Öljytikkua (vanhoja aikoja) ikävä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Öljytikkua (vanhoja aikoja) ikävä

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Itselläni on nyt C 180 Kompressor (W203). Teknisesti nykyaikainen peli, mutta eikö teidänkin mielestänne olisi varmempaa tarkistaa moottoriöljyn määrä tikusta, kuin ajotietokoneen kautta? Muuten Hyvää Uutta Vuotta kaikille Meseläisille!
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

no ihan ehdottoman tyhmä teko tuo öljytikun pois jättäminen :evil:
Kuka luottaa sokeasti ajotietokoneen näyttämään määrään...en minä ainakaan...
Öljytikku merkkivalo ja öljynpaineenmittari tulis löytyä joka pirssistä.
BMW E31 V12
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Täh, tota noin kyllä w203 kopasessa 180 kompurassa on moottoriöljyn tikku ja ajotietokone ei sano muuta kuin että öljyä on liian vähän :!: Nämä tiiselit 200 ja 220 CDI on sitten oikeasti tikuttomia. Katsoppas sinne konehuoneeseen moottorin vasemmalle sivulle takapäähän sillä on punainen tikunpää :?
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Bemareissa tuo tikku homma menee päinvastoin eli bensa vehkeistä tikut puuttuu mutta dieseleistä ne löytyy.Samaa mieltä,ihan älytöntä jättää öljytikku pois :? .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Joo kyllä mun w203 200 kompurasta ainaki tikku löytyy :shock: Tosin tuo on vielä sillä vanhalla koneella :roll:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Joo löytyy se uudemmasta m271 koneestakin.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Taitaa nykyään olla aika marginaalinen se autoilijoiden osa, joka on autostaan öljytikkua haeskellut, saati katsonut. :D
Elektroniikkaa pitää olla, elektroniikka haistelee koko ajan nestepintoja ja kertoo kuljettajalle mahdollisista ongelmista, ei tarvita enää manuaalisia tarkkailu menetelmiä.(Kuinka moni viitsii katsoa öljyt ja kaikki muutkin nestepinnat joka kerta ennen ajoon lähtöä???? :D) Samalla valmistajalle kertyy kustannussäästöä esim. poisjätetystä öljytikusta, joka useiden(ehkä kymmenien/satojen...) tuhansien valmistettujen autojen jälkeen ei olekkaan aivan mitätön summa, joka taasen voidaan lisätä yhtiön tulokseen.. Käyttää tuotekehitykseen.. Luoda uusia innovaatioita...
Itselläni ei varsinaisesti ole mitään esim. nyt tätä öljytikkua vastaan, mutta enpä sitä kyllä kaipaamaankaan jäisi.
BMW 318d -09
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1932
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Veikkaan että yksi syy tikun pois jättämiseen on käyttäjien tapa laittaa öljyjä "varmasti tarpeeksi".

W211:ssä oli jossain vaiheessa sähköanturilla tapana varoittaa ajon aikana liiasta öljystä vaikka tasot oikeasti oli kunnossa.

Nyt ovat taas menneet takaisin tikkuun. Mittaristosta ei saa tarkistettua öljymäärää mutta systeemi kyllä valvoo tasoja ja varoittaa liian vähäisestä öljymäärästä tarpeen tulleen myös ajon aikana.

Aika harvakseltaan itse tulee tikkua tarkisteltua noissakin kun sellainen on. Minusta ihan hyvä se tikku on olla olemassa mutta sitä tärkeämpänä kyllä pidän sitä sähkönenää, paitsi että osaa öljyn laatua tarkkailla niin paljon helpompi tällä systeemillä havaita oikea öljymäärä ajon aikana. Kuten yllä jo joku mainitsi, aika harva sitä tikkua käy lukemassa vaikka sellainen olisikin.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Meillä töissä kun autoja huollan ja korjaan käy tikullisten huolto nopeammin kuin tikuttomien.Tikusta voin tarkistaa öljypinnan hetkessä kun taas tikuttomassa autossa öljypinnan tarkastamiseen menee noin 5min autoa käytellen ja monitoria valvoen :shock: .Jos vielä sattuu että öjyä ei ole tarpeeksi alkaa sama rumba uudestaan,tuossa ajassa tikullinen auto olisi jo luovutettu asiakkaalle :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

^^ Mutta eikös ne korjaamo-olosuhteissa osu nuo öljyt aikalailla kertalaakista oikein..? Ainakin itestä näyttää niin luxus touhulta, kun se öljyletkun piässä killuvan pistoolin mittari näyttää desien kymmenes-osan tarkkuudella läpi virranneen öljyn ja jos tilavuus on tiedossa... :D
BMW 318d -09
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

J.T.S kirjoitti:^^ Mutta eikös ne korjaamo-olosuhteissa osu nuo öljyt aikalailla kertalaakista oikein..? Ainakin itestä näyttää niin luxus touhulta, kun se öljyletkun piässä killuvan pistoolin mittari näyttää desien kymmenes-osan tarkkuudella läpi virranneen öljyn ja jos tilavuus on tiedossa... :D
Juu osuu mutta pakko se öljyntaso on kuitenkin tarkistaa.Korjaamo CD:llä nuo tilavuudetkin on ylhäällä mutta siinäkin tuhraantuu aikaa mennä sitä keskenkaiken tutkimaan jos huollettavana on vähän oudompi malli joten siinäkin olisi vanha kunnon tikku paikallaan :wink: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kyllä se kehitys kehittyy. Ennenvanhaan polttoainetankkikin tarkistettiin mittatikulla ennen kuin keksittiin sijoittaa polttoainemittari kuskin nähtäville. Starttimoottoriakaan ei tarvittu kun auton keulasta löytyi käytännöllinen veivi jolla auton sai tempaistua käyntiin kelillä kuin kelillä. Lohkolämmitinkin oli aivan tarpeeton, peltilaatikollinen hehkuvia hiiliä öljypohjan alla ajoi saman asian :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29219
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllähän öljytikkua kaipaavat eniten autojen omistajat, automaattivaihteiston öljytikun puuttuminen tuntuu oleva kenties vielä ikävämpää kuin moottoriöljytikun.

Mieluummin minäkin tarkistaisin moottoriöljytason tikusta kuin testerillä mutta samapa tuo toisaalta. :?
Kyllä se kehitys kehittyy.
Joo, kehitys menee eteenpäin; enää ei tarvitse "itse" yrittää toheloida vaihteistoöljyjen kanssa kun niiden tasoa ei pysty ilman tikkua tarkistamaan.
Tikun voi tietysti ostaa mutta noin 60 euroa ylittää monen mersumiehen kipurajan totaalisesti. :lol:
Omien tikkuviritysten luotettavuudesta on muodostunut hieman, hmm, erikoinen kuva...

Yleensäkin pidän sen parempana mitä isompi osa auton huollosta kehitetään sellaiseen suuntaan ettei auton omistaja pysty sitä itse tekemään, myöskin omistajan kannalta.
Tai siis että omistaja ymmärtää ettei pysty itse tekemään. :D
ranex
Viestit: 372
Liittynyt: 06.1.2007 19:36
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja ranex »

OT:tietääkös kukaan missäs autossa oli ensimäisenä öljytikku vakiovarusteena ja minä vuonna? :?:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti:Kyllähän öljytikkua kaipaavat eniten autojen omistajat, automaattivaihteiston öljytikun puuttuminen tuntuu oleva kenties vielä ikävämpää kuin moottoriöljytikun.

Mieluummin minäkin tarkistaisin moottoriöljytason tikusta kuin testerillä mutta samapa tuo toisaalta. :?
Kyllä se kehitys kehittyy.
Joo, kehitys menee eteenpäin; enää ei tarvitse "itse" yrittää toheloida vaihteistoöljyjen kanssa kun niiden tasoa ei pysty ilman tikkua tarkistamaan.
Tikun voi tietysti ostaa mutta noin 60 euroa ylittää monen mersumiehen kipurajan totaalisesti. :lol:
Omien tikkuviritysten luotettavuudesta on muodostunut hieman, hmm, erikoinen kuva...

Yleensäkin pidän sen parempana mitä isompi osa auton huollosta kehitetään sellaiseen suuntaan ettei auton omistaja pysty sitä itse tekemään, myöskin omistajan kannalta.
Tai siis että omistaja ymmärtää ettei pysty itse tekemään. :D
Niinpä samantien voitaisiin laittaa lukot konepeltiin ettei sitä saa avattua muuta kuin korjaamolla mutta silti se moottoriöljytikku pitäisi joka autosta löytyä :evil: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Kuulin eilen parin Skoda -miehen moottoriöljy pohdiskelua...
Kun on tuo uudehko octavia nyt alla, mukavan pitkät huoltovälit... Ei se ole öljyistä mitään ilmoittanut, ei ainakaan valo pala. Long-life vaihtoväliin on vielä siivu matkaa. Tikku ei kyllä kastunut, mutta jos se on vääränlainen... Kyllä järjestelmän vähäisyydestä pitäisi ilmoittaa...

:eec: :shock: :oops: :roll: 8) :o :lol: :mrgreen: :fu:
Avatar
Merzedes
Viestit: 205
Liittynyt: 30.11.2006 2:21
Paikkakunta: Helsinki 00200

Viesti Kirjoittaja Merzedes »

Itse en tuota tikkua kaippaa. Luotan nykytekniikkaan kyllä ja kyllä se ilmoittaa kun on loppumassa.
W203 C220CDi A + Britti-Bemari.
Kuva
Kuva
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1932
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

jari_w123 kirjoitti:Meillä töissä kun autoja huollan ja korjaan käy tikullisten huolto nopeammin kuin tikuttomien.Tikusta voin tarkistaa öljypinnan hetkessä kun taas tikuttomassa autossa öljypinnan tarkastamiseen menee noin 5min autoa käytellen ja monitoria valvoen :shock: .Jos vielä sattuu että öjyä ei ole tarpeeksi alkaa sama rumba uudestaan,tuossa ajassa tikullinen auto olisi jo luovutettu asiakkaalle :lol: .
Saahan noihin tikuttomiin autoihin "huoltotyökalun", mittatikun. Se ei muistaakseni ole tarkoitettu autoon jätettäväksi, oliskohan sellainen pitkä malli joka kalibroituu öljypohjaan.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mersuihin saattaa saadakkin vaan ei bemariin jota ammatikseni huollan ja korjaan.Moottorissa ei ole edes mitään paikkaa tikulle :twisted: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1932
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

jari_w123 kirjoitti:Mersuihin saattaa saadakkin vaan ei bemariin jota ammatikseni huollan ja korjaan.Moottorissa ei ole edes mitään paikkaa tikulle :twisted: .
Miten sen nyt sanoisi ettei tule väärinkäsityksiä, miten voi tulla toimeen ilman sitä reikää? Siinähän pitää laittaa hanskat käteen ellei haalaritkin (päälle) öjyjä vaihdettaessa? Vai saako siitä bemarista silti jotenkin imurilla öljyt vaihdettua?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jossakin vanhassa raktorissa oli ölijytilassa koho, ja lohkon kyljessä valurautainen viisari asteikkoineen, voi katsoa öljymäärän ajaessaan reaaliaikaisesti. :D Mökillä oli kyläkauppiaalla Zetorissa "lisäöljypohja" eli koneen alle turattu peltilaatikko. Kun lodju alkoi olla täysi, piti koneelle antaa lisää öljyvä. Taisi joskus kauhoa samatkin takaisin. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10704
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Velipojan ranskattaressa on systeemi sellainen, että kun virrat kytkee niin mittariston monitoiminäyttöön tulee OK teksti. Siinä se aikansa miettii ja tarkastelee nestepintoja. Varulta autossa on öljytikku. Sellainen ruohonleikkurin tikkua vastaava, kaikkien muovien alla, kohtalaisen vaikeassa paikassa, jonne ei ilman vaatteiden sotkemista pääse. Kuitenkin, tikku löytyy... Vaikka jossain määrin se muistuttaa pidempää ranskan perunaa :roll:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

tähtikuljettaja kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Mersuihin saattaa saadakkin vaan ei bemariin jota ammatikseni huollan ja korjaan.Moottorissa ei ole edes mitään paikkaa tikulle :twisted: .
Miten sen nyt sanoisi ettei tule väärinkäsityksiä, miten voi tulla toimeen ilman sitä reikää? Siinähän pitää laittaa hanskat käteen ellei haalaritkin (päälle) öjyjä vaihdettaessa? Vai saako siitä bemarista silti jotenkin imurilla öljyt vaihdettua?
Siis häh?Bemarista öljyt vaihdetaan aina perinteisesti öljypropusta,imuvaihto mahdollisuutta bemareissa ei ole.Vanhemmissa malleissa imuvaihto onnistuu mutta on hankalaa koska moottoria ei ole suunniteltu imuvaihtoihin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Easy Rider kirjoitti:Jossakin vanhassa raktorissa oli ölijytilassa koho, ja lohkon kyljessä valurautainen viisari asteikkoineen, voi katsoa öljymäärän ajaessaan reaaliaikaisesti. :D
Hmm...Tuo systeemihän muistuttaa aikalailla tuota reaaliaikaista tulostinta (kirjoituskonetta) :shock: :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

C 180 Kompressorissani on kyllä öljytikun paikka, mutta siinä on vain tulppa.
Ajotietokoneen järjestelmähän on siitä kätevä, että ei tarvitse liata käsiään,
mutta toisaalta hankala, koska moottorin täytyy olla ensin käyntilämmin ja tämän jälkeen 5 minuuttia sammuttamisesta järjestelmä voi tarkastaa öljyn määrän. Öljyhän pitäisi saada mitattua jo ennen käynnistämistä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Pitäisi varmaan opetella mittaamaan öljyt silloin ajo loppuu, eikä vasta sitten kun seuraavan kerran lähtee ajoon. Tuskin ne öljyt sieltä mihinkään häviää jos ei ole ulkopuolisia vuotoja.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo, on nuo nykyautot aika typeriä. Ei edes syttyä saa säädettyä ratin keskiöstä.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Merzedes kirjoitti:Itse en tuota tikkua kaippaa. Luotan nykytekniikkaan kyllä ja kyllä se ilmoittaa kun on loppumassa.
Minä luotan nastoihin, turvavöihin ja hirviaitoihin. Siltikin on tullut joskus nostettua kaasua. :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Tikusta asiaa...

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Merzedes kirjoitti:Itse en tuota tikkua kaippaa. Luotan nykytekniikkaan kyllä ja kyllä se ilmoittaa kun on loppumassa.
Ja kun anturi esittää että öljyä ei ole, mutta oikeastippa onkin niin mitä teet? Jos tikku on niin, matka jatkuu ja voit hommata uuden anturin ja asennella sen kun parhaiten sopii. Vai onko mukavampi ajaa sijaissitikalla kun auto odottelee anturinvaihtoa....

Samoin anturivika voi jättää ilmoittamatta öljyn puutoksen ja sitten taatusti matka pysähtyy...

Tikkua saattaa joutua kaipaamaan kantapään kautta.

Auttaisiko jos tikun ja öljynpainemittarin piilottaisi muoviläpän alle, ettei näyttäisi liian vanhanaikaiselta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”