Nyt kun olen niin töpinöissäni suunnittelemassa tuohon uuteen autoon kaikkia remontteja, niin ajattelin avata tälläisen yleismaailmallisen tiedetopickin huohottamis syy/seuraus suhteista.
Eli minä itse, en mikään tätä alaa opiskellut ihminen, vain harrastelija. Olen pähkäillyt huohotuksen tulevan moottorin ohivirtauksesta eli kun pytyssä puristetaan painetta niin männänrenkaitten yli valuu liika paine pois ja moottori näin ollen huohottaa.
Olenko oikeilla jäljillä vai kuvittelenko omia?
Minkälaisia kokemuksia porukalla on huohottamisesta?
Itsellä oli noin vuoden ajan käytössä OM601:llä varustettu W124:n eli kansankielellä kakssatanen hirvikoppa. Moottori oli vaihtokone saksasta tilattu ja muka kilometrit olivat 250 tkm kun laskettiin siihen vielä ajetut kilometrit vaihdon jälkeen. Kone toimi kyllä hyvin ja oli pirtsakka, mutta öljyntäyttökorkki ei meinannu pysyä avonaisena paikoillaan tyhjäkäynnillä. Siinä ja siinä oli ettei lähtenyt hyppimään muille maille ja kädessäkin tuntui aika voimakas höhkäys kun kokeili.
Nyt minä olen ihan töpinöissäni tämän OM617:n kanssa, eli suomeksi kolmisatanen mannelavetti. Mittarissa 622tkm, mikä voi olla hyvin paikkaansapitävä sillä kunhan postissa tulee minulle uusi rekisteriote niin siinä tulee olemaan järjestysnumero 5. Eli ei mikään kiertopalkinto. Tämä ei huohota ei sitten yhtään. Taino, ainakaan 20km ajamisen jälkeen, en tiiä sitten 300km motarilla niin saattaa sieltä pikkuhönkäys tulla. Ei ehkä ole pirtsakoin OM617 millä olen ajanut, mutta tähän voi olla niin monta eri syytä, ajattelin tuossa että kunhan katsastan sen, niin vaihdan jakoketjun, ja vien PP:lle, siinä ootellessa voisin sitten säätää vaikka venttiilit

No mutta, kommentoikaa ja kertokaa kokemuksia. Tämähän huohottaminen on vähän samankaltainen legendajuttu kuin öljynpaineetkin mutta kiva näitä on siltikkin lukea
-risto