4-vedot

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

4-vedot

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Näin talvea odotellessa alkaa taas haikailemaan 4-vedon perään. Tässä filmipätkässä BMW:n X-drive päihittää Audin legendaaarisen Quattron. Mieltä jää vähän vaivaamaan, miten meidän tuntemamme 4-matic olisi selvinnyt tuosta. :ei_tajuu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8 ... r_embedded[/youtube]
Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikös tuo ole Quattron(Torsen) heikko ominaisuus. Jos saman akselin molemmat pyörät liukkaalla jää auto siihen. Kuten kuvasta näkyy.. 4Matic olisi tietysti tuosta edennyt, niinkuin muutkin nelikot.
Avatar
röhnö
Viestit: 228
Liittynyt: 18.10.2010 21:18
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja röhnö »

siksipä sitä ei ole verrokiksi tuotukkaan.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Vanhassa 4-matikissa on 100% lukko takana ja keskellä, joten kolme
pyörää vetää. Pyörät saa kunnolla sutimaan, koska luistonestoa ei ole.
Tämä voi olla avuksi pehmeässä lumessa. Lumiketjuja saa käyttää.

Uudemmassa on jarruilla toteutetut sähköiset lukot joka pyörässä ja
kyllä sekin tuosta nousisi, kun neljä pyörää voi vetää.

Kyllä neliveto on yliveto.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Onhan tuo kyllä kiusallista audille. Mutta aikansa kutakin, Niin se pioneeriki jää kakkoseksi ajan mittaan kun uudet tuulet puhaltaa. Mitenkähä GLK yms olis pärjänny täs testis?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei kai tuohon jää kiinni muutkuin tuo Torsenilla varustettu. Muissahan ainakin se yksi etupyärä vetää tuossa tilanteessa. Eri asia sitten jos kohta olisi jyrkempi ja tarvittaisiin...Niin, tarvittaisiin G mersu :lol:
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Sergey kirjoitti:Mitenkähä GLK yms olis pärjänny täs testis?
Paremmin mitä Diodi (Audi):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r6MO8u4ZLvE[/youtube]

:roll:

Edit: Geländewagen mainittiin, niin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WmwGNoXcvuo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hxkCadbJJSI[/youtube]
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

AM kirjoitti:4Matic olisi tietysti tuosta edennyt, niinkuin muutkin nelikot.
Keneltä löytyy 4Matic.. ei muuta ku ramppia hitsaamaan kasaan :)
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Mikä tuo kuski tuossa ensimmäisessä videossa on olevinaan? :roll:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UeDc6xMe9u4[/youtube]


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_VmwbdDqQJ4[/youtube]
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1019
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Kyllä Audikin tuosta menis reippaammalla kaasupolkimen survasulla, elektroninen voimanjako ei pääse mukaan... Ja nyt Audilla on nuo aktiivilukkoperät saatavissa.

Enihou: 4x4, awd,4-matic, 4-motion,quattro,xwd,x-drive... Talviauton peruskiviä, nimestä ja toimintaperiaatteesta riippumatta :kuski:
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Ja VW:n oikea alkuperäinen syncro lienee melko hyvä noissa. Ellen vallan väärässä ole niin täysin kiinni vedettynä se on 100% lukossa kaikki, vai jääkö se keskeltä auki.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Siinä ei taida olla lukkoa etupäässä?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7126
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Harvassa on ne autot jossa on edessäkin 100% lukko.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Oikeista maastureista nekin löytyy :D No eipä niitä paljon ole, G mersussa ja jossain Toyotan Landcruisereissa ainakin on.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Kyllä syncroa saa etulukolla ja sillon ainoa lipsuva asia on visko keskellä mutta siihenkin saa kiinteän palikan jolloin laatikon päähän pitää asennella jo decoupler ettei riko paikkoja mutta sitten pönttö on täysin lukittu neliveto :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

AM kirjoitti:Oikeista maastureista nekin löytyy :D No eipä niitä paljon ole, G mersussa ainakin on.
Onko järjestäin kaikissa vakiona vai onko ollut erikseen tilattava lisävaruste? Onko vuosimallieroja, eli puuttuuko joistain vuosimalleista vallan? Mitenkäs Geländewagenin muut lukot, onko 100%? :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niihin tuli etupään lukko joskus..öö..80 luvun alussa jos en väärin muista. Korin tyyppimerkintä taitaa vaihtua samalla. No enpä valehtele enempää, korjatkaa jos joku muistaa paremmin.
Avatar
Kempakko
Mersuruhtinas
Viestit: 757
Liittynyt: 04.11.2006 16:56
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Oon itsekin ajanu mm. 80-luvun farkkupassattia jossa oli etu ja perälukko.
- Juokse sinä humma kun se on sinun homma -
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7126
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kempakko kirjoitti:Oon itsekin ajanu mm. 80-luvun farkkupassattia jossa oli etu ja perälukko.
Mikäs kummajainen se semmonen on? Siis pasutti jossa lukko edessäkin. :shock: Tai yleensä edes lukkoja muualla kuin ovissa.

Menee muuten landruiseri melko kankeaksi kun napsauttaa kaikki kolme lukkoa tönkkiin. :shock:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Mika.T kirjoitti:
Kempakko kirjoitti:Oon itsekin ajanu mm. 80-luvun farkkupassattia jossa oli etu ja perälukko.
Mikäs kummajainen se semmonen on? Siis pasutti jossa lukko edessäkin. :shock: Tai yleensä edes lukkoja muualla kuin ovissa.



voihan siinä ollakin mutta monet ihmiset luulevat jotta akseluilla on lukko jos molemmat pyörät kuopivat jossain tilanteessa yhtä aikaa

ei oikeen vakuuttanut tuo GLK video jos tuo rulla olis ollu siinä jyrkällä rampilla niin siihen olis jäänyt
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Aivan kuin omassakin quattrossa, siinä 80-luvun Passatissa on 100% lukko keskellä ja takana. Edessä on ihan tavallinen tasauspyörästö ilman lukkoa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Mika.T kirjoitti:
Kempakko kirjoitti:Oon itsekin ajanu mm. 80-luvun farkkupassattia jossa oli etu ja perälukko.
Mikäs kummajainen se semmonen on? Siis pasutti jossa lukko edessäkin. :shock: Tai yleensä edes lukkoja muualla kuin ovissa.

Menee muuten landruiseri melko kankeaksi kun napsauttaa kaikki kolme lukkoa tönkkiin. :shock:
konepellissä ja takaluukussa lukot :wink:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MJF kirjoitti:Aivan kuin omassakin quattrossa, siinä 80-luvun Passatissa on 100% lukko keskellä ja takana. Edessä on ihan tavallinen tasauspyörästö ilman lukkoa.
Juu. Eli kolme pyörää saa yhdeksi puuksi. On se silti paremmin kuin joku 80-luvun Pajero missä on korkeintaan luistonrajoitin taka-akselilla eli parhaimmillaan veto karkaa yhden pyörän kautta. :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7126
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

nusnus..

Pajeroissa (+hiluxit jne) on kytkettävä kiinteä neliveto. Eli jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä. Eli etu ja takakardaani pyörii nelivedolla aina samaa tahtia :D

Siksipä niillä ei suositellakkaan ajettavaksi nelivedolla pitävällä alustalla.

Sitten esim tuossa minun landcruiserissa on jatkuva neliveto jossa on tasauspyörästö keskelläkin.
Se voi sutia ainoastaan yhdellä renkaalla jos ei ole keskilukko kytkettynä.

Sitten kun napsauttaa etu ja takamurikan lukonkin päälle se raapii neljällä.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Kaverin T3 Caravellessa on kytkettävät lukot edessä ja takana. Etuakselilla oleva lukko on ollut aikoinaan lisävaruste. :idea:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

En tiedä meneekö saivarteluksi mutta kyllä se lukotonkin nelikko vetää jokaisella pyörällä koko ajan.

Vetoa tulee akselin molempiin pyöriin saman verran.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jiitek kirjoitti:En tiedä meneekö saivarteluksi mutta kyllä se lukotonkin nelikko vetää jokaisella pyörällä koko ajan.

Vetoa tulee akselin molempiin pyöriin saman verran.
Niin, siis joka pyörä vetää samalla voimalla. Mutta jos yksi pyörä horii ilmassa niin se voima on sama muissakin pyörissä eli siinä sitä kuitenkin ollaan.

Eikö muka ole Pajerossakin keskellä vapaasti pyörivä tasauspyörästö? No, ainakin tieto osui oikeaan Toyotan osalta, juuri tuota H4.-asentoa meinasin. Vielä 60-70-sarjan autoissa ei kaikissa ollut lukkoja missään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Itse ainakin muistelen Pajeroa tulleen kahdella erilaisella jakolaatikolla. Niillä millä minä olen ajellut on kuitenkin ollut oma keppi samoilla säädöillä kuin esim. vanhassa Toyotassakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”