Turbon huolto, kannattaako?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Turbon huolto, kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Yksi tuttava suositteli että väykyn turboahdin kannattaisi huoltaa. En kyllä ajatellut huoltaa mutta kysyn nyt muiden mielipidettä tuommoisesta huoltotoimenpiteestä. Itse ajattelin kyllä turbo kestää kunnon öljyillä koko auton iän ja jos nyt ei sitten kestäisi niin käyn ostamassa uuden.

Onko kukaan huollattanut cdi-moottorin turboa? Paljonko maksoi? Ja yleensäkin on tuommoisessa huollossa mitään järkeä?
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei ehjää toimivaa turboa kannata huoltaa :lol:
Sitten vasta kun tulee vaivaa :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kyllä ne taitaa kestää hyvin nykyisin ja jos ei niissä selkeää vikaa ole niin miksi ehjää huoltamaan? Mutta jos tavoitteena on hieman piristää autoa, niin silloin turbon päivittäminen on kannattavaa.
Uusia saa käsittääkseni melko edullisesti jolloin vanhan kunnostus ei ehkä ole se kannattavin tapa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Liekö koskaan vaihdettu meillä korjaamolla turboa väykkyyn tai juuri muuhunkaan Mersuun ?
Enemmän volkkarien ja bemarien murheita nuo jutut...
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Liekö koskaan vaihdettu meillä korjaamolla turboa väykkyyn tai juuri muuhunkaan Mersuun ?
Tuota juuri ajoin kysymykselläni takaa eli ennakoiva huolto lienee aika turhaa touhua ainakin mersun osalta.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Re: Turbon huolto, kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Meissenkeri kirjoitti:Onko kukaan huollattanut cdi-moottorin turboa? Paljonko maksoi? Ja yleensäkin on tuommoisessa huollossa mitään järkeä?
Onhan se huolatettu. Vein korjaamolle kun mielestäni se ulosti liikaa öljyä kuuleriin.
Huollon seuraukset: lasku, 520 €, olivat vaihtaneet laakerit, tiivisteet jne. No, öljyn tihnutus jatkui. Ei huomannut tikusta mutta pöly tarttui ahtoputken liitoksiin jne.

3 kk turpo remontin jälkeen oli kiire töihin, Päätin kaahata traktorista ohi. VROOM, kaasu pohjaan. Seurauksena että traktorin vierellä vedot katosi ja Mersu alkoi savuttaa aika paljon.

Kiireesti kotiin. En halunnut enää mennä töihin, kun Mersuun tuli joku vika. Eli rokulipäivä ja tutkitaan...

Kaikki on päälisinpuolin kunnossa. Mutta mersu pukkaa sinistä ja ei vedä :!:
Mureniko mäntä vai mikä :?:

Imuputki turpolta irti ja Mersu käyntiin, imusiivessä havaittu klappia ennen tätä. Katotaan miten toimii...

Perkeles! imusiipi ei toimi.. Mikäs siinä kun ei pyöri ja Mersu muuten pyörii :?:
Otetaan turpo irti ja katotaan. :arrow: Akseli on poikki. Turpo on hylky tavaraa.

Soitetaan turpon korjanneeseen firmaan (proffessional motor) oisko takuu voimassa :arrow: "Ei ole, akselia ei ole vaihdettu meilä, tiiä vaikka siinä on pitempään jo vika itänyt. Ei pettänyt meiän korjaamilta osin. Ei tuota enää kannata korjata. Uusi maksaa reilun tonnin... tilaa nyt niin viikon päästä saat..."

Hermot menee Junnulta tässä vaiheessa. Ennakoiva huolto olikin kallista. Pakko saada Mersu ajoon, että huomenna pääsee töihin. Kysytäänpäs mitä Fin-turbo sanoo.

"Vai että akseli poikki. Ja korjattu ahin... No, se on käytännöllisesti kahtoen loppu. Eli entinen vehe. Vois sen korjata, mutta kallis on. Mistäs oot? Ahaa. n 15 km:n päästä.. Kuule, mulla ois uus turpo sun Mersuun hyllyssä... saat sen 700 egeen. Sen vanhan voit panna vaikka verkon painoksi. Onkos sulla muuten muuten mahollista hakea turpo vai tuoisinko sen ohikulku matkalla?.. No joo. Tuu hakemaan"

Firman nimet oli pakko mainita. kun kokemuksia on noista kertynyt.

Lue Meissenkeri rivien välistä kannattaako se ahdin korjata vai ei.
(samassa löytyy pikku vinkki mistä ehtii uutta jos ei muualta löydy..)
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

dealer kirjoitti:Liekö koskaan vaihdettu meillä korjaamolla turboa väykkyyn tai juuri muuhunkaan Mersuun ?
Enemmän volkkarien ja bemarien murheita nuo jutut...
:? Eikös noita 2.9 sprintterin ahtimia vaihdella aina silloin tällöin :?:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saattaa olla, Kuvaja. En muista, voi olla että meilläkin on joskus vaihdettu.
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Jos se toimii,elä koske!
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Ville S. kirjoitti:Jos se toimii,elä koske!
Tätä viisaampaa lausetta ei hevin löydy. :D
BMW 318d -09
rex
Viestit: 20
Liittynyt: 25.8.2007 21:36

Kaksipiippuinen juttu!

Viesti Kirjoittaja rex »

Kun sen vaan tietäisi, että kestääkö!?

Turbon huolto on aika halpaa, jos tarttee vaihtaa vaan laakerit + työ. 250 euroa +/- 50e. Yli 500 euroa on aivan liikaa, jos viet turbon kädessä pajalle. Mutta jos ehtii leikata kiinni on sitte aikas paljon kalliinpi remontti. Turbiinin siivet yleensä ottaa runkoihinki kiinni, että yleensä on kokonaan romua saman tien. Sitten tarvii etsiä uusi tai käytetty turbo tilalle (ja mahdollisesti rempata vielä se).

Kuitenkin, jos turbiinin akselissa ei tunnu kuin pitkittäisvälys ei turboa kannata ruveta irrotelemaan ja pistää autoa seisoskelemaan. Mutta jos muutakin remonttia pitemmäksi aikaa on, miksikäs ei.

Tätänykyä turboja osataan rempata vähä jokapuolella Suomea. Jos joku menee pieleen turborempassa on aika huono mäihä. Tai sitte mulla on ollu lottovoittajan tuuri, kun ei rempattujen turbojen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Ja käyttö on ollut varmasti rankkaa... :oops:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuvaja kirjoitti:
dealer kirjoitti:Liekö koskaan vaihdettu meillä korjaamolla turboa väykkyyn tai juuri muuhunkaan Mersuun ?
Enemmän volkkarien ja bemarien murheita nuo jutut...
:? Eikös noita 2.9 sprintterin ahtimia vaihdella aina silloin tällöin :?:
Ihmekkös se kun isoon koneeseen tungetaan maks 1.6litraseen soppeli turbo. Ja sitten koneella kiskotetaan urku auki isoa koppia satojatuhansia kilometrejä. :shock: Turbo huutaa hoosiannaa kokoajan.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Nostellaas vähän vanhaa..

Olis tarjolla E320cdi koneisen ahdin, minkälaisia välyksiä vnt ahtimissa saa olla että olis vielä ihan toimiva kampe ?

Kun aina ahtimien yhteydessä puhutaan poikittaisesta ja pitkittäisestä välyksestä niin kumpi näistä nyt on vaarallisempi ? Kumpaan suuntaan ahtimessa sai olla välystä?
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Poikittaissuunnassa saa pikkasen olla, pitkittäissuunnassa ei yhtään.
S204, AZT250
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Poikittaisvälystä (eli välystä tavallaan sivulle) saa löytyä, vaan pitkittäisvälystä (eli oikeastaan laakereiden klappia) ei saisi löytyä kuin ehkä himpun verran. E: Ja myöhässähän mää olin, oli jääny sivu auki enkä tajunnu päivittää.. :oops:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kyseisen auton mittarissa on 570 tkm, tekniikalla on kuulemma ajettu vähemmän (kuka sitten uskoo)


No mutta sittenhän sen näkee kun pääsee siivestä testaamaan että kannattaako maksaa mtn :D
Meinasin vaan että onko vnt ahtimissa jotenkin tarkempaa noiden välyksin kanssa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”