Turbon huolto, kannattaako?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Turbon huolto, kannattaako?
Yksi tuttava suositteli että väykyn turboahdin kannattaisi huoltaa. En kyllä ajatellut huoltaa mutta kysyn nyt muiden mielipidettä tuommoisesta huoltotoimenpiteestä. Itse ajattelin kyllä turbo kestää kunnon öljyillä koko auton iän ja jos nyt ei sitten kestäisi niin käyn ostamassa uuden.
Onko kukaan huollattanut cdi-moottorin turboa? Paljonko maksoi? Ja yleensäkin on tuommoisessa huollossa mitään järkeä?
Onko kukaan huollattanut cdi-moottorin turboa? Paljonko maksoi? Ja yleensäkin on tuommoisessa huollossa mitään järkeä?
Kyllä ne taitaa kestää hyvin nykyisin ja jos ei niissä selkeää vikaa ole niin miksi ehjää huoltamaan? Mutta jos tavoitteena on hieman piristää autoa, niin silloin turbon päivittäminen on kannattavaa.
Uusia saa käsittääkseni melko edullisesti jolloin vanhan kunnostus ei ehkä ole se kannattavin tapa.
Uusia saa käsittääkseni melko edullisesti jolloin vanhan kunnostus ei ehkä ole se kannattavin tapa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: Turbon huolto, kannattaako?
Onhan se huolatettu. Vein korjaamolle kun mielestäni se ulosti liikaa öljyä kuuleriin.Meissenkeri kirjoitti:Onko kukaan huollattanut cdi-moottorin turboa? Paljonko maksoi? Ja yleensäkin on tuommoisessa huollossa mitään järkeä?
Huollon seuraukset: lasku, 520 €, olivat vaihtaneet laakerit, tiivisteet jne. No, öljyn tihnutus jatkui. Ei huomannut tikusta mutta pöly tarttui ahtoputken liitoksiin jne.
3 kk turpo remontin jälkeen oli kiire töihin, Päätin kaahata traktorista ohi. VROOM, kaasu pohjaan. Seurauksena että traktorin vierellä vedot katosi ja Mersu alkoi savuttaa aika paljon.
Kiireesti kotiin. En halunnut enää mennä töihin, kun Mersuun tuli joku vika. Eli rokulipäivä ja tutkitaan...
Kaikki on päälisinpuolin kunnossa. Mutta mersu pukkaa sinistä ja ei vedä
Mureniko mäntä vai mikä
Imuputki turpolta irti ja Mersu käyntiin, imusiivessä havaittu klappia ennen tätä. Katotaan miten toimii...
Perkeles! imusiipi ei toimi.. Mikäs siinä kun ei pyöri ja Mersu muuten pyörii
Otetaan turpo irti ja katotaan. Akseli on poikki. Turpo on hylky tavaraa.
Soitetaan turpon korjanneeseen firmaan (proffessional motor) oisko takuu voimassa "Ei ole, akselia ei ole vaihdettu meilä, tiiä vaikka siinä on pitempään jo vika itänyt. Ei pettänyt meiän korjaamilta osin. Ei tuota enää kannata korjata. Uusi maksaa reilun tonnin... tilaa nyt niin viikon päästä saat..."
Hermot menee Junnulta tässä vaiheessa. Ennakoiva huolto olikin kallista. Pakko saada Mersu ajoon, että huomenna pääsee töihin. Kysytäänpäs mitä Fin-turbo sanoo.
"Vai että akseli poikki. Ja korjattu ahin... No, se on käytännöllisesti kahtoen loppu. Eli entinen vehe. Vois sen korjata, mutta kallis on. Mistäs oot? Ahaa. n 15 km:n päästä.. Kuule, mulla ois uus turpo sun Mersuun hyllyssä... saat sen 700 egeen. Sen vanhan voit panna vaikka verkon painoksi. Onkos sulla muuten muuten mahollista hakea turpo vai tuoisinko sen ohikulku matkalla?.. No joo. Tuu hakemaan"
Firman nimet oli pakko mainita. kun kokemuksia on noista kertynyt.
Lue Meissenkeri rivien välistä kannattaako se ahdin korjata vai ei.
(samassa löytyy pikku vinkki mistä ehtii uutta jos ei muualta löydy..)
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Kaksipiippuinen juttu!
Kun sen vaan tietäisi, että kestääkö!?
Turbon huolto on aika halpaa, jos tarttee vaihtaa vaan laakerit + työ. 250 euroa +/- 50e. Yli 500 euroa on aivan liikaa, jos viet turbon kädessä pajalle. Mutta jos ehtii leikata kiinni on sitte aikas paljon kalliinpi remontti. Turbiinin siivet yleensä ottaa runkoihinki kiinni, että yleensä on kokonaan romua saman tien. Sitten tarvii etsiä uusi tai käytetty turbo tilalle (ja mahdollisesti rempata vielä se).
Kuitenkin, jos turbiinin akselissa ei tunnu kuin pitkittäisvälys ei turboa kannata ruveta irrotelemaan ja pistää autoa seisoskelemaan. Mutta jos muutakin remonttia pitemmäksi aikaa on, miksikäs ei.
Tätänykyä turboja osataan rempata vähä jokapuolella Suomea. Jos joku menee pieleen turborempassa on aika huono mäihä. Tai sitte mulla on ollu lottovoittajan tuuri, kun ei rempattujen turbojen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Ja käyttö on ollut varmasti rankkaa...
Turbon huolto on aika halpaa, jos tarttee vaihtaa vaan laakerit + työ. 250 euroa +/- 50e. Yli 500 euroa on aivan liikaa, jos viet turbon kädessä pajalle. Mutta jos ehtii leikata kiinni on sitte aikas paljon kalliinpi remontti. Turbiinin siivet yleensä ottaa runkoihinki kiinni, että yleensä on kokonaan romua saman tien. Sitten tarvii etsiä uusi tai käytetty turbo tilalle (ja mahdollisesti rempata vielä se).
Kuitenkin, jos turbiinin akselissa ei tunnu kuin pitkittäisvälys ei turboa kannata ruveta irrotelemaan ja pistää autoa seisoskelemaan. Mutta jos muutakin remonttia pitemmäksi aikaa on, miksikäs ei.
Tätänykyä turboja osataan rempata vähä jokapuolella Suomea. Jos joku menee pieleen turborempassa on aika huono mäihä. Tai sitte mulla on ollu lottovoittajan tuuri, kun ei rempattujen turbojen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Ja käyttö on ollut varmasti rankkaa...
Ihmekkös se kun isoon koneeseen tungetaan maks 1.6litraseen soppeli turbo. Ja sitten koneella kiskotetaan urku auki isoa koppia satojatuhansia kilometrejä. Turbo huutaa hoosiannaa kokoajan.Kuvaja kirjoitti:Eikös noita 2.9 sprintterin ahtimia vaihdella aina silloin tällöindealer kirjoitti:Liekö koskaan vaihdettu meillä korjaamolla turboa väykkyyn tai juuri muuhunkaan Mersuun ?
Enemmän volkkarien ja bemarien murheita nuo jutut...
Nostellaas vähän vanhaa..
Olis tarjolla E320cdi koneisen ahdin, minkälaisia välyksiä vnt ahtimissa saa olla että olis vielä ihan toimiva kampe ?
Kun aina ahtimien yhteydessä puhutaan poikittaisesta ja pitkittäisestä välyksestä niin kumpi näistä nyt on vaarallisempi ? Kumpaan suuntaan ahtimessa sai olla välystä?
Olis tarjolla E320cdi koneisen ahdin, minkälaisia välyksiä vnt ahtimissa saa olla että olis vielä ihan toimiva kampe ?
Kun aina ahtimien yhteydessä puhutaan poikittaisesta ja pitkittäisestä välyksestä niin kumpi näistä nyt on vaarallisempi ? Kumpaan suuntaan ahtimessa sai olla välystä?
Poikittaisvälystä (eli välystä tavallaan sivulle) saa löytyä, vaan pitkittäisvälystä (eli oikeastaan laakereiden klappia) ei saisi löytyä kuin ehkä himpun verran. E: Ja myöhässähän mää olin, oli jääny sivu auki enkä tajunnu päivittää..
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.