän ja ehkä
kunnostaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”