välityksistä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

välityksistä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

mikä mahtaisi olla sopiva välitys.. kun 2.5dt pikkumersussa olisi sopivan oloinen välitys käytää (3.27?) mutta tämä on ylivaihteellisessa vaihde-askissa

ja omaani tulisi getrag jossa 5-vaihde on suora?
olisiko 3.07 sopiva vaiko 2.88?? 2.65 on liian harva minun käyttööni
eli paljonko on kierroksia 5-vaihteella ketrakissa jos ajaa vaikkapa sataa ja perävälitys on 3.07 tai 2.88? tjsp :roll:

kiitosksia etukäteen jos joku taasen tietää
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tuolla getragilla ja 3.07 perällä kierroksia satasesa on jotain 3500.
vitosella jengat tapisa kulkee vissiin parimarkaaa. mun mielestä aikahyvä välitys jos ei tarvi mitään nopeus ennätyksiä tehä. se 2.88 vois olla kyllä parempi mutta kyllä tuollaki pärjää.
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Mulla on tuo 2.88 välitys, ja 80:n vauhisa kierroksia n.2000
Tykkään tuosta, seka-ajua ku ajelen enimmäkseen.
Avatar
K-lax
Viestit: 236
Liittynyt: 13.1.2007 12:09
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja K-lax »

jukkis. kirjoitti:getragilla ja 3.07 perällä satasesa on jotain 3500.
:shock: :shock: :shock:

Mulla on 16v:s joku 2700 satkun vauhdeis? Perästä en oo varma onko 3.07 vai 3.27... Mikäs täs nyt ei mee tasan?
C126
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

tavote olis: 100km/h 2100rpm
ja vertailun helpottamiseksi 120km/h 2600rpm
jos joku vaikka muistaas ajaneensa jotain tämmöstä huimaa motarinopeutta :roll:

eli tuollaset kierrokset on keltsin 2.5dt kääpiös mut välitystä ei jaksa muistaa eikä viittitty tänään konttia vielä :?

edit: tuo konjamiinin kommentti helppas asiaa sen verran paljon jo että: tuossa keltsin kääpiös n1800rpm 80km/h vauhdissa.. jotenka lähimmäs taitaa osua tuo 2.88 perävälitys jos 2.65 tuntuisi liian harvalta (tuohon väliin ei taida montaa välitystä olla?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Terho P kirjoitti:tavote olis: 100km/h 2100rpm
ja vertailun helpottamiseksi 120km/h 2600rpm
jos joku vaikka muistaas ajaneensa jotain tämmöstä huimaa motarinopeutta :roll:
Suoralla nelosella ja 3.07 välityksellä väykky menee 100km/h noin 2700kiekkaa.
Eli välitys saisi olla joko tuo 2.88 tai jopa 2.65.
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Terho P kirjoitti:tavote olis: 100km/h 2100rpm
ja vertailun helpottamiseksi 120km/h 2600rpm
jos joku vaikka muistaas ajaneensa jotain tämmöstä huimaa motarinopeutta :roll:

eli tuollaset kierrokset on keltsin 2.5dt kääpiös mut välitystä ei jaksa muistaa eikä viittitty tänään konttia vielä :?

edit: tuo konjamiinin kommentti helppas asiaa sen verran paljon jo että: tuossa keltsin kääpiös n1800rpm 80km/h vauhdissa.. jotenka lähimmäs taitaa osua tuo 2.88 perävälitys jos 2.65 tuntuisi liian harvalta (tuohon väliin ei taida montaa välitystä olla?
Tuo sun tavote on kyllä aika lähellä 2.65 välitystä.

Kokeilin vielä tuon satasen ja näytti n.2450rpm
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

konjamiini kirjoitti:
Tuo sun tavote on kyllä aika lähellä 2.65 välitystä.

Kokeilin vielä tuon satasen ja näytti n.2450rpm
kattoony kumpiko löytyy helpommin ja etuusammin jne (mitään perää ei VARMASTI ole hommattuna ens talvellekkaan jos ei vanha ehdi hajota :x yritys on silti kova mutta se ei aina riitä

taidampa laittaa näistä juttua lyhennettynä jossain vaihees tuonne kuinka rakennetaan st-merssöniä :wink:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

K-lax kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:getragilla ja 3.07 perällä satasesa on jotain 3500.
:shock: :shock: :shock:

Mulla on 16v:s joku 2700 satkun vauhdeis? Perästä en oo varma onko 3.07 vai 3.27... Mikäs täs nyt ei mee tasan?
no perskeles oisko se sitte ollu noin 3000 kun 100 tojellista nopeutta eli mittari näyttää noin 110. ei muista ku ei nyt toimi tuo rinkimittari.
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

jukkis. kirjoitti:
K-lax kirjoitti:
jukkis. kirjoitti:getragilla ja 3.07 perällä satasesa on jotain 3500.
:shock: :shock: :shock:

Mulla on 16v:s joku 2700 satkun vauhdeis? Perästä en oo varma onko 3.07 vai 3.27... Mikäs täs nyt ei mee tasan?
no perskeles oisko se sitte ollu noin 3000 kun 100 tojellista nopeutta eli mittari näyttää noin 110. ei muista ku ei nyt toimi tuo rinkimittari.
Jätkä korjas sen rikki :lol:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

saiskos viä 2.65 "tiedot" vielä joltakulta :roll: .. btw: kuinkas sitä onnistuis tuo abs kytkeä semmoseen perään missä sitä ei ole? riittäiskö "pelkkä" lautaspyöränvaihto uuteen (hinta?) ja reijän poraus koppaan?
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Terho P kirjoitti:saiskos viä 2.65 "tiedot" vielä joltakulta :roll: .. btw: kuinkas sitä onnistuis tuo abs kytkeä semmoseen perään missä sitä ei ole? riittäiskö "pelkkä" lautaspyöränvaihto uuteen (hinta?) ja reijän poraus koppaan?
Eikös se ABS-nenä tule siihen pinjoninakseliin ja hammaskehä vaihtuu aina välityksen mukaisesti ettei taajuus muutu etupyöriin nähden. Voi olla aika sepäntyö jos laittaa apsittomaan nuo rojut.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nii se absin kehä on siinä pinjoniakselin ympärillä ja on ihan irrallinen osa että sen periaatteesa ku lisää sinne ja poraa koppaan reijän anturillenii vois onnistua. mutta eikö niitä löytys valmiiksi abs periä?
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jukkis. kirjoitti:nii se absin kehä on siinä pinjoniakselin ympärillä ja on ihan irrallinen osa että sen periaatteesa ku lisää sinne ja poraa koppaan reijän anturillenii vois onnistua. mutta eikö niitä löytys valmiiksi abs periä?
täytynee luntata nuosta rikkoutuneista peristä sitä abs juttua (kas ku ei ennemmin tullu mieleeni :oops: ) abs asd kunkkuperät tahtoo olla vähä lujassa :? eiköhän tässä taas jotaki keksitä..

niin olisko kellää tietoa 2.65 välityksestä 100km/h vauhdissa kierroksista suoralla välityksellä :?:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Laske. Tuosta: viewtopic.php?t=22610&highlight= saat kehämittoja renkaille.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Terho P kirjoitti:niin olisko kellää tietoa 2.65 välityksestä 100km/h vauhdissa kierroksista suoralla välityksellä :?:
Väykyn mittarin tarkuus huomioiden 2200-2250 :D
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Lainataas topiksia sen verran, et mikä välitys tollasessa 124:sen 5v ylivaihelootassa on? Eroaako pensa vs diesel laatikoijen välitykset?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jeemu kirjoitti:Lainataas topiksia sen verran, et mikä välitys tollasessa 124:sen 5v ylivaihelootassa on? Eroaako pensa vs diesel laatikoijen välitykset?
bensa vs diisseli eri välitys ja vuosimalli myös.. sekä diisselis konekoolla eroja.. ja vuosimalleissakin tahtoo olla heittoja :?

eli hatusta kohtuu vaikea heittää
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Terho P kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Lainataas topiksia sen verran, et mikä välitys tollasessa 124:sen 5v ylivaihelootassa on? Eroaako pensa vs diesel laatikoijen välitykset?
bensa vs diisseli eri välitys ja vuosimalli myös.. sekä diisselis konekoolla eroja.. ja vuosimalleissakin tahtoo olla heittoja :?

eli hatusta kohtuu vaikea heittää
No voi hemmetti ku on sekava tsydeemi :shock:. Mistäs näkis helpoiten noita välityksiä eri laatikoille?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

hups.. en huomannu tuota että oli kyse askeista.. :oops: mutta väittäsin edelleen että eroja on.. pensassa on mun mielestä tiuhempi aski kaikella tapaa..
eri kokoisissa diisseliis voi olla etä vitonen on sama mutta alemmat vaihteet poikkeaa toisistaan

mutta sen enempää en osaa kyllä sanoa :roll:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Terho P kirjoitti:tavote olis: 100km/h 2100rpm
ja vertailun helpottamiseksi 120km/h 2600rpm
jos joku vaikka muistaas ajaneensa jotain tämmöstä huimaa motarinopeutta :roll:

eli tuollaset kierrokset on keltsin 2.5dt kääpiös mut välitystä ei jaksa muistaa eikä viittitty tänään konttia vielä :?

edit: tuo konjamiinin kommentti helppas asiaa sen verran paljon jo että: tuossa keltsin kääpiös n1800rpm 80km/h vauhdissa.. jotenka lähimmäs taitaa osua tuo 2.88 perävälitys jos 2.65 tuntuisi liian harvalta (tuohon väliin ei taida montaa välitystä olla?
tuohon viitaten: eli tuo vertailuperä oli 3.64 välityksinen ja normaalilla ylivaihde 5 askilla
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

teempä ikani kuluksi yhteenvedon:
3,46 ylivaihteellisella vitosella kiljuu 100/km/h vauhdissa 2100rpm
ja suoralla välityksellä loput:

3,23 2900rpm
3,07 2700rpm
2,88 2450rpm
2,65 2250rpm

luulin kylllä tuota 2.65 perää harvemmaksi.. siis että kiljuis satasen vauhdissa paljonki vähemmän mutta.. minkäs teet..
eiköhän siinä ollu ne tärkeimmät.. :roll: kiitoos kaikille osallistuneille..
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”