Millä kierroksilla portterin kone räjähtää? Miksi?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Millä kierroksilla portterin kone räjähtää? Miksi?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuli tuossa portterin (1.6D, vapari) kanssa semmosta koiruutta mieleen jotta jos hölläisi kiekkorajottimen ruuvia, vaan mitkä ovat riskit tuommosen pikkutiisselin kierrättämisessä? Paljonko uskaltaa kierrättää, ja kierttäköhän se minkä verran?

Onko riskissä että ryntää, eli menee pumpun kontrollirajan yli?

Niin, mikähän lie olisi eka paikka joka kilahtaa? Alakerta?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29133
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Apulaitehihnaviritys niistä yleensä pettää :arrow: remminpätkää jakohihnan väliin :arrow: *KRATS* :arrow: :help:

Kierroksista en tiiä.
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

kokeile niin tiedät :ope: tee tieteellinen tutkimus :roll:
veikkaan villisti, venttiilit sakkaa n.8560rpm ja sitten pam kalinkalin klonks :pope: jauhoksi koko moottori :roll:
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kyllä se kai kuutisen tuhatta kierrosta kestänee kunhan ei koko aikaa aja lämä pohjassa...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

En tiijä, millon kilahtaa, mutta juuri tuommone 1.6vapari tiisseli pata kestää vaihdoin neloselta-kolmoselle huipuilta. Eli jostain 117:sta km/h:n noppeuvesta. :D Pirullinen ullaus kyllä kuulu perältä, kiekat kävi korvakuulolta varmaan hyvin lähellä kymppiä (jokuhan tuon varmaan välityksistä laskiskii... :lol: ) Mittari putos kanssa melkorivakkaan alle 90:iin ja män veto issoon ylämäkkeen piloille. :( :lol:
BMW 318d -09
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Dieseleistä ei ole tietoa, mutta ne pensapokserit tosiaan räjähtää rikkoutuessaan. Enolla pari Synkerön konetta sanonut täydestä riemusta "SSssiirrr r r pPO POKS Kolinkolin" Ja osat palasina muutaman kymmenen metrin matkalla. Toisesta meni ensiksi mäntä poikki, toisesta en muista mitä hajosi. Toinen ikävä ominaisuus niissä on se 15l peruskulutus sataselle.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

kyllä se sen kuus tonnia ihan varmasti kestää, mutta kannattaa laittaa pumpun ajoituskin kohdalleen (1mm.eyk) oikeen kellolla ja syöttöä sen verran että vähä savuttaa. mulla oli tuos joku vuosi takaperin 1.6d vapari kolopallo ja se kuluki noilla muutoksilla todellista nopeutta 160km/h ja siinä oli nelivaihteinen laatikko :shock: mutta kyllähän se kiertikin siinä vauhdissa ihan tarpeeksi :wink:
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Muistaakseni jossain tekussa oli vanhaa Bedfordin konetta kierrätetty jotain 10000 - 12000 kiekkaa jonkun aikaa kunnes oli tavaraa alkanut lentämään :)
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Re: Millä kierroksilla portterin kone räjähtää? Miksi?

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

jovihava kirjoitti:Tuli tuossa portterin (1.6D, vapari) kanssa semmosta koiruutta mieleen jotta jos hölläisi kiekkorajottimen ruuvia, vaan mitkä ovat riskit tuommosen pikkutiisselin kierrättämisessä? Paljonko uskaltaa kierrättää, ja kierttäköhän se minkä verran?

Onko riskissä että ryntää, eli menee pumpun kontrollirajan yli?

Niin, mikähän lie olisi eka paikka joka kilahtaa? Alakerta?
Joo ja syttöä lisää ja pumppua pari piirua aikaisemmalle :roll: Kyllä se raja löytyy :shock: Saisko tuota noilla eväin kuormitettuna kierrätettyä rikki :nocando:
Dealeri kirjoitti: Apulaitehihnaviritys niistä yleensä pettää remminpätkää jakohihnan väliin *KRATS*
Niin no tässä kyseisessä moottorissahan on vissiin se nippusiteillä jatkettu ja vahvistettu hihna joten tuosta ei ole pelkoa :ope:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Edelleen aiheeseen varsinaisesti menemättä pitää jatkaa. :oops: Joskus värkättiin kaverin "äkäsen" yköskolffin kanssa. Siihen oli laiteltu joku Scirocon 1,6 k-jet kone, josta oli puristettu n. 100hp litrateho. Arvellutti jo alkuunsa se kytkinsysteemi kun asetelma tulee mutkarautaan ja huimapyörä vasta sitten. No auton seuraava omistaja kiskaisi 140kmh vauhdista kakkosen tupaan, 120 asti se auto kuitenkin sillä vaihteella jotenkin veti. Nyt jos laskeskellaan että mikäli vauhtikiekko on n.30cm halkaisijaltaan eli n. metrin kehältä. 6000rpm tekee kehänopeudeksi 100m/s, 140kmh kakkosella tekee jotain 9000rpm eli 150m/s eikö? No se oli alkanut elämään se peltinen asetelma ja vauhtipyörä räjähti muutamiin n. kilon paloihin ja lensi siis suunnilleen tuolla vauhdilla ympäriinsä. :shock: Konepeltiin oli tullut muutama kämmenen kokoinen reikä, syyläristä olisi mennyt pikkupojan pää läpi, etupalkki oli niin mutkalla että valot osoittivat penkoille ja kytkinkoppa oli kadonnut kuten kaikki muukin koneen ja laatikon väliltä ja välittömästä läheisyydestä. Kaikki siis ihan päreinä. Sitä vaan vieläkin ihmettelen että kuskin jalkatilaan päin ei ollut lentänyt mitään isompaa, olisi voinut tulla melko ikävää jälkeä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Millä kierroksilla portterin kone räjähtää? Miksi?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kuvaja kirjoitti:
Dealeri kirjoitti: Apulaitehihnaviritys niistä yleensä pettää remminpätkää jakohihnan väliin *KRATS*
Niin no tässä kyseisessä moottorissahan on vissiin se nippusiteillä jatkettu ja vahvistettu hihna joten tuosta ei ole pelkoa :ope:
:lol: Tosin tässähän on myös -87 Jetan kones, eli se jakoremmi on nähdäkseni tyystin koteloitu, joten tuo skenaario ei pitäisi toteutua 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Ei se pelkkä ruuvin löysäys paljoa kierroksia nosta ja ei se vapari kovin korkealle jaksa vetääkään :) Jos siitä jotain hyötyä haluaa niin pumppu auki ja säädintä rukkaamaan => antaa ruokaakin siellä ylhäällä. Itse moottorihan kestää kyllä kierroksia, yli 6000 vedättävät vakiopalikoilla. 8500 on paras mitä olen leimaukon kuullut kierrättäneen :D Omassa kipossa veto tökkää 5800 kierrokseen, vitosella en oo vielä kokeillu sinne asti :shock:
Avatar
hanniball
Viestit: 317
Liittynyt: 26.3.2007 9:39
Paikkakunta: holy lake

portterin kierrätys

Viesti Kirjoittaja hanniball »

Ainakin ammattikoulun synkro kierti mukavasti kun tultiin koulun pihalle ja kurvia lähestyttäessä arvottiin tangosta kakkosta silmään.. :arrow: vaihteensiirtovivustossa väljää kunnolla(tuntuma oli kuin kuolleen vasikan jalassa) :arrow: synkrossa on myös se kuuluisa G-vaihde joka oli mennyt päälle..

Kytkin ylös ja kierrokset tappiin(kierroslukumittari meni pohjaan) arviolta kone kiersi sen mitä nykyformulat.. :shock:

tuloksena tyylikäs nelipyöräluisu :oops:
Hannu
-Mesen Linttaklubi-
Ajokit
Mercedes-Benz w126 300SE
työsuhde taksi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

MJF kirjoitti:Jos siitä jotain hyötyä haluaa niin pumppu auki ja säädintä rukkaamaan => antaa ruokaakin siellä ylhäällä.
Pittääkös se ihan irrottaa-asti? Mites sitä rukataan :whistle:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

ei tarvi ottaa pumppua irti, pumpusta pitää ottaa kansi auki ja laittaa sinne ennakon säätimen jousen väliin rikkoja. mjf:fä tietää varmaan paremmin mihin väliin ja kuinka paljon :wink: itse en ole kuin vain nähnyt kun tuo kyseinen operaatio toteteutaan...
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

jovihava kirjoitti:
MJF kirjoitti:Jos siitä jotain hyötyä haluaa niin pumppu auki ja säädintä rukkaamaan => antaa ruokaakin siellä ylhäällä.
Pittääkös se ihan irrottaa-asti? Mites sitä rukataan :whistle:
Meniskös hifistelyn puolelle jos nyplätään irti ja ajellaan sitä tallasessa
Kuva

Noo ei me saaha varmaan muuta aikaseksi ku kauheesti savua ja vähän liikkumista :oops: :roll: :lol:
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Eikös siellä sylintereissä niitä räjähdyksiä tapahdu ihan ykköskierroksillakin :roll: :roll: :wink: Vai mainaatko sellaista kertapaukkujuttua?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Eikös siellä sylintereissä niitä räjähdyksiä tapahdu ihan ykköskierroksillakin :roll: :roll: :wink: Vai mainaatko sellaista kertapaukkujuttua?
Nyt varmaan haetaan jotain tällaista;

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MBN-suPYiMU[/youtube]

:lol:
BMW 318d -09
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kuvaja kirjoitti:Meniskös hifistelyn puolelle jos nyplätään irti ja ajellaan sitä tallasessa
Noo ei me saaha varmaan muuta aikaseksi ku kauheesti savua ja vähän liikkumista :oops: :roll: :lol:
Mikään ei voi olla liiallista hifistelyä portterissa :ope:

Tosin voihan tuo olla vähän overshoottia :wink:

...tosin alakaisi näyttää että tuo kuvaja pitäisi ryhtyä värväämään tehokkaammin linttaklubin paikallisjaoksen aktiviteetteihin mukaan, tuommosen aparaatin ääressä nämä ryhmähuoltoiltapäivätkin saisivat ihan uutta sisältöä :toks:
J.T.S kirjoitti:
Eikös siellä sylintereissä niitä räjähdyksiä tapahdu ihan ykköskierroksillakin :roll: :roll: :wink: Vai mainaatko sellaista kertapaukkujuttua?
Nyt varmaan haetaan jotain tällaista;
*BIG BANG*
:lol:
Noo, ei varsin, vaikka tietysti mikä tahansa tekosyy vielä sairaamman pakettiauton hankintaan kannattaa ottaa todesta :niinpaniin:

Mietin vain että jos saisi sovitettua yhteen tuon korin ja tekniikan elinkaaren loppupituuden :ei_tajuu:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

jovihava kirjoitti: ...tosin alakaisi näyttää että tuo kuvaja pitäisi ryhtyä värväämään tehokkaammin linttaklubin paikallisjaoksen aktiviteetteihin mukaan, tuommosen aparaatin ääressä nämä ryhmähuoltoiltapäivätkin saisivat ihan uutta sisältöä :toks:
Voe harmi kun nuo lankomiehen lelut on turhan kaukana täältä :cry: ...lintta klubin aktiviteetteihin :shock: ei mulla oo linttaakaan :supersad: tai hetkinen ompas mulla lintta Mazda (miksi joka mersu miehellä on mazda :nocando:) mutta sekään ei oo täällä :happy: No hyvä on osallistutaan jahka keritään :rollin: teijjän viime miittiin olin estynyt tulemasta, kun vedeltiin pojan kanssa päikkäreitä niin sikeesti :rollin:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kuvaja kirjoitti:miksi joka mersu miehellä on mazda
Jollain pittää päästä töehinnii kun mersu on korj *köh* huollossa :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

jovihava kirjoitti:
Kuvaja kirjoitti:miksi joka mersu miehellä on mazda
Jollain pittää päästä töehinnii kun mersu on korj *köh* huollossa :idea:
Mulla ei ole ollu mazdaa syksyn jälkeen, tosin sitten onkin töihinpääsy turvattu saapila ja ooppelilla.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

jovihava kirjoitti:
MJF kirjoitti:Jos siitä jotain hyötyä haluaa niin pumppu auki ja säädintä rukkaamaan => antaa ruokaakin siellä ylhäällä.
Pittääkös se ihan irrottaa-asti? Mites sitä rukataan :whistle:
Pumpusta kun ruuvaat kannen auki, vastaan tulee tällainen näky:

Kuva

Tuosta jousipaketista kun shimmaa tuota pitkää jousta kireämmälle, niin syötön rajoitus nousee ylemmäs. Sisään voi laittaa myös toisen pienemmän jousen, jousivoimaa kuitenkin pitää nostaa. Näin niinku yksinkertaisesti sanottuna, ameriikan kielihän taittuu kaikilta niin tarkempia ohjeita löytyy mm. täältä
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kiitoksia MJF, mielenkiintoisen näköinen juttu :)

En minä oikeastaan muuta kun jos saisi kolomosella vetämään vielä hiukan pidemmälle, niin olisi helpompi noisa motarirampeissa :oops:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

jovihava kirjoitti: En minä oikeastaan muuta kun jos saisi kolomosella vetämään vielä hiukan pidemmälle, niin olisi helpompi noisa motarirampeissa :oops:
Siihen auttaa solmu pakoputkessa :ope: Ja ahtopaineella se on paljon helpompi räjäyttää :lol:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

MJF kirjoitti:
jovihava kirjoitti: En minä oikeastaan muuta kun jos saisi kolomosella vetämään vielä hiukan pidemmälle, niin olisi helpompi noisa motarirampeissa :oops:
Siihen auttaa solmu pakoputkessa :ope: :lol:
Montako tuntia semmosta kiinnittelisi :?: Menisikö kahdessa tunnissa piharemonttina jonain sunnuntaina :whistle: Oliskos sulla semmonen vielä pyörivässä kunnossa oleva paketti? :twisted:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Huhhuh... Seuraavaksi ilokaasu-systeemit portteriin... :eec: :idea: :?: :roll: Alkaa männät sulamaan... :lol:
BMW 318d -09
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

^Jos ahistimen portteriin surraat niin voin kyllä lahjottaa sulle yhen kohtuu kuntosen ahtimen :twisted:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eikös siihen saisi remmiahinta, sinä olisi sitä jottain :kuningasajatus:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

jovihava kirjoitti:Eikös siihen saisi remmiahinta, sinä olisi sitä jottain :kuningasajatus:
Jos amputoisit jostain kuplasta puhaltimen hapettaan portterin palotiloja,
semmonen hitsaamon poitopuhallin vaikka on suhti pieni kooltaan ahto ainakin liikaa ladan konetta :shock:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”