Vinkkejä tuulilasin vaihtoon

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
HVM

Vinkkejä tuulilasin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tarkoitus olisi vaihtaa kuplaan tuulilasi. Osaan homman vaikka silmät ummessa, laseja kun on tullut vaihdeltua joskus runsaastikin. Vai mitä olette mieltä tästä:

-Tiivisteen uraan pyykkipulveria.

-Uraan pyykkinaru.

-Lasi "huulille" ja tempomaan narusta.

Kaikki eivät ole varmaan yhtä taitavia kuin minä, joten yhteisen edun nimissä kerätään nyt tietoa tästäkin aiheesta. :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29219
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jeps, vaikka Fairya liukasteeksi uraan.
Naru kannattaa kiertää niin että päät ovat alalaidasta ristissä 20-30 cm, asennusvaiheessa kaveri pitää lasia paikallaan kun vedät narulla tiivisteen reunaa pellin päälle.
Sivuille noustessa lasia voi taputella varovasti kämmenellä jotta tiiviste painuu uraansa kunnolla.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kitoos! Tuo narujen ristiin veto se olisi jäänyt ilman ohjeistusta tekemättä. :idea:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Sopiva sähköjohto esim. 2.5mm2 käy myös narun sijasta.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Jarno.V kirjoitti:Sopiva sähköjohto esim. 2.5mm2 käy myös narun sijasta.
ja on kestävämpää/liukkaampaa ja muutenkin helpompaa löytää kuin sopeva naru.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ville S. kirjoitti:
Jarno.V kirjoitti:Sopiva sähköjohto esim. 2.5mm2 käy myös narun sijasta.
ja on kestävämpää/liukkaampaa ja muutenkin helpompaa löytää kuin sopeva naru.
Selevä, eli nyt läks eukon kihartimesta piuha. :idea:

Onkos ne isojen poikien asennuskoukut miten käteviä? Varmasti on, miksikäs ne muuten niitä käyttäisivät... :roll: No semmosta koukkua ei nyt tähän rähinään löydy, ei edes virkkuukoukkua. Tukkikoukku taitaa olla aavistuksen karkea värkki tähän hommaan. :shock:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lasi on nyt sitten vaihdettu. Kiitos vinkkejä antaneille. :D
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Koitas vielä ens kerraalla avittaa lasin lähtöä laittamalla kilo TNT:tä, tms. räjähdettä tuulilasin sisäpuolelle :idea:.
Kein siknatuur
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sampo N. kirjoitti:Koitas vielä ens kerraalla avittaa lasin lähtöä laittamalla kilo TNT:tä, tms. räjähdettä tuulilasin sisäpuolelle :idea:.
Ei toinna tuusata kallita paukkuja lasihommiin, se kun irtoaa ihan luomumenetelmin rivakasti pieraisemalla. :D Muut ikkunat pitää toki muistaa laittaa ensin kiinni. :ope:
Wireless
Arjen sankari
Viestit: 1165
Liittynyt: 28.8.2006 19:58

Viesti Kirjoittaja Wireless »

Olipa helppo homma :roll:
Mersu on filosofinen alku autolle.


Pro-HVM

http://www.udo-online.de/
http://www.clinteastwood.net/
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Wireless kirjoitti:Olipa helppo homma :roll:
No ei nyt ihan niinkään. Entinen lasihan lähtee monottamalla, mutta uusi ei mene paikalleen monottamalla. :idea: Tiiviste oli tuhottoman jäykkä ja paksu versus entinen, tai vaikkapa Ladan tiiviste. :shock: paikalleen hierominen kesti noin tunnin. :x

Vikaa on varmasti asentajassa, menetelmissä ja välineissäkin, mutta aikaisempiin lasinvaihtoihin verrattuna oli tosiaankin aika jäykkä leivottava.

Sovitaanko että housut kestävät jalassa jos kysyn mitä liukastetta ammattilaiset asennuksessa käyttää? Hyvä, kiitos.

Mitä ainetta lasisepät asennuksessa käyttää? Astianpesuaine tahtoo kuivua ikävästi kesken asennuksen, kastelemassa saa olla alvariinsa. Jarrukumirasva taas jää tuomiopäivään saakka lasin väliin. :shock:

Onko asennukseen olemassa "oma myrkkynsä", vai ratkaiseeko hommassa pelkkä rutiini?
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Lisää kysymyksiä: 8)

Onpa tuo joskus mietityttänyt, jotta millainen on asennusjärjestys sellaisen lasin kanssa, minkä tiivisteessä on tuo kiila?

Jotta tuleeko se kiila laitettavaksi ennen vai jälkeen, kun lasi on saatu halkaistuksi koriin asennellessa? :roll:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7155
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Myö ollaan lasien vaihosa käytetty luikasteena vaseliiniä. :D Varovaisena saapi olla ettei sotke sisustaa ko. moskalla.

SAmalla saapi vähän ruostesuojausta lasin ympärille. Ainakin toistaiseksi tiivisteetkin on kestäneet. :D
Avatar
Iso-Jukka
Viestit: 349
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

oliskai sen lasin voinu tunkata sillä king kong koon näyttelyesineellä paikalleen? ja myyny lippuja näytökseen:)
Tusbyn Teräs & Tuning
Punkki-Junkkari
Erehtyminen on inhimillistä, mutta todellisen sekasorron luomiseen tarvitaan tietokone. - Paul Ehrlich
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:Myö ollaan lasien vaihosa käytetty luikasteena vaseliiniä. :D Varovaisena saapi olla ettei sotke sisustaa ko. moskalla.

SAmalla saapi vähän ruostesuojausta lasin ympärille. Ainakin toistaiseksi tiivisteetkin on kestäneet. :D
No tiivisteen puolesta minä tässä pelkäsinkin. Kiitos rohkaisusta, nyt ollaan seuraavalla kerralla viisaampia.

Iso-Jukka kirjoitti:oliskai sen lasin voinu tunkata sillä king kong koon näyttelyesineellä paikalleen? ja myyny lippuja näytökseen:)
Voi harmi kun tuli myöhässä tämä hirmusen hyvä vinkki! :supersad:
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

No kaipa itteään vois lasisepäksi kutsua :? kun noita töikseni olen 15 vuotta asennellut :roll: Ei meillä ainakaan mitään rasvoja ole koskaan käytetty,kyllä ne sinne ilmankin uppoaa kun käyttää lempeää avokämmentä,noissa vanhemmissa autoissa kylläkin kannattaa laittaa oikea tuulilasimassa sinne korin ja kumin väliin niin ei tarvitse jälkikäteen kittailla vuotavaa lasia lasin ja kumin väliin on helppo jälkikäteenkin ruutata.
Silikoni ei kuulu sitten tuonne :!: :!:
Jantteri
Viestit: 207
Liittynyt: 04.1.2007 23:18

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

eki kirjoitti:Onpa tuo joskus mietityttänyt, jotta millainen on asennusjärjestys sellaisen lasin kanssa, minkä tiivisteessä on tuo kiila?

Jotta tuleeko se kiila laitettavaksi ennen vai jälkeen, kun lasi on saatu halkaistuksi koriin asennellessa? :roll:
Ainakaan Ladan akkunassa se kiilalista ai vaikuta siihen koriin kiinnittyvään uraan hevon herttasta. Lasin saa irti ja paikalleen vaikka se on siinä tiivisteessä paikallaan. Minä otin lasia vaihtaessa tiivisteen kiiloineen vanhasta lasista uuteen ja nyppäsin muovitetun pyykkinarun avulla paikalleen, liukasteeksi mäntysuopaa.
Puolisen tuntia taisi männä siihen savottaan.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jaakko Parantainen kirjoitti:No kaipa itteään vois lasisepäksi kutsua :? kun noita töikseni olen 15 vuotta asennellut :roll: Ei meillä ainakaan mitään rasvoja ole koskaan käytetty,kyllä ne sinne ilmankin uppoaa kun käyttää lempeää avokämmentä,noissa vanhemmissa autoissa kylläkin kannattaa laittaa oikea tuulilasimassa sinne korin ja kumin väliin niin ei tarvitse jälkikäteen kittailla vuotavaa lasia lasin ja kumin väliin on helppo jälkikäteenkin ruutata.
Silikoni ei kuulu sitten tuonne :!: :!:
Uskon joka sanan, mutta sitä en usko, että minä olisin saanut akkunaruudun paikoilleen ilman liukasteita. :shock: No nythän se tietysti lentää jarrutuksessa eellä ajavan kopittoman verkusonin kuskin niskaan ja katkoo siltä pään :arrow: ti-lasiseppä linnaan. :ttu:

:lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”