Auton ilmansuodatin saattaa tukkeutua.
Auton ilmansuodatin saattaa tukkeutua.
Viimeksi muokannut dealer, 18.4.2007 22:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Samaa tulee meilläkin vastaan valitettavan usein
Tuskimpa on ihan liitoittelua sanoa, että imansuodatin on yksi auton huonoiten huolletuista kohteista.
Tuskimpa on ihan liitoittelua sanoa, että imansuodatin on yksi auton huonoiten huolletuista kohteista.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Ei ole saksalainen ingenjööri osannut laskea suomessa ilmassa olevan pölyn määrää oikein. Sorateillä ajelu ja nastarenkaiden sekä hiekotuksen aiheuttama pöly kyllä tukkii suodattimen helposti. Milloinkahan keksivät autoihin varoitusvalon tuolle, työkoneissa ja traktoreissahan syttyy merkkivalo kun paine-ero ilmansuodattimen yli kasvaa tietyn rajan yli (eli suodatin ahdistaa ilman kulkua).
I drive an Opel. What's your excuse?
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Tässähän tämä totuus tuli.AM kirjoitti:Parempi kun ei ole varoitusvaloja, vaihtaa silloin kun huoltoohjelma käskeekin, eipä tuo niin kallis osa ole
On jotenkin oudolla tavalla huvittavaa kuunnella uusautoinnokkaan työkaverin selittämisiä kuinka kivoja noi uusien autojen huoltoja helpottavat apulaitteet on. Ei tarvi enää käsiäkään ollenkaan liata kun näkee suoraan kojelaudasta että basfit/apsit/espit on nyt rikki. Ja kuulemma ajotietokoneesta pystyy räpläämään esille että nyt vika onkin itse vikatunnistusjörjestelmässä eikä itse toimilaitteessa.
Mutta noiden tunnistimien ideahan taitaakin olla tehdä mahdolliseksi se autovalmistajan märkä uni, että liikkumistarpeen yllättäessä haetaan kivijalkaliikkeestä uusi auto, ja liikutaan sillä niin kauan kuin se vain toimii. Sitten kun ei enää toimi tulee omistajan harkittavaksi, että vaihdetaanko viallinen osakokonaisuus vai koko auto.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Onhan nuita ärsyttäviä valoja jo vm-85 2,0deessä
Öljyn vähyydestä varotellaan näkeehän sen jos ö-paine valo syttyy että on liian vähä öljyä (vai onko siinä semmosta no paine mittari tippuu ainaski)
Vähäsestä jäähytin nesteestä varotellaan kans Huomaahan senkin siitä jos rupiaa lämmöt nousee taikka kabiiniin ei tuu enää lämmintä
Ja bissboyn huomaa siitä ettei tule vettä klasille
Öljyn vähyydestä varotellaan näkeehän sen jos ö-paine valo syttyy että on liian vähä öljyä (vai onko siinä semmosta no paine mittari tippuu ainaski)
Vähäsestä jäähytin nesteestä varotellaan kans Huomaahan senkin siitä jos rupiaa lämmöt nousee taikka kabiiniin ei tuu enää lämmintä
Ja bissboyn huomaa siitä ettei tule vettä klasille
Muutamia huomioita aiheesta ilmansuodatin eri automalleissa.
En mainitse mistä malleista on kyse, jospa keskustelu pysyisi asiallisempana kun kukaan ei koe hänen autoaan moitittavan suotta ja väärin perustein.
- Joittenkin automallien kanssa pitää olla erityisen tarkkana vaihtovälin noudattamisessa ja mieluusti vaihtaa tiheämminkin koska niiden suodattimiin kulkeutuu hiekkaa ja pölyä paljon keskimääräistä enemmän.
Vastikään vaihdoin suodattimen jolla oli ajettu 60000 km enemmän ja monta vuotta kauemmin kuin aloitusviestini kuvan suodattimella mutta se ei ollut lähellekään noin likainen kuin kuvan suodatin.
Vaihtoaika ja kilometrit olivat varmasti tiedossa; auton omistajan sekä huoltokirjaan että suodattimeen tekemät merkinnät täsmäsivät.
- Eräässä automallissa suodattimen vaihdossa voi jäädä yksi letku pois paikaltaan, sitä ei näe päältäpäin eikä huomaa ajossa mutta moottorivaurio on todennäköinen.
- Muuan suuri ajoneuvosuodattimien valmistaja on tehnyt jonkinaikaa erääseen automalliin 1 cm liian lyhyttä suodatinta.
Suodattimen asennus on senverran ahtaaseen paikkaan ettei mittaeroa välttämättä huomaa mutta kyseisen suodattimen käyttö aiheuttaa moottorivaurion jos sillä ajetaan normaalin vaihtovälin verran.
- Eräässä automallissa suodattimen kotelo on sellainen ettei se tue suodatinta hyvin; mikäli suodattimella ajetaan pitkään ja se tukkeutuu imuilma vetää sen pois paikaltaan ja moottori saa suodattamatonta ilmaa; turbo- ja moottorivaurio.
En mainitse mistä malleista on kyse, jospa keskustelu pysyisi asiallisempana kun kukaan ei koe hänen autoaan moitittavan suotta ja väärin perustein.
- Joittenkin automallien kanssa pitää olla erityisen tarkkana vaihtovälin noudattamisessa ja mieluusti vaihtaa tiheämminkin koska niiden suodattimiin kulkeutuu hiekkaa ja pölyä paljon keskimääräistä enemmän.
Vastikään vaihdoin suodattimen jolla oli ajettu 60000 km enemmän ja monta vuotta kauemmin kuin aloitusviestini kuvan suodattimella mutta se ei ollut lähellekään noin likainen kuin kuvan suodatin.
Vaihtoaika ja kilometrit olivat varmasti tiedossa; auton omistajan sekä huoltokirjaan että suodattimeen tekemät merkinnät täsmäsivät.
- Eräässä automallissa suodattimen vaihdossa voi jäädä yksi letku pois paikaltaan, sitä ei näe päältäpäin eikä huomaa ajossa mutta moottorivaurio on todennäköinen.
- Muuan suuri ajoneuvosuodattimien valmistaja on tehnyt jonkinaikaa erääseen automalliin 1 cm liian lyhyttä suodatinta.
Suodattimen asennus on senverran ahtaaseen paikkaan ettei mittaeroa välttämättä huomaa mutta kyseisen suodattimen käyttö aiheuttaa moottorivaurion jos sillä ajetaan normaalin vaihtovälin verran.
- Eräässä automallissa suodattimen kotelo on sellainen ettei se tue suodatinta hyvin; mikäli suodattimella ajetaan pitkään ja se tukkeutuu imuilma vetää sen pois paikaltaan ja moottori saa suodattamatonta ilmaa; turbo- ja moottorivaurio.
wiimax.fi
Ohho...no perumpa sitten puheeni 90tkm..eikai se voi olla noin paljon..no ehkä jos ajelee jossain saksan autobaanoilla Itse olen vaihtanut varmaan turhankin usein, enpä kilometrejä ole katellut vaan kurkannut onko se likainenAri66 kirjoitti: Ootkos katsonut, kuinka usein se huolto-ohjelma käskee?
Se on nimittäin 90 000 km välein
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hyvä pointti.dealer kirjoitti: - Muuan suuri ajoneuvosuodattimien valmistaja on tehnyt jonkinaikaa erääseen automalliin 1 cm liian lyhyttä suodatinta.
Tästä syystä itse lopetin tarvikesuodattimissa säästämisen ja siirryin alkuperäisiin.
Näin on ainakin S210 E 300 TDT:ssä (OM606).dealer kirjoitti: - Eräässä automallissa suodattimen kotelo on sellainen ettei se tue suodatinta hyvin; mikäli suodattimella ajetaan pitkään ja se tukkeutuu imuilma vetää sen pois paikaltaan ja moottori saa suodattamatonta ilmaa; turbo- ja moottorivaurio.
Tosin en ole itse varma tuosta että imuilma sen vetää paikaltaan, ennemmin epäilen virheellistä asennusta sillä suodatinkotelon kansi on todella hankala asettaa oikein.
Omassa oli suodatinkotelo vääntynyt siten, että suodattamatonta ilmaa johtui moottoriin. Ilmeisin syy hutiloiden tehty suodatinkotelon kannen asennus.
Tämä havainto ajalta, jolloin lähestulkoon satavarmasti huollot tehty merkkiliikkeessä ja siten siis alkuperäissuodattimin.
Sitten alkoikin se ilmamassamittarirumba, joka päättyi vasta siihen kun huomasin suodatinkotelon pohjan vääntyneen pysyvästi kieroon.
(Ehkä Dealer ei viitannutkaan em. malliin ja diagnoosia en "ei-ammattilaisena" suoraan tunnista ja asiaan yhdistä, mutta tuo on oma huomioni mainitsemastani mallista.
Toivottavasti avuksi muille kuitenkin).
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
No sillä lailla sen laskeskelin kerran huolto-ohjelmasta, kun itsekin ihmettelin erään huollon jälkeen, että ei umpilikaista suodatinta oltu vaihdettuAM kirjoitti:90tkm..eikai se voi olla noin paljon..
Nyt vaihtuu itse työ tehtynä noin 20-25 tkm välein.
Viimeksi vein uuden alkuperäissuodattimen mukanani huoltoon viime kuussa (ei merkkihuolto) ja sanoin että vaihdetaan taas.
Kaveri kävi laittamaan kiinni suodatinkotelon kantta, tuumasin että annahan kun laitan ite, tiedän ainakin ketä syyttää jos ei osu kohdilleen
Ja kaikki oli tyytyväisiä.
On muuten viimeisen ilmamassamittarin vaihdon jälkeen ajettu aikas pitkä matka
Kiitos tiedosta.Ville S. kirjoitti:Mainittakoon tässä, että öljyttäviä suodattimia ei saa asentaa ilmamassamittarilla varustettuun autoon! Mittari kuolee varmasti viikossa.
Vähän samanmoista uumoilua on ollut, mutta olen itse arvellut "öljyämisen" olevan sen verran kevyttä, että se ei vaikuttaisi.
Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin pienikin öljymäärä ilmamassamittarin peilikirkkaalla anturipinnalla on tosiaan myrkkyä.
Sellaisen huomion tein tuosta 290TD:n putsarista(sama kuin 300?) että siinä ei ole 124:sesta tuttua metallivahvistetta. Kyllähän se siellä pysyy kun tulee sinne väliin puristuksiin mutta kuitenkin. Onkohan noissa alunperin sitä vai onko tuo joku harakiri suodatin? Kuulemma 124:sen suodattimistakin sen jotkut valmistajat ovat jättäneet pois...
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Niissä ei niin väliä ollutkaan kunhan ei käpyjä isompia kurkkuun mennyt, toki kone kuluu jos pölyä menee.Ari66 kirjoitti: Enää ei oo suodattimet semmosia kuin ennen vanhaan, että heitetään "rinkilä" peltikoppaan ja siipiruuvi kiinni.....
Onneksi nykyäänkin kuiten monet ihan vaihdettaviksi rakennettu, yleensä
Esim. bemarissa yleensä helppo, mutta e46 neloskone-valvetronic!?
Ei oikeen ymmärrä mitä vasten se hässäkkä on suunniteltu, ettei kukaan varasta putsaria tietääkö kokkolan bemariasentaja kikkaa tähän
Jos ei kulje niin kromaa se.
Juu tiiän kikan,kaivetaan se koko pömpeli pois sieltä konehuoneesta samalla varoen ettei se pikku nippa katkea joka on siinä haitariputkessa kiinni.Sitten se vaan otetaan kotelo syliin ja ruuvataan ruuvit ja ilmamassamittari irti ja suodatin lähtee irti .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Jarno.V
- Opel - spesialisti
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 30.9.2005 18:12
- Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa
Mulla on just sama konsti ollu, monesti vaan ollu sellanen apinaa koijataan -fiilis silläkohtaa kun kaivaa ilmamassamittarin liitintä irti jne..jari_w123 kirjoitti:Juu tiiän kikan,kaivetaan se koko pömpeli pois sieltä konehuoneesta samalla varoen ettei se pikku nippa katkea joka on siinä haitariputkessa kiinni.Sitten se vaan otetaan kotelo syliin ja ruuvataan ruuvit ja ilmamassamittari irti ja suodatin lähtee irti .
Jos ei kulje niin kromaa se.
Uusissa diesel Hondissa vaihdetaa p-a suodatin vähän samaan tyyliin mutta purettavaa on vaan enemmän kun kaikki akut ja ilmansuodatin kotelot pitää purkaa pois suodattimen tieltä.Tämä toimenpide pitää tehdä aina 40000km:n välein,uskomatonta ettei tuossa kohtaa insinöörit ole ajatelleet yhtään huoltoa.Yli tunti tuhraantuu tuossa suodattimen vaihdossa kun se koko suodattimen jalka pitää loppujen lopuksi irroittaa rintapellistä ja ruuvipenkissä purkaa vielä suodattimen ympäriltä suojapeltejä että itse suodatin päästään irroittamaan,kätevää eikö .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Niinpä hondan kans on tullu muutenkin vietettyä melkoisia "h*pyhoureja Justiinsa tuommosten ratkaisujen takia mitä tuossa aikasemmin selitin.Ei ole ihme että hondat toimii niinkin hyvin koska ne laitetaan 40000km:n kohdilla uuteen uskoon koko auto.Missään muussa autossa ei varmaankaan ole yhtä perusteellista huoltoa 40000km:n välein kuin hondassaHarju kirjoitti:H*py with honda
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Vähän saman tyylinen homma Avensiksessa ja Corollassa, ei tosin mene tuntia, eikä puoltakaan kun on helpommassa paikassa.jari_w123 kirjoitti:Uusissa diesel Hondissa vaihdetaa p-a suodatin vähän samaan tyyliin mutta purettavaa on vaan enemmän kun kaikki akut ja ilmansuodatin kotelot pitää purkaa pois suodattimen tieltä.Tämä toimenpide pitää tehdä aina 40000km:n välein,uskomatonta ettei tuossa kohtaa insinöörit ole ajatelleet yhtään huoltoa.Yli tunti tuhraantuu tuossa suodattimen vaihdossa kun se koko suodattimen jalka pitää loppujen lopuksi irroittaa rintapellistä ja ruuvipenkissä purkaa vielä suodattimen ympäriltä suojapeltejä että itse suodatin päästään irroittamaan,kätevää eikö .
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940